Kriisikeskusbarometri: Taloushuolet kuormittavat mielenterveyttä aiempaa useammin
Taloushuolet ovat lisänneet MIELI ry:n kriisikeskusverkoston asiakkaiden psyykkistä kuormitusta, huolta, stressiä ja ahdistusta.

MIELI ry:n kriisikeskusverkoston asiakkaiden talouteen ja toimeentuloon liittyvät ongelmat ovat lisääntyneet viimeisen vuoden aikana. Tiedot selviävät Kriisikeskusbarometrista, johon vastasi 108 kriisikeskusten työntekijää ja johtajaa.
“Kriisikeskusbarometrin vastaajien mukaan taloushuolia on aiempaa enemmän erityisesti yksinhuoltajilla, pitkäaikaistyöttömillä, opiskelijoilla, maahanmuuttajilla ja osalla ikääntyneistä”, MIELI ry:n kriisitoimintojen johtaja Sanna Vesikansa sanoo.
Yleisimpinä syinä talousvaikeuksiin mainittiin hintojen nousu, sosiaaliturvaan tehdyt leikkaukset, sosiaali- ja terveyspalveluiden asiakasmaksujen korotukset ja työllistymisen vaikeudet.
Osalla asiakkaista talousongelmat linkittyivät itsetuhoisuuteen
Itsemurhaa yrittäneet kriisikeskusten asiakkaat kertoivat, että yksi merkittävä itsetuhoisten ajatusten taustalla vaikuttava tekijä on ollut talousvaikeudet.
Joidenkin asiakkaiden mukaan itsemurhayrityksen laukaiseva tekijä oli ollut tieto kielteisestä päätöksestä tukihakemukseen.
“Köyhyyden vähentäminen on keskeinen keino mielenterveyden haasteiden ja itsetuhoisuuden vähentämisessä. Myös itsetuhoisuuden ottaminen puheeksi sosiaali- ja terveyspalveluissa ja itsemurhien ehkäisytyöryhmän toiminta hyvinvointialueella ovat tässä olennaisia”, Vesikansa kertoo.
Talousvaikeudet rapauttavat luottamusta yhteiskuntaan
Kriisikeskusbarometrista selviää, että huoli toimeentulosta ja pelko tulevaisuudesta lisäsivät turvattomuutta ja vääryyden kokemuksia. Hallituksen tekemät leikkaukset sosiaaliturvaan lisäsivät asiakkaiden ahdistusta ja toivottomuutta tulevaisuudesta.
“Esimerkiksi asumistukileikkauksista seuranneet Kelan määräykset muuttaa edullisempaan asuntoon koettiin haastaviksi ja osin mahdottomiksi”, hän sanoo.
Myös työllistyminen koettiin vaikeaksi. Osa asiakkaista koki työttömiin kohdistetut toimet ja julkisen keskustelun syyllistävänä ja kuormittavana. Talousvaikeudet heijastuivat myös mahdollisuuksiin tehdä hyvinvointia lisääviä elämänmuutoksia.
_____
Kriisikeskusbarometri toteutettiin verkkokyselynä aikavälillä 6.5.2025 - 20.5.2025. Kysely lähetettiin kaikille MIELI kriisikeskusverkoston työntekijöille, kriisikeskusjohtajille sekä Itsemurhien ehkäisykeskuksen työntekijöille.
MIELI ry:n kriisikeskusverkosto tukee ihmisiä kriiseissä ja vaikeissa elämäntilanteissa kasvokkain kriisivastaanotoilla, ryhmissä, MIELI Kriisipuhelimessa ja verkossa. Kriisivastaanotolle pääsee noin 30 paikkakunnalla ja etänä. Kohtaamisia kriisikeskusverkostossa oli viime vuonna yhteensä 150 000.
Vastaajia oli yhteensä 108 ja vastausprosentti 95. Vastanneet kriisikeskukset sijaitsevat kaikilla hyvinvointialueilla. Barometrin tavoitteena oli kartoittaa havaintoja ja kokemuksia mielenterveystilanteesta ja -palvelujen riittävyydestä eri puolilla Suomea.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Sanna Vesikansa
Johtaja, Kriisitoiminnot
+358 40 745 9586
etunimi.sukunimi@mieli.fi
Liitteet
Tietoja julkaisijasta
MIELI Suomen Mielenterveys ry on kansanterveys- ja kansalaisjärjestö. MIELI ry edistää Suomessa asuvien mielenterveyttä, tekee ehkäisevää mielenterveystyötä ja rakentaa vapaaehtoisen kansalaistoiminnan edellytyksiä mielenterveyden alalla. Mieli.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta MIELI Suomen Mielenterveys ry
Suicidpreventiva dagen 10.9. MIELI rf: Samtalshjälp kan förebygga självmord9.9.2025 11:44:46 EEST | Tiedote
Samtalen med självdestruktivt innehåll i MIELI rf:s Kristelefon och krischat har ökat klart i år. Samtalshjälp med låg tröskel är ett effektivt och fungerande sätt att förebygga självmord.
Itsemurhien ehkäisypäivä 10.9. MIELI ry: Keskusteluapu auttaa vähentämään itsemurhia4.9.2025 15:57:10 EEST | Tiedote
Itsetuhoisten yhteydenottojen määrä MIELI Kriisipuhelimessa ja -chatissa on noussut viime vuodesta merkittävästi. Matalan kynnyksen keskusteluapu on toimiva keino ehkäistä itsemurhia.
Mielenterveysjärjestöjen puheenjohtajat: Järjestöleikkaukset uhkaavat sote-järjestelmän toimivuutta26.8.2025 09:28:35 EEST | Tiedote
Sosiaali- ja terveysjärjestöihin kohdistuvat mittavat valtionavustusleikkaukset vaarantavat koko suomalaisen sote-järjestelmän kestävyyden. Kyse ei ole vain järjestöjen toimintaedellytyksistä, vaan koko yhteiskunnan hyvinvoinnista, osallisuudesta ja turvallisuudesta.
“Jag skulle inte vara vid liv utan den här tjänsten”. MIELI Kristelefon svarade på rekordmånga samtal i sommar19.8.2025 01:00:00 EEST | Pressmeddelande
Människors hopplöshet och illamående verkar ha ökat, vilket syns i MIELI Kristelefon -och chatt. Många tyngs av ekonomiska problem och bland annat föräldrars oro för ungdomarnas illamående hörs i samtalen. Att ta kontakt med Kristelefonen kan rädda liv och hjälpa en att orka framåt trots en belastande situation.
”Mä en olisi hengissä ilman tätä palvelua”. MIELI Kriisipuhelimessa ennätysmäärä vastattuja puheluita kesällä19.8.2025 01:00:00 EEST | Tiedote
Ihmisten toivottomuus ja paha olo näyttävät kasvaneen, mikä näkyy MIELI Kriisipuhelimessa ja -chatissa. Talousahdinko kuormittaa monia, ja esimerkiksi vanhempien huoli nuorten pahoinvoinnista kuuluu linjoilla. Yhteydenotto voi pelastaa hengen ja auttaa jatkamaan kuormittavasta tilanteesta huolimatta.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme