Svenska handelshögskolan

Sanoista tekoihin terveydenhuollossa: Uusi tutkimus korostaa hoiva-alan työntekijöiden osallistamista lupausten muotoiluun sosiaalisen kestävyyden edistämiseksi

Jaa

Terveydenhuollon organisaatioiden kohdatessa tiukempia budjetteja ja kasvavaa taloudellista epävarmuutta, uusi tutkimus Kauppakorkeakoulu Hankenilta korostaa hoiva-alan työntekijöiden osallistamisen merkitystä käytännön ratkaisujen löytämisessä - erityisesti resursoinnin ja asiakkaille sekä heidän läheisilleen annettujen lupausten pitämisen osalta. Tutkimus tuo esille kasvavan jännitteen taloudellisen tehokkuuden ja ihmisten hoivan eettisten kysymysten välillä.

Kauppakorkeakoulu Hankenin CERS – Centre for Relationship Marketing and Service Management -tutkimuskeskuksen uusi tutkimus tuo lisäarvoa käynnissä olevaan keskusteluun resurssien käytöstä ja kestävyydestä hoiva-alalla. Tieteellinen artikkeliEmployee alignment with conscientious brand promises: exploring participatory mechanisms of brand promise co-creation,jonka ovat kirjoittaneet Helena Liewendahl, Sonja Sarasvuo, Kristina Heinonen, Christian Grönroos ja Teresia Stigzelius, on hiljattain julkaistu Journal of Brand Management -lehdessä. Tutkimuksessa käsitellään, miten terveydenhuollon organisaatiot kohdentavat resurssejaan, erityisesti työntekijöiden aikaa, riittävien hoitostandardien varmistamiseksi ja hoivalupausten pitämiseksi.

Tutkimus osallistuu myös laajempaan keskusteluun kestävyydestä ja organisaatioiden vastuullisuudesta, keskittyen erityisesti sosiaalisiin ja inhimillisiin näkökulmiin, jotka ovat keskeisiä terveydenhuollossa. Tutkijat huomauttavat, että näiden alueiden lupausten laiminlyönti voi johtaa syytöksiin "sosiaalipesusta" (vrt. viherpesu). Tämän välttämiseksi tutkimus kehottaa terveydenhuollon organisaatioita välttämään epärealistisia lupauksia ja sen sijaan varmistamaan, että työntekijöillä on riittävästi aikaa ja resursseja hoivalupausten mahdollistamiseen, tekemiseen ja pitämiseen.

Yhteistyössä iäkkäille palveluja tarjoavan organisaation johdon ja työntekijöiden kanssa tutkijat tunnistivat keskeisiä strategioita, joilla lupaukset jotka liittyvät kestävyyteen ja vastuullisuuteen voidaan tuoda käytäntöön:

"Työntekijöiden on ymmärrettävä organisaation tekemät lupaukset. Tämä edellyttää selkeyttä siitä, mitä lupaukset tarkoittavat, aikaa ja resursseja lupausten toteuttamiseen sekä työntekijöiden mahdollisuutta myötävaikuttaa merkityksellisesti lupausten muotoiluun", kertoo tutkija Sonja Sarasvuo, jonka tutkimustyö tarkastelee sidosryhmien mielikuvia organisaatioiden brändeistä ja lupauksista.

Tutkimus on merkittävä myös siksi, että se keskittyy työntekijälähtöiseen tulokulmaan terveydenhuollon brändien kontekstissa, sen sijaan että se tarkastelisi yksinomaan potilaiden tai asiakkaiden näkökulmia. Tutkimus korostaa työntekijöiden osallistamista lupausten hallintaan ja keskittyy tapoihin, joilla työntekijät ja johto yhdessä luovat tunnollisia lupauksia ja vievät ne käytäntöön:

"Tarvitaan tilaa yhteiselle pohdinnalle lupauksista - esimerkiksi organisaation strategiassa ja arvolauselmissa tehdyistä lupauksista sekä hoivatyön arjessa ilmentyvistä lupauksista. Tutkimuksessamme osallistujat tekivät yhdessä resurssikartoituksen saadakseen selkeämmän kuvan käytettävissä olevista ja tarvittavista resursseista lupausten toteuttamiseksi. Työntekijät kokivat myös hyödylliseksi luoda yhdessä symbolisia esineitä, jotka toimivat muistutuksina lupauksista arjen työssä", kertoo tutkija Helena Liewendahl, jonka työ tarkastelee työntekijöiden motivaatiota sitoutua lupauksiin ja joka ohjasi organisaation lupausten yhteismuotoilua osana toimintatutkimusta.

Lisätietoja antavat:
KTT Helena Liewendahl, helena.liewendahl@hanken.fi, +358 40 5812 580
KTT Sonja Sarasvuo, sonja.sarasvuo@hanken.fi +358 50 63 900

 

Tietoja julkaisijasta

Kauppakorkeakoulu Hanken on Suomen vanhin kauppakorkeakoulu, joka toimii
Helsingissä ja Vaasassa. Se on johtava, kansainvälisesti akkreditoitu yliopisto, jolla on yli
sadan vuoden kokemus koulutuksesta ja tutkimuksesta talouden ja kauppatieteiden aloilta. Kaikki Hankenin opetus perustuu sen korkeatasoiseen tutkimukseen. Hankenilla on läheiset
suhteet yritysmaailmaan ja yli 16 000 alumnin verkosto yli 70 maassa.

Muut kielet

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Svenska handelshögskolan

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye