Lidl Suomi

Lidleissä tehtiin toukokuun aikana ennätysmäärä muovikassittomia ostoksia

Jaa

Toukokuussa yli 77 prosenttia ostoskerroista ei sisältänyt muovikassia. Muovikassin hinnankorotus näyttää kannustaneen oman kassin käyttöön, sillä muovikassittomien ostosten määrä on kasvanut helmikuusta toukokuun loppuun tasaisesti joka viikko. Lidl jatkaa työtä muovijätteen vähentämiseksi yhdessä koko alan kanssa.

Lidl nosti maaliskuussa muovikassin hintaa, ja sen vaikutukset ovat jo näkyvissä. Muovikassittomia ostoskuitteja oli jo 77,4 prosenttia kaikista ostoksista toukokuussa 2025, mikä on korkein määrä maaliskuun hinnannoston jälkeen. Muovikassittomien ostojen määrä on noussut helmikuusta toukokuun loppuun jopa 3,7 prosenttiyksikköä.

Toukokuussa koko kaupan ala kampanjoi muovikassien vähentämiseksi. Lidleissä muovikassittomien ostosten määrä kasvoi tasaisesti joka viikko, mikä viittaa siihen, ettei kyse ollut vain kampanjan alkuinnostuksesta. Myös muovikassien päivittäinen myynti jäi toukokuussa alhaisimmalle tasolle koko kevään seurantajaksolla.

– Kun muovikassittomuus näkyy ostoskuiteissa näin selvästi, näyttäisi siltä, että kyseessä on aito muutos kulutuskäyttäytymisessä. Juuri tätä vaikutusta tavoittelimme! Nyt tietysti toivomme, että muovikassi jätetään myös jatkossa enenevissä määrin ostamatta, iloitsee Lidlin vastuullisuuspäällikkö Annu Puurula.

Muovikassien kulutus kuriin koko alan voimin

Muovikassien käytön vähentäminen on noussut koko toimialan yhteiseksi tavoitteeksi. Taustalla on EU:n tavoite vuodelle 2025, jonka mukaan muovikasseja tulisi käyttää alle 40 kappaletta henkilöä kohden vuodessa. Suomessa käyttö on kuitenkin yhä selvästi tämän yläpuolella, keskimäärin yli 60 kassia vuodessa henkilöä kohden.

Lidl edistää muutosta yhdessä Päivittäistavarakauppa ry:n ja muiden alan toimijoiden kanssa. Vuodesta 2024 alkaen on järjestetty yhteisiä kampanjaviikkoja, joiden aikana on lisätty tietoisuutta muovin ympäristövaikutuksista ja kannustettu asiakkaita valitsemaan muovikassin sijaan oma, kotoa valmiiksi löytyvä kassi.

– Yhteistyö tekee vastuullisuustyöstä vaikuttavampaa ja näkyvämpää kaikkien arjessa. Kun viestit on selkeitä ja näkyviä eri kanavissa ja myymälöissä, asiakkaidenkin on helpompi muistaa oma kassi mukaan, Puurula jatkaa.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Tietoa julkaisijasta

Lidl on yksi Euroopan suurimmista päivittäistavaraketjuista. Suomessa yli 20 vuotta toimineessa ketjussa työskentelee noin 5600 henkilöä. Yli 200 myymälän verkosto ulottuu Hangosta Sodankylään ja tavarantoimitukset myymälöihin hoidetaan Janakkalassa, Laukaassa ja Järvenpäässä sijaitsevista jakelukeskuksista. Lisätietoa tuotteista ja ajankohtaisista tarjouksista löytyy Lidl Plus -etusovelluksesta tai osoitteessa lidl.fi. Lisätietoja yrityksestä osoitteessa corporate.lidl.fi. Lidlin tiedotteet voi tilata suoraan sähköpostiin täältä.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Lidl Suomi

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye