OAJ:s enkät: Lärare får inte tillräcklig fortbildning i digital kompetens
Undervisningspersonalen får alldeles för lite utbildning i hur man använder digitala verktyg och applikationer i arbetet. Det här visar OAJ:s färska medlemsenkät. Digitaliseringen av undervisningen har dessutom ökat lärarnas arbetsmängd och arbetsbelastning.
Över 80 procent av de som svarade på enkäten har under de senaste fem åren fått fortbildning i digital kompetens mindre än en dag i året, avslöjar OAJ:s medlemsenkät. Och var femte har blivit helt utan.
– Skolor och läroanstalter har snabbt digitaliserats i takt med samhället i övrigt, men fortbildningen för lärarnas digitala kompetens och digitala pedagogik släpar efter. Arbetsgivarna erbjuder otroligt lite utbildning, säger Jaakko Salo, utbildningspolitisk chef vid OAJ.
Situationen var sämst inom småbarnspedagogiken, i grundskolan och musikläroanstalterna. Färre än fem procent hade fått en mer omfattande fortbildning, alltså fortbildning på fler än 10 dagar under fem år.
Digitaliseringen har ökat arbetsbördan
Cirka 70 procent av svarandena upplever ändå att deras digitala kompetens är god i förhållande till undervisningens mål. Lärarnas digitala färdigheter och kunnande har gått framåt, men variationen är stor. Den tekniska kompetensen är starkast, medan pedagogisk tillämpning och färdigheterna beträffande artificiell intelligens är svagare.
En majoritet, cirka 60 procent, anser att digitaliseringen har ökat både arbetsbelastningen och tiden som går åt till arbetet. Ändå upplevs effektiviteten ha ökat motsvarande.
– Digitalisering leder inte automatiskt till minde arbetsbelastning för lärarna, även om den ofta påstås underlätta. För att digitala verktyg verkligen ska underlätta arbetet måste personalen involveras i valet av dem och i planeringen av användningen, påpekar Salo.
– Det är också viktigt att varje lärare har en egen arbetsdator, men enkäten visar att så är inte fallet. Det är svårt att föreställa sig något annat kunskapsarbete där arbetsgivaren inte skulle erbjuda nödvändiga arbetsredskap, konstaterar Salo.
Digitala verktyg anses påverka koncentrationen
Åsikterna om digitaliseringens inverkan på barns och ungas lärande varierade. En femtedel ansåg att digitala verktyg har förbättrat lärresultaten och lika många att resultaten har försämrats.
Nästan 70 procent ansåg att en ökad användning av digitala verktyg tydligt försämrar elevernas och studerandenas koncentrationsförmåga och uthållighet. Merparten av svarandena understödde att man begränsar användningen av egna digitala enheter.
Åtta av tio grundskollärare ansåg dessutom att deras undervisning inte kan genomföras med god kvalitet och enligt läroplanen enbart via fjärranslutning.
– Lärarnas bedömning måste absolut beaktas när man överväger möjligheter och begränsningar med distansundervisning, understryker Salo.
Om enkäten:
- OAJ:s medlemsenkät genomfördes 22.4–9.5.2025.
- Enkäten skickades via OAJ:s svarspanel till 1989 personer och svarsprocenten var 49 %.
- Sammanlagt svarade 1089 lärare och rektorer från alla utbildningsnivåer samt daghemsföreståndare.
- Enkäten skickades också till 1000 FSL-medlemmar och svarsprocent var 11 %.
- OAJ har gjort en motsvarande enkätundersökning åren 2015 och 2019.
Nyckelord
Kontakter
Jaakko SaloOAJ
Tel:+358 41 524 2370jaakko.salo@oaj.fiMinna RosenströmOAJ
Tel:+358 40 838 6350minna.rosenstrom@oaj.fiOAJ agerar och påverkar överallt där man beslutar om frågor som gäller våra medlemmar; i arbetslivet, utbildningen och samhället.
Följ Opetusalan Ammattijärjestö OAJ ry
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Opetusalan Ammattijärjestö OAJ ry
OECD:n tuore tutkimus osoittaa Suomen kehittäneen varhaiskasvatusta oikeaan suuntaan2.12.2025 13:07:04 EET | Tiedote
Valtaosa varhaiskasvatuksen henkilöstöstä on Suomessa tyytyväisiä työhönsä, kertoo OECD:n tänään julkaisema TALIS-tutkimus. OAJ:n puheenjohtaja Katarina Murto pitää tutkimusta osoituksena siitä, että varhaiskasvatusta on Suomessa kehitetty oikeaan suuntaan. Henkilöstöpula ratkeaa satsaamalla esimerkiksi palkkatasoon ja stressin ennaltaehkäisyyn.
OAJ esittää uutta rahoitusmallia jatkuvan oppimisen tueksi4.11.2025 07:00:00 EET | Tiedote
Aikuiskoulutustuen lakkauttaminen kavensi aikuisten mahdollisuuksia päivittää ja täydentää osaamistaan. Ongelman paikkaamiseksi OAJ esittää uutta jatkuvan oppimisen rahoitusmallia. OAJ:n puheenjohtaja Katarina Murto pitää välttämättömänä löytää ratkaisuja kohtaanto-ongelmaan, työntekijöiden osaamisen laajentamiseen sekä koulutustason nostoon. OAJ:n malli myös parantaisi työmarkkinoiden toimivuutta.
OAJ:n kysely kertoo kestämättömästä tilanteesta amiksissa: lähiopetus on vähentynyt, opiskelijoiden tuen tarve lisääntynyt14.10.2025 10:10:45 EEST | Tiedote
Leikkaukset ammatillisesta toisen asteen koulutuksesta näkyvät opetuksen määrän vähenemisenä. Samalla opiskelijoiden tuen tarve on lisääntynyt. OAJ pitää tilannetta kestämättömänä ja ehdottaa konkreettista ratkaisua, joka auttaisi varmistamaan, että jokainen opiskelija saa riittävästi opetusta.
OECD:n jättitutkimus paljastaa nuorten opettajien uranvaihtoaikeiden yleistyneen – OAJ lisäisi mentorointia7.10.2025 08:00:00 EEST | Tiedote
Suomi huolehtii huomattavasti OECD-maiden keskivertoa huonommin uran alussa olevien opettajien mentoroinnista ja opettajien täydennyskoulutuksesta, selviää OECD:n tänään julkaisemasta TALIS-tutkimuksesta. Kehityskohteiden lisäksi TALIS kertoo positiivisiakin viestejä. Esimerkiksi suomalaisopettajien tyytyväisyys omaan ammattiin on pysynyt korkealla.
OAJ: Koulutus säästyi lisäleikkauksilta, mutta vakava rasismikeskustelu varjosti riihtä2.9.2025 22:31:59 EEST | Tiedote
OAJ:n puheenjohtaja Katarina Murto on tyytyväinen siihen, että koulutus säästyi hallituksen budjettiriihessä lisäleikkauksilta, mutta harmittelee samalla jo aiemmin tehtyjä merkittäviä koulutusleikkauksia. Budjettiriihtä varjosti vakava rasismikeskustelu, jolla voi olla kielteisiä vaikutuksia tarvittavaan maahanmuuttoon ja kotoutumiseen.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum