Kosmetiikan kemikaalikuorma huolettaa monia – 54 % suomalaisista valitsee yhä useammin luonnonkosmetiikan tuotteita

Jaa

Statistan tilastojen mukaan luonnonmukaisen kosmetiikan markkinoiden ennustetaan kasvavan koko markkinaa nopeammin. Tämä näkyy yhä konkreettisemmin myös suomalaisten kosmetiikka- ja ihonhoitotuotteiden hankinnoissa, joissa luonnonkosmetiikka on jatkuvasti vahvistanut asemaansa. Peräti 54 prosenttia Sokoksen teettämän kyselytutkimuksen vastaajista toteaa kasvattaneensa luonnonkosmetiikan käyttöä viime vuosina. Tärkeimmät syyt valita luonnonmukaisempia tuotteita perinteisempien kosmetiikkatuotteiden sijaan ovat kemikaalien välttäminen ja tuotteiden turvallisuus.

Suomalaisista 60 prosenttia käyttää luonnonkosmetiikkaa vähintään silloin tällöin
Suomalaisista 60 prosenttia käyttää luonnonkosmetiikkaa vähintään silloin tällöin SOK

Sokoksen ja Emotionin kauneuden hankintapäällikkö Mona Davidssonin mukaan luonnollisuuden trendi näkyy kuluttajakäyttäytymisessä ylipäänsä nyt vahvasti. Asiakkaat haluavat olla yhä tietoisempia siitä, mitä eri raaka-aineita kosmetiikkatuotteet sisältävät ja miten ne vaikuttavat ihoon.

Sokoksen kyselyn* mukaan 60 prosenttia suomalaisista käyttää luonnonkosmetiikkaa vähintään silloin tällöin ja jo lähes viidesosa päivittäin.  Luonnonmukaisia tuotteita käytetään eniten kasvovoiteissa ja ihonpuhdistustuotteissa. Meikeissä luonnonkosmetiikkaa ilmoittaa käyttävänsä noin kolmannes vastaajista. 

“Ihon hyvinvointi, ainesosien puhtaus ja tavoite luonnollisesta ulkonäöstä ovat tekijöitä, jotka suuntaavat kuluttajia käyttämään enemmän luonnonkosmetiikkaa. Yhä useampi hakee sertifioituja eli tutkittuja tuotteita, joissa on käytetty ainoastaan luonnollisia raaka-aineita ilman synteettisiä kemikaaleja. Olemme Sokoksella reagoineet kysyntään sijoittamalla kaikki sertifioidut luonnonkosmetiikan tuotteet samalle alueelle, jotta ne ovat helpommin löydettävissä. Yksittäinen kestohitti meillä on jo useampana vuotena ollut Whamisan kosteuttava kasvovesi,” kertoo Davidsson.

Suomalaisten tärkein syy valita luonnonkosmetiikkaa perinteisempien kosmetiikkatuotteiden sijaan on kemikaalien välttäminen ja turvallisuus. Luonnolliset ainesosat ja niiden hyödyt sekä ympäristöystävällisyys ja kestävä kehitys seuraavat merkittävinä ostopäätökseen vaikuttavina tekijöinä heti perässä. Lähes puolet vastaajista kokee eduiksi myös tuotteiden eettisyyden ja eläinkokeettomuuden tai vähäisemmän ihoärsytyksen.

“Kosmetiikkavalinnoissa kiinnitetään huomiota itse tuotteen ohella todella paljon myös pakkauksiin ja niiden kierrätykseen. Kysely osoittaa, että yli puolet pitävät luonnonkosmetiikkatuotteiden pakkauksia ekologisempina, millä on tietysti myös vaikutusta lopullisiin valintoihin. Sertifioitu luonnonkosmetiikka eroaakin perinteisestä kosmetiikasta ihan koko elinkaariajattelultaan tehden siitä kokonaisvaltaisesti ekologisempaa. Esimerkiksi uudelleentäytettävät ratkaisut ovat suosittuja vaihtoehtoja”, avaa Davidsson.

Sertifikaattimerkinnät opastavat kuluttajia - Nämä asiat asiantuntija kehottaa varmistamaan tuotteista ja niiden säilytyksestä

Kosmetiikan luonnollisesta alkuperästä ja vastuullisuudesta kuluttajalle kertovat niiden saamat hyväksytyt sertifikaatit. Erilaiset luonnonkosmetiikan sertifikaatit, kuten bio-, vegaani- tai eläinkokeeton sertifikaatti, ovatkin erittäin tai melko tärkeitä valtaosalle kyselyn vastaajista. Lähes puolet pitävät esimerkiksi melko tärkeänä sitä, että luonnonkosmetiikkatuotteet ovat vegaanisia.

”On hyvä muistaa, että pelkästään sanat natural ja organic eivät vielä itsessään takaa tuotteiden 100 prosenttista luonnollisuutta. Sen sijaan virallinen sertifikaatti, kuten COSMOS tai Ecosert, auttaa kuluttajaa varmistumaan tuotteen täyttävän tietyt luonnonkosmetiikan kriteerit raaka-aineiden, valmistusprosessien ja pakkausmateriaalien suhteen. Sertifikaattimerkinnän lisäksi suosittelen tarkistamaan tuotteista aina parasta ennen -päiväyksen. Luonnonkosmetiikassa tämä korostuu, sillä säilyvyysaika on usein synteettistä kosmetiikkaa lyhyempi. Luonnonkosmetiikkaa ei tule myöskään säilyttää kylpyhuoneen kosteassa lämmössä, sillä se on herkempää lämpötilanvaihteluille ja siten pilaantumiselle. Nyrkkisääntönä sanoisin, että avaamisen jälkeen tuote tulee käyttää aina 6–12 kuukauden sisällä, ellei toisin mainita,” muistuttaa Davidsson.

Mitä jokaisen tulisi tietää luonnonkosmetiikasta? Vastasimme yleisimpiin kysymyksiin

Sokoksen myydyimmät luonnonkosmetiikkatuotteet:

•Whamisa Deep Rich toner

•Mossa Vitamin cocktail kasvoöljy

•Weledan Skin Food yleisvoide

•Evolve hyaluronihapposeerumi

•Pure=Beauty Birch mist

•Djusie Liquid Silk puhdistusöljy

*Kyselytutkimus toteutettiin S-ryhmän kannassa huhtikuussa 2025. Kyselyn kohderyhmänä olivat suomenkieliset ja täysi-ikäiset asiakasomistajatalouksien jäsenet. Vastaajien kokonaismäärä oli 1061. Heistä vajaa neljäsosa oli miehiä ja loput naisia.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

SOK:n viestintä

SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 9–16.

Puh:050 472 2745viestinta@sok.fi

Sokos

Sokos on muodin ja kauneuden tavarataloketju, joka auttaa asiakasta löytämään oman tyylinsä. Sokos-ketjuun kuuluu verkkokauppa sekä 21 monipuolista tavarataloa, jotka sijaitsevat maamme suurimpien kaupunkien ydinkeskustoissa. Ensimmäinen Sokos-tavaratalo avattiin Helsingissä olympiavuonna 1952. Kotimainen asiakasomistajien omistama Sokos on osa S-ryhmää. www.sokos.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

Nopeus on suurin riski – ruokarobotit muistuttavat koulujen alkaessa valppaudesta liikenteessä7.8.2025 12:10:00 EEST | Tiedote

Suomalaisista lähes jokainen pitää tärkeänä, että koulujen lähellä noudatetaan nopeusrajoitusta. Silti Liikenneturvan toteuttamissa tutkauksissa neljä viidestä kuljettajasta ajaa ylinopeudella koulujen lähistöllä oleville suojateille. Kun koulut elokuussa alkavat, katukuvassa tutuksi tulleet S-kaupat-palvelun ruokarobotit kerääntyvät koulujen ja myymälöiden lähistölle ympäri Suomea muistuttamaan erityisesti aikuisia valppaudesta, kun liikenteessä on paljon pieniä kulkijoita.

Huulet ovat palanneet tärkeäksi osaksi suomalaisten meikkirutiinia – Nämä tuotteet nousseet uusiksi myyntihiteiksi23.7.2025 08:45:00 EEST | Tiedote

29. heinäkuuta vietetään jälleen vuosittaista kansainvälistä huulipunapäivää. Huulipunat ja -kiillot ovatkin parhaillaan yhä useamman suomalaisen huulilla, sillä erilaisia huulituotteita ostetaan nyt selvästi edeltäviä vuosia enemmän. Sokoksen ja Emotionin myyntidatasta käy ilmi, että huulipunien myynti on kasvanut peräti 50 prosenttia koronavuosiin verrattuna.

Ilmanpuhdistimien myynti tuplaantui eikä pöytätuuletin enää kelpaa kaikille – Prisman myyntidata kertoo, mitä koteihin kesällä halutaan15.7.2025 09:14:18 EEST | Tiedote

Suomalaiset panostavat selvästi aiempaa enemmän kotinsa ilmanlaatuun ja viilennykseen kesäisin, kertoo Prisman tuore myyntidata. Datan mukaan ilmanpuhdistimien kysyntä on alkukesällä lähes tuplaantunut ja viilenninkaupoille suomalaiset suuntavat heti ensimmäisinä hellepäivinä. Monille viilennyslaitetta valitessa on nyt erityisen tärkeää, että laitetta voi hallita etänä. Viilentimien lisäksi tapoja torjua hellettä on monia.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye