86 % vanhemmista kokee näyttävänsä lapsilleen huonoa esimerkkiä ruutuajan käytössä
Lähes yhdeksän kymmenestä suomalaisesta vanhemmasta myöntää, ettei heidän oma ruutukäyttäytymisensä tarjoa lapsille parasta mahdollista esimerkkiä. Tämä käy ilmi Power Finlandin huhtikuussa 2025 teettämästä Perheen ruutuaikatutkimuksesta, johon vastasi tuhat lapsiperheen huoltajaa eri puolilta Suomea.

86 % suomalaisista vanhemmista kokee, ettei oma ruutukäyttäytyminen tarjoa lapselle parasta mahdollista esimerkkiä. Powerin tutkimus paljastaa rehellisen ja pysäyttävän tuloksen: digiarjen sävyt näkyvät lasten lisäksi myös vanhemmissa. Ruutusäännöt eivät yksin riitä – tarvitaan esimerkkiä, keskustelua ja yhteisiä hetkiä ilman näyttöä.
Tutkimuksen mukaan:
- 46,8 % vanhemmista arvioi olevansa “enimmäkseen hyvä, mutta ei aina” esimerkki
- 29,6 % myöntää, että he eivät ole paras mahdollinen esimerkki
- 9,7 % sanoo suoraan olevansa huono esimerkki lapselleen ruutuajan käytössä
Yhteensä tämä tarkoittaa, että 86,1 % vanhemmista kokee ruutuaikansa esimerkillisyyden vähintään osittain puutteelliseksi.
Powerin mukaan kyse on arjen rytmistä, jossa ruudut vievät yhä enemmän tilaa kohtaamisilta.
– Älypuhelimista on tullut osa lapsuutta jo ennen kouluikää. Tutkimuksessamme jopa 71 % 4–15-vuotiaista lapsista käyttää omaa älypuhelinta. Siksi vanhemman esimerkillä on valtava paino, pohtii Juha-Mikko Saviluoto.
Power haluaa tutkimuksen avulla nostaa keskusteluun vanhempien roolin ja tarjota konkreettista apua perheiden arkeen. Yritys korostaa, että teknologia on erinomainen työkalu, kun sitä käytetään tietoisesti ja yhteisiä pelisääntöjä noudattaen.
Faktat lyhyesti:
- 86 % vanhemmista kokee, ettei ole riittävän hyvä esimerkki ruutuajankäytössä
- 71 % 4–15-vuotiaista lapsista käyttää omaa älypuhelinta
- Tutkimus toteutettu huhtikuussa 2025
- Vastaajina 1000 lapsiperheen huoltajaa Suomessa
- Toteutus: Crowst yhteistyössä Power Finlandin kanssa
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Juha-Mikko SaviluotoToimitusjohtajaPower Finland Oy
Puh:03050305etunimi.sukunimi@power.fiPower Finland Oy
Power Finland kuuluu Power International AS -konserniin, joka omistaa Power-ketjut Norjassa, Tanskassa, Suomessa sekä Ruotsissa. Pohjoismainen keskusvarasto sijaitsee Ruotsissa. Konsernin liikevaihto on lähes 1,5 miljardia euroa. Power-ketju perustuu äärimmäiseen kustannustehokkuuteen ja sen tavoitteena on tarjota asiakkaalle myymälöissä aina sama hinta kuin Power.fi-nettikaupassa. Suomessa on yli 40 Power-myymälää.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Power Finland Oy
Suomalaisten jouluostoskäyttäytyminen on muuttunut: tutkimus paljastaa 4 muutosta ja yllättävän trendin15.12.2025 08:00:00 EET | Tiedote
Powerin tuore joulututkimus paljastaa, että suomalaisten lahjaostaminen on muuttunut monikanavaiseksi ja joustavaksi. Käytettyjen ja uusien lahjojen yhdistäminen on noussut selväksi trendiksi, ostokset painottuvat viimeisiin päiviin ennen joulua ja lahjoissa suositaan arkea keventäviä laitteita. Kyselyyn vastasi 300 suomalaista marraskuussa 2025.
Nämä 7 teknologialahjaa ovat suomalaisten joulutoivelistan kärjessä8.12.2025 08:00:00 EET | Tiedote
Suomalaiset valitsevat tänä jouluna lahjoja, joista on iloa ja konkreettista hyötyä arkeen. Powerin tuore joulututkimus paljastaa, että teknologialahjat koetaan “varmaksi valinnaksi”, ja toivelistojen kärjessä korostuvat käytännölliset, arkea helpottavat laitteet. Kyselyyn vastasi 300 suomalaista kuluttajaa marraskuussa 2025.
Powerin Black Week ennätyksellinen: myynti kasvoi lähes 12 % ja robotti-imurien kysyntä tuplaantui3.12.2025 19:26:04 EET | Tiedote
Powerin Black Week -kampanja keräsi tänä vuonna ennätysyleisön, ja kokonaismyynti kasvoi peräti lähes 12 prosenttia viime vuodesta. Myyntitilastot paljastavat selkeät voittajat: kannettavat tietokoneet ja robotti-imurit nousivat suosikeiksi, joista jälkimmäisten myynti tuplaantui. Useat muut tuoteryhmät pitivät pintansa kauneudesta pelaamiseen. Yksittäisistä tuotteista myydyin oli kappalemäärissä mitattuna POINT AFS5T2 -airfryer 49,90 euron kampanjahintaan.
POWER avasi uuden jättimyymälän Raisioon – avajaisissa lähes 10 000 kävijää ja yli 1,4 miljoonan euron myynti3.10.2025 13:33:52 EEST | Tiedote
Torstaina 2.10. Raisioon avattiin uusi POWER+ -konseptin suurmyymälä, joka houkutteli avajaistarjouksillaan paikalle lähes 10 000 asiakasta. Avajaispäivän aikana myyntiä kertyi uudesta myymälästä yhteensä yli 1,4 miljoonaa euroa. Avajaiset jatkuvat tarjouksineen 12.10. saakka.
POWER ja Wolt tuovat pikatoimitukset koko Suomeen – tuotteet asiakkaalle jopa tunnissa1.10.2025 08:00:00 EEST | Tiedote
Elektroniikkaketju POWER ja Wolt ovat aloittaneet yhteistyön, jonka ansiosta POWERin verkkokaupasta tilatut tuotteet voidaan toimittaa asiakkaille jopa tunnin sisällä tilauksesta. Kyseessä on merkittävä askel suomalaisessa elektroniikkatuotteiden verkkokaupassa: nopeiden toimitusten ansiosta tuotteet ovat kuluttajien saatavilla lähes välittömästi.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme