Näin koulujen alku näkyy ruokakaupassa
Ruokakaupan myynneistä näkee, mitä suomalaisessa yhteiskunnassa on meneillään. Nyt kun kesälomat päättyvät ja jälkikasvu menee kouluun, myös kaupassakäynti muuttuu ja sieltä ostetaan eri asioita. Arjen alkaessa ostoskärryt täyttyvät arkisista tuotteista ja kaupassa asioidaan eri aikaan kesään verrattuna. Kaupasta tarttuu elokuussa mukaan enemmän esimerkiksi valmisruokia ja välipaloja arjen kiireisiin.

Arki ja vuodenaikojen vaihtelut näkyvät siinä, mitä asiakkaat nappaavat ostoskoreihinsa. Kesäkuumalla jäätelöt ja virkistävät juomat menevät kuin kuumille kiville, minkä lisäksi erilaiset helpot mukaanotettavat eväät, kuten deli-hyllyn ja paistopisteen antimet, ovat asiakkaiden suosiossa. Ateriat puolestaan valmistuvat usein grillissä.
– Kesä ja loma on aikaa, jolloin ruokailutottumukset poikkeavat arjesta. Kesäisin grillaillaan, käydään piknikeillä sekä syödään ulkona. Kesän jälkeen arjen palatessa kotikeittiössä alkaa olla taas enemmän elämää, kun siellä valmistetaan helppoja arkiruokia ja aamut aloitetaan tutulla kaurapuurolla, sanoo Lidlin ostojohtaja Thomas Heinrichs.
Kotihellan äärellä valmistuvat arki-iltojen helpot ja nopeat ruoat, mikä näkyy elokuussa muun muassa pastan ja riisin myynnin kasvuna. Pakkasesta tarttuu mukaan enemmän ranskalaisia ja pakastevihanneksia, joiden kaveriksi kylmähyllyistä mukaan lähtevät esimerkiksi lihapullat ja uunimakkarat. Myös erilaiset valmisruoat maistuvat arjen kiireissä.
– Valmisruoat tuovat toivottua helpotusta monen suomalaisen arkeen. Valmisruokahyllystä löytyykin nykyään jokaiselle jotain – ikisuosikkien, kuten lasagnen, kinkkukiusauksen ja pinaattikeiton, lisäksi tarjolla on paljon erilaisia kasvisruokia sekä premium-valmisruokia heille, jotka kaipaavat arkeen helppouden lisäksi ripauksen luksusta, Heinrichs kertoo.
Kouluihin ja arkeen paluu tarkoittaa myös lisää helppoja välipaloja. Välipalahetkiä varten varataankin enemmän muun muassa välipalapatukoita, jogurtteja ja rahkoja sekä keksejä ja pähkinöitä. Vaikka suomalaisille jäätelö maistuu ympäri vuoden, herkkuhampaan kolotukseen valitaan syksyn lähestyessä taas enemmän esimerkiksi suklaata. Elokuussa aletaan varautua tulevaan talveen myös syömällä vitamiineja.
Ruokavalintojen lisäksi kesän kääntyminen kohti syksyä näkyy myös asioimisajoissa. Arkeen palattua valoisien kesäiltojen kauppareissut vähenevät ja kauppaan suunnataankin jo aiemmin. Lidlissä myyntejä seurataan aktiivisesti ja niihin reagoidaan herkästi.
– Jotta voimme palvella asiakkaitamme parhaalla mahdollisella tavalla, varaudumme kysyntään suunnittelemalla ajankohtaan sopivia kampanjoita ja tilaamalla suosittuja tuotteita suurempia määriä. Reagoimme kysyntään myös aukioloajoilla, ja kesällä monet myymälämme ovatkin olleet auki tavallista pidempään, Heinrichs kertoo.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Lidlin viestintä
Puh:(09) 23456 400media@lidl.fiTietoa julkaisijasta
Lidl on yksi Euroopan suurimmista päivittäistavaraketjuista. Suomessa yli 20 vuotta toimineessa ketjussa työskentelee noin 5600 henkilöä. Yli 200 myymälän verkosto ulottuu Hangosta Sodankylään ja tavarantoimitukset myymälöihin hoidetaan Janakkalassa, Laukaassa ja Järvenpäässä sijaitsevista jakelukeskuksista. Lisätietoa tuotteista ja ajankohtaisista tarjouksista löytyy Lidl Plus -etusovelluksesta tai osoitteessa lidl.fi. Lisätietoja yrityksestä osoitteessa corporate.lidl.fi. Lidlin tiedotteet voi tilata suoraan sähköpostiin täältä.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Lidl Suomi
Tuotantoeläinten hyvinvointi kiinnostaa, kunhan siitä ei tarvitse maksaa ekstraa – Lidl ryhtyi toimeen8.10.2025 08:17:00 EEST | Tiedote
76 prosenttia kuluttajista pitää tuotantoeläinten hyvinvointia tärkeänä, mutta harva on kuitenkaan valmis maksamaan juurikaan lisähintaa tuotteesta, jossa hyvinvointi on todennettu. Vain kahdeksan prosenttia kuluttajista tunnistaa eläinten hyvinvoinnista kertovan ELVI-pakkausmerkin.* Lidl haluaa tehdä hyvinvoivan lehmän tuotteista houkuttelevamman vaihtoehdon, ja on laskenut kotimaisten ELVI-merkittyjen tuotteiden hinnat jopa 13 prosentilla.
Lidl on kasvattanut valikoimaansa 20 prosentilla – vakiovalikoimassa nyt 3000 tuotetta7.10.2025 08:30:00 EEST | Tiedote
Lidl on laajentanut valikoimaansa jopa 500 uudella tuotteella. Kattavampi valikoima vastaa suoraan asiakkaiden toiveeseen saada kaikki tarvittava yhdestä ostopaikasta. Hyllyissä on nyt entistä enemmän kotimaisia tuotteita suosituilta Lidlin omilta merkeiltä sekä tutuilta brändeiltä.
Lidl vakiinnuttaa paistopisteen ilta-alen – hävikki väheni yli 15 %3.10.2025 14:11:00 EEST | Tiedote
Lidlin paistopisteellä testattiin kesän ja alkusyksyn ajan ilta-alennusta, jossa tuotteet myytiin puoleen hintaan ennen sulkemista. Testi oli onnistunut, joten paistopisteen ilta-ale on vakiinnutettu pysyväksi toimintamalliksi kaikissa Lidleissä. Asiakkaat saavat siis paistopisteen tuotteet puoleen hintaan myymälän viimeisenä aukiolotuntina.
Toivottu ominaisuus Lidlin verkkosivulle: kampanjatuotteiden ajantasaiset saatavuustiedot2.10.2025 12:56:13 EEST | Tiedote
Lidlin haluttuja käyttötavaratuotteita saapuu myymälöihin aina rajattu erä, ja moni suosikkituote myydään nopeasti loppuun. Lidlin verkkosivulta voi tästä lähtien tarkistaa oman suosikkituotteen saatavuustilanteen eri myymälöissä.
Vuosi 2025 on määräaika monelle vastuullisuustavoitteelle – Lidlissä vastuullisuustyö etenee suunnitellusti25.9.2025 12:17:28 EEST | Tiedote
Lidl on julkaissut tiedot vastuullisuustyönsä etenemisestä tilikaudelta 2024. Useissa vastuullisuustavoitteissa maali on jo nurkan takana, kun tavoitevuodeksi on kirjattu 2025. Tavoitteet kuluvan tilikauden loppuun mennessä löytyvät esimerkiksi uusiutuvan polttoaineen käytölle sekä suolan ja sokerin vähentämiselle. Tavoitteita on saavutettu hyvässä vauhdissa, mutta osassa riittää vielä kirittävää loppuvuodelle.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme