Kela/FPA

FPA:s serviceställe i Lojo är stängt i slutet av sommaren – flyttar till ny adress i september

Dela

FPA:s serviceställe i Lojo flyttar till Nummisvägen 12–14 från 1 september. Lojo serviceställe är stängt 28.7–31.8. Kunder kan sköta sina FPA-ärenden också på nätet eller per telefon.

Lojo serviceställe finns från 1.9.2025 på Nummisvägen 12–14, på 2:a våningen. Servicestället är öppet mån.–tis. och tors.–fre. kl. 9–12. Det går också att få betjäning på bokad tid. Man kan boka tid genom att ringa FPA:s telefontjänst.

I samma lokaler på Nummisvägen finns också Lojo-Högfors sysselsättningstjänster, integrationstjänster och FöretagsLojo.

FPA:s nuvarande serviceställe på Handelsgatan 8 är stängt 28.7–31.8. Under denna tid kan kunder sköta sina FPA-ärenden i e-tjänsten MittFPA, per telefon eller på andra serviceställen. Post kan lämnas i postlådan utanför servicestället även om servicestället är stängt.

Nästan alla FPA-ärenden kan också skötas på nätet eller per telefon

Kunder kan sköta sina FPA-ärenden också på nätet eller per telefon. I FPA:s e-tjänst för privatpersoner, MittFPA, kan man ansöka om förmåner, skicka bilagor och meddela förändringar. I MittFPA ser man också i vilket skede handläggningen av en förmånsansökan är och vilka dagar olika förmåner betalas ut. Man loggar in i MittFPA med nätbankskoder, mobilcertifikat eller certifikatkort.

I FPA:s telefontjänst ges personlig rådgivning om hur man sköter ärenden på nätet och hur man gör en ansökan. Telefontjänsten är öppen alla vardagar kl. 9–16. Vid behov kan en ansökan lämnas muntligt per telefon, om ärendet inte kan skötas på något annat sätt.

Kunden kan även ringa telefontjänsten som identifierad i MittFPA. Man identifierar sig genom att beställa en engångskod i MittFPA. Det går bra att ringa telefontjänsten utan att identifiera sig, men att kunden identifierar sig på förhand gör samtalet snabbare och tryggare.

I MittFPA kan kunden också lämna en begäran om att bli uppringd. Kunden kan be att bli uppringd innevarande eller nästa vardag. FPA:s kundservicespecialist ringer upp inom en halvtimme från den tid som kunden har valt.

Läs mer

Sköt dina ärenden i e-tjänsten

Ring FPA:s telefontjänst

Hitta närmaste serviceställe

En del av FPA:s serviceställen och tjänster har avvikande öppettider under sommaren

Kontakter

FPA:s kommunikationsenhetVi tar emot samtal från medierna på numret 19.6.–1.8. vardagar kl. 9–15. På det här numret förmedlar vi intervjuförfrågningar till våra sakkunniga. Du kan också kontakta oss per e-post.

Tel:020 634 7745viestinta@kela.fi

Andra språk

Följ Kela/FPA

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Kela/FPA

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye