RMC käynnisti jo kolmannen monitoimikorvetin tuotannon Raumalla
Kolmannen monitoimikorvetin tuotanto käynnistyi aikataulun mukaisesti tiistaina 26. elokuuta perinteisellä steel cutting -seremonialla. Kolme neljästä monitoimikorvetista on nyt tuotannossa. Hankkeen päämäärätietoinen eteneminen on osoitus sekä RMC:n omasta kyvykkyydestä että saumattomasti toimivasta yhteistyöstä tilaajan, yhteistyökumppani- ja alihankintaverkoston kanssa.

Rauma Marine Constructions (RMC) ja sen tytäryhtiö RMC Defence Oy rakentavat Merivoimille neljä Pohjanmaa-luokan monitoimikorvettia Laivue 2020 -hankkeessa. Suorituskykyiset monitoimikorvetit on suunniteltu Itämeren vaihteleviin olosuhteisiin mukaan lukien jääolosuhteet. RMC on tehnyt merkittäviä investointeja ja parantanut omia kyvykkyyksiään monitoimikorvettien rakentamiseksi. Korvetit rakennetaan juuri tätä hanketta varten rakennetussa suljetussa erityistilassa, joka takaa tarvittavan turvallisuuden ja laadun. Rauman telakka täyttää myös Naton turvallisuusvaatimukset. Yhteistyökumppanien ja alihankkijoiden kanssa tehtävä yhteistyö on korvettihankkeen aikana hioutunut erinomaiseksi.
“Rauman telakka on tehnyt erityisesti 2020-luvulla merkittäviä investointeja tuotantonsa kehittämiseen ja henkilöstönsä kyvykkyyteen siten, että telakasta on tullut yksi merkittävimmistä nykyaikaisten vaativissa olosuhteissa toimivien alusten, erityisesti jäissä kulkevien viranomaisalusten rakentajista. Toivomme, että olemme huippuluokan kotimaisella osaamisellamme vahvasti mukana myös suomalaisissa jäänmurtajahankinnoissa ja kansainvälisissä hallitustenvälisissä hankinnoissa. RMC:n kapasiteetti ja osaaminen ovat erittäin hyvässä kunnossa”, sanoo RMC:n toimitusjohtaja Mika Nieminen.
Monitoimikorvettien rakentaminen kytkeytyy osaksi laajempaa kansallisen turvallisuuden vahvistamista ja suorituskykyjen kehittämistä. Tuotannon aloitukseen osallistuivat aluksen tilaajana toimiva Puolustusvoimien logistiikkalaitos, Merivoimat, laivojen luokituslaitos Lloyd’s Register sekä Rauma Marine Constructionsin (RMC) johto ja henkilöstö.
”Kolmannen monitoimikorvetin ’steel cutting’ on jälleen tärkeä virstanpylväs kohti merkittävää merellistä suorituskykyä. Poikkeuksellisen vaativan ja kompleksisen sota-alusluokan rakentamisessa eri osapuolten oppimiskäyrä on ollut merkillepantavaa”, sanoo Logistiikkalaitoksen apulaisjohtaja, insinööriprikaatikenraali Juha-Matti Ylitalo.
Ensimmäinen rakenteilla olevista monitoimikorveteista laskettiin vesille tämän vuoden toukokuussa. Alus on nyt varusteluvaiheessa. Toisen monitoimikorvetin tuotanto käynnistyi viime vuoden lokakuussa ja on nyt lohkovarustelu- ja rungonkoontivaiheessa. Koko Laivue 2020 -hankkeen on tarkoitus olla valmis vuonna 2029. Hankkeen suora työllistämisvaikutus Suomessa on yli 3 600 henkilötyövuotta.
”Rauman telakalla on vakiintunut yhteistyökumppani- ja alihankintaverkosto, joka on elinehto laivanrakennushankkeiden sujuvalle ja tehokkaalle läpiviennille. Tarkastelemme jatkuvasti toimintatapojamme yhdessä kumppaneidemme ja alihankkijoidemme kanssa, jotta rakennushankkeista tulee entistäkin sujuvampia. Olemme ylpeitä osaavasta henkilöstöstämme sekä yhteistyökumppani- ja alihankintaverkostostamme, joka on ehdoton menestystekijämme. RMC:n laivanrakennushankkeet Raumalla luovat hyvinvointia koko Satakuntaan ja laajemmin Suomeen”, kertoo toimitusjohtaja Mika Nieminen.
Rauman telakan merkittävä kilpailuetu on laivanrakennushankkeiden kokonaisosaaminen ja teollinen tapa toimia. Sen keskeiset elementit ovat tehokas kustannus- ja aikataulujohtaminen, vahva kehitystoiminta, yhtenäinen oma suunnittelutoiminta, aluekohtaiset laivanrakennustiimit, itsenäinen terästuotanto, työn suunnittelu ja alihankkijoiden johtaminen sekä alusten elinkaaripalvelut. Monitoimikorvetit ovat monipuolisen suorituskykynsä, esimerkiksi jäissäkulkukyvykkyyden, vuoksi maailmanluokan vientituote. Korvetit on suunniteltu Itämeren vaihteleviin jääolosuhteisiin ja RMC:llä on huippukyvykkyys jäänmurtajien rakentamisessa.
RMC kertoi heinäkuussa liittoutuneensa yhdysvaltalaisen Bollingerin, kanadalaisen Seaspanin ja suomalaisen Aker Arcticin kanssa. Liittouma tavoittelee jäänmurtajakauppoja Yhdysvalloista.
Monitoimikorvettien päätiedot:
Pituus: 117 m
Leveys: 16,5 m
Syväys: 5 m
Nopeus: 26 solmua (48 km/h)
Miehistö: 70
Lisätietoja:
Mika Nieminen
toimitusjohtaja
Rauma Marine Constructions
Haastattelupyynnöt:
Hanna-Kaisa Koskinen
Rauma Marine Constructions
puh. +358 50 384 3660
hanna-kaisa.koskinen@rmcfinland.fi
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Hanna-Kaisa Koskinen viestintäpäällikkö, communications managerRauma Marine Constructions Oy
Puh:050 384 3660hanna-kaisa.koskinen@rmcfinland.fiKuvat




Linkit
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Rauma Marine Constructions Oy
RMC liittoutuu Yhdysvaltain jäänmurtajakisassa maailman johtavien meriteollisuusyhtiöiden kanssa29.7.2025 21:28:39 EEST | Tiedote
Rauma Marine Constructions (RMC) on yksi meriteollisuuden johtavista kansainvälisistä toimijoista, jotka ovat liittoutuneet Yhdysvaltojen ASC-jäänmurtajaohjelman toimitusvaatimukset täyttäväksi yhteenliittymäksi. Konsortiota johtaa yhdysvaltalainen Bollinger Shipyards. RMC:n ja Bollingerin lisäksi mukana ovat suomalainen Aker Arctic ja kanadalainen Seaspan Shipyards. Yhdessä jätettävän tarjouksen tavoitteena on rakentaa kaksi ensimmäistä jäänmurtajaa 36 kuukaudessa Suomessa.
Spirit of Tasmania V luovutettu tilaajalle – yksi Suomen ja Australian suurimmista vientikaupoista on valmis25.6.2025 15:39:49 EEST | Tiedote
Rauma Marine Constructions (RMC) on tänään luovuttanut toisen Spirit of Tasmania -matkustaja-autolautan australialaiselle TT-Line Companylle. Luovutus merkitsee yhden Suomen ja Australian suurimman kahdenvälisen vientihankkeen valmistumista.
Spirit of Tasmania V delivered to owner – one of largest export deals between Finland and Australia completed25.6.2025 15:39:49 EEST | Press release
Rauma Marine Constructions (RMC) has today delivered the second Spirit of Tasmania car and passenger ferry to the Australian TT-Line Company. This delivery completes one of the largest bilateral export projects ever between Finland and Australia.
Vuorineuvos Stig Gustavson 80 vuotta – merkittävä vaikuttaja suomalaisessa teollisuudessa17.6.2025 15:00:20 EEST | Tiedote
Rauma Marine Constructions Oy:n hallituksen puheenjohtaja, vuorineuvos Stig Gustavson täyttää 80 vuotta tiistaina 17.6. Gustavson on yksi suomalaisen elinkeinoelämän merkittävimmistä vaikuttajista – teollisuuden pitkäjänteinen uudistaja ja teknologiateollisuuden kehityksen suunnannäyttäjä.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme