DNA Oyj:n huhti–kesäkuun 2025 liiketoimintakatsaus: Liikevaihto ja kannattavuus jatkoivat kasvua
Kuluvan vuoden toinen neljännes oli DNA:lle taloudellisesti menestyksekäs. Huhti–kesäkuussa niin liikevaihto, palveluliikevaihto, liikevoitto kuin käyttökatekin kasvoivat, kuten myös matkaviestinverkon sekä kiinteän laajakaistan liittymämäärät.

Yhteenveto DNA:n keskeisistä tunnusluvuista huhti–kesäkuussa 2025
Suluissa olevat luvut viittaavat vastaavaan ajanjaksoon vuotta aiemmin, ellei toisin mainita. Luvut ovat tilintarkastamattomia.
- Liikevaihto kasvoi 4 % ja oli 277 miljoonaa euroa (267).
- Palveluliikevaihto kasvoi 5 % ja oli 221 miljoonaa euroa (211).
- Käyttökate kasvoi 12 % ja oli 111 miljoonaa euroa (99).
- Liittymäkohtainen keskimääräinen liikevaihto (ARPU):
- Matkaviestinnän ARPU kasvoi 4 % ja oli 19,9 euroa (19,2).
- Kiinteän laajakaistan (vähittäismyynti) ARPU kasvoi 4 % ja oli 17,3 euroa (16,6).
- TV-liittymien (vähittäismyynti) ARPU kasvoi 13 % ja oli 12,2 euroa (10,8).
- Liittymämäärä:
- Matkaviestinverkon liittymämäärä kasvoi ja oli 2 812 000 (2 788 000).
- Kiinteiden laajakaistaliittymien (vähittäismyynti) määrä kasvoi ja oli 700 000 (688 000).
- TV-liittymien (vähittäismyynti) määrä laski ja oli 173 000 (209 000).
Toimitusjohtajan katsaus
Kuluvan vuoden toinen neljännes oli DNA:lle taloudellisesti menestyksekäs. Huhti–kesäkuussa DNA:n liikevaihto kasvoi 4 % ja oli 277 miljoonaa euroa (267), palveluliikevaihto kasvoi 5 % ja oli 221 miljoonaa euroa (211) ja käyttökate kasvoi 12 % ja oli 111 miljoonaa euroa (99). Matkaviestinverkon liittymämäärä kasvoi ja oli 2 812 000 (2 788 000) liittymäkohtaisen liikevaihdon kasvaessa 19,9 euroon (19,2). Kiinteiden laajakaistaliittymien määrä kasvoi ja oli 700 000 (688 000) liittymäkohtaisen liikevaihdon kasvaessa 17,3 euroon (16,6). TV-liittymien määrä laski odotetusti, ja myös muutokset raportointitavassa kiihdyttivät laskua.
Tietoturvan kasvava merkitys on ollut jo pitkään yleinen aihe mediassa. Huijausten määrä on kasvussa, ja samalla jokaisen riski altistua niille on lisääntynyt merkittävästi. DNA on reagoinut tilanteeseen, ja toukokuussa toimme markkinoille DNA Huoleton -liittymät, eli uudet puhelin- ja laajakaistaliittymät, jotka sisältävät turvallisen nettiselauksen maksuttomana lisäpalveluna. Liittymät tekevät nettiselauksesta turvallisempaa DNA:n verkossa. Lanseeraus on jatkumoa pitkäjänteiselle työllemme paremman tietoturvan eteen. Viime vuosien aikana olemme esimerkiksi estäneet kymmeniä miljoonia huijauspuheluja sekä miljoonia huijaustekstiviestejä.
DNA kertoi kesäkuussa vahvistavansa myös yritysasiakkaidensa kyberuhkien valvonta- ja reagointikykyä laajentamalla tarjontaansa Google Security Operations -ratkaisuun. Google Cloudin mahdollistama ratkaisu parantaa uhkiin reagointia ja alentaa samalla tietoturvan kokonaiskustannuksia. Tämä on jo toinen merkittävä askel DNA:n ja Google Cloudin yhteistyön vahvistamisessa, sillä helmikuussa kerroimme Google Cloudin tukevan DNA:ta yrityksen sovellusten siirtämisessä pilveen. Vahva yhteistyö tukee nopeiden ja luotettavien palveluiden tarjoamista asiakkaillemme.
DNA:n vuosittain teettämä Koululaistutkimus osoitti huhtikuussa, että aiempaa harvemmalla 5–7-vuotiaalla lapsella on oma puhelin henkilökohtaisessa käytössään. Kehityksen suunta on hyvä ja vastuullinen, eikä DNA suosita älypuhelinta vielä ykkös- ja kakkosluokkalaisillekaan. Oikein käyttöönotettu kellopuhelin on älypuhelinta turvallisempi ratkaisu, sillä näin nuorten sosiokognitiiviset kyvyt eivät vielä riitä turvalliseen netinkäyttöön yksin. Vielä ikärajoja tärkeämpää onkin aikuisen läsnäolo netin käytössä, sillä myös ne lapset, joilla ei omaa älylaitetta ole, altistuvat monenlaisille sisällöille kavereidensa älylaitteiden kautta.
Uskomme DNA:lla, että työelämä vaatii myös tulevaisuudessa itsenäisyyttä ja itseohjautuvuutta sekä kykyä oppia nopeasti uutta. Jo yli vuosikymmenen mittainen kokemuksemme vapauteen pohjaavasta työkulttuurista on osoittanut luottamukseen pohjautuvan mallin toimivuuden. Samalla kun monet yritykset ovat asettaneet rajoituksia etätyölle, DNA on luottanut omanlaiseen toimintatapaansa. Kaava on selkeä: tarjoamme vapautta, vastuuta ja luottamusta – ja taustalla psykologista turvallisuutta. Kilpailu osaajista tulee vielä koventumaan, ja tuossa kisassa henkilöstön viihtyvyyteen keskittyvät yritykset menestyvät.
Taloudellisesti onnistuneesta vuosineljänneksestä huolimatta maailman talous- ja turvallisuuspoliittinen ennakoimattomuus heijastuu myös Suomeen. Arvaamaton tilanne muistuttaa meitä alinomaa varautumisen ja jatkuvuussuunnittelun tärkeydestä. Olemmekin kehittäneet varautumistamme poikkeuksellisiin tilanteisiin entisestään. Nykyaikainen 5G-verkkomme on kattanut jo koko kuluvan vuoden ajan liki 100 % suomalaisten vakituisista osoitteista, ja verkon parannuksia on yhä jatkettu toisen vuosineljänneksen aikana. Telenor Towers -yhtiöön kuuluva DNA Tower Finland, joka omistaa ja vuokraa viestiliikenneverkkoihin tarvittavia tiloja ja rakenteita, on vaihtanut suureen osaan tukiasemistaan litiumakut. Ne varmistavat, että tukiasemat pysyvät toiminnassa huomattavasti aiempaa pidempään sähkökatkosten aikana. Samalla akut liitettiin keväällä Suomen sähkön reservimarkkinoille, mikä vahvistaa koko Suomen kansallista resilienssiä. Mainittakoon myös, että DNA:lla on lukuisia toisistaan riippumattomia meri- ja maayhteyksiä Suomesta ulkomaille, joten tiedonsiirto voidaan aina reitittää vikasietoisesti. Omien kaapeliensa lisäksi DNA omistaa reittien varrella olevat laitetilat ja vuokraa yhteyksiä muiltakin toimijoilta.
Jussi Tolvanen
toimitusjohtaja
Kuluttaja- ja yritysliiketoimintojen katsaus
Kuluttajaliiketoiminnan puolella DNA oli kesäkuun lopussa liittymämäärältään toiseksi suurin Suomen matkaviestinverkon liittymien markkinassa ja suurin kiinteässä laajakaistassa. Menestyksen taustalla vaikuttaa erinomainen asiakaskokemus. Vuoden 2025 toisen neljänneksen aikana markkinoille tuotiin DNA Huoleton -liittymät eli uudet puhelin- ja laajakaistaliittymät, jotka sisältävät turvallisen nettiselauksen maksuttomana lisäpalveluna. Huijausten määrä on kasvussa, ja samalla jokaisen riski altistua niille on lisääntynyt merkittävästi. DNA Huoleton -liittymät vastaavat tähän haasteeseen ja tekevät nettiselauksesta turvallisempaa DNA:n verkossa. Liittymien tietoturvasta huolehtiminen on tärkeä vastuullisuusteko, jolla vastataan asiakkaiden todellisiin tarpeisiin. Myös Mobiilivarmenteen suosio on jatkanut vahvana, ja DNA suositteleekin jokaisen käyttävän Mobiilivarmennetta kaikkiin muihin paitsi pankin omiin palveluihin tunnistautumiseen.
Yritysliiketoiminnan puolella vuoden toinen neljännes jatkoi vahvana, mikä näkyi myös kaikkien aikojen korkeimpana asiakastyytyväisyytenä, nykyisten asiakkaiden palveluiden laajennuksena sekä uusina asiakasvoittoina. Yritysliiketoiminta on vastannut yritysten tiedontarpeeseen epävakaassa maailmantilanteessa jakamalla aktiivisesti asiantuntemustaan tietoturvasta ja tekoälystä käytännöllisinä oppaina sekä erilaisissa tilaisuuksissa. Niissä on huomioitu loppukäyttäjien, verkkojen, infrastruktuurin ja pilviratkaisujen näkökulma tietoturvassa sekä tekoälyn tuomat mahdollisuudet. DNA vahvisti myös asiakkaidensa kyberuhkien valvonta- ja reagointikykyä Suomessa laajentamalla tarjoamaansa Security Operations Center -ratkaisuissa tuomalla markkinoille Googlen teknologiaan pohjautuvan uuden ratkaisun. DNA SOC (Security Operations Center, kyberturvallisuuskeskus palveluna) parantaa uhkiin reagointia ja alentaa samalla tietoturvan kokonaiskustannuksia. Ratkaisu sopii kaikenkokoisille yrityksille. Jo viime vuonna lanseeratut DNA Varma -mobiilipohjaiset yritysasiakasliittymät täydentyivät toukokuussa kiinteän laajakaistan liittymillä. DNA ansaitsi Ciscon Gold-partneruuden ja laajensi verkkopalveluiden partneriportfoliotaan entisestään. DNA yhdistää kotimaisten, pohjoismaisten ja globaalien asiakkaiden hyväksi koko Telenor-konsernin hallittujen palveluiden osaamista.
DNA hakee aktiivisesti asiakaspalveluautomaatioon ratkaisuja, jotka tuovat yritysasiakkaille välittömästi lisäarvoa. Kesäkuussa lanseerattiin RealtimeVoice-ratkaisun eli reaaliaikaisen, tekoälypohjaisen keskustelubotin. Genesys-asiakaspalvelutarjooman reaaliaikainen tekoälypohjainen keskustelubotti yhdistää asiakaspalvelun ja keskustelevan tekoälyn sekä reaaliaikaisen käännöksen, ensimmäisenä Suomessa. Alkuvuonna avattu DNA Experience Lounge on puolestaan havainnollistanut uuden teknologian mahdollisuuksia yritysasiakkaille ja auttanut DNA:ta palveluidensa kehittämisessä. DNA Experience Lounge on saanut hyvän vastaanoton innovatiivisten, immersiivisten koeajojen sekä nousevien teknologioiden koeajojen alustana. Lounge-konseptia ja sen sisältöä jatkokehitetään aktiivisesti.
Keskeiset tunnusluvut
|
Miljoonaa euroa |
4–6/2025 |
4–6/2024 |
Muutos, % |
1–6/2025 |
1–6/2024 |
Muutos, % |
1–12/2024 |
|
Matkaviestinpalvelut, liikevaihto |
172 |
161 |
6 % |
339 |
320 |
6 % |
650 |
|
Tukku- ja muu matkaviestinliikevaihto |
10 |
9 |
13 % |
20 |
18 |
8 % |
37 |
|
Laitteet, liikevaihto |
41 |
42 |
-2 % |
84 |
85 |
-2 % |
194 |
|
Matkaviestinliiketoiminta, liikevaihto yhteensä |
222 |
212 |
5 % |
442 |
424 |
4 % |
881 |
|
|
|||||||
|
Kiinteä liiketoiminta, liikevaihto yhteensä |
55 |
55 |
-1 % |
110 |
110 |
0 % |
218 |
|
|
|||||||
|
Palveluliikevaihto |
221 |
211 |
5 % |
439 |
420 |
5 % |
848 |
|
Liikevaihto yhteensä |
277 |
267 |
4 % |
552 |
533 |
4 % |
1 100 |
|
|
|||||||
|
Käyttökate ennen muita tuottoja ja kuluja |
111 |
101 |
10 % |
225 |
205 |
9 % |
417 |
|
Käyttökate |
111 |
99 |
12 % |
225 |
204 |
10 % |
413 |
|
Poistot |
-66 |
-64 |
2 % |
-132 |
-127 |
4 % |
-256 |
|
Liikevoitto |
45 |
35 |
29 % |
93 |
77 |
22 % |
157 |
|
|
|||||||
|
Investoinnit |
31 |
45 |
-31 % |
51 |
87 |
-41 % |
172 |
|
Operatiiviset investoinnit (1) |
24 |
35 |
-33 % |
41 |
63 |
-35 % |
133 |
|
|
|||||||
|
Matkaviestinpalvelut: |
|||||||
|
Matkaviestinverkon (3) liittymämäärät (1 000 liittymää) |
2 812 |
2 788 |
1 % |
2 812 |
2 788 |
1 % |
2 803 |
|
ARPU (2) – matkaviestinliittymät, euroa |
19,9 |
19,2 |
4 % |
19,9 |
19,2 |
4 % |
19,4 |
|
Kiinteät yhteydet: |
|||||||
|
Liittymämäärät, vähittäismyynti (1 000 liittymää) |
|||||||
|
- Kiinteä laajakaista |
700 |
688 |
2 % |
700 |
688 |
2 % |
697 |
|
- TV (4) |
173 |
209 |
-17 % |
173 |
209 |
-17 % |
211 |
|
ARPU (2) – kiinteä laajakaista, euroa |
17,3 |
16,6 |
4 % |
17,3 |
16,6 |
4 % |
16,5 |
|
ARPU (2) – TV, euroa |
12,2 |
10,8 |
13 % |
12,2 |
10,8 |
13 % |
11,3 |
1) Investoinnit ilman toimilupamaksuja ja IFRS16-investointeja
2) ARPU = Liittymien kk-laskutus ja liikennelaskutus + yhdysliikenne / keskimääräinen liittymämäärä.
3) Postpaid-, prepaid-, Luuri- ja liikkuvan laajakaistan liittymät.
4) TV = kaapelimaksu-TV ja DNA TV. Liittymien määrä on laskenut erityisesti raportointitavassa tehdyn muutoksen vuoksi.
Lisätietoja:
Jussi Tolvanen, toimitusjohtaja, DNA Oyj, puh. 044 044 1000, jussi.tolvanen@dna.fi
Timo Kipinoinen, talous- ja rahoitusjohtaja, DNA Oyj, puh. 044 044 8131, timo.kipinoinen@dna.fi
DNA:n viestintä, puh. 044 044 8000, viestinta@dna.fi
Kuvat
DNA on yksi Suomen johtavista tietoliikenneyhtiöistä. Tehtävämme yhteiskunnassa on yhdistää tärkeimmät. Tarjoamme yhteydet, palvelut ja laitteet koteihin sekä töihin ja pidämme näin huolta yhteiskunnan digitalisaatiosta. DNA:n asiakkaat ovat jo vuosien ajan olleet mobiilidatan käyttömäärissä maailman kärkijoukossa. DNA:lla on noin 3,7 miljoonaa matkaviestin- ja kiinteän verkon liittymäasiakkuutta. Yhtiö on palkittu lukuisia kertoja erinomaisena työnantajana ja perheystävällisenä työpaikkana. Vuonna 2024 liikevaihtomme oli 1 100 miljoonaa euroa ja yhtiössä työskentelee noin 1 600 henkilöä ympäri Suomea. DNA on osa Telenoria, joka on Pohjoismaiden johtava tietoliikenneyhtiö. Lisätietoa osoitteessa www.dna.fi, Facebookissa @DNA.fi, Instagramissa ja Threadsissa @dna_fi sekä LinkedInissä @DNA-Oyj.
Muut kielet
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta DNA Oyj
DNA ja KAJ yllättivät ikonisella musiikkiesityksellä Sibelius-monumentilla – katso tallenne8.12.2025 11:23:34 EET | Tiedote
Suomalaisen musiikin päivän ja Jean Sibeliuksen syntymäpäivän kunniaksi Helsingin Töölössä Sibelius-monumentin äärellä koettiin tänä aamuna 8.12. ainutlaatuinen ja näyttävä esiintyminen. Suosittu KAJ-yhtye esitti yllätyksenä oman, vaikuttavan tulkintansa suomalaisten rakastamasta Finlandia-hymnistä yhdessä Vaskivuoren lukion 35-henkisen kamarikuoron kanssa. Version tuottajana toimi Jean Sibeliuksen tyttärentyttärenpoika.
DNA and KAJ surprised with an iconic musical performance at the Sibelius Monument – Watch the recording8.12.2025 11:23:34 EET | Press release
To celebrate Finnish Music Day and Jean Sibelius’s birthday, an extraordinary and visually striking performance took place this morning, December 8, at the Sibelius Monument in Töölö, Helsinki. The popular band KAJ delivered a surprise rendition of the beloved Finlandia hymn together with the 35-member chamber choir from Vaskivuori Upper Secondary School. The version was produced by Jean Sibelius’s great-grandson.
DNA:n marraskuun 2025 myydyimmät puhelimet ja älykellot1.12.2025 08:00:00 EET | Tiedote
Black Friday ja siihen liittyvät tarjoukset korostuivat DNA:n marraskuun myydyimpien puhelinten listalla. Ostetuimpia laitteita olivat Applen iPhonet sekä Samsungin Galaxy-puhelimet. Kuluttaja-asiakkaissa Applen iPhone 15 5G nappasi ykköspaikan, kun taas iPhone 17 Pro Max 5G nousi yritysasiakkaiden marraskuun myyntilistan kirkkaimmalle sijalle. Älykellojen osalta kysytyimpiä olivat Honorin ja Samsungin edulliset mallit ja myydyimpänä älykellona paikkansa säilytti edelleen Honor Choice Watch 2i.
DNA:n jättitilasto: Näin eri ikäryhmät 50 suurimmassa kunnassa käyttävät kännykkää20.11.2025 10:30:00 EET | Tiedote
Suomalaiset kuluttavat mobiilidataa ennätysmäärin, ja esimerkiksi nuorten kännykkänetin keskikäyttö riittää jo tuntien videokatseluun päivittäin. DNA:n vertailu 50 suurimman kunnan välillä tammi–lokakuussa 2025 paljastaa yllättäviäkin eroja kuntien ja ikäryhmien välillä puhelimilla käytetyissä datamäärissä. Keskimääräisesti ykkösenä on Rovaniemi. Katso jättitilasto tiedotteen lopusta.
DNA’s Statistics: How Different Age Groups in Finland’s 50 Largest Municipalities Use Mobile Phones20.11.2025 10:30:00 EET | Press release
Finns consume mobile data at record levels, and for example, the average mobile internet use among young people already allows for hours of video viewing daily. DNA’s comparison of the 50 largest municipalities between January and October 2025 reveals surprising differences between municipalities and age groups in the amount of data used on phones. On average, Rovaniemi tops the list. Check the full statistics at the end of the release.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme


