SUOMI TEKI HISTORIAA: Ennätyksellinen palkintosaalis Cannes Lions 2025 -kilpailusta
Suomalaiset loistivat tänä kesänä Cannes Lionsin kirkkaimmissa valokeiloissa. Suomelle kertyi vuoden 2025 kilpailusta historiallinen 13 leijonan palkintosaalis, johon mahtui mukaan niin kulta-, hopea- ja pronssileijonia kuin myös yksi kilpailun kirkkaimmista palkinnoista: Grand Prix.

Luovuuden suurimmalta kansainväliseltä näyttämöltä leijonia kotiuttivat Supercell, Nord DDB Helsinki, Nordea, Bob the Robot, ToinenPHD, Haaga-Helia ammattikorkeakoulu ja suomalainen elokuvaohjaaja Nalle Sjöblad.
Leijonia napattiin Design-, PR-, Media- ja Entertainment-sarjoista.
Vuosittain Cannes Lions International Festival of Creativity sukeltaa luovuuden ytimeen ja kokoaa maailmanlaajuisesti markkinoinnin ja viestinnän suunnannäyttäjät Ranskan Cannesiin juhlistamaan luovaa huippuosaamista sen kaikissa muodoissa.
Cannes Lions -festivaali järjestettiin tänä vuonna juhannusviikolla 16.–20.6.2025.
Marketing Finland on Suomen Cannes Lions -edustaja
Suomen virallisena Cannes Lions -edustajana toimiva Marketing Finland on sekä innoissaan että erittäin ylpeä suomalaisten historiallisesta menestyksestä Cannesissa.
"Ensimmäisen kerran historiassa Suomi meni Ruotsin ja muiden pohjoismaiden ohi leijonien määrässä, mikä on todiste suomalaisten luovien toimistojen kovasta tasosta ja kansainvälisestä kilpailukyvystä," sanoo Marketing Finlandin toimitusjohtaja Riikka-Maria Lemminki.
Suomalaisten ennätyksellinen palkintosaalis Cannes Lionsissa on konkreettinen tunnustus sekä merkittävä osoitus suomalaisen luovan osaamisen korkeasta tasosta kansainvälisilläkin mittareilla.
Suomalaiset luovan alan tekijät ovat jälleen kirjoittaneet uuden sivun suomalaiseen markkinointi- ja viestintähistoriaan.
Suomalaisten ennätyksellinen 13 leijonan saalis konkretisoituu seuraavasti:
Supercell, Haaland Payback Time
Grand Prix
-
Entertainment Lions for Sport/Partnerships/Partnerships with Sports Talent (DAVID, New York)
2 x Kulta
-
PR/Social Engagement & Influencer Marketing/ Innovative Use of Influencers/Creators (DAVID, New York & The Romans)
-
Entertainment/CommunityAudience Engagement/Distribution Strategy (DAVID, New York)
2 x Hopea
-
Entertainment for Sport/Sport-Led Brand Experience/Esports & Gaming (DAVID, New York)
-
Brand Experience & Activation/Media/Entertainment (DAVID, New York)
2 x Pronssi
-
Direct/Data & Technology/ Gaming (DAVID, New York)
-
Entertainment Lions for Gaming/Partnerships/Partnerships with Gaming Talent (DAVID, New York)
Supercell: SQUAD UP!
1 x Pronssi: Film/Culture & Context/Use of Humour (Uncommon Creative Studio, UK)
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu: TikTok University
1 x Pronssi: Media/ Insights & Media Strategy/ Use of Branded Content Created for Digital or Social (Bob The Robot, ToinenPHD)
Nordea: The Parental Leave Mortgage
1 x Kulta: PR/Consumer Services/Business to Business/
1 x Hopea: PR/Culture & Context/Single-Market Campaign
1 x Pronssi: Brand Experience & Activation/Retail Experience & Activation/Customer Acquisition & Retention
(Nord DDB Helsinki / Nord DDB Stockholm / Nord DDB Copenhagen)
Nalle Sjöbladin ohjaus: With love, Italy
1 x Pronssi: Film Craft/Production/Script (Nestle ja Ogilvy New York)
Nuoret osaajat Cannes Lionsin valokeilassa
Cannes Lions tarjoaa myös markkinoinnin ja viestinnän alan alle 30-vuotiaille nuorille huipputekijöille ainutlaatuisen mahdollisuuden haastaa omaa luovuuttaan kansainvälisessä Young Lions -kilpailussa.
Kansainvälisestä tunnustuksesta Cannesissa kilpaili tänä vuonna yli 450 nuorta luovaa 67 eri maasta, joiden joukossa oli myös viisi kahden hengen huipputiimiä Suomesta.
Suomesta osallistuu myös vuosittain yksi opiskelija Roger Hatchuel Student Academyyn, joka tuo ainutlaatuisen kuusipäiväisen oppimiskokemuksen kolmellekymmenelle opiskelijalle 30 eri maasta.
Viikon aikana opiskelijat pääsevät oppimaan ja verkostoitumaan alan huippujen kanssa sekä toteuttamaan todellisen asiakastyön pienissä tiimeissä.
Suomen opiskeliedustaksi tänä vuonna valikoitui Jaani Piirainen, Haaga-Helia ammattikorkeakoulusta. Jaanin tiimin asiakastyö palkittiin viikon päätteeksi Academyn parhaana.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Riikka-Maria LemminkiToimitusjohtajaMarketing Finland
Puh:0405781974riikka-maria.lemminki@marketingfinland.fiMaarit AarrekangasSenior Advisor, Cannes Lions Representative
Puh:+358 50 435 5613maarit.aarrekangas@marketingfinland.fiTietoja julkaisijasta
Marketing Finland on markkinoinnin liike, johon voivat liittyä jäseniksi markkinointia ja viestintää tekevät yritykset sekä alan palvelutarjoajat.
Marketing Finland kuuluu maailman johtaviin markkinoinnin verkostoihin: WFA, 90 % maailman markkinointiostoista, EACA, 2500 markkinoinnin ja viestinnän organisaatiota ja 120 000 ammattilaista 30 Euroopan maasta ja ICCO, 3000 viestintätoimistoa globaalisti 66 maasta.
Marketing Finlandin tehtäviin kuuluvat muun muassa edunvalvonta, alan koulutukset, konsultointi sekä verkostojen rakentaminen.
Marketing Finland järjestää Suomessa markkinoinnin ja viestinnän johtavia kilpailuja kuten Effie Awards Finland ja Finnish Comms Awards. Marketing Finland on Suomen edustaja Cannes Lions ja Young Lions Finland -kilpailuissa.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Marketing Finland ry
Finnish Comms Awards 2025 palkitsi viestinnän parhaimmiston – vuoden 2025 voittajat julki6.11.2025 23:05:33 EET | Tiedote
Suomen johtava viestintäalan kilpailu, Finnish Comms Awards, järjestettiin jo 14. kerran ja kilpailun ennätyksellinen vuosi huipentui 6.11.2025 pidettyyn gaalaan. Gaalasta on muodostunut vuoden merkittävin viestintäalan juhla, jossa palkittiin vaikuttavimmat viestintäteot ja juhlistettiin alan edelläkävijöitä. Finnish Comms Awards -kilpailun järjestää Marketing Finland yhteistyössä VaLa ry:n kanssa.
Effie-tuomaristo valittu – kaksi tuomaristoa valitsee vuoden tuloksellisimmat markkinointiteot24.10.2025 11:10:00 EEST | Tiedote
Vuoden 2025 Effie Awards Finland -kilpailun tuomaristossa on yhteensä 38 asiantuntevaa tuomaria, päätuomarina toimii Annika Payn KONEelta. Kilpailun tuomarointi on kaksivaiheinen ja kummallakin kierroksella on oma tuomaristonsa. Kaksivaiheisella arvioinnilla varmistetaan kilpailun korkea laatu.
Finnish Comms Awards 2025 finalistit valittu ennätyksellisen kovatasoisesta osallistujajoukosta2.10.2025 10:00:00 EEST | Tiedote
Finnish Comms Awards houkutteli tänä vuonna ennätysmäärän osallistujia. Kilpailuun jätettiin peräti 173 viestintätyötä lähes 30 eri toimistosta, joista kilpailun loppusuoralle valittiin 90 kilpailuhakemusta 20 eri toimistosta. Eniten shortlistalle päässeitä töitä oli seuraavilta toimistoilta: United Imaginations (25), SEK (12) TBWA\Helsinki (9) ja Mellakka Helsinki (7). Voittajat julkistetaan Finnish Comms Awards -gaalassa, Helsingissä, torstaina 6.11.2025. Kilpailu järjestetään 14. kerran ja järjestäjänä toimii Marketing Finland yhteistyössä VaLa ry:n kanssa.
Uudistuneen Finnish Comms Awards 2025 -kilpailun päätuomariksi Christina Forsgård10.6.2025 10:00:00 EEST | Tiedote
Suomen suurin ja arvostetuin viestintäkilpailu Finnish Comms Awards järjestetään jälleen syksyllä 2025 – nyt jo 14. kerran. Finnish Comms Awards jakaa tunnustusta viestintätoimiston ja asiakkaan väliselle laadukkaalle ja pitkäjänteiselle yhteistyölle.
Somevaikuttajat lyöttäytyivät yhteen: "Haluamme itse nostaa alamme tasoa ja mainetta"25.4.2025 14:24:07 EEST | Tiedote
Suomen kokeneimmista vaikuttajista koostuva Marketing Finlandin työryhmä on koottu edistämään ja kehittämään vaikuttajamarkkinoinnin alaa vaikuttajien näkökulmasta.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme