Keski-Suomen hyvinvointialueen asiakkaat arvostavat palvelua ja kohtaamista
Ensimmäisen puolen vuoden aikana Keski-Suomen hyvinvointialueelle kertyi lähes 34 000 asiakaspalautetta. Suurin osa asiakkaista ovat erittäin tyytyväisiä Keski-Suomen hyvinvointialueen palveluun. Palautteiden suuren määrän mahdollisti vuoden alusta koko hyvinvointialueella käyttöönotettu uusi asiakaspalauteratkaisu.
Erinomainen asiakaskohtaaminen saa kiitosta Keski-Suomen hyvinvointialueella
Asiakastyytyväisyyttä mittaava NPS (Net Promoter Score) eli suositteluindeksi oli koko hyvinvointialueella 66 eli lähes erinomainen. 90 prosenttia vastanneista asiakkaista koki asioinnin helpoksi hyvinvointialueen palveluissa. Palveluissa asioineet asiakkaat kokivat saaneensa turvallista ja oikea-aikaista palvelua ja hoitoa. Vastaajista 90 prosenttia koki saavansa apua silloin, kun sitä tarvitsi. 92 prosenttia koki olonsa turvalliseksi hoidon tai palvelun aikana ja 91 prosenttia koki, että saatu hoito tai palvelu oli heille hyödyllistä.
Avoimista palautteista, joita kertyi reilu 28 000, 83 prosenttia oli myönteisiä, 5 prosenttia neutraaleja ja 12 prosenttia kielteisiä. Kielteisissä palautteissa korostuivat teemat puhelinpalvelu, aikataulut ja jonottaminen, tiedonkulku ja viestintä sekä digitaaliset palvelut. Asiakkaiden antamien palautteiden perusteella hyvinvointialueen palveluissa on tehty erilaisia kehittämistoimenpiteitä, kuten verkkosivuilla olevien yhteystietojen päivittämistä ja digitaalisen asiointialustan puolesta asioinnin ja puhelinpalvelun takaisinsoittopalvelun sujuvoittamista. Myönteisissä palautteissa korostuivat teemat asiakaspalvelu, henkilökunta, hoito, ammattitaito, kohtaaminen ja asenne.
-Suurin osa palveluissamme asioineista asiakkaista ovat erittäin tyytyväisiä saamaansa palveluun ja kohtaamiseen ammattilaisen kanssa – ja tästä suuri kiitos kuuluu osaavalle henkilöstöllemme. Avoimuus, luottamus ja arvostus rakentuvat päivittäisissä arjen tilanteissa vuorovaikutuksessa asiakkaiden ja potilaiden kanssa, ja tämä näkyy saamissamme asiakaspalautteissa, kertoo johtajaylihoitaja Heljä Lundgren-Laine.
Hyvinvointialueen Asiakastyytyväisyys -verkkosivuille nostetaan asukkaiden nähtäville NPS-tiedot edellisen 30 päivän ajalta koko hyvinvointialueen osalta sekä palveluittain. Jos NPS-pisteet ovat yli 0, voidaan ajatella suurimman osan asiakkaista suosittelevan palvelua. NPS 0-49 on hyvä, 50–69 on erittäin hyvä ja yli 70 erinomainen. Hyvinvointialueen tavoiteluku vuodelle 2025 on vähintään yli 50.
Tekstiviestikyselyt laajenivat pohjoiseen Keski-Suomeen
Terveydenhuollon palvelujen tekstiviestipalautekyselyt laajenivat pohjoiseen Keski-Suomeen yhtenäisen potilastietojärjestelmän käyttöönoton myötä toukokuun lopussa. Palveluissa asioineille asiakkaille lähtee satunnaisotannalla tekstiviesti, joka sisältää linkin palautekyselyyn. Tekstiviestin lähettäjänä on HYVAKS. Linkin avaaminen on turvallista ja palautekyselyyn vastaaminen asiakkaalle maksutonta.
Sosiaalihuollon asiakkailta sekä lapsilta ja nuorilta palautetta kerätään osana palvelutapahtumia ammattilaisten toimesta. Muita palautekanavia ovat hyvinvointialueen verkkosivut, ammattilaisten mobiililaite, QR-koodi ja paperilomake.
-Tavoitteena on saada tekstiviestikyselyt käyttöön myös sosiaalipalveluihin asiakastietojärjestelmän uudistuessa ensi vuonna. Palvelutapahtumiin kytkeytyvät asiakaspalautteet auttavat saamaan paremmin asiakkaiden ääntä kuuluviin ja tuovat meille tärkeää tietoa toiminnan kehittämiseksi. Haluamme huolehtia siitä, että jokaisella on mahdollisuus palautteen antamiseen mahdollisimman vaivattomasti ja helposti. Mitä varhaisemmassa vaiheessa palautteen saamme, sitä nopeammin pääsemme tarvittaessa myös muuttamaan toimintaamme, kertoo sosiaalihuollon johtaja Marena Paahto.
-Kiitos kaikille palautteen antaneille. Jokainen palaute on tärkeä ja auttaa meitä kehittämään palveluitamme entistä paremmiksi, sanovat asiantuntija Mari Rantamäki ja projektityöntekijä Miina-Maria Kivelä.
Lue lisää:
Asiakaspalautteet Keski-Suomen hyvinvointialueella, puolivuosikatsaus
Anna palautetta:
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Mari RantamäkiAsiantuntija, tietojohtaminen, asiakaskokemus ja -palaute, Keski-Suomen hyvinvointialue
Puh:050 311 8609mari.e.rantamaki@hyvaks.fiMiina-Maria KiveläProjektityöntekijä, tietojohtaminen, asiakaskokemus ja -palaute, Keski-Suomen hyvinvointialue
Puh:050 454 7873miina-maria.kivela@hyvaks.fiSanna-Riikka KoponenViestintäpäällikköViestintäpalvelut
Keski-Suomen hyvinvointialue
Keski-Suomen hyvinvointialue vastaa noin 273 000 keskisuomalaisen sosiaali-, terveys- ja pelastustoimen palveluista.
Keskeinen tehtävämme on keskisuomalaisten hyvinvoinnin, terveyden ja turvallisuuden edistäminen yhteistyössä kuntien, järjestöjen, yritysten ja muiden toimijoiden kanssa. Tavoitteenamme on se, että keskisuomaisten kokemus hyvinvoinnista, terveydestä ja turvallisuudesta on maan kärkeä. Haluamme olla ihmislähtöisin hyvinvointialue ja tukea keskisuomalaisten hyvää arkea.
Hyvinvointialue on Keski-Suomen suurin työnantaja, jonka palveluksessa työskentelee noin 12 500 ammattilaista. Tarjoamme mahdollisuuksia ammatilliseen kehittymiseen ja monipuolisiin urapolkuihin.
Palveluiden tiedot, toimipisteet ja yhteystiedot löytyvät Keski-Suomen hyvinvointialueen verkkosivuilta osoitteesta www.hyvaks.fi.
Viestintäpalveluiden yhteissähköposti: viestinta(at)hyvaks.fi.
Facebook: @hyvaks, X: @hyvaks, Instagram: @hyvaks, LinkedIn: Keski-Suomen hyvinvointialue,YouTube: Keski-Suomen hyvinvointialue
#hyvaks #hyväarkikaikille
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Keski-Suomen hyvinvointialue
Keski-Suomen pelastuslaitos, Ulla-myrskyn tilannekatsaus klo 12:004.7.2025 12:07:21 EEST | Tiedote
Keski-Suomen pelastuslaitos raportoi Ulla-myrskyn aiheuttamista tehtävistä, joita on ollut noin 20 liittyen kaatuneisiin puihin. Henkilö- tai merkittäviä omaisuusvahinkoja ei ole todettu. Tilannetta seurataan tehostetusti, ja seuraava tiedote annetaan klo 15:00.
Turvallisesti kesän tapahtumissa4.7.2025 11:45:00 EEST | Tiedote
Kesä tuo ihmiset liikkeelle Keski-Suomeen. Keski-Suomen hyvinvointialue haluaa muistuttaa, että pienillä teoilla voit vaikuttaa yhteiseen turvallisuuteen.
Keski-Suomen pelastuslaitos, Ulla-Myrskyn tilannekatsaus4.7.2025 09:27:49 EEST | Tiedote
Tiedote 4.7.2025 Ulla-myrsky, Keski-Suomi Keski-Suomen pelastuslaitos tiedottaa Ulla-myrskyn aiheuttamista pelastuslaitoksen tehtävistä kolmen tunnin välein. Klo 09 mennessä pelastuslaitokselle on tullut 10 kpl vahingontorjuntatehtäviä kaatuneista puista. Tapaukset eivät ole aiheuttaneet henkilövahinkoja tai mainittavia omaisuusvahinkoja. Pelastuslaitos seuraa tilannetta tehostetusti ja varautuu tehtävämäärien kasvamiseen päivän edetessä. Johtamisvalmiutta on nostettu ja valmius myrskytilanteeseen vastaamiseen on hyvä. Seuraava tiedote klo 12.
Keski-Suomen pelastuslaitos onnettomuustiedote4.7.2025 08:06:03 EEST | Tiedote
Keski-Suomen pelastuslaitos Tiedote 4.7.2025 Ulla-myrsky, Keski-Suomi Keski-Suomen pelastuslaitos tiedottaa Ulla-myrskyn aiheuttamista pelastuslaitoksen tehtävistä kolmen tunnin välein. Myrskyyn liittyvät tiedotusajankohdat arviolta: klo 9.00, 12.00, 15.00, 18.00 ja 21.00. Muut kuin myrskyyn liittyvät tehtävät tiedotamme erikseen tarvittaessa. Pyydämme huomioimaan, että puheluihin vastaaminen voi viivästyä. Ensisijainen tiedotuskanava on STT INFO.
Keski-Suomen pelastuslaitos onnettomuustiedote3.7.2025 23:51:23 EEST | Tiedote
Keski-Suomen pelastuslaitos Tiedote 3.7.2025 Ihmisen pelastaminen, Jyväskylä Ei tehtävää pelastuslaitokselle.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme