Oppilaskuntien toiminta vaatii kehittämistä – selvitys paljastaa kuilun ihanteiden ja arjen välillä
Oppilaskunnat ovat osa koulujen demokratiakasvatusta, mutta niiden rooli jää usein pintapuoliseksi. Pohjoismainen selvitys nostaa esiin tarpeen kehittää osallistumisen rakenteita ja tukea lasten ja nuorten kasvua aktiivisiksi kansalaisiksi aikana, jolloin demokratia kohtaa yhä uusia haasteita.

Hiljattain julkaistu pohjoismainen selvitys tarkastelee oppilaskuntien ja demokraattisen osallistumisen tilaa peruskouluissa ja toisen asteen oppilaitoksissa. Vaikka useimmissa Pohjoismaissa, kuten Suomessa, oppilaskunnat ovat keskeinen ja lakisääteinen mekanismi, on niiden toimintaa tutkittu aiemmin varsin vähän.
Selvityksen mukaan pohjoismaissa koulutuspolitiikan yhteiskunnallisen kasvatuksen ihanteet eroavat merkittävästi siitä, miten oppilaat kokevat vaikuttamismahdollisuutensa koulun arjen käytännössä.
”Koulutusta ohjaavien asiakirjojen sekä oppilashaastatteluiden ja -kyselyiden avulla saimme selville, että vaikka esimerkiksi Suomessa oppilaskunnat ovat olleet pakollisia peruskouluissa jo vuodesta 2013 saakka, käytännössä oppilaskunnilla voi olla hyvin erilainen rooli eri kouluissa. Tämä ei tietenkään ole lähtökohtaisesti huono asia, mutta se herättää kysymyksiä oppilaiden yhdenvertaisista mahdollisuuksista vaikuttaa asioihinsa kouluissa”, toteavat selvitystä tehneessä hankkeessa mukana olleet Jyväskylän yliopiston tutkijat, apulaisprofessori Najat Ouakrim-Soivio Koulutuksen tutkimuslaitokselta ja yliopistonlehtori Marleena Mustola kasvatustieteiden laitokselta.
Demokratian arvostus ei näy osallistumisena
Selvityksen mukaan oppilaskuntien toiminta keskittyy pääasiassa sosiaalisten tapahtumien järjestämiseen ja pieniin koulun parannuksiin sen sijaan, että ne käsittelisivät laajempia ajankohtaisia koulutuksellisia tai yhteiskunnallisia kysymyksiä. Toisaalta raportista nostetaan esiin se, että vaikka valtaosa oppilaista on tietoinen oppilaskunnasta ja sen toiminnasta, he eivät ole innokkaita osallistumaan oppilaskuntatoimintaan.
”Jo aiemmista tutkimuksista tiedetään, että suomalaislapset ja -nuoret sinänsä arvostavat demokratiaa ja siihen liittyviä instituutioita, kuten oppilaskuntia ja niiden hallituksia kouluissa, mutta ovat haluttomia osallistumaan niiden toimintaan, eli sinänsä tulokset olivat odotettuja. Osaltaan osallistumishaluttomuus oletettavasti liittyy siihen, että oppilaskunnilla on pääasiassa vain vähän vaikutusmahdollisuuksia tärkeäksi koettujen asioiden ajamiseen koulussa”, toteaa yliopistonopettaja Mikko Hiljanen Jyväskylän yliopiston opettajankoulutuslaitokselta.
Kaiken kaikkiaan tehty selvitys lisää tietoa oppilaskuntien toiminnasta Suomessa ja muissa Pohjoismaissa, mikä mahdollistaa oppilaskuntatoiminnan ja demokratiakasvatuksen kehittämisen. Tämän lisäksi hankkeen aikana kertynyttä laajaa aineistoa on mahdollista hyödyntää tarkempien analyysien tekemiseen, jotta olisi mahdollista ymmärtää, miten voidaan tukea lasten ja nuorten kasvua aktiivisiksi demokratiakansalaisiksi. Se on erityisen tärkeää aikana, jona demokratiaa uhkaavat monenlaiset globaalit tapahtumat ja liikehdinnät.
Raportin on julkaissut Pohjoismaisen hyvinvointikeskuksen (NVC) rahoittama ja Islannin yliopiston johtama selvitys- ja tutkimushanke, jossa on mukana tutkijoita Jyväskylän yliopistosta.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Najat Ouakrim-Soivio
Apulaisprofessori
Jyväskylän yliopisto, Koulutuksen tutkimuslaitos
najat.n.ouakrimsoivio@jyu.fi
puh. +358505966025
Marleena Mustola
Yliopistonlehtori
Jyväskylän yliopisto, kasvatustieteiden laitos
marleena.mustola@jyu.fi
puh. +358408054488
Mikko Hiljanen
Yliopistonopettaja
Jyväskylän yliopisto, opettajankoulutuslaitos
mikko.hiljanen@jyu.fi
puh. +358408054805
Tutkimusryhmässä olivat mukana Jyväskylän yliopistosta myös Koulutuksen tutkimuslaitoksen tutkijat Ilona Markkanen, Josephine Lau ja Kristof Fenyvesi.
Kirke HassinenViestinnän asiantuntija
Puh:+358 50 462 1525kirke.m.hassinen@jyu.fiLinkit
Jyväskylän keskustassa sijaitsevan yliopiston kauniilla puistokampuksella sykkii monitieteinen ja moderni tiedeyliopisto – ihmisläheinen ja dynaaminen yhteisö, jonka 2500 asiantuntijaa ja 15 000 opiskelijaa etsivät ja löytävät vastauksia huomisen kysymyksiin. Jyväskylän yliopisto on ollut tulevaisuuden palveluksessa jo vuodesta 1863, jolloin suomenkielinen opettajankoulutus sai alkunsa täältä. Voimanlähteenämme on moniarvoinen vuoropuhelu tutkimuksen, koulutuksen ja yhteiskunnan välillä. Vaalimme tutkimuksen ja koulutuksen tasapainoa sekä ajattelun avoimuutta – sytytämme taidon, tiedon ja intohimon elää viisaasti ihmiskunnan parhaaksi. www.jyu.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Jyväskylän yliopisto
Suomen Akatemialta yli kolmen miljoonan euron rahoitus Jyväskylän yliopiston tutkijoille luonnontieteiden tutkimukseen17.6.2025 07:00:00 EEST | Tiedote
Suomen Akatemian luonnontieteiden ja tekniikan tutkimuksen toimikunta (LT) on myöntänyt rahoitusta yhdelle akatemiatutkijalle ja neljälle akatemiahankkeelle, yhteensä yli 3,1 miljoonaa euroa. Uuden akatemiatutkijan tutkimus keskittyy lumipeitteen vähenemiseen ja kuinka se vaikuttaa paikallisilmastoihin, biodiversiteettiin ja ekosysteemien toimintaan.
Jyväskyläläinen: Nouse portaat ja testaa kuntosi uuden sovelluksen avulla!16.6.2025 08:05:00 EEST | Tiedote
Porrastesti on Jyväskylän yliopistossa kehitetty mobiilisovellus, jonka avulla voit testata kestävyyskuntosi ja saada arvion omasta kuntotasostasi. Voit myös seurata kuntotasossa tapahtuvia muutoksia ja oppia lisää kestävyyskuntoon vaikuttavista tekijöistä.
55-vuotias bio- ja ympäristötieteiden laitos juhlii ilman pönötystä16.6.2025 07:05:00 EEST | Tiedote
On aika kohottaa malja 55-vuotiaalle Jyväskylän yliopiston bio- ja ympäristötieteiden laitokselle! Laitos juhlii 55 vuoden rajapyykkiä yhdessä opiskelijoiden, alumnien ja vuosien saatossa toimintaan osallistuneiden kesken. Tärkeintä on saada ihmiset mukaan juhlimaan yhdessä hymyssä suin. Varsinainen juhlapäivä järjestetään 17.6.2025.
Väitös: Parannetut tietokonesimulaatiot auttavat rintasyövän sädehoidon tarkkuuden arvioimisessa (Mankinen)12.6.2025 07:05:00 EEST | Tiedote
Jyväskylän yliopiston lääketieteellisen fysiikan väitöskirjassaan Mikko Mankinen tutki potilaan asettelun ja hengitysliikkeen vaikutusta sädehoidon toteutumiseen uusilla rintasyövän hoitotekniikoilla.
Bilder är inte bara dekoration – doktorsavhandling visar de många lagren av ord och bilder i äldre bilderböcker (Lundmark)11.6.2025 12:33:27 EEST | Tiedote
Aili Lundmarks avhandling om det svenska språket utmanar uppfattningen om äldre bilderböcker för barn. Avhandlingen visar att illustrationer inte bara är dekorativa tillägg, utan att de ger viktig information som kompletterar den skrivna texten. Enligt Lundmark är den berättelse som växer fram ur kombinationen av ord och bild en mer komplex helhet än den berättelse som förmedlas enbart med ord.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme