Tutkimus paljastaa kuka ostaa kotimaista ruokaa – nuoret miehet yllättävät ostoaikeillaan
Suomalaisen ruoan päivänä 4.9. juhlistetaan kotimaista ruokaa ja sen tekijöitä. Tuoreen tutkimuksen mukaan suomalaisten ostoskoreista kotimaista ruokaa löytyy myös arkena, ei vain juhlapäivänä. Useat aikovat myös kasvattaa kotimaisen ruoan osuutta ostoissaan.

Yli puolet kuluttajista ostaa ruokaa mahdollisimman paljon kotimaisena, ja lähes neljännes aikoo lisätä suomalaisten tuotteiden ostamista tulevaisuudessa. Suurin osa suomalaisista (71 %) aikoo ostaa suomalaista ruokaa saman verran kuin ennenkin.
Kuka ostaa kotimaista – ja kuka ei?
Yli 60-vuotiaat naiset ja kasvispainotteisesti syövät fleksaajat ovat kotimaisen ruoan aktiivisimpia tukijoita, ja mitä pidemmälle kaupungeista mennään, kasvaa kiinnostus suomalaisen ruoan ostamiseen. Ostoaikeiden kasvu yllättää erityisesti nuorten miesten joukossa. Sen sijaan nuoret naiset ovat kotimaisen ruoan vähiten innokkaita ostajia.
Ruokavalio vaikuttaa myös valintoihin. Vegeruokavaliota noudattavat ostavat kotimaista ruokaa vähemmän kuin sekasyöjät, eikä into lisätä ostamista ole heidän joukossaan yhtä suurta. Sen sijaan fleksaajat eli pääosin kasvispainotteisesti mutta joustavasti syövät ovat yksi kotimaisen ruoan ostamista kasvattavista ryhmistä.
Vastuullisuus ja vaikutusmahdollisuudet korostuvat
Kuluttajien motiivit ostaa kotimaista ruokaa ovat monipuolistuneet. Viime vuoteen verrattuna yhä useampi valitsee suomalaisen tuotteen, koska se mahdollistaa vaikuttamisen ympäristöasioihin, eläinten hyvinvoinnin tukemisen, lyhyet kuljetusmatkat, ruoan luotettavuuden ja laadun varmistamisen, suomalaisen maatalouden ja elintarviketuotannon turvaamisen sekä omavaraisuuden ja huoltovarmuuden säilymisen
Tutkimuksessa nousi esiin myös se, että kuluttajat mainitsivat tänä vuonna keskimäärin useampia syitä ostaa kotimaista ruokaa kuin edellisvuonna. Tämä kertonee siitä, että suomalaisen ruoan arvo nähdään yhä monipuolisemmassa valossa, toteaa tutkimuksen teettäneen Ruokatieto Yhdistyksen kehityspäällikkö Minna Asunmaa.
Suomalaisen ruoan päivä 4.9. muistuttaa arjen valinnoista
Suomalaisen ruoan päivän tarkoitus on nostaa esiin kotimaisen ruoan merkitystä ja juhlistaa koko ruokaketjua alkutuottajista valmiiseen ruokapöytään asti. Päivä muistuttaa myös, että ruokakaupassa tehdyillä valinnoilla voi vaikuttaa – niin talouteen, työllisyyteen, ympäristöön kuin kotimaisen ruoantuotannon tulevaisuuteen.


Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Minna AsunmaaKehityspäällikköRuokatieto Yhdistys ry
Puh:040 410 5270minna.asunmaa@ruokatieto.fiKuvat
Ruokatieto Yhdistys ry - rakkaudesta oman maan ruokaan
Ruokatieto Yhdistys ry viestii suomalaisen ruokaketjun osaamisesta ja työstä. Toimintamme ytimessä on suomalaisen ruoan arvostetuin alkuperämerkki Hyvää Suomesta. 350 jäsentä ja merkinhaltijaa edustavat ruoka-alan toimijoita monipuolisesti. Ruokakasvatus lapsille ja nuorille tekee tunnetuksi ruoan reittiä pellolta pöytään, opettaa kuluttajuustaitoja sekä vahvistaa rakentavaa ruokapuhetta. Lisäksi edistämme suomalaisen ruoan vientiä ja menestystä maailmalla rakentamalla elintarvikealan kasvua yrityslähtöisesti yhdessä valtion ja alan verkostojen kanssa.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Ruokatieto Yhdistys ry
Ruokatieto Yhdistyksen hallituksen puheenjohtajaksi Jyrki Wallin2.12.2025 15:39:08 EET | Tiedote
Ruokatieto Yhdistys ry:n vuosikokous 1.12.2025 valitsi hallituksen puheenjohtajaksi toiminnanjohtaja Jyrki Wallinin Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry:stä. Valion Executive Vice President Elli Siltala luovutti puheenjohtajan nuijan toimittuaan tehtävässä kolme kautta. Hallituksen varapuheenjohtajaksi valittiin EVP Brand, Sustainability and Communications Ismo Nikkola Valio Oy:stä.
Hyvää Suomesta -merkittyjen elintarvikkeiden kotimaisuus pysynyt korkeana29.10.2025 13:30:31 EET | Tiedote
Hyvää Suomesta -merkittyyn ruokaan käytetään suuri osa suomalaisten ruoantuottajien tuottamista raaka-aineista ja vuosittaiset muutokset tuotteiden raaka-aineiden kotimaisuusasteissa ovat pysyneet vähäisinä. Reilulla kolmasosalla Hyvää Suomesta -merkityistä tuotteista raaka-aineiden kotimaisuusaste on 100 prosenttia. Lisäksi kolmannes tuotteista on sellaisia, joiden kotimaisuusaste on lähellä sataa. Merkin käyttöön sallitun matalimman kotimaisuusasteen elintarvikkeita on vain muutama prosentti.
Tilastotietoa ruoka-alasta 60 vuoden ajan – Tietohaarukka lunastaa paikkansa riippumattoman tiedon lähteenä5.9.2025 09:54:41 EEST | Tiedote
Vuodesta 1965 lähtien julkaistu Tietohaarukka on monipuolinen tilastopaketti, joka kokoaa yksiin kansiin ruokaketjua koskevan tuoreimman ja vertailukelpoisen tilastotiedon pellolta pöytään. Tilastotieto on tärkeätä ruokajärjestelmän toiminnan kokonaiskuvan ymmärtämisen kannalta, ja se antaa luotettavaa tietoa mm. päätöksenteon taustaksi. Tietohaarukka puolustaa asemaansa erityisesti aikana, jolloin julkinen keskustelu kaipaa tutkittua tietoa nopeiden mielipiteiden rinnalle.
Webinaari Suomalaisen ruoan päivänä 4.9.: Muuttuva ruoka, muuttuva maailma - mikä on suomalaisen ruoan rooli?13.8.2025 10:14:23 EEST | Kutsu
Pellervon taloustutkimus PTT ja Ruokatieto Yhdistys ry järjestävät 4.9. Suomalaisen ruoan päivänä webinaarin, jossa pohditaan kotimaisen ruoan roolia muuttuvassa maailmassa. Miten ruoan kulutus kehittyy globaalisti, EU:ssa ja Suomessa – ja mitä se tarkoittaa suomalaisen ruoan näkökulmasta? Millaiset ovat kotimaisten toimijoiden mahdollisuudet sekä ruokaviennin näkymät?
Maisemat vaihtuvat, maut jäävät mieleen11.6.2025 08:26:51 EEST | Tiedote
Kesäloma on parhaimmillaan, kun se maistuu hyvältä! Matkustaessa ei kannata jäädä tuttuun ja turvalliseen, vaan suunnata kohti uusia maisemia ja makuja. Pysähdy matkalla paikkoihin, joissa ruoka tehdään kotimaisista ja paikallisista raaka-aineista. Satokauden suomalaiset vihannekset, marjat ja uudet perunat ovat sesongin huipulla. Saattaa nimittäin olla, että reissun paras muisto ei ole maisema, vaan maku.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme

