SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

S-ryhmän myynti kasvoi tammi–kesäkuussa hieman edellisvuodesta

Jaa

S-ryhmään kuuluvien alueosuuskauppojen, SOK:n ja niiden tytäryhtiöiden veroton vähittäismyynti tammi–kesäkuussa 2025 oli 7 005,2 miljoonaa euroa. Myynti kasvoi 0,6 prosenttia edellisvuodesta. Kehityksen veturi oli marketkauppa, jonka myyntivire jatkui vahvana.

Asiakas ruokaostoksilla Prismassa. Kuva:
Asiakas ruokaostoksilla Prismassa. Kuva: Nico Backström

S-ryhmän marketkaupan veroton vähittäismyynti oli tammi–kesäkuussa 5 326,1 miljoonaa euroa. Kasvua edellisvuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna oli 2,1 prosenttia.

– Marketkaupan hyvä myynnin kehitys kertoo, että olemme onnistuneet tarjoamaan kuluttajien arvostaman edullisen ja monipuolisen ostoskorin. Kauppa kävi myymälöissämme vilkkaasti myös isoina juhlapyhinä pääsiäisenä ja juhannuksena. Arvioimmekin, että päivittäistavarakaupassa myyntimme kehittyi ensimmäisellä vuosipuoliskolla edelleen alan muuta markkinaa vahvemmin, SOK:n pääjohtaja Hannu Krook sanoo.

Viileä kesän alku näkyi kuluttajien ostoskorissa. Juomien ja jäätelöiden kysyntä oli edellisvuotta vähäisempää, kun taas ruoanlaittoon liittyvien tuotteiden ja esimerkiksi vihannesten kysyntä kasvoi. Käyttötavarakaupassa HD-siirtymä kiihdytti televisioiden myyntiä Prismoissa. Verkkokaupassa myynti jatkoi vahvalla kasvu-uralla sekä Prisma.fi:ssä että ruoan verkkokaupan S-kaupat-palvelussa.

Erikoiskaupassa kampanjat vauhdittivat ensimmäistä vuosipuoliskoa

S-ryhmän erikoiskaupan myynti oli tammi–kesäkuussa 120,5 miljoonaa euroa. Edellisvuoden tasosta myynti jäi 3,3 prosenttia. Kysyntä oli vilkasta etenkin Sokos.fi-verkkokaupassa, ja kampanjoiden vetovoima jatkui. Esimerkiksi 3+1 Päivää -kampanja huhtikuussa sekä Asiakasomistajapäivät toukokuussa onnistuivat hyvin. Tuore yhteistyö ruotsalaisen Åhlens-tavarataloketjun kanssa toi puolestaan kesän alussa valikoimiin uusia kuluttajia kiinnostavia tuotemerkkejä.

Liikennekaupassa vahvin kehitys sähkölatauksessa ja autopesuissa

S-ryhmän liikennekaupan kokonaismyynti oli tammi–kesäkuussa 949,5 miljoonaa euroa. Polttonesteiden maailmanmarkkinahintojen laskun vuoksi euromääräinen myynti jäi edellisvuoden tasosta 5,9 prosenttia.

Asiakkaat käyttivät ABC-asemien palveluita vilkkaasti ensimmäisellä vuosipuoliskolla. Erityisen vahvaa myynnin kehitys oli sähkölatauksessa sekä autopesuissa, joiden myyntiä vauhdittivat kevään vaihtelevat säät. Myös ABC:n monipuolinen noutopöytä kasvatti suosiotaan tielläliikkujien keskuudessa.

Matkailu- ja ravitsemiskaupan tammi–kesäkuu oli edellisvuotta vilkkaampi

S-ryhmän matkailu- ja ravitsemiskaupan tammi–kesäkuun myynti oli 389,5 miljoonaa euroa, jossa kasvua edellisvuodesta oli 1,8 prosenttia. Kysyntä vahvistui ensimmäisellä vuosipuoliskolla niin hotelleissa kuin ravintoloissakin, ja myös kesän matkailu- ja lomasesonki käynnistyi suotuisasti.

– Matkailukauppa on vaikeiden vuosien jälkeen vähitellen palautumassa koronaa edeltävälle tasolle. Alueelliset erot ovat kuitenkin suuria. Lapin ja pohjoisen vetovoima on vahvaa, mutta tarvitsemme vielä merkittävästi lisää kansainvälisiä matkailijoita etenkin pääkaupunkiseudulle, Hannu Krook toteaa.

Alueosuuskauppojen, SOK:n ja niiden tytäryhtiöiden veroton vähittäismyynti 1–6/2025

Liiketoiminta-alue Myynti (milj. €) Muutos 1–6/2024 (%)
Marketkauppa* 5 326,1 2,1
Liikennekauppa 949,5 -5,9
Matkailu- ja ravitsemiskauppa* 389,5 1,8
Erikoiskauppa** 120,5 -3,3
Muut 219,7 -2,8
S-ryhmä yhteensä 7 005,2 0,6

Marketkauppa sisältää S-ryhmän päivittäistavarakaupan ja Prisman käyttötavarakaupan.
*Lukuun sisältyy myynti Virossa.
**Liiketoiminta-alueen aiempi nimi oli tavaratalo- ja erikoisliikekauppa

Yhteyshenkilöt

Pääjohtaja Hannu Krook, SOK, p. 010 76 80200, hannu.krook(at)sok.fi
Johtaja, CFO, Jorma Vehviläinen, SOK, p. 010 76 80608, jorma.vehvilainen(at)sok.fi

SOK:n viestintä

SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 9–16.

Puh:050 472 2745viestinta@sok.fi

SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt. ​ 

Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa & ravintoloissa, erikoiskaupassa, liikennemyymälöissä sekä oman pankkimme kautta. ​ 

Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja vuonna 2024 investoimme Suomeen lähes miljardi euroa.

#parempipaikkaelää

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

Nopeus on suurin riski – ruokarobotit muistuttavat koulujen alkaessa valppaudesta liikenteessä7.8.2025 12:10:00 EEST | Tiedote

Suomalaisista lähes jokainen pitää tärkeänä, että koulujen lähellä noudatetaan nopeusrajoitusta. Silti Liikenneturvan toteuttamissa tutkauksissa neljä viidestä kuljettajasta ajaa ylinopeudella koulujen lähistöllä oleville suojateille. Kun koulut elokuussa alkavat, katukuvassa tutuksi tulleet S-kaupat-palvelun ruokarobotit kerääntyvät koulujen ja myymälöiden lähistölle ympäri Suomea muistuttamaan erityisesti aikuisia valppaudesta, kun liikenteessä on paljon pieniä kulkijoita.

Huulet ovat palanneet tärkeäksi osaksi suomalaisten meikkirutiinia – Nämä tuotteet nousseet uusiksi myyntihiteiksi23.7.2025 08:45:00 EEST | Tiedote

29. heinäkuuta vietetään jälleen vuosittaista kansainvälistä huulipunapäivää. Huulipunat ja -kiillot ovatkin parhaillaan yhä useamman suomalaisen huulilla, sillä erilaisia huulituotteita ostetaan nyt selvästi edeltäviä vuosia enemmän. Sokoksen ja Emotionin myyntidatasta käy ilmi, että huulipunien myynti on kasvanut peräti 50 prosenttia koronavuosiin verrattuna.

Ilmanpuhdistimien myynti tuplaantui eikä pöytätuuletin enää kelpaa kaikille – Prisman myyntidata kertoo, mitä koteihin kesällä halutaan15.7.2025 09:14:18 EEST | Tiedote

Suomalaiset panostavat selvästi aiempaa enemmän kotinsa ilmanlaatuun ja viilennykseen kesäisin, kertoo Prisman tuore myyntidata. Datan mukaan ilmanpuhdistimien kysyntä on alkukesällä lähes tuplaantunut ja viilenninkaupoille suomalaiset suuntavat heti ensimmäisinä hellepäivinä. Monille viilennyslaitetta valitessa on nyt erityisen tärkeää, että laitetta voi hallita etänä. Viilentimien lisäksi tapoja torjua hellettä on monia.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye