Kosmetiikan kemikaalikuorma huolettaa monia – 54 % suomalaisista valitsee yhä useammin luonnonkosmetiikan tuotteita
Statistan tilastojen mukaan luonnonmukaisen kosmetiikan markkinoiden ennustetaan kasvavan koko markkinaa nopeammin. Tämä näkyy yhä konkreettisemmin myös suomalaisten kosmetiikka- ja ihonhoitotuotteiden hankinnoissa, joissa luonnonkosmetiikka on jatkuvasti vahvistanut asemaansa. Peräti 54 prosenttia Sokoksen teettämän kyselytutkimuksen vastaajista toteaa kasvattaneensa luonnonkosmetiikan käyttöä viime vuosina. Tärkeimmät syyt valita luonnonmukaisempia tuotteita perinteisempien kosmetiikkatuotteiden sijaan ovat kemikaalien välttäminen ja tuotteiden turvallisuus.

Sokoksen ja Emotionin kauneuden hankintapäällikkö Mona Davidssonin mukaan luonnollisuuden trendi näkyy kuluttajakäyttäytymisessä ylipäänsä nyt vahvasti. Asiakkaat haluavat olla yhä tietoisempia siitä, mitä eri raaka-aineita kosmetiikkatuotteet sisältävät ja miten ne vaikuttavat ihoon.
Sokoksen kyselyn* mukaan 60 prosenttia suomalaisista käyttää luonnonkosmetiikkaa vähintään silloin tällöin ja jo lähes viidesosa päivittäin. Luonnonmukaisia tuotteita käytetään eniten kasvovoiteissa ja ihonpuhdistustuotteissa. Meikeissä luonnonkosmetiikkaa ilmoittaa käyttävänsä noin kolmannes vastaajista.
“Ihon hyvinvointi, ainesosien puhtaus ja tavoite luonnollisesta ulkonäöstä ovat tekijöitä, jotka suuntaavat kuluttajia käyttämään enemmän luonnonkosmetiikkaa. Yhä useampi hakee sertifioituja eli tutkittuja tuotteita, joissa on käytetty ainoastaan luonnollisia raaka-aineita ilman synteettisiä kemikaaleja. Olemme Sokoksella reagoineet kysyntään sijoittamalla kaikki sertifioidut luonnonkosmetiikan tuotteet samalle alueelle, jotta ne ovat helpommin löydettävissä. Yksittäinen kestohitti meillä on jo useampana vuotena ollut Whamisan kosteuttava kasvovesi,” kertoo Davidsson.
Suomalaisten tärkein syy valita luonnonkosmetiikkaa perinteisempien kosmetiikkatuotteiden sijaan on kemikaalien välttäminen ja turvallisuus. Luonnolliset ainesosat ja niiden hyödyt sekä ympäristöystävällisyys ja kestävä kehitys seuraavat merkittävinä ostopäätökseen vaikuttavina tekijöinä heti perässä. Lähes puolet vastaajista kokee eduiksi myös tuotteiden eettisyyden ja eläinkokeettomuuden tai vähäisemmän ihoärsytyksen.
“Kosmetiikkavalinnoissa kiinnitetään huomiota itse tuotteen ohella todella paljon myös pakkauksiin ja niiden kierrätykseen. Kysely osoittaa, että yli puolet pitävät luonnonkosmetiikkatuotteiden pakkauksia ekologisempina, millä on tietysti myös vaikutusta lopullisiin valintoihin. Sertifioitu luonnonkosmetiikka eroaakin perinteisestä kosmetiikasta ihan koko elinkaariajattelultaan tehden siitä kokonaisvaltaisesti ekologisempaa. Esimerkiksi uudelleentäytettävät ratkaisut ovat suosittuja vaihtoehtoja”, avaa Davidsson.
Sertifikaattimerkinnät opastavat kuluttajia - Nämä asiat asiantuntija kehottaa varmistamaan tuotteista ja niiden säilytyksestä
Kosmetiikan luonnollisesta alkuperästä ja vastuullisuudesta kuluttajalle kertovat niiden saamat hyväksytyt sertifikaatit. Erilaiset luonnonkosmetiikan sertifikaatit, kuten bio-, vegaani- tai eläinkokeeton sertifikaatti, ovatkin erittäin tai melko tärkeitä valtaosalle kyselyn vastaajista. Lähes puolet pitävät esimerkiksi melko tärkeänä sitä, että luonnonkosmetiikkatuotteet ovat vegaanisia.
”On hyvä muistaa, että pelkästään sanat natural ja organic eivät vielä itsessään takaa tuotteiden 100 prosenttista luonnollisuutta. Sen sijaan virallinen sertifikaatti, kuten COSMOS tai Ecosert, auttaa kuluttajaa varmistumaan tuotteen täyttävän tietyt luonnonkosmetiikan kriteerit raaka-aineiden, valmistusprosessien ja pakkausmateriaalien suhteen. Sertifikaattimerkinnän lisäksi suosittelen tarkistamaan tuotteista aina parasta ennen -päiväyksen. Luonnonkosmetiikassa tämä korostuu, sillä säilyvyysaika on usein synteettistä kosmetiikkaa lyhyempi. Luonnonkosmetiikkaa ei tule myöskään säilyttää kylpyhuoneen kosteassa lämmössä, sillä se on herkempää lämpötilanvaihteluille ja siten pilaantumiselle. Nyrkkisääntönä sanoisin, että avaamisen jälkeen tuote tulee käyttää aina 6–12 kuukauden sisällä, ellei toisin mainita,” muistuttaa Davidsson.
Mitä jokaisen tulisi tietää luonnonkosmetiikasta? Vastasimme yleisimpiin kysymyksiin
Sokoksen myydyimmät luonnonkosmetiikkatuotteet:
•Whamisa Deep Rich toner
•Mossa Vitamin cocktail kasvoöljy
•Weledan Skin Food yleisvoide
•Evolve hyaluronihapposeerumi
•Pure=Beauty Birch mist
•Djusie Liquid Silk puhdistusöljy
*Kyselytutkimus toteutettiin S-ryhmän kannassa huhtikuussa 2025. Kyselyn kohderyhmänä olivat suomenkieliset ja täysi-ikäiset asiakasomistajatalouksien jäsenet. Vastaajien kokonaismäärä oli 1061. Heistä vajaa neljäsosa oli miehiä ja loput naisia.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Mona DavidssonHankintapäällikkö, Sokos & Emotion
mona.davidsson@sok.fiSOK:n viestintä
SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 9–16.
Sokos
Sokos on muodin ja kauneuden tavarataloketju, joka auttaa asiakasta löytämään oman tyylinsä. Sokos-ketjuun kuuluu verkkokauppa sekä 21 monipuolista tavarataloa, jotka sijaitsevat maamme suurimpien kaupunkien ydinkeskustoissa. Ensimmäinen Sokos-tavaratalo avattiin Helsingissä olympiavuonna 1952. Kotimainen asiakasomistajien omistama Sokos on osa S-ryhmää. www.sokos.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Kysely: suomalaiset panostavat kodin valaistuksessa eniten olohuoneeseen ja keittiöön29.10.2025 07:45:00 EET | Tiedote
Suomalaiset pitävät valaistusta tärkeänä tekijänä kodin tunnelman luomisessa ja osana sisustusta, selviää Sokoksen tekemästä kyselytutkimuksesta. Kotona panostetaan etenkin olohuoneen ja keittiön valaistukseen. Sokoksen asiantuntija jakaa täsmävinkin, mihin kodin valaistuksessa kannattaa erityisesti kiinnittää huomiota pimeänä vuodenaikana.
Uudistuva Iso juttu -kumppaniyhteistyö laajenee ilmastoasioista muihin kestävyysteemoihin28.10.2025 12:30:00 EET | Tiedote
S-ryhmä laajentaa Iso juttu -kumppaniyhteistyötään – jatkossa mukana ovat ilmaston lisäksi luonnon monimuotoisuus, vesivastuullisuus ja ihmisoikeudet. Tavoitteena on löytää konkreettisia ratkaisuja kestävyyshaasteisiin yhdessä 17 500 tavaran- ja palveluntoimittajan kanssa sekä tuoda pienet ja suuret toimijat yhteen. Miljoonan tonnin päästösäästötavoite saavutettiin yhdessä kumppaneiden kanssa etuajassa viime vuonna.
Lähes 3000 sähköautoilijaa paljastaa ajatuksensa sähköauton lataamisesta – pitkillä matkoilla selkeä toive, näitä asioita asemille halutaan lisää27.10.2025 09:01:22 EET | Tiedote
ABC-latauksen toteuttama suuri sähköautoilukysely selvitti autoilijoilta muun muassa missä ja mihin aikaan autoa ladataan, mitä latauksen aikana halutaan tehdä ja mitä latausasemille toivotaan lisää. Kyselytutkimukseen vastasi lähes 3000 sähköautolla tai plug-in-hybridillä ajavaa eri-ikäistä autoilijaa ympäri maan.
Halloweenin suosio kasvaa vuosi vuodelta - kurpitsat, texmex ja foliopallot vetävät kaupoissa27.10.2025 07:20:00 EET | Tiedote
Halloweenin vietto näkyy S-ryhmän myyntidatan perusteella vuosi vuodelta suomalaiskodeissa yhä vahvemmin. Kurpitsoja myydään sesongin aikana jo 100 000 kiloa, ja amerikkalaistyylisten herkkujen, kuten hodarien ja texmex-tuotteiden, myynti kasvaa Halloween-viikolla keskimäärin 10 prosenttia.
S-Etukortin käyttö puhelimella laajenee – nyt mukana kaikki ravintolat, pian myös Kerää ja skannaa -palvelu16.10.2025 08:02:00 EEST | Tiedote
Bonuksen kerryttäminen puhelimella onnistuu nyt kaikissa S-ryhmän ravintoloissa. Lähitulevaisuudessa lompakon uskaltaa jättää kotiin entistäkin useammin, kun mobiilikortti saavuttaa myös monesta Prismasta löytyvän suositun Kerää ja skannaa -palvelun.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme