OAJ:s enkät: Lärare får inte tillräcklig fortbildning i digital kompetens
Undervisningspersonalen får alldeles för lite utbildning i hur man använder digitala verktyg och applikationer i arbetet. Det här visar OAJ:s färska medlemsenkät. Digitaliseringen av undervisningen har dessutom ökat lärarnas arbetsmängd och arbetsbelastning.
Över 80 procent av de som svarade på enkäten har under de senaste fem åren fått fortbildning i digital kompetens mindre än en dag i året, avslöjar OAJ:s medlemsenkät. Och var femte har blivit helt utan.
– Skolor och läroanstalter har snabbt digitaliserats i takt med samhället i övrigt, men fortbildningen för lärarnas digitala kompetens och digitala pedagogik släpar efter. Arbetsgivarna erbjuder otroligt lite utbildning, säger Jaakko Salo, utbildningspolitisk chef vid OAJ.
Situationen var sämst inom småbarnspedagogiken, i grundskolan och musikläroanstalterna. Färre än fem procent hade fått en mer omfattande fortbildning, alltså fortbildning på fler än 10 dagar under fem år.
Digitaliseringen har ökat arbetsbördan
Cirka 70 procent av svarandena upplever ändå att deras digitala kompetens är god i förhållande till undervisningens mål. Lärarnas digitala färdigheter och kunnande har gått framåt, men variationen är stor. Den tekniska kompetensen är starkast, medan pedagogisk tillämpning och färdigheterna beträffande artificiell intelligens är svagare.
En majoritet, cirka 60 procent, anser att digitaliseringen har ökat både arbetsbelastningen och tiden som går åt till arbetet. Ändå upplevs effektiviteten ha ökat motsvarande.
– Digitalisering leder inte automatiskt till minde arbetsbelastning för lärarna, även om den ofta påstås underlätta. För att digitala verktyg verkligen ska underlätta arbetet måste personalen involveras i valet av dem och i planeringen av användningen, påpekar Salo.
– Det är också viktigt att varje lärare har en egen arbetsdator, men enkäten visar att så är inte fallet. Det är svårt att föreställa sig något annat kunskapsarbete där arbetsgivaren inte skulle erbjuda nödvändiga arbetsredskap, konstaterar Salo.
Digitala verktyg anses påverka koncentrationen
Åsikterna om digitaliseringens inverkan på barns och ungas lärande varierade. En femtedel ansåg att digitala verktyg har förbättrat lärresultaten och lika många att resultaten har försämrats.
Nästan 70 procent ansåg att en ökad användning av digitala verktyg tydligt försämrar elevernas och studerandenas koncentrationsförmåga och uthållighet. Merparten av svarandena understödde att man begränsar användningen av egna digitala enheter.
Åtta av tio grundskollärare ansåg dessutom att deras undervisning inte kan genomföras med god kvalitet och enligt läroplanen enbart via fjärranslutning.
– Lärarnas bedömning måste absolut beaktas när man överväger möjligheter och begränsningar med distansundervisning, understryker Salo.
Om enkäten:
- OAJ:s medlemsenkät genomfördes 22.4–9.5.2025.
- Enkäten skickades via OAJ:s svarspanel till 1989 personer och svarsprocenten var 49 %.
- Sammanlagt svarade 1089 lärare och rektorer från alla utbildningsnivåer samt daghemsföreståndare.
- Enkäten skickades också till 1000 FSL-medlemmar och svarsprocent var 11 %.
- OAJ har gjort en motsvarande enkätundersökning åren 2015 och 2019.
Nyckelord
Kontakter
Jaakko SaloOAJ
Tel:+358 41 524 2370jaakko.salo@oaj.fiMinna RosenströmOAJ
Tel:+358 40 838 6350minna.rosenstrom@oaj.fiOAJ agerar och påverkar överallt där man beslutar om frågor som gäller våra medlemmar; i arbetslivet, utbildningen och samhället.
Följ Opetusalan Ammattijärjestö OAJ ry
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Opetusalan Ammattijärjestö OAJ ry
OAJ:n kysely: Opettajia ei kouluteta riittävästi digiosaamiseen4.8.2025 11:59:00 EEST | Tiedote
Opetusalan henkilöstöä koulutetaan työpaikoilla digivälineiden ja -sovellusten käyttöön täysin riittämättömästi, kertoo OAJ:n tuore jäsenkysely. Opetuksen digitalisaation myötä opettajien työhön kulunut aika ja työn kuormittavuus ovat lisääntyneet.
Mediakutsu: OAJ pureutuu mediainfossaan 4.8. lukuvuoden suuriin koulutus- ja työmarkkinateemoihin28.7.2025 08:00:00 EEST | Kutsu
Opetusalan Ammattijärjestön perinteinen lukuvuoden avausinfo tarjoaa toimittajille tärppejä, jotka auttavat seuraamaan ja tulkitsemaan koulutuksen ja työmarkkinoiden kysymyksiä läpi alkavan lukuvuoden. Lisäksi julkaisemme kahden tuoreen jäsenkyselyn tulokset. Toimittajat voivat osallistua tilaisuuteen etänä tai paikan päällä Akavatalossa.
OAJ:ltä uusi ehdotus ammatillisen koulutuksen laadun turvaamiseksi – "Edistäisi hallitusohjelman tavoitetta"5.6.2025 12:58:33 EEST | Tiedote
Julkisuudessa on viime päivinä puhuttu paljon ammatillisen koulutuksen laadusta ja rahoituksen riittävyydestä. OAJ esittää lakimuutosta, joka lisäisi koulutuksen laatua ja auttaisi varmistamaan, että jokainen opiskelija saa tarpeeksi lähiopetusta.
OAJ: Hallituksen ei pidä heikentää määräaikaisten työsuhteiden perusteita2.6.2025 12:03:06 EEST | Tiedote
Hallituksen esitys määräaikaisten työsuhteiden perusteiden heikentämisestä lähti tänään lausuntokierrokselle. OAJ vastustaa esitettyjä heikennyksiä, sillä ne lisäävät työelämän epävarmuutta ja vaikuttavat tätä kautta esimerkiksi opettajan ammatin vetovoimaan.
OAJ JA VOL: varhaiskasvatuksen johdon kelpoisuuksien väljentämiselle ei ole perusteita15.5.2025 10:01:20 EEST | Tiedote
OAJ ja VOL vaativat, että hallitus luopuu suunnitelmastaan muuttaa päiväkodin johtajan kelpoisuusvaatimusta.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum