Lidl täysjyvän asialla – valikoimaan lisätty kotimaisia täysjyvätuotteita
Suomi on täysjyvän luvattu maa puhtaan kauran ja rukiin ansiosta, mutta suomalaiset syövät täysjyvää aivan liian vähän. Lidlissä on ryhdytty toimeen tämän korjaamiseksi: yhtiö on asettanut kunnianhimoinen tavoitteen täysjyvän lisäämiseksi. Lidl on hiljattain lisännyt valikoimaansa uusia, kotimaisia täysjyvää sisältäviä tuotteita.

Täysjyvä on merkittävä osa monipuolista ja terveellistä ravitsemusta. Loppuvuodesta 2024 julkaistut ravitsemussuositukset suosittelevat 90 grammaa täysjyvää päivässä. Suomalaisista tähän pääsee vain 11 prosenttia miehistä ja vaivaiset kaksi prosenttia naisista.
Lidlissä on ryhdytty toimeen täysjyvän saannin lisäämiseksi. Kauppaketju asetti keväällä 2025 tavoitteeksi lisätä täysjyvän osuuden myydyistä viljoista 35 prosenttiin vuoteen 2030 mennessä. Tavoitetta kohti lähdettiin 27 prosentista. Tavoite kattaa kaikki tuotteet, joissa on viljaa, eli leipien ja hiutaleiden lisäksi esimerkiksi valmisruoat ja pakasteet.
Tavoitteeseen päästääkseen Lidl kehittää tuotteidensa reseptejä ja lisää täysjyvää sisältäviä tuotteita valikoimaansa. Viime aikoina valikoimaan on tullut monia kotimaisia täysjyvää sisältäviä uutuustuotteita, kuten Myllykiven isot kaurahiutaleet, Elovenan kaurahiutaleet, Reissumiehen ruispalat sekä Maalahden Limppu.
– Täysjyvä on Suomen lahja terveelliselle ruokavaliolle. Täällä on pitkä historia kauran ja rukiin viljelystä, mistä voimme olla ylpeitä ja juhlistaa näin suomalaisen ruoan päivänä. Meillä on täysjyvätuotteita jo hyvin saatavilla eri tuoteryhmissä, ja viemme monia suomalaisia täysjyvätuotteita muihin Lidl-maihin. Haluamme tehdä täysjyvän saannin entistä helpommaksi, joten kehitämme valikoimaamme täysjyväpitoisemmaksi. Tässä kotimaisilla täysjyvää sisältävillä tuotteilla on tärkeä rooli, kertoo Lidlin valikoiman vastuullisuuspäällikkö Sara Leinonen.
Lidlin valikoimassa on monia kotimaisia täysjyväpitoisia tuotteita, joista tunnetuimmat suosikit lienevät paistopisteen kaurasydän ja ruisneliö. Nämä ovat myös vientituotteita muihin Lidl-maihin.
Suomessa Lidl-maiden kovin täysjyvätavoite
Kaikki Lidl-maat ovat asettaneet omat tavoitteensa täysjyvän lisäämiseksi. Suomessa asetettu 35 prosentin tavoite on kirkkaasti kovin. Vaikka suomalaisillakin on suositusten mukaiseen päivätavoitteeseen vielä matkaa, täällä pohjolassa ollaan kuitenkin täysjyvän suhteen paremmalla tolalla kuin muualla Euroopassa, sillä myös lähtötilanne on hiukkasen parempi.
Täysjyvän lisääminen omaan ruokavalioon on helppoa.
– Monesta arkisen ruokakaapin kulmakivestä, kuten vaikkapa pastasta ja leivästä, löytyy helposti täysjyväpitoisempia vaihtoehtoja. Murohyllyllä voi valita arkeen moniviljarinkuloita ja jättää suklaiset herkkumurot sunnuntaiaamiaiselle. Näin suomalaisen ruoan päivänä kannustamme kokeilemaan ja nauttimaan kotimaisia täysjyväviljaa sisältäviä tuotteita. Tämä on hyväksi paitsi terveydelle, myös suomalaiselle ruokajärjestelmälle, Leinonen vinkkaa.
90 gramman täysjyvän päivätavoitteeseen riittää, että syö annoksen kaurapuuroa, pari palaa ruisleipää ja yhden kaurasydämen.
Täysjyvätavoite on yksi osa Lidlin kestävän ruokavalion kokonaisuutta. Lidl haluaa kannustaa asiakkaitaan terveellisempään ja ympäristöystävällisempään syömiseen. Täysjyvän lisäämisen lisäksi Lidlin tavoitteena on tuplata kasviproteiinien myynti sekä kokonaisuudessaan kasvattaa kestävän ruokavalion mukaisten ruokien myyntiä 20 prosentilla. Kestävän ruokavalion linjauksesta lisää: lidl.fi/kestavaruokavalio
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Lidlin viestintä
Puh:(09) 23456 400media@lidl.fiTietoa julkaisijasta
Lidl on yksi Euroopan suurimmista päivittäistavaraketjuista. Suomessa yli 20 vuotta toimineessa ketjussa työskentelee noin 5750 henkilöä. Yli 200 myymälän verkosto ulottuu Hangosta Sodankylään ja tavarantoimitukset myymälöihin hoidetaan Janakkalassa, Laukaassa ja Järvenpäässä sijaitsevista jakelukeskuksista. Lisätietoa tuotteista ja ajankohtaisista tarjouksista löytyy Lidl Plus -etusovelluksesta tai osoitteessa lidl.fi. Lisätietoja yrityksestä osoitteessa corporate.lidl.fi. Lidlin tiedotteet voi tilata suoraan sähköpostiin täältä.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Lidl Suomi
Takaisinveto: Dafgårdsin pakasteaterioissa pakkausmerkintävirhe4.9.2025 13:15:58 EEST | Tiedote
Lidl vetää myynnistä erät ruotsalaisen Dafgårdsin valmistamia Wallenbergin pihvejä sekä janssoninkiusausta. Kyseessä on pakasteena myytävät valmisateriat. Takaisinveto tehdään, koska näiden kahden tuotteen tuotepakkauksiin on tarroitettu suomenkieliset ainesosaluettelot virheellisesti ristiin. Näin ollen suomenkieliset tiedot ainesosista ja allergeeneista eivät pidä paikkansa ja tuotteet voivat olla haitaksi allergikoille. Muille tuotteet ovat turvallisia käyttää.
Dubai-suklaavillitys saa jatkoa – trendimaku saapuu nyt croissantin muodossa Lidlin paistopisteille4.9.2025 11:35:00 EEST | Tiedote
Dubai-suklaan ystävät saavat iloisia uutisia, kun Lidl tuo paistopisteelle pistaasitäytteisen, kataifilla ja suklaalla kuorrutetun Dubai-croissantin. Trendimaun ilmiömäinen suosio on saanut Lidlin asiakkaat innostumaan muistakin Dubai-makumaailman tuotteista, kuten Dubai-suklaatyylisestä jäätelöstä. Uutuuscroissantit saapuvat Lidleihin torstaina 4. syyskuuta.
Hollywood-tähdet Arnold Schwarzenegger ja Ralf Moeller Parkside-kampanjan kasvoina29.8.2025 13:19:42 EEST | Tiedote
Hollywood kohtaa käsityötaidon Lidlin Parkside-työkalujen kampanjassa, kun Arnold Schwarzenegger ja Ralf Moeller esiintyvät ensimmäistä kertaa yhdessä. He rohkaisevat sekä kokeneita nikkareita että aloittelijoita humoristisella tyylillä puuhastelemaan itse ja ottamaan ohjat omiin käsiinsä.
Lidlin tilinpäätös 2024: panostuksia asiakkaisiin ja työntekijöihin28.8.2025 14:30:00 EEST | Tiedote
Lidlin 28.2.2025 päättyneen tilikauden tilinpäätös on julkaistu. Lidlin liikevaihto kasvoi 1,1 prosenttia ja oli yhteensä 2 021 miljoonaa euroa. Lidl työllistää 5 750 suomalaista, teki investointeja 56,8 miljoonalla eurolla ja maksoi yhteisöveroa 8,5 miljoonaa euroa.
Lidl tuo mullistavan keittiölaitteen Suomeen - Monsieur Cuisine haastaa kotikeittiön luottolaitteet27.8.2025 13:00:00 EEST | Tiedote
Lidl tuo Suomeen eurooppalaiskodeissa suursuosion saavuttaneen Monsieur Cuisine Smart -keittiölaitteen rajoitettuna eränä. Se yhdistää useiden keittiökoneiden toiminnot ja tuo älykästä ruoanlaittoa suomalaisten arkeen. Vastaavaa kokkausta nopeuttavaa ja helpottavaa keittiölaitetta ei ole juuri nähty ennen Suomen markkinoilla.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme