Lidlin ratkaisu jauhelihapulaan: ryhtyy maksamaan enemmän lihataloille
Julkisuudessa on tänä keväänä ollut esillä naudan jauhelihan saatavuushaasteet. Lidl ryhtyi toimeen, ja nosti jauhelihan valmistajille maksettavaa ostohintaa poikkeuksellisesti kesken sopimuskauden. Tämän myötä naudan jauhelihan saatavuus Lidl-myymälöissä paranee.

Ruokakauppojen jauhelihahyllyjen niukasta tarjonnasta on uutisoitu pitkin kevättä. Erityisesti naudan jauhelihan saatavuudessa on ollut haasteita kaikilla kaupan ketjuilla.
Lidl haluaa varmistaa jauhelihan saatavuuden asiakkailleen ja ryhtyy poikkeukselliseen toimeen: ketju nostaa naudan jauhelihan valmistajille maksettavaa hintaa kesken sopimuskauden. Ruokakaupoilla on sopimukset jauhelihaa valmistavien lihatalojen kanssa, jotka puolestaan neuvottelevat lihatuottajien kanssa. Lidl ei voi vaikuttaa siihen, siirtyykö raha lihataloilta eteenpäin tuottajille, mutta haluaa olla omalta osaltaan näyttämässä suuntaa reilumman ruokaketjun puolesta.
– Kuulemme tuottajien ja kuluttajien huolen. Tyypillisesti ostosopimukset solmitaan tietylle ajanjaksolle, eikä hintoja muuteta kesken sopimuskauden. Se, että kesken sopimuskauden haluamme itse nostaa maksamaamme hintaa, ei ole tavanomaista. Tämä on kuitenkin se toimi, jonka me ruokajärjestelmän yhtenä osana pystymme tekemään haasteen ratkaisemiseksi. Olemme suomalaisen ruoan ja tuottajan asialla, ja haluamme olla reilu kumppani. Nyt myös jauhelihan saatavuus myymälöissämme tulee parantumaan, kertoo Lidlin kaupallinen johtaja Jochen Fries.
Naudan jauhelihan hintaan on tullut pieni korotus myös asiakkaalle.
– Moni kuluttaja on huolissaan kotimaisten tuottajien puolesta ja ymmärryksemme mukaan asiakkaat ovat valmiita maksamaan jauhelihasta hieman enemmän tuottajien eduksi. Siksi päätimme nostaa ostohintaa, vaikka se tietää kulua meille ja näkyy myös asiakashinnassa. Emme kuitenkaan siirrä laskua suoraan kuluttajalle, vaan maksamme siitä itse suurimman osan ja otamme loven katteeseemme. Hinnannoususta huolimatta tarjoamme kuitenkin jatkossakin jauhelihaa edulliseen ja ennen kaikkea oikeudenmukaiseen hintaan, Fries kertoo.
Reilu-tuotemerkin 100-prosenttinen naudan jauheliha (10 % rasvaa) maksaa 700 gramman pakkauksessa 8,49 euroa ja 400 gramman pakkauksessa 4,89 euroa. Hinnat voivat vaihdella ja muuttua. Reilu on Lidlin oma tuotemerkki 100-prosenttisesti kotimaiselle lihalle. Kaikki Lidlissä myytävä jauheliha on kotimaista.
– Suomessa on suoraan sanottuna totuttu liian halpaan jauhelihaan. Näin halpa jauhelihan hinta on kestämätön ajatellen koko ruokajärjestelmää, Fries kertoo.
Kuluttaja- ja kilpailuvirasto selvitti kuluttajan maksaman hinnan jakautumista elintarvikeketjussa. Tutkimustulokset osoittavat, että kaupan, teollisuuden ja tuottajan osuuksista on kaupan osuus pienin. Esimerkiksi naudanlihan osalta kaupan osuus on 19 prosenttia, teollisuuden 43 prosenttia ja tuottajan 38 prosenttia. (Katsaus elintarvikemarkkinan kehitykseen vuosina 2016–2023)
Lisätietoja ja haastattelupyynnöt: media@lidl.fi, 09 23456 400
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Lidlin viestintä
Puh:(09) 23456 400media@lidl.fiTietoa julkaisijasta
Lidl on yksi Euroopan suurimmista päivittäistavaraketjuista. Suomessa yli 20 vuotta toimineessa ketjussa työskentelee noin 5600 henkilöä. Yli 200 myymälän verkosto ulottuu Hangosta Sodankylään ja tavarantoimitukset myymälöihin hoidetaan Janakkalassa, Laukaassa ja Järvenpäässä sijaitsevista jakelukeskuksista. Lisätietoa tuotteista ja ajankohtaisista tarjouksista löytyy Lidl Plus -etusovelluksesta tai osoitteessa lidl.fi. Lisätietoja yrityksestä osoitteessa corporate.lidl.fi. Lidlin tiedotteet voi tilata suoraan sähköpostiin täältä.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Lidl Suomi
Lidliltä uusi aluevaltaus: avaa ravintolan Henri Alénin kanssa27.10.2025 07:18:51 EET | Tiedote
Lidl avaa Lidlerie-nimisen ravintolan Finnjävelin tiloihin. Lidleriessä on tarjolla Lidl-myymälöiden tutuista raaka-aineista valmistettuja huipputason menuja, joiden annokset Henri Alén on suunnitellut. Menun sisältämät annokset maksavat vain niiden valmistuksessa käytetyn tuotteiden hinnan verran. Esimerkiksi neljän ruokalajin illallisen saa vain 12,69 eurolla. Juomapuolella on todellisia erikoisuuksia: tarjolla on Lidl-viinejä, joita myydään Lidleissä niissä maissa, joissa viinejä saa myydä ruokakaupoissa. Ravintola on auki 25.–29.11.
Lidl jatkaa UEFA:n naisten kumppanuutta vuoteen 2030 asti23.10.2025 13:42:28 EEST | Tiedote
Kansainvälinen Lidl-organisaatio on solminut UEFA naisten kumppanuuden, joka kattaa jalkapallon arvokisat vuosina 2025–2030.
Tuotantoeläinten hyvinvointi kiinnostaa, kunhan siitä ei tarvitse maksaa ekstraa – Lidl ryhtyi toimeen8.10.2025 08:17:00 EEST | Tiedote
76 prosenttia kuluttajista pitää tuotantoeläinten hyvinvointia tärkeänä, mutta harva on kuitenkaan valmis maksamaan juurikaan lisähintaa tuotteesta, jossa hyvinvointi on todennettu. Vain kahdeksan prosenttia kuluttajista tunnistaa eläinten hyvinvoinnista kertovan ELVI-pakkausmerkin.* Lidl haluaa tehdä hyvinvoivan lehmän tuotteista houkuttelevamman vaihtoehdon, ja on laskenut kotimaisten ELVI-merkittyjen tuotteiden hinnat jopa 13 prosentilla.
Lidl on kasvattanut valikoimaansa 20 prosentilla – vakiovalikoimassa nyt 3000 tuotetta7.10.2025 08:30:00 EEST | Tiedote
Lidl on laajentanut valikoimaansa jopa 500 uudella tuotteella. Kattavampi valikoima vastaa suoraan asiakkaiden toiveeseen saada kaikki tarvittava yhdestä ostopaikasta. Hyllyissä on nyt entistä enemmän kotimaisia tuotteita suosituilta Lidlin omilta merkeiltä sekä tutuilta brändeiltä.
Lidl vakiinnuttaa paistopisteen ilta-alen – hävikki väheni yli 15 %3.10.2025 14:11:00 EEST | Tiedote
Lidlin paistopisteellä testattiin kesän ja alkusyksyn ajan ilta-alennusta, jossa tuotteet myytiin puoleen hintaan ennen sulkemista. Testi oli onnistunut, joten paistopisteen ilta-ale on vakiinnutettu pysyväksi toimintamalliksi kaikissa Lidleissä. Asiakkaat saavat siis paistopisteen tuotteet puoleen hintaan myymälän viimeisenä aukiolotuntina.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme