Keskuskauppakamari: Yhdenvertaisuus on yritykselle kilpailuetu ympäri vuoden - ei vain prideviikolla
Moni työnantaja ottaa Pride-viikon aikana kantaa yhdenvertaisuuden puolesta, mutta näiden arvojen edistäminen ei saa rajoittua vain yhteen teemaviikkoon. Kyse on pitkäjänteisestä ja arjessa näkyvästä työstä, joka rakentaa turvallisempaa, tasa-arvoisempaa ja osallistavampaa työelämää kaikkina vuodenaikoina.

Kauppakamareiden osaajakyselyssä 86 prosenttia yrityksistä kertoo pitävänsä monimuotoisuuden ja syrjimättömyyden edistämistä yrityksessään tärkeänä. Tämä asenne ei rajoitu vain pride-viikkoon, vaan laajasti yritysten toimintatapoihin ja henkilöstön johtamiseen.
”Yhdenvertaisuuden ja tasa-arvon edistämisessä on ennen kaikkea kyse pitkäjänteisestä toiminnasta, jota edistetään koko työyhteisön voimin”, sanoo Keskuskauppakamarin johtava asiantuntija Suvi Pulkkinen.
Työelämä monimuotoistuu yhä nopeammin. Kansainvälisten osaajien rekrytointi on monelle organisaatiolle arkipäivää, ja ihmisten erilaisuuden ymmärtäminen nousee entistä tärkeämpään rooliin.
“Kun työyhteisöissä huomioidaan ihmisten erilaiset identiteetit, taustat, kielet ja kulttuurit, vahvistetaan samalla työyhteisön hyvinvointia ja sitoutuneisuutta sekä sitä, että työntekijät tuntevat olonsa arvostetuiksi. Tämä kaikki lisää myös työn tehokkuutta ja tuottavuutta”, sanoo Pulkkinen.
Pulkkinen muistuttaa, että monimuotoisuus ei ole vain arvo, vaan myös selkeä kilpailuetu
“Erityisesti yritysjohdossa monimuotoisuus lisää tutkitusti innovatiivisuutta ja parantaa tuloksentekokykyä. Kun erilaiset näkökulmat saavat tilaa, syntyy myös parempia päätöksiä”, Pulkkinen sanoo.
Yhteyshenkilöt
Suvi PulkkinenJohtava asiantuntija, osaaminen ja maahanmuutto
Puh:050 404 1810suvi.pulkkinen@chamber.fiTilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Keskuskauppakamari
Laihakin kauppasopu EU:n ja Yhdysvaltain välillä palvelee vientiä9.7.2025 11:52:42 EEST | Tiedote
Presidentti Trumpin huhtikuussa asettamien ja 90 päiväksi jäädyttämien lisätullien oli alunperin määrä astua voimaan keskiviikkona. Takaraja on siirretty elokuun alkuun. EU:n ja Yhdysvaltojen välisten kauppaneuvottelujen ennakoidaan vakiinnuttavan jo käytössä olevat tullitasot.
Kv-kauppakamarilta entistä tiukemmat säännöt ympäristöväittämillä markkinointiin8.7.2025 06:55:00 EEST | Tiedote
Kansainvälinen kauppakamari (ICC) on tiukentanut markkinointisääntöjään koskien ympäristöväittämiä. Jos markkinoija käyttää tavoitteellista väittämää, joka koskee tulevaisuuteen suuntautuvaa pyrkimystä, sen on osoitettava selkeä suunnitelma, jolla se aikoo saavuttaa pyrkimyksensä ilmoittamassaan aikataulussa. Myös esimerkiksi sanojen ympäristöystävällinen ja ekologinen käyttö ilman täsmennystä on lähtökohtaisesti kiellettyä.
Huijarit vaanivat venekaupoillakin – ole tarkkana dokumenttien kanssa4.7.2025 06:55:00 EEST | Tiedote
Venekauppa on hiljentynyt talouden epävarmuustekijöiden ja yleisen varovaisuuden takia. Parhaiten käyvät kaupaksi edulliset pienemmät veneet niin uusina kuin käytettyinä. Koska huijausyritykset ovat yleistyneet venekaupoillakin, kannattaa käytetyn veneen ostajan aina varmistaa, että myyjällä on oikeus myydä vene, sanoo Keskuskauppakamarin hyväksymä tavarantarkastaja Ari Tirkkonen.
Komissiolta esitys 2040-ilmastotavoitteesta – EU:n ulkopuolisten ilmastotoimien sallimisessa mahdollisuuksia ja riskejä2.7.2025 13:17:05 EEST | Tiedote
Komissio antoi keskiviikkona pitkään odotetun esityksensä EU:n 2040-ilmastotavoitteeksi. EU:n päästöjen pitäisi vähentyä 90 prosenttia 2040 mennessä. Uutena elementtinä komissio sallisi rajatusti kansainvälisten yksiköiden käytön eli EU:n ulkopuolella toteutetut ilmastotoimet osana EU:n tavoitetta, ja lisää joustavuutta eri alatavoitteiden välille. Teknologisia nieluja ollaan tuomassa osaksi EU:n päästökauppaa.
Ihmisarvoa loukkaava mainos sai huomautuksen MENiltä30.6.2025 07:55:00 EEST | Tiedote
Mainonnan eettinen neuvosto antoi harvinaisen huomautuksen somealustalla julkaistulle mainokselle. Mainoksen katsottiin loukkaavan ihmisarvoa ja olevan siten hyvän tavan vastainen. Viimeksi vastaavantyyppisestä mainoksesta on annettu huomautus vuonna 2007.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme