Näin koulujen alku näkyy ruokakaupassa
Ruokakaupan myynneistä näkee, mitä suomalaisessa yhteiskunnassa on meneillään. Nyt kun kesälomat päättyvät ja jälkikasvu menee kouluun, myös kaupassakäynti muuttuu ja sieltä ostetaan eri asioita. Arjen alkaessa ostoskärryt täyttyvät arkisista tuotteista ja kaupassa asioidaan eri aikaan kesään verrattuna. Kaupasta tarttuu elokuussa mukaan enemmän esimerkiksi valmisruokia ja välipaloja arjen kiireisiin.

Arki ja vuodenaikojen vaihtelut näkyvät siinä, mitä asiakkaat nappaavat ostoskoreihinsa. Kesäkuumalla jäätelöt ja virkistävät juomat menevät kuin kuumille kiville, minkä lisäksi erilaiset helpot mukaanotettavat eväät, kuten deli-hyllyn ja paistopisteen antimet, ovat asiakkaiden suosiossa. Ateriat puolestaan valmistuvat usein grillissä.
– Kesä ja loma on aikaa, jolloin ruokailutottumukset poikkeavat arjesta. Kesäisin grillaillaan, käydään piknikeillä sekä syödään ulkona. Kesän jälkeen arjen palatessa kotikeittiössä alkaa olla taas enemmän elämää, kun siellä valmistetaan helppoja arkiruokia ja aamut aloitetaan tutulla kaurapuurolla, sanoo Lidlin ostojohtaja Thomas Heinrichs.
Kotihellan äärellä valmistuvat arki-iltojen helpot ja nopeat ruoat, mikä näkyy elokuussa muun muassa pastan ja riisin myynnin kasvuna. Pakkasesta tarttuu mukaan enemmän ranskalaisia ja pakastevihanneksia, joiden kaveriksi kylmähyllyistä mukaan lähtevät esimerkiksi lihapullat ja uunimakkarat. Myös erilaiset valmisruoat maistuvat arjen kiireissä.
– Valmisruoat tuovat toivottua helpotusta monen suomalaisen arkeen. Valmisruokahyllystä löytyykin nykyään jokaiselle jotain – ikisuosikkien, kuten lasagnen, kinkkukiusauksen ja pinaattikeiton, lisäksi tarjolla on paljon erilaisia kasvisruokia sekä premium-valmisruokia heille, jotka kaipaavat arkeen helppouden lisäksi ripauksen luksusta, Heinrichs kertoo.
Kouluihin ja arkeen paluu tarkoittaa myös lisää helppoja välipaloja. Välipalahetkiä varten varataankin enemmän muun muassa välipalapatukoita, jogurtteja ja rahkoja sekä keksejä ja pähkinöitä. Vaikka suomalaisille jäätelö maistuu ympäri vuoden, herkkuhampaan kolotukseen valitaan syksyn lähestyessä taas enemmän esimerkiksi suklaata. Elokuussa aletaan varautua tulevaan talveen myös syömällä vitamiineja.
Ruokavalintojen lisäksi kesän kääntyminen kohti syksyä näkyy myös asioimisajoissa. Arkeen palattua valoisien kesäiltojen kauppareissut vähenevät ja kauppaan suunnataankin jo aiemmin. Lidlissä myyntejä seurataan aktiivisesti ja niihin reagoidaan herkästi.
– Jotta voimme palvella asiakkaitamme parhaalla mahdollisella tavalla, varaudumme kysyntään suunnittelemalla ajankohtaan sopivia kampanjoita ja tilaamalla suosittuja tuotteita suurempia määriä. Reagoimme kysyntään myös aukioloajoilla, ja kesällä monet myymälämme ovatkin olleet auki tavallista pidempään, Heinrichs kertoo.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Lidlin viestintä
Puh:(09) 23456 400media@lidl.fiTietoa julkaisijasta
Lidl on yksi Euroopan suurimmista päivittäistavaraketjuista. Suomessa yli 20 vuotta toimineessa ketjussa työskentelee noin 5600 henkilöä. Yli 200 myymälän verkosto ulottuu Hangosta Sodankylään ja tavarantoimitukset myymälöihin hoidetaan Janakkalassa, Laukaassa ja Järvenpäässä sijaitsevista jakelukeskuksista. Lisätietoa tuotteista ja ajankohtaisista tarjouksista löytyy Lidl Plus -etusovelluksesta tai osoitteessa lidl.fi. Lisätietoja yrityksestä osoitteessa corporate.lidl.fi. Lidlin tiedotteet voi tilata suoraan sähköpostiin täältä.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Lidl Suomi
Kesän suosituimpaan työpaikkaan haussa kuutisenkymmentä uutta työntekijää6.8.2025 12:28:42 EEST | Tiedote
Lidl hakee kymmeniä myyjiä ja useita vuoropäälliköitä myymälöihin eri puolille Suomea. Syksyn saapuessa monet työntekijät palaavat esimerkiksi opintojen pariin tai muuttavat, joten uusille työntekijöille on tarvetta. Työntekijöitä haetaan Torniosta Hankoon ja paikat aukeavat hakuun elokuun aikana.
Päivässä loppuunmyyty Dubai-suklaa tekee paluun Lidleihin30.7.2025 09:57:16 EEST | Tiedote
Dubai-suklaa on saavuttanut suuren hypen, jolle ei näy loppua. Keväällä Lidleissä myytiin iso erä someilmiöksi noussutta Dubai-suklaata loppuun päivässä. Asiakkaat ovat kovasti kyselleet uuden Dubai-suklaaerän perään, ja nyt sitä taas saa. Torstaina 31.7. odotettu uusi erä Dubai-suklaata löytyy vihdoin kaikkien Lidl-myymälöiden hyllyiltä.
Iisalmen uuden Lidlin avajaisia vietetään 24.7.23.7.2025 08:34:00 EEST | Tiedote
Iisalmessa päästään torstaina asioimaan upouudessa Lidlissä, kun nykyinen myymälä kauppakeskus Iisassa suljetaan ja myymälä muuttaa uuteen osoitteeseen torstaina 24.7. Uusi myymälä on asiakkaille monin tavoin parempi: siellä odottavat laajempi valikoima ja asiointia nopeuttavat pikakassat sekä sähköautojen latauspiste.
Kasvisruoan suosio kasvaa – Lidl vastaa kysyntään kesän vegeviikolla17.7.2025 12:57:50 EEST | Tiedote
Toukokuussa kasvipohjaisia tuotteita ostettiin Lidleissä yli 13 prosenttia enemmän kuin edellisvuoden toukokuussa. Lidl on pyrkinyt murtamaan kasvisruoan erityisruokavalioleimaa ja tekemään kasvisruoasta osan myös sekasyöjien arkea. Tukeakseen tätä kehitystä Lidl käynnistää vuoden kolmannen vegeviikon, jonka valikoima painottuu grillattaviin kasvipohjaisiin kesäherkkuihin.
Takaisinveto: lihapyörykät saattavat sisältää luun paloja11.7.2025 14:45:29 EEST | Tiedote
Lidl vetää myynnistä erän Kartanon lihapyöryköitä. Takaisinveto tehdään, koska lihapyörykät saattavat sisältää luun paloja. Takaisinveto koskee vain erää, jonka viimeinen käyttöpäivä on 19.7.2025.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme