Power Finland Oy

Powerin tutkimus: Vanhemmat tarvitsevat tukea digikasvatuksessa

Jaa

Lääkärilehden ja Helsingin Sanomien (25.8.2025) jutut paljastavat epävarmuuden digivanhemmuudessa: kännykkäkieltojen yleistyessä osa hakee lapselle ahdistuksen hallitsemiseksi jopa lääkärintodistusta puhelimen käyttöön koulussa. Tarve selkeille digikasvatuksen pelisäännöille ilmeni myös huhtikuussa 2025 Power Finland Oy:n teettämässä ”Perheen ruutuaikatutkimuksessa”, johon vastasi tuhat lapsiperheen huoltajaa eri puolilta Suomea.

Moni vanhempi kokee olevansa hukassa digikasvatuksen haasteiden kanssa: 86 % vanhemmista myöntää, ettei oma ruutukäyttäytyminen tarjoa lapselle parasta mahdollista esimerkkiä. Kodit kaipaavat myös konkreettisia työkaluja. Powerin tutkimuksen mukaan kuitenkin vain 20 % vanhemmista on ottanut käyttöön sovelluksia, joilla voi estää lapsen pääsyn epäsopiviin sisältöihin. Erityisiä huolenaiheita ovat väkivaltaiset sisällöt, kehopaineita lisäävät kuvat, yöunet vievät videot ja haitallinen keskustelukulttuuri.

Tämä kertoo valtavasta ristipaineesta: toisaalta on aito huoli lapsen turvallisuudesta ja hyvinvoinnista, toisaalta puuttuvat työkalut ja yhteinen ymmärrys siitä, miten digikasvatusta pitäisi arjessa toteuttaa, sanoo Power Finland Oy:n toimitusjohtaja Juha-Mikko Saviluoto.

Puhelimia, älykelloja ja tabletteja myyvä Power Finland seuraa valtakunnallista keskustelua tiiviisti ja on itsekin linjannut oman lähestymistavan tärkeään asiaan.

Lasten ja nuorten digitaalinen elämä kaipaa läsnäoloa, ei pelkästään rajoja. Tarjoamme myös teknologisia työkaluja, kuten Power Safe -turvapalvelun, jolla voidaan estää esimerkiksi haitalliset sisällöt, sovellusostot ja verkkohuijaukset, Saviluoto sanoo.

Faktalaatikko:

• 86 % vanhemmista kokee näyttävänsä huonoa esimerkkiä ruutuajan käytössä
• Vain 20 % käyttää sisältöjä estäviä sovelluksia – vaikka 76 % lapsista on päivittäin ruudulla ilman aikuista
• 71 % suomalaislapsista (4–15 v.) käyttää omaa älypuhelinta
• Tutkimuksen toteutti Crowst yhteistyössä Power Finland Oy:n kanssa huhtikuussa 2025 (N=1000)

Power haluaa muistuttaa, että lapsen digitaalinen elämä tarvitsee muutakin kuin valvontaa: se kaipaa aikuista, joka kohtaa, keskustelee ja osoittaa kiinnostusta.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Power Finland Oy

Power Finland kuuluu Power International AS -konserniin, joka omistaa Power-ketjut Norjassa, Tanskassa, Suomessa sekä Ruotsissa. Pohjoismainen keskusvarasto sijaitsee Ruotsissa. Konsernin liikevaihto on lähes 1,5 miljardia euroa. Power-ketju perustuu äärimmäiseen kustannustehokkuuteen ja sen tavoitteena on tarjota asiakkaalle myymälöissä aina sama hinta kuin Power.fi-nettikaupassa. Suomessa on yli 40 Power-myymälää. 

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Power Finland Oy

Vanhempia huolestuttaa somesisältö, mutta vain harva suojaa lastaan digimaailmassa12.8.2025 08:00:00 EEST | Tiedote

Powerin Perheen ruutuaikatutkimus: Vain 20 % vanhemmista on ottanut käyttöön sovelluksia, jotka estävät lapsen pääsyn epäsopiviin sisältöihin Power Finlandin huhtikuussa 2025 teettämä Perheen ruutuaikatutkimus tuo esiin ristiriidan, johon moni perhe törmää arjessa: vaikka suurin osa vanhemmista on huolissaan lapsensa kohtaamista verkkosisällöistä, vain viidesosa on ryhtynyt konkreettisiin toimiin niiden rajoittamiseksi.

POWER kasvatti myyntiään kolmatta peräkkäistä laskuvuottaan tehneessä kodinelektroniikkamarkkinassa – vahva alkuvuosi 2025 luo uskoa tulevaan2.7.2025 08:00:00 EEST | Tiedote

Vuosi 2024 oli Suomen kodinelektroniikkamarkkinassa haastava: kokonaismarkkina supistui 3,6 % edellisvuoteen verrattuna, jo kolmannen kerran peräkkäin. POWER onnistui kuitenkin kasvattamaan myyntiään 2 %, ja liikevaihto nousi 311,5 miljoonaan euroon. Liikevoitto oli positiivinen, ollen 1,2 miljoonaa euroa. ”Onnistuimme toteuttamaan strategiaamme haastavassa markkinatilanteessa ja saimme käynnissä olevat kehityshankkeet etenemään suunnitellussa aikataulussa – nämä ovat lisänneet kilpailukykyämme, mikä näkyy markkinaosuutemme positiivisena kehittymisenä”, toimitusjohtaja Juha-Mikko Saviluoto toteaa.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye