Valtatie 1 (E18) Makarlan levähdysalueen laajennustyöt ovat valmistuneet
Varsinais-Suomen ELY-keskus aloitti toukokuussa Kaarinan Piikkiössä valtatie 1:llä Makarlan levähdysalueen laajennustyöt, jossa paikoitusaluetta laajennettiin ja järjestettiin uudelleen. Rakennustyöt ovat nyt valmistuneet ja levähdysalue on käytettävissä. Levähdysalueen laajennus on merkittävä helpotus raskaan liikenteen kuljettajille, jotka tarvitsevat sopivia paikkoja taukojen pitämiseen.

Paikoitusaluetta järjesteltiin paremmin raskaan liikenteen tarpeisiin soveltuvaksi. Hanke sisälsi lisäksi valaistuksen, liikenteenohjauksen ja kuivatusjärjestelmien rakentamista sekä viherrakentamista.
Laajennuksen myötä alueella on nyt tilaa 15 rekalle, mikä on kolminkertainen määrä aiempaan verrattuna. Lisäksi alueella on yksi parkkiruutu linja-autolle.
Vt 1:n Makarlan levähdysalueen ja rekkaparkin toteuttamiseen saatiin viime vuonna eduskunnan lisämäärärahaa. Makarlan levähdysalue on hyvä kohde laajentamiseen raskaan liikenteen taukopaikaksi, sillä se palvelee mm. noin puolen tunnin etäisyydellä sijaitsevia Turun ja Naantalin satamia.
Taustaa
Raskaan liikenteen tauko- ja lepopaikkojen ja niiden yhteyteen sijoittuvien kuljettajapalvelujen saatavuus on kasvava ongelma. Taustalla on mm. raskaan liikenteen EU-säädöksiin perustuvan lepoaikasääntelyn kiristyminen. Lepoaikojen lisäksi alueita tarvitaan myös mm. kuorman tarkistuksiin ja siirtoihin, kuormauksiin, perävaunujen vaihtamiseen sekä pysäköintiin. Samaan aikaan maanteiden levähdysalueita on poistettu käytöstä ja katuverkoilla on yhä enemmän rajoitteita raskaan liikenteen pysäköinnille.
Turun seudun alueella ei ole ollut tarpeeksi raskaalle liikenteelle sopivia levähdysalueita ja raskaan liikenteen kuljettajien on ollut vaikeuksia löytää sopivia paikkoja taukojen pitämiseen.
Turun seudulla on erityispiirteenä lauttasatamien vilkas rekkaliikenne, joka tarvitsee sekä odotus- että levähdysalueita. Vuonna 2020 ELY-keskus toteutti tarveselvityksen Varsinais-Suomen levähdysalueista yhteistyössä alueen toimijoiden ja sidosryhmien kanssa. Vastaava selvitys tehtiin myös Satakunnan alueelta. Vaikka raskaan liikenteen levähdysalueiksi sopivia paikkoja on vaikea löytää, selvityksissä tunnistettiin potentiaalisia levähdysalueita.
Makarlan levähdysalueen laajennuksen toteuttaminen on merkittävä helpotus Turun seudun raskaan liikenteen kuljettajille, jotka tarvitsevat sopivia paikkoja taukojen pitämiseen.
Makarlan levähdysalueen sijainti kartalla (Google Maps)
Lisätietoja:
- kehittämispäällikkö Juha Mäki, 0295 022 811, etunimi.sukunimi@ely-keskus.fi
Avainsanat
Kuvat

Tietoja julkaisijasta
Varsinais-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus on valtion viranomainen, joka edistää alueellista kehittämistä hoitamalla elinkeinoihin, työvoimaan, osaamiseen sekä liikenteeseen ja infrastruktuuriin että ympäristöön ja luonnonvaroihin liittyviä tehtäviä. Teemme työtämme Varsinais-Suomen lisäksi Satakunnan alueella liikenne- ja ympäristöasioissa.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Varsinais-Suomen ELY-keskus
Fertilex Oy:n Laitilassa sijaitsevan munituskanalan laajennushankkeen ympäristövaikutukset on arvioitu11.12.2025 08:30:20 EET | Tiedote
Varsinais-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus on antanut yhteysviranomaisen perustellun päätelmän munituskanalan laajennushankkeesta, joka on suunnitteilla Laitilaan. Hankkeesta vastaa Fertilex Oy.
Syksyn ja talven runsaat vesisateet ovat pehmentäneet soratiet Varsinais-Suomessa ja Satakunnassa10.12.2025 08:30:00 EET | Tiedote
Syksyn ja talven runsaat sateet ovat pehmentäneet soratiet joka puolella Varsinais-Suomea ja Satakuntaa. Tienkäyttäjille se tuntuu pinnan epätasaisuutena ja liejuuntumisena. Sorateiden rakenteellinen kunto on monen tekijän summa ja vaikuttaa osaltaan pintakelirikon muodostumiseen. Varsinais-Suomen ELY-keskuksen maanteiden hoidon projektipäälliköt ja teiden hoitourakoitsijat ovat tietoisia sorateiden huonosta kunnosta. Urakoitsijat levittävät ensiapuna mursketta huonokuntoisimmille tieosuuksille.
Företag på landsbygden i Egentliga Finland har redan beviljats 10 miljoner euro i EU:s landsbygdsfinansiering8.12.2025 13:47:27 EET | Pressmeddelande
Under EU:s landsbygdsfinansieringsperiod 2023–2027 uppgår de totala kostnaderna för projekt som fått företagsfinansiering på landsbygden i Egentliga Finland till hela 42 miljoner euro. I Egentliga Finland har det fattats flest beslut om företagsstöd på riksnivå.
Varsinais-Suomen maaseudun yrityksille on myönnetty EU:n maaseuturahoitusta jo 10 miljoonaa euroa8.12.2025 13:47:27 EET | Tiedote
EU:n maaseuturahoituskaudella 2023–2027 maaseudun yritysrahoitusta saaneiden hankkeiden kokonaiskustannukset Varsinais-Suomessa ovat jopa 42 miljoonaa euroa. Varsinais-Suomessa on tehty yritystukipäätöksiä valtakunnallisesti eniten.
Ilmastonmuutos haastaa teiden talvihoitoa – miten vastaamme haasteisiin?4.12.2025 11:00:00 EET | Tiedote
Ilmastonmuutoksen myötä talviset kelit alkavat myöhemmin, kestävät lyhyemmän aikaa ja leudot talvet voivat olla pääosin lumettomia. Talvisin kelit muuttuvat nopeasti ja rannikkoalueilla säävaihtelut ovat sisämaata suurempia. Leutoina talvina ongelmat siirtyvät päällysteisiin. Ilmastonmuutoksen aiheuttamia haasteita ei taklatakaan yksistään talvihoidon toimenpiteillä, vaan myös panostamalla esimerkiksi päällystevaurioiden ennakoivaan ja kestävään paikkaamiseen. Talviajan tulvat ovat yleistyneet ja niitä ehkäistään tulvaherkillä teillä tien parannustoimilla.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme