Från början av nästa år får du tjänster inom statens regionförvaltning från Livskraftscentralen i Södra Österbotten och det riksomfattande Tillstånds- och tillsynsverket
Regeringens proposition om lagstiftningen som gäller regionförvaltningsreformen har godkänts i riksdagen. Vid ingången av 2026 inrättas tio regionala livskraftscentraler i Finland utifrån de nuvarande närings-, trafik- och miljöcentralerna. Regionförvaltningsverken och Valvira bildar det riksomfattande Tillstånds- och tillsynsverket, till vilket även tillstånds-, styrnings- och tillsynsuppgifter som gäller miljövård, vattenvård och naturskydd överförs från NTM-centralens uppgifter. NTM-centralens kollektivtrafikuppgifter hör i fortsättningen till Traficom. I Södra Österbotten inrättas en livskraftscentral med ansvarsområdena näringar och kompetens, landsbygd och miljö samt trafik. Huvudorten för Livskraftscentralen i Södra Österbotten kommer även i fortsättningen att vara Seinäjoki, dessutom kommer kontor att finnas också i Vasa och Karleby.

Utgångspunkten för reformen är en sektorsövergripande statlig regionförvaltning som samlas i de nya livskraftscentralerna. I livskraftcentralens uppgifter ingår att främja företagsverksamhet, kompetens, invandring och sysselsättning samt att utveckla landsbygden, jordbruket och trafiken. Livskraftscentralerna främjar också klimatarbetet, den biologiska mångfalden och vattnens goda status och har hand om kulturmiljöuppgifter.
När det gäller trafiken ansvarar Livskraftscentralen i Södra Österbotten särskilt för väghållningen, det vill säga planeringen av väghållningsprojekt och planeringen av vägunderhållet. Med reformen övergår uppgifterna som gäller trafiksystemets funktion och trafiksäkerheten till Livskraftscentralen i Österbotten. För kunderna kommer den här ändringen att synas så lite som möjligt, eftersom vi har ett nära samarbete med Livskraftscentralen i Österbotten i de tre österbottniska landskapen. I trafik- och miljöuppgifter består Livskraftscentralen i Södra Österbottens verksamhetsområde fortsättningsvis av de tre österbottniska landskapen Södra Österbotten, Österbotten och Mellersta Österbotten.
Helheten som består av miljöuppgifter kommer att delas upp i reformen. De nuvarande NTM-centralernas tillstånds-, styrnings- och tillsynsuppgifter inom miljövård, vattenvård och naturskydd, exempelvis miljökonsekvensbedömningar och övervakningen av anläggningar, samt huvuddelen av uppgifterna inom naturskyddet, områdesanvändningen och vattenvården kommer att överföras till det riksomfattande Tillstånds- och tillsynsverket. Uppgifterna inom vattenhushållningen, såsom översvämningsskydd och vattenhanteringen inom jord- och skogsbruk, samt de centraliserade uppgifterna för produktion av hydrologiska data och statliga vattendragskonstruktioner, vilka i dagsläget handhas av NTM-centralen, kommer att överföras till Livskraftscentralen i Sydvästra Finland.
Flera av livskraftscentralernas uppgifter kommer dessutom att skötas centraliserat från enskilda livskraftscentraler i landet.
Livskraftscentralerna och deras personal känner till regionernas och kundernas behov och arbetar lokalt i nära samarbete med intressentgrupper och partner även i fortsättningen. I området kvarstår alltså den närvarande regionförvaltningen, som koncentrerar sig på kundernas och regionernas behov och tjänster.
När lagarna nu har blivit klara fortsätter planeringen och den närmare beredningen av verksamheten vid de nya ämbetsverken i regionerna efter sommaren. Livskraftscentralen i Södra Österbotten bereds tillsammans med personalen och intressentgrupperna. Under hösten kommer vi att informera närmare om hur arbetet framskrider.
Nyckelord
Kontakter
Timo Saari, överdirektör, direktör för ansvarsområdet för näringar, arbetskraft och kompetens,
NTM-centralen i Södra Österbotten,
tfn 0295 028 501,
timo.saari@ely-keskus.fi
Anders Östergård, direktör för ansvarsområdet för trafik och infrastruktur,
NTM-centralen i Södra Österbotten,
tfn 0295 027 766,
anders.ostergard@ely-keskus.fi
Karoliina Laakkonen-Pöntys, direktör för ansvarsområdet för miljö och naturresurser,
NTM-centralen i Södra Österbotten,
tfn 0295 027 560,
karoliina.laakkonen-pontys@ely-keskus.fi
Länkar
Om oss
Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus | NTM-centralen i Södra Österbotten
Päätoimipaikka Seinäjoki: Alvar Aallon katu 8, PL 156
Vaasa: Wolffintie 35 | Kokkola: Pitkänsillankatu 15
0295 027 500
http://www.ely-keskus.fi/etela-pohjanmaa
Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus on monialainen, alueellinen toimija. Haluamme edistää alueemme elinvoimaa, kestävää kasvua ja hyvää tulevaisuutta sekä hyvinvointia ja sisäistä turvallisuutta. Hoidamme elinkeinoihin, ympäristöön ja liikenteeseen liittyviä tehtäviä asiakkaidemme eli ihmisten, yritysten ja yhteisöjen hyväksi. Teemme työtämme Etelä-Pohjanmaan lisäksi Pohjanmaan ja Keski-Pohjanmaan alueilla ympäristö- ja liikenneasioissa.
ELY-keskusten valtakunnallisia tiedotteita voit lukea täältä: ELY-keskukset
NTM-centralen i Södra Österbotten är en branschövergripande, regional aktör. Vi vill främja livskraft, hållbar tillväxt, en god framtid samt välstånd och intern säkerhet i regionen. Vi sköter uppgifter i anslutning till näringslivet, miljön och trafiken för våra kunders, dvs. människors, företags och sammanslutningars bästa. Vi är verksamma utöver i Södra Österbotten även i Österbotten och Mellersta Österbotten i fråga om miljö- och trafikfrågor.
NTM-centralernas riksomfattande pressmeddelanden kan du läsa här: NTM-centralerna
Andra språk
Följ Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus | NTM-centralen i Södra Österbotten
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus | NTM-centralen i Södra Österbotten
NTM-centralen har gett kontaktmyndighetens motiverade slutsats om miljökonsekvensbeskrivningen för Karleby Energinät Ab:s kraftledningsprojekt 400 + 100 kV Hirvisuo-KIP (Mellersta Österbotten)9.12.2025 13:01:29 EET | Pressmeddelande
Karleby Energinät Ab planerar att bygga en cirka 8 kilometer lång kraftledning för 400 kV eller 400+110 kV från Hirvisuo elstation via Hepo–Ventusneva genom Karleby centraltätort till en transformatorstation som byggs på Yxpila storindustriområde (Kokkola Industrial Park, KIP).
ELY-keskus on antanut yhteysviranomaisen perustellun päätelmän Kokkolan Energiaverkot Oy:n Hirvisuo-KIP 400 + 110 kV:n voimajohtohankkeen ympäristövaikutusten arviointiselostuksesta (Keski-Pohjanmaa)9.12.2025 13:01:29 EET | Tiedote
Kokkolan Energiaverkot Oy suunnittelee noin 8 kilometrin pituisen 400 kV:n tai 400+110 kV:n voimajohdon rakentamista Hirvisuon sähköasemalta Hepo-Ventusnevan kautta Kokkolan keskustaajaman lävitse Kokkolan Ykspihlajan suurteollisuusalueelle (Kokkola Industrial Park, KIP) rakennettavalle muuntoasemalle.
I fortsättningen säkerställer Tillstånds- och tillsynsverket att tidsfristerna för behandlingen av tillståndsförfaranden för förnybar energi efterföljs9.12.2025 10:33:31 EET | Pressmeddelande
I augusti 2025 förnyades lagstiftningen som styr tidsfristerna för tillståndsförfaranden och vissa andra administrativa förfaranden i samband med projekt för förnybar energi. I fortsättningen tillämpas tidsfristerna på mer omfattande projekt- och tillståndshelheter, och genomförandet av dem säkerställs genom att förbinda myndigheterna och de projektansvariga till en gemensam tidtabell för tillståndsbehandlingen.
Uusiutuvan energian hankkeiden lupien käsittelymääräaikojen toteutuminen varmistetaan jatkossa Lupa- ja valvontavirastossa9.12.2025 10:33:31 EET | Tiedote
Uusiutuvan energian hankkeisiin liittyvien lupa- ja muiden hallinnollisten menettelyiden käsittelyaikoja säätelevä lainsäädäntö uudistui elokuussa 2025. Määräaikoja sovelletaan jatkossa aiempaa laajempiin hanke- ja lupakokonaisuuksiin, ja niiden toteutuminen varmistetaan sitouttamalla viranomaiset ja hankkeesta vastaavat yhteiseen käsittelyaikatauluun.
Vägnätet av lägre klass lider av det milda vädret5.12.2025 13:05:51 EET | Pressmeddelande
Det milda vädret och regnet under de senaste dagar leder till utmaningar i väghållningen speciellt i frågan om vägnätet av lägre klass. På slätterna i Södra Österbotten och längs kustområdet i Österbotten har det på grusvägarna börjat bildas håligheter och ytmenföre. Ytmenföre innebär att vägytan blir gyttjig och vägens bärighet försämras. Viktbegränsningar har införts på ett grusvägsavsnitt i Malax (väg 17463 mellan Rönnholm-Övermalax, Malax. Noggrannare plats: Avsnittet Rönnholm-Mattlar) (enligt läget 4.12.2025).
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum