Lidleissä tehtiin toukokuun aikana ennätysmäärä muovikassittomia ostoksia
Toukokuussa yli 77 prosenttia ostoskerroista ei sisältänyt muovikassia. Muovikassin hinnankorotus näyttää kannustaneen oman kassin käyttöön, sillä muovikassittomien ostosten määrä on kasvanut helmikuusta toukokuun loppuun tasaisesti joka viikko. Lidl jatkaa työtä muovijätteen vähentämiseksi yhdessä koko alan kanssa.

Lidl nosti maaliskuussa muovikassin hintaa, ja sen vaikutukset ovat jo näkyvissä. Muovikassittomia ostoskuitteja oli jo 77,4 prosenttia kaikista ostoksista toukokuussa 2025, mikä on korkein määrä maaliskuun hinnannoston jälkeen. Muovikassittomien ostojen määrä on noussut helmikuusta toukokuun loppuun jopa 3,7 prosenttiyksikköä.
Toukokuussa koko kaupan ala kampanjoi muovikassien vähentämiseksi. Lidleissä muovikassittomien ostosten määrä kasvoi tasaisesti joka viikko, mikä viittaa siihen, ettei kyse ollut vain kampanjan alkuinnostuksesta. Myös muovikassien päivittäinen myynti jäi toukokuussa alhaisimmalle tasolle koko kevään seurantajaksolla.
– Kun muovikassittomuus näkyy ostoskuiteissa näin selvästi, näyttäisi siltä, että kyseessä on aito muutos kulutuskäyttäytymisessä. Juuri tätä vaikutusta tavoittelimme! Nyt tietysti toivomme, että muovikassi jätetään myös jatkossa enenevissä määrin ostamatta, iloitsee Lidlin vastuullisuuspäällikkö Annu Puurula.
Muovikassien kulutus kuriin koko alan voimin
Muovikassien käytön vähentäminen on noussut koko toimialan yhteiseksi tavoitteeksi. Taustalla on EU:n tavoite vuodelle 2025, jonka mukaan muovikasseja tulisi käyttää alle 40 kappaletta henkilöä kohden vuodessa. Suomessa käyttö on kuitenkin yhä selvästi tämän yläpuolella, keskimäärin yli 60 kassia vuodessa henkilöä kohden.
Lidl edistää muutosta yhdessä Päivittäistavarakauppa ry:n ja muiden alan toimijoiden kanssa. Vuodesta 2024 alkaen on järjestetty yhteisiä kampanjaviikkoja, joiden aikana on lisätty tietoisuutta muovin ympäristövaikutuksista ja kannustettu asiakkaita valitsemaan muovikassin sijaan oma, kotoa valmiiksi löytyvä kassi.
– Yhteistyö tekee vastuullisuustyöstä vaikuttavampaa ja näkyvämpää kaikkien arjessa. Kun viestit on selkeitä ja näkyviä eri kanavissa ja myymälöissä, asiakkaidenkin on helpompi muistaa oma kassi mukaan, Puurula jatkaa.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Lidlin viestintä
Puh:(09) 23456 400media@lidl.fiTietoa julkaisijasta
Lidl on yksi Euroopan suurimmista päivittäistavaraketjuista. Suomessa yli 20 vuotta toimineessa ketjussa työskentelee noin 5600 henkilöä. Yli 200 myymälän verkosto ulottuu Hangosta Sodankylään ja tavarantoimitukset myymälöihin hoidetaan Janakkalassa, Laukaassa ja Järvenpäässä sijaitsevista jakelukeskuksista. Lisätietoa tuotteista ja ajankohtaisista tarjouksista löytyy Lidl Plus -etusovelluksesta tai osoitteessa lidl.fi. Lisätietoja yrityksestä osoitteessa corporate.lidl.fi. Lidlin tiedotteet voi tilata suoraan sähköpostiin täältä.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Lidl Suomi
Ruokakauppa suosituin joululahjojen ostospaikka - näitä tuotteita suomalaiset ostavat joululahjaksi12.12.2025 10:45:00 EET | Tiedote
Lidlin joulukysely paljastaa, että lahjoja ostetaan eniten päivittäistavarakaupasta ja tyypillisesti lahjoihin käytetään yhteensä 150 euroa. Vaikka moni toivoo pukinkonttiin elämyksiä, lahjakortteja ja rahaa, todellisuudessa käytännöllisyys ja hintatietoisuus ohjaavat lahjaostoksia. Ostoslistoilla korostuvat päivittäistavarakaupan suosikit: suklaa tuomaan luksusta arkeen sekä kosmetiikka, vaatteet ja muut arkea helpottavat tarvikkeet.
Lidl laajentaa outlet-verkostoaan: Varkaus saa oman outlet-myymälän11.12.2025 08:30:00 EET | Tiedote
Lidl avaa torstaina 11.12. Varkauteen erillisen outlet-myymälän, jossa myydään käyttötavaroiden loppueriä hyvillä alennuksilla. Uusi outlet sijaitsee Varkauden Lidl-myymälän yhteydessä, vanhan Alkon tiloissa. Lidlin outletteja on Suomessa jo yhteensä 18 kappaletta.
Myllymäen Lidlin pulloautomaatti ahmii kassillisen pulloja ja tölkkejä hetkessä9.12.2025 08:52:42 EET | Tiedote
Lappeenrannan Myllymäen Lidlissä on otettu käyttöön uusi pullonpalautusautomaatti, johon pullot ja tölkit voi kaataa suoraan kassista käsiä likaamatta. Uusi automaatti tekee pullonpalautuksesta moninkerroin nopeampaa, siistimpää ja helpompaa. Automaattiin voi kaataa kaikki palautusautomaattiin kelpaavat pakkaukset eli tölkit, kierrätysmuovipullot ja lasipullot.
Lidlin Parkside-tuotemerkillä uusi aluevaltaus: ”premium”-mallistossa työkalut vaativille nikkaroijille8.12.2025 10:45:00 EET | Tiedote
Lidlin suosittu Parkside-brändi tarjoaa työkaluja joka kodin nikkarointeihin. Nyt Lidl tuo myyntiin Parkside Performance -sarjan, joka tarjoaa edistyneemmille harrastajille ja pieniin ammattitöihin suunniteltuja työkoneita hiiliharjattomilla moottoreilla ja viiden vuoden takuulla. Sarja sisältää suosituimpia sähkötyökaluja erittäin edulliseen hintaan. Kaikki tuotteet tulevat myyntiin eräluontoisesti torstaina 11. joulukuuta kaikkiin käyttötavaroita myyviin Lidleihin.
Ovensa sulkenut Lidlerie kerää ylistystä – tämä oli suosituin menu2.12.2025 13:53:12 EET | Tiedote
Lidlin ja Henri Alénin perustama ravintola Lidlerie on sulkenut ovensa. Viiden päivän ajan ravintola Finnjävelin tiloissa toiminut pop up -ravintola keräsi valtavasti huomiota ja kiittävää palautetta niin asiakkailta kuin julkisessa keskustelussa. Kolme eri illallismenua olivat melko tasaisen suosittuja, mutta hienoiseksi ykköseksi nousi kotimaan raaka-aineita ylistävä Pohjolan makuja -menu.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme