Kesämatkailu Pohjoismaihin kasvussa – Suomi voi hyötyä jatkossa
Alkukesän ulkomaisessa matkailussa on menossa useita, jopa ristiriitaisia trendejä. Suomen kannalta positiivista on matkailijoiden kasvanut kiinnostus uusiin ja vähemmän tunnettuihin kohteisiin. Toisaalta kasvaneet matkakustannukset aiheuttavat huolta.

Eurooppalaisten kesälomamatkailusta kertova data paljastaa useita, jopa ristiriitaisia trendejä. Perinteiset Etelä-Euroopan ja Välimeren lomakohteet säilyttävät huippuhelteistä huolimatta asemansa matkailijoiden ykköskohteina mutta monet matkailijat etsivät myös vaihtoehtoisia lomapaikkoja. Kiinnostus vähemmän tunnettuja ja syrjäisempiä kohteita kohtaan kasvaa.
– Pohjoiset luontokohteet ovat nousseet Euroopan kansainvälisten lentovarausten kymmenen nopeammin kasvan kaupungin listalle. Lentovarausten kasvulistaa hallitsee rantalomakohteet mutta raikkaan poikkeuksen tekevät Norjan Bergen ja Islannin Reykjavik, joissa kummassakin kesän kansainvälisten lentojen varaukset ovat kasvaneet kahdeksan prosenttia viime kesästä. Bergen ja Reykjavik ovat tunnettuja ”portteja” maansa ainutlaatuiseen luontoon ja elämyksiin, Visit Finlandin asiantuntija Katarina Wakonen kertoo.
Viileys voi olla valttia mutta tutkimusten mukaan kuumuuttakin enemmän matkailijat kertovat pakenevansa ruuhkia. Usein nämä kaksi ilmiötä liittyvät toisiinsa sillä viileän ilmaston kohteet ovat olleet pienemmän matkailijajoukon kiinnostuksen kohteena. Tilanne on muuttumassa. Pohjoisen kesän ruuhkahuiput löytyvät naapurimaan Norjan vuonoilta. Niissä lähestytään jo liikamatkailun rajoja. Lentomatkailijoiden lisäksi Norjaan virtaa viime kesää enemmän risteilyaluksia ja automatkailijoita. Automatkailu on kasvanut myös muualla Euroopassa sen mukavuuden, edullisuuden sekä helppouden vuoksi.
Liikamatkailu on tyypillisesti rajalliseen aikaan ja paikkaan liittyvä ilmiö. Suomella ei kesän osalta vastaavaa huolenaihetta sillä vetovoimatekijämme ovat hyvin erilaiset eikä matkailu meillä perustu siihen, että ihmiset tulisivat kokemaan vain tiettyjä, listamaisia 'pakko nähdä' -kohteita. Siinä missä Norja vetoaa dramaattisiin maisemiin, on Suomen vahvuus hiljaisuus ja yhteys luontoon.
– Norjan ja Islannin menestys kasvattaa hyvin todennäköisesti myös kiinnostusta Suomeen kesälomakohteena. Maan rajojen ulkopuolella olevat vetovoimatekijät voivat olla merkittäviä Suomen kesäsesongille, jossa tyypillisesti tehdään useampia pohjoismaita yhdistäviä kiertomatkoja, Wakonen arvioi.
Kesän 2025 lentovarausten kasvukohteet Euroopassa:
1. Larnaca
2. Catania
3. Heraklion
4. Palma Mallorca
5. Rhodes
6. Palermo
7. Prague
8. Ponta Delgada
9. Bergen
10. Reykjavik
Lähde: ForwardKeys
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Katarina WakonenHead of Business Intelligence, Visit FinlandBusiness Finland / Visit Finland
Puh:+358 40 072 3088katarina.wakonen@businessfinland.fiHeli HemgårdCommunications ManagerBusiness Finland / Visit Finland, Invest in Finland, Work in Finland
Puh:+358 40 901 5219heli.hemgard@businessfinland.fiKuvat

Visit Finland vastaa valtakunnallisena matkailualan asiantuntijana ja aktiivisena toimijana ulkomailta Suomeen suuntautuva matkailun edistämisestä. Visit Finland tukee alan yrityksiä ja yritysryhmiä kansainvälisille markkinoille tarkoitettujen matkailupalvelujen kehittämisessä ja markkinoinnissa. Visit Finland on osa Business Finlandia www.visitfinland.fi / www.visitfinland.com
Business Finland on suomalainen julkinen toimija, joka tarjoaa innovaatiorahoitusta ja kansainvälistymispalveluita, edistää matkailua ja investointeja sekä osaajien houkuttelua Suomeen. Organisaatiossa työskentelee 760 asiantuntijaa 37 toimipisteessä maailmalla ja 16 toimipaikassa Suomessa. Business Finland on osa Team Finland -verkostoa. www.businessfinland.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Business Finland
Business Finland seuloi kunnianhimoisimmat tutkimusideat15.8.2025 11:55:37 EEST | Tiedote
Näytönpaikka -pilottihaussa teemana olivat turvallisuutta edistävät digitaaliset ratkaisut. Business Finland sai yhteensä 60 tutkimusideaa, joista valikoitui viisi rahoitettavaa projektia. Pilottihaku osoitti, että radikaalien ja vaikuttavien tutkimusideoiden rahoitukselle on kysyntää, ja siksi Näytönpaikka jatkuu varsinaisena hakuna syksyllä 2025. Näytönpaikka -rahoitus on Business Finlandin merkittävin panostus tutkimusorganisaatioille.
Miksi EU:n rakentamis- ja energiarahoitusta ei tule suomalaisille yrityksille?30.7.2025 08:02:00 EEST | Tiedote
EU:n tutkimus- ja innovaatiorahoitusohjelma Horisontti Eurooppa tarjoaa rahoitusta yrityksille niiden kilpailukyvyn vahvistamiseen. Suomalaiset ovat hakeneet ja saaneet rahoitusta yleensä hyvin, mutta rakennetun ympäristön ja energiatehokkuuden rahoitusta ei tilastojen mukaan meille kuitenkaan tule. Horisontti Euroopasta on myönnetty rahoitusta kaikkiaan 43,732 miljardia euroa ja suomalaisille osallistujille siitä on varmistunut yhteensä 1,231 miljardia euroa.
Teollisuuden investointituet viidelle suurelle puhtaan siirtymän investointihankkeelle10.7.2025 13:05:06 EEST | Tiedote
Osana Petteri Orpon hallituksen elinkeinopolitiikan toimia Business Finland avasi tammikuussa 2025 haettavaksi investointiavustuksen suurille puhtaan siirtymän teollisille investoinneille. Nyt ensimmäiset tukipäätökset on tehty, investointiavustus myönnettiin viidelle hankkeelle.
Japanilainen energiayhtiö sijoittaa tuulivoimaan Raaheen4.7.2025 07:39:28 EEST | Tiedote
Tokyo Gasin ja tanskalaisen EWIIn yhteisyritys TOWII Renewables investoi kahteen maatuulivoimahankkeeseen Suomessa. Projektit vahvistavat Suomen asemaa kansainvälisesti kiinnostavana uusiutuvan energian kohteena.
Nettihaut paljastavat: sauna, järvet ja yötön yö kiinnostavat kesämatkailijoita26.6.2025 07:44:30 EEST | Tiedote
Suomen kesä tunnetaan ainutlaatuisista luontoelämyksistään kuten tuhansista järvistään ja keskiyön auringon paisteesta. Internetin hakukonedataan perustuvan tiedon mukaan luontoon liittyvien mielikuvien rinnalla kulttuuriin ja urbaaniin elämään liittyvät aiheet sekä kaupunkien tarjonta kiinnostaa yhä useampaa ulkomaista matkailijaa. Suomen tarjonnan tunteminen avaa paremmat mahdollisuudet saada matkailijat houkuteltua kesäiseen Suomeen.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme