Vanhempia huolestuttaa somesisältö, mutta vain harva suojaa lastaan digimaailmassa
Powerin Perheen ruutuaikatutkimus: Vain 20 % vanhemmista on ottanut käyttöön sovelluksia, jotka estävät lapsen pääsyn epäsopiviin sisältöihin
Power Finlandin huhtikuussa 2025 teettämä Perheen ruutuaikatutkimus tuo esiin ristiriidan, johon moni perhe törmää arjessa: vaikka suurin osa vanhemmista on huolissaan lapsensa kohtaamista verkkosisällöistä, vain viidesosa on ryhtynyt konkreettisiin toimiin niiden rajoittamiseksi.

Perheen ruutuaikatutkimuksen mukaan 76 % lapsista viettää päivittäin aikaa digisisältöjen parissa ilman aikuisen läsnäoloa. YouTube, pelit ja viestipalvelut kuuluvat lapsen arkeen, mutta moni kuluttaa sisältöä täysin ilman aikuisen valvovaa silmää.
– Vanhemmat tietävät, että lapsi voi törmätä ahdistaviin tai epärealistisiin sisältöihin. Huoli on oikeutettu, mutta yksin valvonta ei riitä. Lapsen digielämä kaipaa kohtaamista ja keskustelua, sanoo Power Finland Oy:n toimitusjohtaja Juha-Mikko Saviluoto.
Vanhemmat kertovat pelkäävänsä muun muassa:
- väkivaltaisia tai pelottavia videoita
- ulkonäkö- ja kehopaineita vahvistavaa sisältöä
- seksuaalista sisältöä tai sopimattomia kontakteja
- sisältöjä, jotka aiheuttavat unettomuutta tai ahdistusta
Powerin mukaan digikasvatus ei voi perustua pelkkiin kieltoihin, vaan tietoisen aikuisen kannattaa osoittaa kiinnostusta ja rohkeutta tulla osaksi lapsen digitaalista maailmaa.
– Meidän vanhempien ei tarvitse olla someasiantuntijoita, mutta meidän täytyy olla kiinnostuneita - kysyä lapsen ajatuksia ja näyttää kiinnostusta heidän maailmaansa kohtaan. Tämän rinnalle kannattaa myös hankkia jokin saatavilla oleva turvapalvelu, jolla pystyy valvomaan ja rajaamaan sitä, millaista sisältöä lapset netissä kuluttavat, Saviluoto muistuttaa.
Tutkimuksen mukaan vain 20 % vanhemmista kertoo ottaneensa käyttöön sovelluksia, joilla voi rajoittaa tai estää pääsyä epäsopiville sivustoille tai videoihin. Tällaisia työkaluja ovat esimerkiksi perheille suunnattu turvapalvelu Power Safe, Google Family Lin tai YouTube Kids – mutta käyttö on edelleen hajanaista ja satunnaista.
Power peräänkuuluttaa digikumppanuutta: vanhempi ei voi ulkoistaa turvallisuutta teknologialle – mutta teknologiaa voi käyttää fiksusti apuna.
Faktat lyhyesti:
- 76 % lapsista viettää päivittäin aikaa digisisältöjen parissa ilman aikuisen läsnäoloa
- Vain 20 % vanhemmista on ottanut käyttöön sisältöä estäviä sovelluksia
- Vanhempien huoli koskee erityisesti sopimattomia, väkivaltaisia tai ulkonäköpaineita luovia sisältöjä
- Power muistuttaa: lasten digitaalinen elämä kaipaa läsnäoloa, ei pelkästään rajoja
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Juha-Mikko SaviluotoToimitusjohtajaPower Finland Oy
Puh:03050305etunimi.sukunimi@power.fiPower Finland Oy
Power Finland kuuluu Power International AS -konserniin, joka omistaa Power-ketjut Norjassa, Tanskassa, Suomessa sekä Ruotsissa. Pohjoismainen keskusvarasto sijaitsee Ruotsissa. Konsernin liikevaihto on lähes 1,5 miljardia euroa. Power-ketju perustuu äärimmäiseen kustannustehokkuuteen ja sen tavoitteena on tarjota asiakkaalle myymälöissä aina sama hinta kuin Power.fi-nettikaupassa. Suomessa on yli 40 Power-myymälää.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Power Finland Oy
Koulut alkavat: 78 % vanhemmista on huolissaan siitä, että ruudut vievät liikaa tilaa arjesta6.8.2025 08:00:00 EEST | Tiedote
Lakimuutos rajoittaa nyt älylaitteiden käyttöä kouluissa kautta maan. Powerin tuore tutkimus osoittaa, että 78 % suomalaisvanhemmista kokee, että elektroniset laitteet heikentävät perheen elämänlaatua. Vanhemmat kertovat, että digilaitteet vaikuttavat keskittymiseen, palautumiseen ja yhteisiin hetkiin. Huoli ei koske vain kotia, vaan myös koulua.
86 % vanhemmista kokee näyttävänsä lapsilleen huonoa esimerkkiä ruutuajan käytössä14.7.2025 08:00:00 EEST | Tiedote
Lähes yhdeksän kymmenestä suomalaisesta vanhemmasta myöntää, ettei heidän oma ruutukäyttäytymisensä tarjoa lapsille parasta mahdollista esimerkkiä. Tämä käy ilmi Power Finlandin huhtikuussa 2025 teettämästä Perheen ruutuaikatutkimuksesta, johon vastasi tuhat lapsiperheen huoltajaa eri puolilta Suomea.
POWER kasvatti myyntiään kolmatta peräkkäistä laskuvuottaan tehneessä kodinelektroniikkamarkkinassa – vahva alkuvuosi 2025 luo uskoa tulevaan2.7.2025 08:00:00 EEST | Tiedote
Vuosi 2024 oli Suomen kodinelektroniikkamarkkinassa haastava: kokonaismarkkina supistui 3,6 % edellisvuoteen verrattuna, jo kolmannen kerran peräkkäin. POWER onnistui kuitenkin kasvattamaan myyntiään 2 %, ja liikevaihto nousi 311,5 miljoonaan euroon. Liikevoitto oli positiivinen, ollen 1,2 miljoonaa euroa. ”Onnistuimme toteuttamaan strategiaamme haastavassa markkinatilanteessa ja saimme käynnissä olevat kehityshankkeet etenemään suunnitellussa aikataulussa – nämä ovat lisänneet kilpailukykyämme, mikä näkyy markkinaosuutemme positiivisena kehittymisenä”, toimitusjohtaja Juha-Mikko Saviluoto toteaa.
Lomalla läsnä vai linjoilla? 70 % kaipaa puolison huomiota, ei ruutua17.6.2025 16:31:56 EEST | Tiedote
Kesä, kumppani ja kolmantena pyöränä puhelin. Powerin tutkimus paljastaa, että 70 % vanhemmista kokee puolison ruutuajan heikentävän yhteistä läsnäoloa. Loma tuo odotuksia yhteydestä, mutta ruudut voivat yhä seurata mukana mökille ja juhannuspöytään. Powerin tutkimus muistuttaa: turvallinen digiarki tarkoittaa myös aikuisille tilaa läsnäololle ja yhteydelle.
Power avaa yli 3000 neliön POWER+ -konseptin jättimyymälään Raisioon16.6.2025 08:00:00 EEST | Tiedote
Elektroniikkaketju Power jatkaa Suomen myymäläverkoston vahvistamista avaamalla täysin uuden POWER+ -konseptin jättimyymälän Raisioon lokakuussa 2025.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme