Keskuskauppakamari: Yhdenvertaisuus on yritykselle kilpailuetu ympäri vuoden - ei vain prideviikolla

Jaa

Moni työnantaja ottaa Pride-viikon aikana kantaa yhdenvertaisuuden puolesta, mutta näiden arvojen edistäminen ei saa rajoittua vain yhteen teemaviikkoon. Kyse on pitkäjänteisestä ja arjessa näkyvästä työstä, joka rakentaa turvallisempaa, tasa-arvoisempaa ja osallistavampaa työelämää kaikkina vuodenaikoina.

Keskuskauppakamarin johtava asiantuntija (osaaminen ja maahanmuutto) Suvi Pulkkinen.
Keskuskauppakamarin johtava asiantuntija (osaaminen ja maahanmuutto) Suvi Pulkkinen. Kuva: Liisa Takala

Kauppakamareiden osaajakyselyssä 86 prosenttia yrityksistä kertoo pitävänsä monimuotoisuuden ja syrjimättömyyden edistämistä yrityksessään tärkeänä. Tämä asenne ei rajoitu vain pride-viikkoon, vaan laajasti yritysten toimintatapoihin ja henkilöstön johtamiseen.

”Yhdenvertaisuuden ja tasa-arvon edistämisessä on ennen kaikkea kyse pitkäjänteisestä toiminnasta, jota edistetään koko työyhteisön voimin”, sanoo Keskuskauppakamarin johtava asiantuntija Suvi Pulkkinen.

Työelämä monimuotoistuu yhä nopeammin. Kansainvälisten osaajien rekrytointi on monelle organisaatiolle arkipäivää, ja ihmisten erilaisuuden ymmärtäminen nousee entistä tärkeämpään rooliin.

“Kun työyhteisöissä huomioidaan ihmisten erilaiset identiteetit, taustat, kielet ja kulttuurit, vahvistetaan samalla työyhteisön hyvinvointia ja sitoutuneisuutta sekä sitä, että työntekijät tuntevat olonsa arvostetuiksi. Tämä kaikki lisää myös työn tehokkuutta ja tuottavuutta”, sanoo Pulkkinen.

Pulkkinen muistuttaa, että monimuotoisuus ei ole vain arvo, vaan myös selkeä kilpailuetu

“Erityisesti yritysjohdossa monimuotoisuus lisää tutkitusti innovatiivisuutta ja parantaa tuloksentekokykyä. Kun erilaiset näkökulmat saavat tilaa, syntyy myös parempia päätöksiä”, Pulkkinen sanoo.

Yhteyshenkilöt

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Keskuskauppakamari

Kv-kauppakamarilta entistä tiukemmat säännöt ympäristöväittämillä markkinointiin8.7.2025 06:55:00 EEST | Tiedote

Kansainvälinen kauppakamari (ICC) on tiukentanut markkinointisääntöjään koskien ympäristöväittämiä. Jos markkinoija käyttää tavoitteellista väittämää, joka koskee tulevaisuuteen suuntautuvaa pyrkimystä, sen on osoitettava selkeä suunnitelma, jolla se aikoo saavuttaa pyrkimyksensä ilmoittamassaan aikataulussa. Myös esimerkiksi sanojen ympäristöystävällinen ja ekologinen käyttö ilman täsmennystä on lähtökohtaisesti kiellettyä.

Komissiolta esitys 2040-ilmastotavoitteesta – EU:n ulkopuolisten ilmastotoimien sallimisessa mahdollisuuksia ja riskejä2.7.2025 13:17:05 EEST | Tiedote

Komissio antoi keskiviikkona pitkään odotetun esityksensä EU:n 2040-ilmastotavoitteeksi. EU:n päästöjen pitäisi vähentyä 90 prosenttia 2040 mennessä. Uutena elementtinä komissio sallisi rajatusti kansainvälisten yksiköiden käytön eli EU:n ulkopuolella toteutetut ilmastotoimet osana EU:n tavoitetta, ja lisää joustavuutta eri alatavoitteiden välille. Teknologisia nieluja ollaan tuomassa osaksi EU:n päästökauppaa.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye