Lidl täysjyvän asialla – valikoimaan lisätty kotimaisia täysjyvätuotteita
Suomi on täysjyvän luvattu maa puhtaan kauran ja rukiin ansiosta, mutta suomalaiset syövät täysjyvää aivan liian vähän. Lidlissä on ryhdytty toimeen tämän korjaamiseksi: yhtiö on asettanut kunnianhimoinen tavoitteen täysjyvän lisäämiseksi. Lidl on hiljattain lisännyt valikoimaansa uusia, kotimaisia täysjyvää sisältäviä tuotteita.

Täysjyvä on merkittävä osa monipuolista ja terveellistä ravitsemusta. Loppuvuodesta 2024 julkaistut ravitsemussuositukset suosittelevat 90 grammaa täysjyvää päivässä. Suomalaisista tähän pääsee vain 11 prosenttia miehistä ja vaivaiset kaksi prosenttia naisista.
Lidlissä on ryhdytty toimeen täysjyvän saannin lisäämiseksi. Kauppaketju asetti keväällä 2025 tavoitteeksi lisätä täysjyvän osuuden myydyistä viljoista 35 prosenttiin vuoteen 2030 mennessä. Tavoitetta kohti lähdettiin 27 prosentista. Tavoite kattaa kaikki tuotteet, joissa on viljaa, eli leipien ja hiutaleiden lisäksi esimerkiksi valmisruoat ja pakasteet.
Tavoitteeseen päästääkseen Lidl kehittää tuotteidensa reseptejä ja lisää täysjyvää sisältäviä tuotteita valikoimaansa. Viime aikoina valikoimaan on tullut monia kotimaisia täysjyvää sisältäviä uutuustuotteita, kuten Myllykiven isot kaurahiutaleet, Elovenan kaurahiutaleet, Reissumiehen ruispalat sekä Maalahden Limppu.
– Täysjyvä on Suomen lahja terveelliselle ruokavaliolle. Täällä on pitkä historia kauran ja rukiin viljelystä, mistä voimme olla ylpeitä ja juhlistaa näin suomalaisen ruoan päivänä. Meillä on täysjyvätuotteita jo hyvin saatavilla eri tuoteryhmissä, ja viemme monia suomalaisia täysjyvätuotteita muihin Lidl-maihin. Haluamme tehdä täysjyvän saannin entistä helpommaksi, joten kehitämme valikoimaamme täysjyväpitoisemmaksi. Tässä kotimaisilla täysjyvää sisältävillä tuotteilla on tärkeä rooli, kertoo Lidlin valikoiman vastuullisuuspäällikkö Sara Leinonen.
Lidlin valikoimassa on monia kotimaisia täysjyväpitoisia tuotteita, joista tunnetuimmat suosikit lienevät paistopisteen kaurasydän ja ruisneliö. Nämä ovat myös vientituotteita muihin Lidl-maihin.
Suomessa Lidl-maiden kovin täysjyvätavoite
Kaikki Lidl-maat ovat asettaneet omat tavoitteensa täysjyvän lisäämiseksi. Suomessa asetettu 35 prosentin tavoite on kirkkaasti kovin. Vaikka suomalaisillakin on suositusten mukaiseen päivätavoitteeseen vielä matkaa, täällä pohjolassa ollaan kuitenkin täysjyvän suhteen paremmalla tolalla kuin muualla Euroopassa, sillä myös lähtötilanne on hiukkasen parempi.
Täysjyvän lisääminen omaan ruokavalioon on helppoa.
– Monesta arkisen ruokakaapin kulmakivestä, kuten vaikkapa pastasta ja leivästä, löytyy helposti täysjyväpitoisempia vaihtoehtoja. Murohyllyllä voi valita arkeen moniviljarinkuloita ja jättää suklaiset herkkumurot sunnuntaiaamiaiselle. Näin suomalaisen ruoan päivänä kannustamme kokeilemaan ja nauttimaan kotimaisia täysjyväviljaa sisältäviä tuotteita. Tämä on hyväksi paitsi terveydelle, myös suomalaiselle ruokajärjestelmälle, Leinonen vinkkaa.
90 gramman täysjyvän päivätavoitteeseen riittää, että syö annoksen kaurapuuroa, pari palaa ruisleipää ja yhden kaurasydämen.
Täysjyvätavoite on yksi osa Lidlin kestävän ruokavalion kokonaisuutta. Lidl haluaa kannustaa asiakkaitaan terveellisempään ja ympäristöystävällisempään syömiseen. Täysjyvän lisäämisen lisäksi Lidlin tavoitteena on tuplata kasviproteiinien myynti sekä kokonaisuudessaan kasvattaa kestävän ruokavalion mukaisten ruokien myyntiä 20 prosentilla. Kestävän ruokavalion linjauksesta lisää: lidl.fi/kestavaruokavalio
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Lidlin viestintä
Puh:(09) 23456 400media@lidl.fiTietoa julkaisijasta
Lidl on yksi Euroopan suurimmista päivittäistavaraketjuista. Suomessa yli 20 vuotta toimineessa ketjussa työskentelee noin 5750 henkilöä. Yli 200 myymälän verkosto ulottuu Hangosta Sodankylään ja tavarantoimitukset myymälöihin hoidetaan Janakkalassa, Laukaassa ja Järvenpäässä sijaitsevista jakelukeskuksista. Lisätietoa tuotteista ja ajankohtaisista tarjouksista löytyy Lidl Plus -etusovelluksesta tai osoitteessa lidl.fi. Lisätietoja yrityksestä osoitteessa corporate.lidl.fi. Lidlin tiedotteet voi tilata suoraan sähköpostiin täältä.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Lidl Suomi
Lidliltä uusi aluevaltaus: avaa ravintolan Henri Alénin kanssa27.10.2025 07:18:51 EET | Tiedote
Lidl avaa Lidlerie-nimisen ravintolan Finnjävelin tiloihin. Lidleriessä on tarjolla Lidl-myymälöiden tutuista raaka-aineista valmistettuja huipputason menuja, joiden annokset Henri Alén on suunnitellut. Menun sisältämät annokset maksavat vain niiden valmistuksessa käytetyn tuotteiden hinnan verran. Esimerkiksi neljän ruokalajin illallisen saa vain 12,69 eurolla. Juomapuolella on todellisia erikoisuuksia: tarjolla on Lidl-viinejä, joita myydään Lidleissä niissä maissa, joissa viinejä saa myydä ruokakaupoissa. Ravintola on auki 25.–29.11.
Lidl jatkaa UEFA:n naisten kumppanuutta vuoteen 2030 asti23.10.2025 13:42:28 EEST | Tiedote
Kansainvälinen Lidl-organisaatio on solminut UEFA naisten kumppanuuden, joka kattaa jalkapallon arvokisat vuosina 2025–2030.
Tuotantoeläinten hyvinvointi kiinnostaa, kunhan siitä ei tarvitse maksaa ekstraa – Lidl ryhtyi toimeen8.10.2025 08:17:00 EEST | Tiedote
76 prosenttia kuluttajista pitää tuotantoeläinten hyvinvointia tärkeänä, mutta harva on kuitenkaan valmis maksamaan juurikaan lisähintaa tuotteesta, jossa hyvinvointi on todennettu. Vain kahdeksan prosenttia kuluttajista tunnistaa eläinten hyvinvoinnista kertovan ELVI-pakkausmerkin.* Lidl haluaa tehdä hyvinvoivan lehmän tuotteista houkuttelevamman vaihtoehdon, ja on laskenut kotimaisten ELVI-merkittyjen tuotteiden hinnat jopa 13 prosentilla.
Lidl on kasvattanut valikoimaansa 20 prosentilla – vakiovalikoimassa nyt 3000 tuotetta7.10.2025 08:30:00 EEST | Tiedote
Lidl on laajentanut valikoimaansa jopa 500 uudella tuotteella. Kattavampi valikoima vastaa suoraan asiakkaiden toiveeseen saada kaikki tarvittava yhdestä ostopaikasta. Hyllyissä on nyt entistä enemmän kotimaisia tuotteita suosituilta Lidlin omilta merkeiltä sekä tutuilta brändeiltä.
Lidl vakiinnuttaa paistopisteen ilta-alen – hävikki väheni yli 15 %3.10.2025 14:11:00 EEST | Tiedote
Lidlin paistopisteellä testattiin kesän ja alkusyksyn ajan ilta-alennusta, jossa tuotteet myytiin puoleen hintaan ennen sulkemista. Testi oli onnistunut, joten paistopisteen ilta-ale on vakiinnutettu pysyväksi toimintamalliksi kaikissa Lidleissä. Asiakkaat saavat siis paistopisteen tuotteet puoleen hintaan myymälän viimeisenä aukiolotuntina.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme