Juhannusviikolla Lidlistä ostetaan makkaraa jopa nelinkertainen määrä
Juhannus on kesän suurin ruokajuhla, ja sen viettoon liittyy vahvasti yhdessäolo, grillaus ja kesäherkut. Lidlin kuluttajakysely paljastaa, että kesägrillistä löytyy useimmiten makkaraa, kanaa ja tuoreita kasviksia. Makkaran myynti jopa nelinkertaistuu juhannusviikolla, mutta myös kasviksia ja kasvipohjaisia grillattavia ostetaan enemmän.

Grillaus on varma juhannuksen merkki ja suomalaisista 82 prosenttia aikookin grillata tänä kesänä*. Kuluttajakyselyn mukaan grilliin päätyy kesällä useimmiten lihaisaa grillimakkaraa, kanaa ja tuoreita kasviksia. Myös kasviproteiinien grillaus on nostanut suosiotaan, sillä joka neljäs kertoo grillaavansa kasviperäisiä tuotteita enemmän kuin aiemmin.
– Grillaus on suomalaisten rakastetuin kesäruokarituaali. Olemme panostaneet tänä kesänä erityisesti monipuolisiin grillituotteisiin, kuten kasvipohjaisiin vaihtoehtoihin ja kotimaiseen lihaan. Vegegrillattavien suosikeista löytyy muun muassa hampurilaispihvejä, pippuripihviä ja myös viime kesältä tutut grillitofut ja hittituoteeksi nousseet vege-ribsit, kertoo Lidlin ostojohtaja Thomas Heinrichs.
Makkara on säilyttänyt paikkansa suomalaisten ykkösgrillattavana, sillä jopa 87 prosenttia sanoo valitsevansa sen useimmiten lautaselleen. Myös suurin osa mainitsi makkaran lempigrillattavakseen.
– Juhannusviikolla makkaraa myydään jopa neljä kertaa enemmän kuin tavallisella kesäviikolla. Suosiossa ovat olleet etenkin tämän kesän makkaravertailuissa kiitettävästi pärjänneet Grillimaisteri-makkarat Urho Tosi Lihaisa ja mausteinen Sulava sulatejusto-chili. Olemme varautuneet myymälöissä juhannukseen toimittamalla hyllyihin tavallista isommat määrät grillattavia, Heinrichs jatkaa.
Juhannuksena herkutellaan perheen kesken
Juhannus kokoaa suomalaiset yhteen, useimmiten perheen kesken. Jopa 64 prosenttia viettää juhannusta perheen parissa, ja yleisin juhannusporukka on kahden hengen kokoinen. Läheisten seurassa herkulliseen ruokaan halutaan panostaa vuodesta toiseen.
Kesän ykkösherkkuihin kuuluu grillauksen lisäksi jäätelö. Suomalaisista 62 prosenttia herkuttelee jäätelöllä vähintään kerran viikossa, ja joka kolmas vielä useammin. Juhannuksena jäätelöä nautitaan usein jälkiruokana tai osana rentoa yhdessäoloa, ja Lidlin valikoimasta löytyy vaihtoehtoja niin klassikoiden kuin uutuusmakujen ystäville.
Juomapuolella suomalaiset suosivat raikkautta. Alkoholittomista juomista vesi, virvoitusjuomat ja kivennäisvedet ovat kesän suosituimpia. Juhannuksena viini kuuluu usein hyvän ruoan seuraksi. Vaikka suurin osa ostaa juhannusviininsä Alkosta, myös ruokakaupat ovat merkittävä hankintapaikka, sillä jopa 7 prosenttia vastaajista aikoo ostaa viininsä ruokakaupasta. Useampi valitsee nykyisin myös alkoholittoman vaihtoehdon, sillä lähes viidennes suomalaisista viettää kesää täysin ilman alkoholia.
– Juhannus on meille tärkeä sesonki, ja haluamme tehdä siitä asiakkaillemme mahdollisimman herkullisen ja helpon. Valikoimamme on suunniteltu suomalaisten toiveiden mukaan. Juomista tarjoamme kaikille jotakin, laajan valikoiman raikkaita virvoitusjuomia, mutta myös erilaisia viinejä nautiskelijoille, vinkkaa Heinrichs.
*Tulokset perustuvat Lidlin teettämään kuluttajakyselyyn. Kyselyyn on vastannut 1000 suomalaista kuluttajaa maaliskuussa 2025. Aineisto on suomalaista aikuisväestöä edustava otos.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Lidlin viestintä
Puh:(09) 23456 400media@lidl.fiTietoa julkaisijasta
Lidl on yksi Euroopan suurimmista päivittäistavaraketjuista. Suomessa yli 20 vuotta toimineessa ketjussa työskentelee noin 5600 henkilöä. Yli 200 myymälän verkosto ulottuu Hangosta Sodankylään ja tavarantoimitukset myymälöihin hoidetaan Janakkalassa, Laukaassa ja Järvenpäässä sijaitsevista jakelukeskuksista. Lisätietoa tuotteista ja ajankohtaisista tarjouksista löytyy Lidl Plus -etusovelluksesta tai osoitteessa lidl.fi. Lisätietoja yrityksestä osoitteessa corporate.lidl.fi. Lidlin tiedotteet voi tilata suoraan sähköpostiin täältä.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Lidl Suomi
Näin koulujen alku näkyy ruokakaupassa7.8.2025 12:41:28 EEST | Tiedote
Ruokakaupan myynneistä näkee, mitä suomalaisessa yhteiskunnassa on meneillään. Nyt kun kesälomat päättyvät ja jälkikasvu menee kouluun, myös kaupassakäynti muuttuu ja sieltä ostetaan eri asioita. Arjen alkaessa ostoskärryt täyttyvät arkisista tuotteista ja kaupassa asioidaan eri aikaan kesään verrattuna. Kaupasta tarttuu elokuussa mukaan enemmän esimerkiksi valmisruokia ja välipaloja arjen kiireisiin.
Kesän suosituimpaan työpaikkaan haussa kuutisenkymmentä uutta työntekijää6.8.2025 12:28:42 EEST | Tiedote
Lidl hakee kymmeniä myyjiä ja useita vuoropäälliköitä myymälöihin eri puolille Suomea. Syksyn saapuessa monet työntekijät palaavat esimerkiksi opintojen pariin tai muuttavat, joten uusille työntekijöille on tarvetta. Työntekijöitä haetaan Torniosta Hankoon ja paikat aukeavat hakuun elokuun aikana.
Päivässä loppuunmyyty Dubai-suklaa tekee paluun Lidleihin30.7.2025 09:57:16 EEST | Tiedote
Dubai-suklaa on saavuttanut suuren hypen, jolle ei näy loppua. Keväällä Lidleissä myytiin iso erä someilmiöksi noussutta Dubai-suklaata loppuun päivässä. Asiakkaat ovat kovasti kyselleet uuden Dubai-suklaaerän perään, ja nyt sitä taas saa. Torstaina 31.7. odotettu uusi erä Dubai-suklaata löytyy vihdoin kaikkien Lidl-myymälöiden hyllyiltä.
Iisalmen uuden Lidlin avajaisia vietetään 24.7.23.7.2025 08:34:00 EEST | Tiedote
Iisalmessa päästään torstaina asioimaan upouudessa Lidlissä, kun nykyinen myymälä kauppakeskus Iisassa suljetaan ja myymälä muuttaa uuteen osoitteeseen torstaina 24.7. Uusi myymälä on asiakkaille monin tavoin parempi: siellä odottavat laajempi valikoima ja asiointia nopeuttavat pikakassat sekä sähköautojen latauspiste.
Kasvisruoan suosio kasvaa – Lidl vastaa kysyntään kesän vegeviikolla17.7.2025 12:57:50 EEST | Tiedote
Toukokuussa kasvipohjaisia tuotteita ostettiin Lidleissä yli 13 prosenttia enemmän kuin edellisvuoden toukokuussa. Lidl on pyrkinyt murtamaan kasvisruoan erityisruokavalioleimaa ja tekemään kasvisruoasta osan myös sekasyöjien arkea. Tukeakseen tätä kehitystä Lidl käynnistää vuoden kolmannen vegeviikon, jonka valikoima painottuu grillattaviin kasvipohjaisiin kesäherkkuihin.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme