MEKO

Suomalaisista 65 prosenttia pitää omaa autoa tärkeänä kriisivarana

Jaa

Oma auto on tärkeä kriisin tai yhteiskunnallisen häiriön aikana – näin vastasi 65 % suomalaisista MEKOn tekemässä Mobility barometer -tutkimuksessa. Pohjoismaista norjalaiset kirivät suomalaisten eteen, heistä 69 % katsoo oman auton olevan tärkeä tai erittäin tärkeä. Ruotsalaisista 62 prosenttia pitää omaa autoa tärkeänä kriisivarana, ja Tanskassa vastaava luku on 58 prosenttia.

Tutkimuksen mukaan pohjoiseurooppalaisista peräti 63 prosenttia sanoo, että oman auton käyttömahdollisuus on tärkeää kriisin tai yhteiskunnallisen häiriön aikana. MEKOn tekemä pohjoismaiden suurin liikkumisen tutkimus, Mobility barometer, tehtiin nyt neljättä vuotta peräkkäin. 

Muutokset turvallisuustilanteessa ja sota Euroopassa ovat tehneet kriisivalmiudesta ajankohtaisen aiheen, jossa korostetaan sekä kestävää infrastruktuuria että joustavia liikkumisratkaisuja. Kansalaisten näkökulmasta auto nähdään keskeisenä voimavarana, kun yhteiskunta joutuu koetukselle. 

“Tuloksista näkee, että auto on enemmän kuin pelkkä kulkuväline – se on turvallisuuden ja toimintakyvyn symboli kriisiaikoina. Ei ole yllättävää, että 65 prosenttia suomalaisista pitää sitä tärkeänä kriisivarana. Meillä on täällä pitkät välimatkat ja pitkä raja itäisen naapurimme kanssa,” sanoo MEKO Finland Oy:n toimitusjohtaja Sanna Reunanen. 

Vähemmistö, 15 prosenttia, katsoo, ettei oman auton käyttömahdollisuus ole tärkeää kriisitilanteessa, ja saman verran on epävarmoja. 

Raportti osoittaa myös, että auto on edelleen ylivoimaisesti käytetyin kulkumuoto. 78 prosenttia kaikista pohjoiseurooppalaisista käyttää autoa vähintään kerran viikossa – sama osuus kuin viime vuonna. Lähes neljä kymmenestä, 39 prosenttia, käyttää polkupyörää (40), ja 36 prosenttia kulkee joukkoliikenteellä (34). 

Auton varustaminen odottamattomiin tilanteisiin tarkoittaa sen varustamista välttämättömillä tarvikkeilla, perustietojen hallintaa auton huollosta sekä toimintamallien tuntemista erilaisissa kriiseissä. 

”Vuosien varrella, jolloin olemme toteuttaneet Mobility barometer -tutkimus, olemme nähneet, että henkilöauto on keskeisessä asemassa ihmisten arjessa ja kiistatta ensisijainen kulkuväline. Huomiota herättävää on kuitenkin se, kuinka moni pitää autoa tärkeänä kriisin tai yhteiskunnallisen häiriön sattuessa. Auto on heti saatavilla, ja jos muut järjestelmät pettävät, se voi olla juuri se voimavara, joka ratkaisee tilanteen”, sanoo Anders Oxelström, MEKOn viestintäjohtaja. 

Tutkimus toteutettiin 3.–13.7.2025, ja siihen vastasi 4 006 henkilöä. Mobility barometer -tutkimus julkaistaan kokonaisuudessaan myöhemmin syksyllä.

Tietoa Mobility Barometerista

Mobility Barometer on kattava ja ainutlaatuinen raportti, joka tarjoaa syvällisen ymmärryksen liikkumisen trendeistä ja mieltymyksistä Pohjoismaissa. Yli 4 000 vastaajan näkemyksiin perustuen Ruotsista, Norjasta, Tanskasta ja Suomesta raportti antaa selkeän ja kokonaisvaltaisen kuvan siitä, miten ihmiset liikkuvat tänä päivänä, mitkä tekijät vaikuttavat heidän valintoihinsa sekä millaisia odotuksia heillä on liikkumisen tulevaisuudesta alueella. Kyselyn toteuttaa Demoskop MEKOn toimeksiannosta. Lisätietoja: meko.com > Mobility Barometer 

Lisätietoja:

Sanna Reunanen 
Toimitusjohtaja, MEKO Finland Oy 
P. 040 514 5406 
Sähköposti: sanna.reunane@fi.meko.com

Anders Oxelström, viestintäjohtaja, MEKO
Puhelin: +46 73 522 52 42
Sähköposti: anders.oxelstrom@meko.com

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta MEKO

MUISTUTUSKUTSU MEDIALLE: Kuka korjaa autosi tulevaisuudessa ja miten?15.5.2025 09:48:00 EEST | Tiedote

Vielä ehdit ilmoittautua mukaan! Pohjois-Euroopan johtava autoalan jälkimarkkinoiden toimija, MEKO, järjestää infotilaisuuden 28.5.2025 klo 13-16 Vantaalla, jossa avataan näkymää autoalan jälkimarkkinoiden tulevaisuuteen - erityisesti autojen sähköistymisen ja korjaamojen näkökulmasta. Sähköautot yleistyvät vauhdilla. Suomessa on tällä hetkellä 240 000 ladattavaa henkilöautoa, joista noin 94 000 on täyssähköautoja ja noin 150 000 ladattavia hybridejä. Ennusteiden mukaan Suomessa on vuonna 2030 hieman alle 800 000 ladattavaa henkilöautoa, joista täyssähköisiä on noin puoli miljoonaa. Tämä murros näkyy kaikkialla – mutta erityisesti autokorjaamoissa. Miten tulevaisuuden autot korjataan ja kuka ne korjaa?

KUTSU MEDIALLE: Kuka korjaa autosi tulevaisuudessa ja miten?8.5.2025 12:09:23 EEST | Tiedote

Sähköautot yleistyvät vauhdilla. Suomessa on tällä hetkellä 240 000 ladattavaa henkilöautoa, joista noin 94 000 on täyssähköautoja ja noin 150 000 ladattavia hybridejä. Ennusteiden mukaan Suomessa on vuonna 2030 hieman alle 800 000 ladattavaa henkilöautoa, joista täyssähköisiä on noin puoli miljoonaa. Tämä murros näkyy kaikkialla – mutta erityisesti autokorjaamoissa. Miten tulevaisuuden autot korjataan ja kuka ne korjaa?

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye