Power Finland Oy

Vanhempia huolestuttaa somesisältö, mutta vain harva suojaa lastaan digimaailmassa

Jaa

Powerin Perheen ruutuaikatutkimus: Vain 20 % vanhemmista on ottanut käyttöön sovelluksia, jotka estävät lapsen pääsyn epäsopiviin sisältöihin

Power Finlandin huhtikuussa 2025 teettämä Perheen ruutuaikatutkimus tuo esiin ristiriidan, johon moni perhe törmää arjessa: vaikka suurin osa vanhemmista on huolissaan lapsensa kohtaamista verkkosisällöistä, vain viidesosa on ryhtynyt konkreettisiin toimiin niiden rajoittamiseksi.

Powerin tutkimus: Vain 20 % vanhemmista on ottanut käyttöön sovelluksia, jotka estävät lapsen pääsyn epäsopiviin sisältöihin
Powerin tutkimus: Vain 20 % vanhemmista on ottanut käyttöön sovelluksia, jotka estävät lapsen pääsyn epäsopiviin sisältöihin

Perheen ruutuaikatutkimuksen mukaan 76 % lapsista viettää päivittäin aikaa digisisältöjen parissa ilman aikuisen läsnäoloa. YouTube, pelit ja viestipalvelut kuuluvat lapsen arkeen, mutta moni kuluttaa sisältöä täysin ilman aikuisen valvovaa silmää.

Vanhemmat tietävät, että lapsi voi törmätä ahdistaviin tai epärealistisiin sisältöihin. Huoli on oikeutettu, mutta yksin valvonta ei riitä. Lapsen digielämä kaipaa kohtaamista ja keskustelua, sanoo Power Finland Oy:n toimitusjohtaja Juha-Mikko Saviluoto.

Vanhemmat kertovat pelkäävänsä muun muassa:

  • väkivaltaisia tai pelottavia videoita
  • ulkonäkö- ja kehopaineita vahvistavaa sisältöä
  • seksuaalista sisältöä tai sopimattomia kontakteja
  • sisältöjä, jotka aiheuttavat unettomuutta tai ahdistusta

Powerin mukaan digikasvatus ei voi perustua pelkkiin kieltoihin, vaan tietoisen aikuisen kannattaa osoittaa kiinnostusta ja rohkeutta tulla osaksi lapsen digitaalista maailmaa.

Meidän vanhempien ei tarvitse olla someasiantuntijoita, mutta meidän täytyy olla kiinnostuneita - kysyä lapsen ajatuksia ja näyttää kiinnostusta heidän maailmaansa kohtaan. Tämän rinnalle kannattaa myös hankkia jokin saatavilla oleva turvapalvelu, jolla pystyy valvomaan ja rajaamaan sitä, millaista sisältöä lapset netissä kuluttavat, Saviluoto muistuttaa.

Tutkimuksen mukaan vain 20 % vanhemmista kertoo ottaneensa käyttöön sovelluksia, joilla voi rajoittaa tai estää pääsyä epäsopiville sivustoille tai videoihin. Tällaisia työkaluja ovat esimerkiksi perheille suunnattu turvapalvelu Power Safe, Google Family Lin tai YouTube Kids – mutta käyttö on edelleen hajanaista ja satunnaista.

Power peräänkuuluttaa digikumppanuutta: vanhempi ei voi ulkoistaa turvallisuutta teknologialle – mutta teknologiaa voi käyttää fiksusti apuna.

Faktat lyhyesti:

  • 76 % lapsista viettää päivittäin aikaa digisisältöjen parissa ilman aikuisen läsnäoloa
  • Vain 20 % vanhemmista on ottanut käyttöön sisältöä estäviä sovelluksia
  • Vanhempien huoli koskee erityisesti sopimattomia, väkivaltaisia tai ulkonäköpaineita luovia sisältöjä
  • Power muistuttaa: lasten digitaalinen elämä kaipaa läsnäoloa, ei pelkästään rajoja

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Power Finland Oy

Power Finland kuuluu Power International AS -konserniin, joka omistaa Power-ketjut Norjassa, Tanskassa, Suomessa sekä Ruotsissa. Pohjoismainen keskusvarasto sijaitsee Ruotsissa. Konsernin liikevaihto on lähes 1,5 miljardia euroa. Power-ketju perustuu äärimmäiseen kustannustehokkuuteen ja sen tavoitteena on tarjota asiakkaalle myymälöissä aina sama hinta kuin Power.fi-nettikaupassa. Suomessa on yli 40 Power-myymälää. 

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Power Finland Oy

POWER kasvatti myyntiään kolmatta peräkkäistä laskuvuottaan tehneessä kodinelektroniikkamarkkinassa – vahva alkuvuosi 2025 luo uskoa tulevaan2.7.2025 08:00:00 EEST | Tiedote

Vuosi 2024 oli Suomen kodinelektroniikkamarkkinassa haastava: kokonaismarkkina supistui 3,6 % edellisvuoteen verrattuna, jo kolmannen kerran peräkkäin. POWER onnistui kuitenkin kasvattamaan myyntiään 2 %, ja liikevaihto nousi 311,5 miljoonaan euroon. Liikevoitto oli positiivinen, ollen 1,2 miljoonaa euroa. ”Onnistuimme toteuttamaan strategiaamme haastavassa markkinatilanteessa ja saimme käynnissä olevat kehityshankkeet etenemään suunnitellussa aikataulussa – nämä ovat lisänneet kilpailukykyämme, mikä näkyy markkinaosuutemme positiivisena kehittymisenä”, toimitusjohtaja Juha-Mikko Saviluoto toteaa.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye