Puhelimen katoamiseen kannattaa varautua jo ennakolta – tee ainakin nämä toimet uudelle puhelimelle
Välillä sattuu ja tapahtuu – puhelimille siis. Jos puhelin katoaa tai varastetaan, uuden laitteen saa tilalle, mutta sen sisältämien tietojen päätyminen vääriin käsiin voi aiheuttaa ongelmia. Onneksi tilanteeseen voi varautua ennakolta, jolloin vahingot jäävät pienemmiksi.

Olemme tottuneet hoitamaan monia arkisia asioita puhelimella: maksamme laskuja, pidämme yhteyttä läheisiin, avaamme ovia ja rentoudumme sen tarjoaman viihteen parissa. Kun puhelin katoaa voi olo olla yllättävänkin avuton. Itse älylaitetta arvokkaampaa on sen sisältämä data. Kuvat, sähköpostit sekä omat ja työnantajan tiedot voivat joutua kadonneen laitteen mukana vääriin käsiin.
”Puhelin sisältää yllättävän paljon henkilökohtaisia tietoja. Moni on tallentanut sovelluksiin tai selaimiin myös luottokorttitiedot”, DNA Kaupan toimitusjohtaja Sami Aavikko huomauttaa.
Ehkäise puhelimen ja liittymän väärinkäytökset
Aivan ensimmäiseksi pitää varmistaa, että liittymän SIM-kortilla on PIN-koodin kysely päällä, ja että SIM-kortin oletuskoodi on vaihdettu vaikeammin arvattavaksi. Muussa tapauksessa puhelimen päätyessä vääriin käsiin voi pitkäkyntinen laittaa SIM-kortin toiseen puhelimeen ja soittaa sillä mehevät puhelinlaskut tai maksaa mobiilimaksulla vaikkapa pizzoja.
”Yllättävän monella suomalaisella PIN-koodi on edelleen neljä nollaa tai 1234. Aika usein se on myös syntymäaika, joka on helppo selvittää vaikkapa Facebookista”, DNA:n Aavikko sanoo.
Vähintään yhtä tärkeää on estää puhelimen avaaminen lukituskoodilla. Puhelimessa on paljon henkilökohtaista dataa ja käyttöoikeuksia moniin sovelluksiin. Kukaan ei halua näiden päätyvän vääriin käsiin.
Lukituskoodin syöttäminen joka kerta puhelinta käytettäessä voi tuntua kankealta, mutta onneksi nykyaikaisiin puhelimiin voi koodin rinnalle ottaa käyttöön myös biometrisiä tunnisteita. Suurin osa uusista puhelimista tukee esimerkiksi sormenjälki- tai kasvotunnistusta.
”On hyvä huomioida, että vaikka liittymä ja SIM-kortti olisi suljettu, voi lukitsematonta laitetta edelleen käyttää WiFi-verkossa. Puhelimella voi saada paljon ikävää aikaan, jos ulkopuolinen esimerkiksi lukee ja lähettää sillä viestejä, katselee kuvia ja päivittää sosiaalista mediaa”, Aavikko sanoo.
Sulje liittymä ja lukitse puhelin etätoiminnolla
Kun puhelin on hävinnyt tai varastettu, kannattaa tarttua toimeen mahdollisimman pian. Ensitoimi puhelimen katoamisen jälkeen on sulkea liittymä joko nettisivuilla operaattorin itsepalvelussa tai soittamalla oman operaattorin asiakaspalveluun. Tässä ei kannata aikailla, sillä liittymän saa kyllä takaisin auki, jos puhelin löytyy myöhemmin.
Kannattaa opetella jo etukäteen käyttämään puhelimen etähallintaa. Kaikki nykyaikaiset älypuhelimet on mahdollista paikantaa ja lukita helposti puhelinvalmistajan pilvipalvelussa.
”Kun puhelimen lukitsee etähallinnasta, voi ruudulle asettaa myös oman viestin tai esimerkiksi numeron, johon puhelimen löytäjä voi soittaa. Mikäli laite on kytketty pois päältä, etähallinnan lukituskomento jää tällöin odottamaan ja se suoritetaan, kun laite ilmaantuu uudelleen verkkoon. Näin laitetta ei pysty hyödyntämään, mikäli varas myisi sen eteenpäin”, Aavikko vinkkaa.
Paikannus auttaa kadonneen puhelimen etsinnässä
Jos puhelin on kadonnut tai unohtunut, sitä voi koettaa myös etsiä paikannuspalvelun avulla. Näitä ovat esimerkiksi Applen Etsi iPhoneni (Find My) ja Androidin Paikanna puhelin. Etsinnän helpottamiseksi voi kadonneeseen puhelimeen komentaa myös merkkiäänen soimaan.
”Lainaa kaverin tai perheenjäsenen puhelinta, ja kirjaudu omaan paikannuspalveluusi paikantaaksesi puhelimesi”, Aavikko sanoo.
Paikannustoiminnon avulla voi nähdä laitteen sijainnin kartalla hyvinkin tarkasti, mutta: ”Jos puhelin on varastettu, ammattimaiset varkaat kytkevät usein puhelimen heti pois päältä eikä paikannustoimintoa pysty tällöin hyödyntämään”, Aavikko toteaa.
Varastettua puhelinta tuskin saa takaisin, joten se kannattaa nollata eli palauttaa tehdasasetuksille. Puhelimen nollaus kuulostaa uhkaavalta, mutta kaikki tiedot saa kyllä palautettua uuteen puhelimeen, kunhan ne ovat tallessa pilvessä. Tietojen palautus vaatii ennakointia eli pilvipalvelun varmuuskopioinnin käyttöönottoa jo ennen kuin vahinko tapahtuu.
”Juuri katoamis-, rikkoutumis- ja varkaustilanteiden vuoksi ei kannata säilyttää mitään tietoja pelkästään puhelimessa. Googlen, Applen ja Microsoftin pilvipalveluissa tiedot pysyvät ajan tasalla”, Aavikko sanoo.
Salasanat vaihtoon ja vakuutusilmoitus valmiiksi
Kun muut asiat on hoidettu, on puhelimen kadottua hyvä vielä varmuuden vuoksi vaihtaa myös salasanat eri palveluihin kuten sosiaalisen median tileihin, sähköpostiin ja pilvipalveluun.
Lopuksi on vielä tehtävä vahinkoilmoitus omalle vakuutusyhtiölle sekä mahdollinen rikosilmoitus. Rikosilmoitusta varten tarvitaan myös laitteen yksilöivä IMEI-koodi, joka löytyy laitteen myyntipakkauksesta ja useimmiten myös sen ostokuitista. Koodi kannattaakin laittaa heti talteen uuden puhelimen oston jälkeen.
Lisätietoja:
Toimitusjohtaja Sami Aavikko, DNA Kauppa Oy, puh. 044 044 3069, sami.aavikko@dna.fi
DNA:n viestintä, puh. 044 044 8000, viestinta@dna.fi
Kuvat

DNA on yksi Suomen johtavista tietoliikenneyhtiöistä. Tehtävämme yhteiskunnassa on yhdistää tärkeimmät. Tarjoamme yhteydet, palvelut ja laitteet koteihin sekä töihin ja pidämme näin huolta yhteiskunnan digitalisaatiosta. DNA:n asiakkaat ovat jo vuosien ajan olleet mobiilidatan käyttömäärissä maailman kärkijoukossa. DNA:lla on noin 3,7 miljoonaa matkaviestin- ja kiinteän verkon liittymäasiakkuutta. Yhtiö on palkittu lukuisia kertoja erinomaisena työnantajana ja perheystävällisenä työpaikkana. Vuonna 2024 liikevaihtomme oli 1 100 miljoonaa euroa ja yhtiössä työskentelee noin 1 600 henkilöä ympäri Suomea. DNA on osa Telenoria, joka on Pohjoismaiden johtava tietoliikenneyhtiö. Lisätietoa osoitteessa www.dna.fi, Facebookissa @DNA.fi, Instagramissa ja Threadsissa @dna_fi sekä LinkedInissä @DNA-Oyj.
Muut kielet
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta DNA Oyj
Toimi näin, jos epäilet tietojesi vuotaneen käyttämäsi palvelun tietomurrossa – lähes jokaisen palvelun kohdalla riskejä18.6.2025 08:25:00 EEST | Tiedote
Nykyään voi olla vaikea itse vaikuttaa tietomurron uhriksi joutumiseen, sillä tietoja on niin monessa paikassa. DNA:n kuluttajaliiketoiminnan lisäarvopalveluista vastaava Heidi Havastila kertoo mitä asioita kannattaa tehdä, jos epäilee omien tietojensa vuotaneen palvelun tietomurron yhteydessä, miten voi yrittää tunnistaa epäluotettavat palvelut jo ennen tietojen luovuttamista, ja mitä kaikkea rikolliset varastetuilla tiedoilla pystyvät tekemään.
Here's what to do if you suspect your data has been leaked in a data breach – almost every service is at risk18.6.2025 08:25:00 EEST | Press release
These days, it can be difficult to protect yourself against becoming the victim of a data breach, as your data is held in so many places. Heidi Havastila, Head of Value Added Services at DNA Consumer Business, explains what to do if you suspect your personal data has been leaked in a security breach, how to try to identify untrustworthy services before you hand over your data, and what criminals can do with stolen data.
DNA tuo myyntiin reaaliaikaisen tekoälypohjaisen keskustelubotin17.6.2025 08:45:00 EEST | Tiedote
DNA tuo markkinoille uuden asiakaspalveluratkaisun, joka pystyy käymään reaaliaikaisesti keskusteluja asiakkaiden kanssa ajasta, paikasta ja käytetystä kielestä riippumatta. Ratkaisu hyödyntää Genesys Cloud -asiakaspalveluratkaisua ja Microsoft OpenAI -teknologioita. DNA:n yritysasiakkaat voivat hyödyntää tätä sujuvaa ja reaaliaikaista teknologiaa asiakaspalvelussaan.
DNA launches real-time AI-voicebot17.6.2025 08:45:00 EEST | Press release
DNA is introducing a new customer service solution that can engage in real-time conversations with customers, regardless of time, location, or language used. The solution leverages the Genesys Cloud customer service platform and Microsoft OpenAI technologies. DNA business customers can utilize this seamless and real-time technology in their customer service operations.
Asiantuntija listaa 7 vähemmän tunnettua kyberansaa – ”Moni osaa jo varoa huijausviestejä, mutta…”12.6.2025 08:55:00 EEST | Tiedote
Kyberrikolliset kehittävät jatkuvasti uusia, ovelampia tapoja huijata. Moni kansalainen on jo vuosien mittaan oppinut tunnistamaan helpostikin erilaiset huijausviestit ja -puhelut sekä esimerkiksi välttelemään julkisia WiFi-verkkoja. Samaan aikaan ympärillämme on entistä enemmän erikoisempia, mutta kasvavassa käytössä olevia kyberansoja, jotka on hyvä oppia välttämään. DNA:n asiantuntija kertoo vastaan tulleista tapauksista.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme