Tarve yksityiseen pysäköinninvalvontaan kasvanut merkittävästi – Vihti, Nokia ja Kaarina kärjessä
Yksityisen pysäköinninvalvonnan tarve on kasvanut huomattavasti vuosina 2022–2024, erityisesti pienemmissä kaupungeissa kuten Vihdissä, Nokialla ja Kaarinassa. Kasvu johtuu kaupunkien yhdyskuntarakenteen kehityksestä ja siitä, että paikalliset kiinteistöjenhaltijat kunnista ottavat itse yhteyttä valvontayrityksiin.

Suomalaisten pysäköintialan toimijoiden yhdistys SPATY ry:n jäsenyritysten datan mukaan tarve yksityiseen pysäköinninvalvontaan on kasvanut paljon vuosina 2022–2024 verrattuna edelliseen kaksivuotisjaksoon 2020–2022.
Suurin kasvu on tapahtunut Vihdissä, jossa tarve on yli nelinkertaistunut. Nokialla ja Kaarinassa tarve on tuplaantunut. Myös Lohjalla tarve edelleen kasvoi huomattavasti, vaikka kaupunki oli jo edellisellä mittausjaksolla kärjessä.
“Tarve yksityiseen pysäköinninvalvontaan liittyy kaupunkien sisäiseen yhdyskuntarakenteen kehitykseen. Suurin osa yksityisen pysäköinninvalvonnan kasvusta tapahtuu, koska paikalliset kiinteistöjenhaltijat kunnista ottavat yhteyttä yhdistyksemme jäsenyrityksiin lisääntyneen väärinpysäköinnin takia”, SPATY ry:n hallituksen puheenjohtaja Christian Metsäranta toteaa.
Näissä kunnissa tarve pysäköinninvalvontaan on lisääntynyt eniten vuosina 2022–2024
1. Vihti
2. Nokia
3. Kaarina
4. Lohja
5. Riihimäki
6. Salo
7. Järvenpää
8. Kangasala
9. Pirkkala
10. Raisio
11. Hyvinkää
12. Nurmijärvi
13. Lempäälä
14. Mäntsälä
15. Porvoo
16. Kirkkonummi
17. Tuusula
18. Sipoo
19. Kerava
20. Ylöjärvi
21. Hamina
Kasvu jatkui useimmissa kunnissa
Muutos vuosina 2022–2024 verrattuna aikaisempaan mittausjaksoon 2020–2022 näkyy monessa kunnassa. Riihimäellä ja Salossa tarve lähes tuplaantui aiempaan verrattuna ja Järvenpäässä kasvua oli 62 prosenttia.
Kangasalalla tarve kasvoi 50 prosentilla, Hyvinkäällä ja Lempäälässä kasvua oli noin kolmannes ja Nurmijärvellä, Mäntsälässä sekä Porvoossa noin neljännes. Tuusulassa ja Kirkkonummella kasvu oli noin viidenneksen.
Raisiossa tarve kasvoi kolmanneksen ja Keravalla kasvu oli maltillista. Vähäisempää kasvua nähtiin myös Sipoossa ja Ylöjärvellä. Pirkkala nousi uutena mukaan 41 prosentin kasvulla ja Hamina vähäisemmällä kasvulla.
Yksityinen valvonta täydentää kunnallista
Yksityistä pysäköinninvalvontaa tarvitaan, koska kunnallista valvontaa ei ole kaikkialla.
“Kunnallinen pysäköinninvalvonta ei käytännössä hoida valvontaa yksityisalueilla. Pysäköintivirheitä kuitenkin tehdään jatkuvasti kaikkialla Suomessa, ja yhä useammalla paikkakunnalla parkkipaikkoja on vähemmän kuin niiden käyttäjiä”, Metsäranta painottaa.
SPATY:n datan mukaan pysäköintiongelmat ovat yleistyneet taajamissa, joissa on paljon liike- ja harrastetiloja ja niiden yhteydessä liian vähän pysäköintipaikkoja. Suomen lain mukaan myös yksityisen kiinteistön on pidettävä huolta alueensa turvallisuudesta ja varmistettava muun muassa, että hälytysajoneuvot pääsevät ajamaan alueelle ilman esteitä.
“Jos yksityistä pysäköinninvalvontaa ei olisi, yksityisalueita ei käytännössä valvoisi kukaan. Silloin autoilijalla olisi ‘jokamiehenoikeus’ pysäköidä mihin tahansa – esimerkiksi pelastustielle tai kenen tahansa maksamalle paikalle.”
Yksityinen pysäköinninvalvonta perustuu sopimusoikeuteen ja korkeimman oikeuden vuoden 2010 linjaukseen. KKO:n mukaan yksityinen yhtiö saa kirjoittaa valvontamaksuja, kunhan asiasta ilmoitetaan selkeällä kyltillä ja alueella on kattavasti opastetauluja pysäköintiehdoista.
Yhteyshenkilöt
Christian MetsärantaSPATY ry:n hallituksen puheenjohtaja
christian.metsaranta@spaty.fiKuvat

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SPATY
Pysäköintialalla historiallinen murros vain viidessä vuodessa12.5.2025 06:38:00 EEST | Tiedote
Pysäköinnin digitalisoituminen on edennyt viime vuosina ennätystahtia. Suomalaisten pysäköintialan toimijoiden yhdistys SPATY ry tilastojen mukaan jo kahdeksan kymmenestä pysäköintimaksusta suoritetaan digitaalisesti, ja sähköiset pysäköintiluvat kattavat lähes puolet kaikista luvista. Muutos on ollut nopeaa erityisesti yksityissektorilla.
Maksullinen pysäköinti säästää potilaiden aikaa ja tuo lisätuloja hyvinvointialueille7.4.2025 07:35:00 EEST | Tiedote
Vaalien alla Suomessa käydään vilkasta keskustelua pysäköinnin maksullisuudesta. Vastakkain ovat mielikuva ilmaisesta pysäköinnistä "jokaisenoikeutena" ja todellisuus, jossa autojen määrä ylittää parkkipaikkojen määrän. Maksullinen pysäköinti vähentää ruuhkia, päästöjä ja parkkipaikan etsimiseen liittyvää stressiä, Suomalaisten pysäköintialan toimijoiden yhdistys SPATY ry muistuttaa. Pysäköinnin maksullisuus voi myös olla osaratkaisu hyvinvointialueiden talouskriisiin.
Invatunnus ei oikeuta pysäköimään mihin tahansa – tarkista aina yksityisalueen ehdot26.8.2024 07:15:00 EEST | Tiedote
Liikkumisesteisen pysäköintitunnus, eli invatunnus, tuo mukanaan merkittäviä oikeuksia liikenteessä, mutta SPATY ry:n jäsenyritysten mukaan sen käyttöön liittyy myös epäselvyyttä. Moni autoilija ei tiedä, että invatunnuksella ei saa pysäköidä minne tahansa. Yksityisalueilla invatunnus ei automaattisesti oikeuta pysäköimään kaikkialle, ja säännöt vaihtelevat alueittain. Tunnuksen haltijan onkin syytä selvittää, millaiset pysäköintiehdot alueella on voimassa.
Joka päivä Suomessa joku pysäköi pelastustielle, vaikka virhepysäköinti voi vaarantaa ihmishenkiä29.7.2024 07:20:00 EEST | Tiedote
Pelastusteille pysäköimisestä on muodostunut Suomessa vakava ongelma. Väärinpysäköity auto pelastustiellä hidastaa ja hankaloittaa pelastustoimia, millä voi olla kohtalokkaat seuraukset. Suomalaisten pysäköintialan toimijoiden yhdistys SPATY ry:n mukaan autoilijoiden olisi nyt syytä ottaa asiassa ryhtiliike.
Moni autoilija ei tunnista näitä liikennemerkkejä1.7.2024 07:20:00 EEST | Tiedote
Liikennemerkkien tunteminen on välttämätöntä autoilijoille: ajokortin saamisen edellytys. Siitä huolimatta suomalaisautoilijoilla on haasteita tiettyjen merkkien kanssa. SPATY:n mukaan autoilijoiden olisi syytä kiinnittää nykyistä enemmän huomiota seuraavien liikennemerkkien tarkoitukseen.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme