Sanoista tekoihin terveydenhuollossa: Uusi tutkimus korostaa hoiva-alan työntekijöiden osallistamista lupausten muotoiluun sosiaalisen kestävyyden edistämiseksi
Terveydenhuollon organisaatioiden kohdatessa tiukempia budjetteja ja kasvavaa taloudellista epävarmuutta, uusi tutkimus Kauppakorkeakoulu Hankenilta korostaa hoiva-alan työntekijöiden osallistamisen merkitystä käytännön ratkaisujen löytämisessä - erityisesti resursoinnin ja asiakkaille sekä heidän läheisilleen annettujen lupausten pitämisen osalta. Tutkimus tuo esille kasvavan jännitteen taloudellisen tehokkuuden ja ihmisten hoivan eettisten kysymysten välillä.
Kauppakorkeakoulu Hankenin CERS – Centre for Relationship Marketing and Service Management -tutkimuskeskuksen uusi tutkimus tuo lisäarvoa käynnissä olevaan keskusteluun resurssien käytöstä ja kestävyydestä hoiva-alalla. Tieteellinen artikkeliEmployee alignment with conscientious brand promises: exploring participatory mechanisms of brand promise co-creation,jonka ovat kirjoittaneet Helena Liewendahl, Sonja Sarasvuo, Kristina Heinonen, Christian Grönroos ja Teresia Stigzelius, on hiljattain julkaistu Journal of Brand Management -lehdessä. Tutkimuksessa käsitellään, miten terveydenhuollon organisaatiot kohdentavat resurssejaan, erityisesti työntekijöiden aikaa, riittävien hoitostandardien varmistamiseksi ja hoivalupausten pitämiseksi.
Tutkimus osallistuu myös laajempaan keskusteluun kestävyydestä ja organisaatioiden vastuullisuudesta, keskittyen erityisesti sosiaalisiin ja inhimillisiin näkökulmiin, jotka ovat keskeisiä terveydenhuollossa. Tutkijat huomauttavat, että näiden alueiden lupausten laiminlyönti voi johtaa syytöksiin "sosiaalipesusta" (vrt. viherpesu). Tämän välttämiseksi tutkimus kehottaa terveydenhuollon organisaatioita välttämään epärealistisia lupauksia ja sen sijaan varmistamaan, että työntekijöillä on riittävästi aikaa ja resursseja hoivalupausten mahdollistamiseen, tekemiseen ja pitämiseen.
Yhteistyössä iäkkäille palveluja tarjoavan organisaation johdon ja työntekijöiden kanssa tutkijat tunnistivat keskeisiä strategioita, joilla lupaukset jotka liittyvät kestävyyteen ja vastuullisuuteen voidaan tuoda käytäntöön:
"Työntekijöiden on ymmärrettävä organisaation tekemät lupaukset. Tämä edellyttää selkeyttä siitä, mitä lupaukset tarkoittavat, aikaa ja resursseja lupausten toteuttamiseen sekä työntekijöiden mahdollisuutta myötävaikuttaa merkityksellisesti lupausten muotoiluun", kertoo tutkija Sonja Sarasvuo, jonka tutkimustyö tarkastelee sidosryhmien mielikuvia organisaatioiden brändeistä ja lupauksista.
Tutkimus on merkittävä myös siksi, että se keskittyy työntekijälähtöiseen tulokulmaan terveydenhuollon brändien kontekstissa, sen sijaan että se tarkastelisi yksinomaan potilaiden tai asiakkaiden näkökulmia. Tutkimus korostaa työntekijöiden osallistamista lupausten hallintaan ja keskittyy tapoihin, joilla työntekijät ja johto yhdessä luovat tunnollisia lupauksia ja vievät ne käytäntöön:
"Tarvitaan tilaa yhteiselle pohdinnalle lupauksista - esimerkiksi organisaation strategiassa ja arvolauselmissa tehdyistä lupauksista sekä hoivatyön arjessa ilmentyvistä lupauksista. Tutkimuksessamme osallistujat tekivät yhdessä resurssikartoituksen saadakseen selkeämmän kuvan käytettävissä olevista ja tarvittavista resursseista lupausten toteuttamiseksi. Työntekijät kokivat myös hyödylliseksi luoda yhdessä symbolisia esineitä, jotka toimivat muistutuksina lupauksista arjen työssä", kertoo tutkija Helena Liewendahl, jonka työ tarkastelee työntekijöiden motivaatiota sitoutua lupauksiin ja joka ohjasi organisaation lupausten yhteismuotoilua osana toimintatutkimusta.
Lisätietoja antavat:
KTT Helena Liewendahl, helena.liewendahl@hanken.fi, +358 40 5812 580
KTT Sonja Sarasvuo, sonja.sarasvuo@hanken.fi +358 50 63 900
Tietoja julkaisijasta
Kauppakorkeakoulu Hanken on Suomen vanhin kauppakorkeakoulu, joka toimii
Helsingissä ja Vaasassa. Se on johtava, kansainvälisesti akkreditoitu yliopisto, jolla on yli
sadan vuoden kokemus koulutuksesta ja tutkimuksesta talouden ja kauppatieteiden aloilta. Kaikki Hankenin opetus perustuu sen korkeatasoiseen tutkimukseen. Hankenilla on läheiset
suhteet yritysmaailmaan ja yli 16 000 alumnin verkosto yli 70 maassa.
Muut kielet
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Svenska handelshögskolan
Prediktionsalgoritmer kan förbättra beslutsfattande25.11.2025 12:32:06 EET | Pressmeddelande
Kan förutsägelser omforma ekonomin? Ny forskning visar att prediktion inte bara är en teknisk exercis – den kan förändra hur vi förstår och tillämpar ekonomiska principer.
Ennustealgoritmit voivat parantaa päätöksentekoa25.11.2025 12:32:06 EET | Tiedote
Voiko ennustaminen muuttaa tapaamme suhtautua talouden ilmiöihin? Uuden tutkimuksen mukaan ennustaminen ei ole pelkkä tekninen toimi: se voi muuttaa tapaamme hahmottaa ja soveltaa talouden periaatteita.
Prediction algorithms can improve decision-making25.11.2025 12:32:06 EET | Press release
Can prediction reshape economics? New research shows that prediction is not just a technical exercise, it can transform how we understand and apply economic principles.
Jannica Fagerholm vald till Årets alumn vid Svenska handelshögskolan7.11.2025 18:06:37 EET | Pressmeddelande
Vd:n för Signe och Ane Gyllenbergs stiftelse och styrelseproffset Jannica Fagerholm har valts till årets alumn på Hanken.
Forskning: Att veta vad man tjänar jämfört med andra ökar tillfredsställelsen och påverkar ekonomiska val8.10.2025 09:01:19 EEST | Pressmeddelande
En omfattande experimentell studie visar att när människor får veta hur deras inkomst står sig jämfört med andras, påverkar det både hur nöjda de är och hur de agerar. Tack vare en innovativ metod kunde forskarna på ett säkert sätt visa hur inkomstinformation inverkar på upplevd tillfredsställelse. Studien tittade också på hur information i en enkät kan påverka verkliga ekonomiska beslut – något som gör forskningen banbrytande.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme