Power Finland Oy

86 % vanhemmista kokee näyttävänsä lapsilleen huonoa esimerkkiä ruutuajan käytössä

Jaa

Lähes yhdeksän kymmenestä suomalaisesta vanhemmasta myöntää, ettei heidän oma ruutukäyttäytymisensä tarjoa lapsille parasta mahdollista esimerkkiä. Tämä käy ilmi Power Finlandin huhtikuussa 2025 teettämästä Perheen ruutuaikatutkimuksesta, johon vastasi tuhat lapsiperheen huoltajaa eri puolilta Suomea.

Lähes yhdeksän kymmenestä suomalaisesta vanhemmasta myöntää, ettei heidän oma ruutukäyttäytymisensä tarjoa lapsille parasta mahdollista esimerkkiä. Tämä käy ilmi Power Finlandin huhtikuussa 2025 teettämästä Perheen ruutuaikatutkimuksesta.
Lähes yhdeksän kymmenestä suomalaisesta vanhemmasta myöntää, ettei heidän oma ruutukäyttäytymisensä tarjoa lapsille parasta mahdollista esimerkkiä. Tämä käy ilmi Power Finlandin huhtikuussa 2025 teettämästä Perheen ruutuaikatutkimuksesta. Kuva: Jonne Mokki

86 % suomalaisista vanhemmista kokee, ettei oma ruutukäyttäytyminen tarjoa lapselle parasta mahdollista esimerkkiä. Powerin tutkimus paljastaa rehellisen ja pysäyttävän tuloksen: digiarjen sävyt näkyvät lasten lisäksi myös vanhemmissa. Ruutusäännöt eivät yksin riitä – tarvitaan esimerkkiä, keskustelua ja yhteisiä hetkiä ilman näyttöä.

Tutkimuksen mukaan:

  • 46,8 % vanhemmista arvioi olevansa “enimmäkseen hyvä, mutta ei aina” esimerkki
  • 29,6 % myöntää, että he eivät ole paras mahdollinen esimerkki
  • 9,7 % sanoo suoraan olevansa huono esimerkki lapselleen ruutuajan käytössä

Yhteensä tämä tarkoittaa, että 86,1 % vanhemmista kokee ruutuaikansa esimerkillisyyden vähintään osittain puutteelliseksi.

Powerin mukaan kyse on arjen rytmistä, jossa ruudut vievät yhä enemmän tilaa kohtaamisilta.

– Älypuhelimista on tullut osa lapsuutta jo ennen kouluikää. Tutkimuksessamme jopa 71 % 4–15-vuotiaista lapsista käyttää omaa älypuhelinta. Siksi vanhemman esimerkillä on valtava paino, pohtii Juha-Mikko Saviluoto.

Power haluaa tutkimuksen avulla nostaa keskusteluun vanhempien roolin ja tarjota konkreettista apua perheiden arkeen. Yritys korostaa, että teknologia on erinomainen työkalu, kun sitä käytetään tietoisesti ja yhteisiä pelisääntöjä noudattaen.

Faktat lyhyesti:

  • 86 % vanhemmista kokee, ettei ole riittävän hyvä esimerkki ruutuajankäytössä
  • 71 % 4–15-vuotiaista lapsista käyttää omaa älypuhelinta
  • Tutkimus toteutettu huhtikuussa 2025
  • Vastaajina 1000 lapsiperheen huoltajaa Suomessa
  • Toteutus: Crowst yhteistyössä Power Finlandin kanssa

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Power Finland Oy

Power Finland kuuluu Power International AS -konserniin, joka omistaa Power-ketjut Norjassa, Tanskassa, Suomessa sekä Ruotsissa. Pohjoismainen keskusvarasto sijaitsee Ruotsissa. Konsernin liikevaihto on lähes 1,5 miljardia euroa. Power-ketju perustuu äärimmäiseen kustannustehokkuuteen ja sen tavoitteena on tarjota asiakkaalle myymälöissä aina sama hinta kuin Power.fi-nettikaupassa. Suomessa on yli 40 Power-myymälää. 

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Power Finland Oy

POWER kasvatti myyntiään kolmatta peräkkäistä laskuvuottaan tehneessä kodinelektroniikkamarkkinassa – vahva alkuvuosi 2025 luo uskoa tulevaan2.7.2025 08:00:00 EEST | Tiedote

Vuosi 2024 oli Suomen kodinelektroniikkamarkkinassa haastava: kokonaismarkkina supistui 3,6 % edellisvuoteen verrattuna, jo kolmannen kerran peräkkäin. POWER onnistui kuitenkin kasvattamaan myyntiään 2 %, ja liikevaihto nousi 311,5 miljoonaan euroon. Liikevoitto oli positiivinen, ollen 1,2 miljoonaa euroa. ”Onnistuimme toteuttamaan strategiaamme haastavassa markkinatilanteessa ja saimme käynnissä olevat kehityshankkeet etenemään suunnitellussa aikataulussa – nämä ovat lisänneet kilpailukykyämme, mikä näkyy markkinaosuutemme positiivisena kehittymisenä”, toimitusjohtaja Juha-Mikko Saviluoto toteaa.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye