Kysely: Alkolukko tärkein liikenneturvallisuustoimi
Alkolukko toistuvasti päihtyneenä ajaneiden autoihin nousi tärkeimmäksi liikenneturvallisuustoimeksi tuoreessa kyselyssä. Huoli rattijuopumuksista on kasvanut kahdessa vuodessa, ja kuljettajan ajoterveys korostuu aiempaa selvemmin.

Liikennevakuutuskeskuksen tilaamassa kuluttajakyselyssä lähes puolet vastaajista (48 %) piti tärkeimpänä liikenneturvallisuutta parantavana toimenpiteenä alkolukon määräämistä toistuvasti päihtyneenä ajaneiden ajoneuvoihin. Vuonna 2023 vastaava luku oli 27 %.
– Tulosten perusteella alkolukkoa pidetään tehokkaimpana keinona lisätä liikenneturvallisuutta. Tämä on vahva viesti päätöksenteolle konkreettisten toimien tarpeesta, sanoo Onnettomuustietoinstituutin liikenneturvallisuuspäällikkö Esa Räty. Onnettomuustietoinstituutti (OTI) toimii itsenäisenä yksikkönä Liikennevakuutuskeskuksessa.
Onnettomuustietoinstituutin tietojen mukaan alkoholi on edelleen yleisin päihde kuolemaan johtaneissa tieliikenneonnettomuuksissa. Myös liikenneonnettomuuksien tutkijalautakunnat peräänkuuluttavat alkolukon laajamittaisempaa käyttöä.
Suomalaiset nostavat toiseksi tärkeimmäksi teiden kunnon parantamisen (45 %) ja kolmanneksi ikäpoikkeusluvasta luopumisen (43 %), jotka molemmat nähdään yhä keskeisempinä.
Ajoterveys yhä keskeisemmässä asemassa
Kuljettajan ajoterveyttä pidetään edelleen tärkeimpänä liikenteessä ajamisen perusedellytyksenä. Vuoden 2025 vastauksissa se nousi aiempaa tärkeämpään asemaan. Tänä vuonna sitä piti tärkeimpänä perusedellytyksenä 38 prosenttia vastaajista, kun vastaava osuus oli 29 % vuonna 2023.
Samalla ajokortin voimassaolon merkitys kansalaisten näkemyksissä on laskenut – tärkeimmäksi sen nimesi enää 21 % vastaajista. Vielä kaksi vuotta sitten luku oli 28 %. Liikennesääntöjen noudattaminen nousikin tämänvuotisessa kyselyssä listalla toiseksi (23 %), ohi ajokortin voimassaolon.
Liikennevakuutuksen teettämän kyselytutkimuksen tiedonkeruu toteutettiin online-kyselynä Bilendi Oy:n ylläpitämässä M3 Panelissa heinäkuussa 2025. Vastaajina olivat 18–76-vuotiaat suomalaiset. Tutkimuksen tuhannen henkilön otos on painotettu iän, sukupuolen ja asuinalueen mukaan vastaamaan väestöä valtakunnallisesti.
Mikä tekee liikenteestä turvallista? Näin suomalaiset vastasivat
Liikenneturvallisuutta parantavat toimet |
2023 |
2025 |
Alkolukko rattijuoppojen autoihin |
27 % |
48 % |
Teiden kunnon parantaminen |
26 % |
45 % |
Ikäpoikkeusluvasta luopuminen |
24 % |
43 % |
Liikenteessä ajamisen tärkein edellytys |
2023 (% piti tärkeimpänä) |
2025 (% pitää tärkeimpänä) |
Kuljettajan ajoterveys kunnossa |
29 % |
38 % |
Liikennesääntöjen noudattaminen |
14 % |
23 % |
Ajokortin voimassaolo |
28 % |
21 % |
Kysymykset olivat monivalintaisia, ja vastaajat saivat valita useita vaihtoehtoja.
Onnettomuustietoinstituutissa (OTI) teemme työtä ehkäistäksemme liikenneonnettomuuksia Suomessa. Koordinoimme liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien toimintaa ja hallinnoimme tutkinnasta kerättyä tietoa. Lisäksi kokoamme tilastot liikennevakuutuksesta korvatuista vahingoista. Tilastotiedon määrä ja laatu ovat kansainvälisesti ainutlaatuisia. Tarjoamme tietoa liikenneturvallisuuden kehittämiseen, tutkimukseen ja tietoon perustuvan päätöksenteon tueksi. Onnettomuustietoinstituutti toimii itsenäisenä yksikkönä Liikennevakuutuskeskuksessa. www.oti.fi
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Esa Rätyliikenneturvallisuuspäällikkö, Onnettomuustietoinstituutti
Puh:040 922 1365esa.raty@oti.fiLeena Piirtoviestinnän asiantuntija, Onnettomuustietoinstituutti
Puh:0457 8208 344leena.piirto@vakuutuskeskus.fiViestintäOnnettomuustietoinstituutti mediapalvelu klo 9-15
Puh:040 4504700viestinta@vakuutuskeskus.fiKuvat

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Onnettomuustietoinstituutti
Alkolukko autoihin, ikäpoikkeuslupa pois ja automaattivalvonta Helsingin sisääntuloväylille – asiantuntijan suorat ehdotukset28.8.2025 07:30:00 EEST | Uutinen
Alkolukko kaikkiin autoihin, ikäpoikkeusluvan poisto ja automaattinen liikennevalvonta Helsingin sisääntuloteille. Näin lähes 470 kuolemaan johtanutta onnettomuutta tutkinut Marko Kelkka parantaisi liikenneturvallisuutta.
Poliisina onnettomuustutkinnan ytimessä jokainen yksityiskohta ratkaisee26.6.2025 06:20:00 EEST | Uutinen
Henkilöhaastattelu I Kun poliisi kohtaa liikenneonnettomuuden, hän näkee usein vain yhden hetken tapahtumaketjusta. Tutkijalautakuntatyössä näkökulma laajenee. Siinä pureudutaan syihin, seurauksiin ja mahdollisuuksiin estää vastaavat onnettomuudet tulevaisuudessa.
OTI: Mikroliikennelaki parantaa turvallisuutta – seuranta alkaa18.6.2025 06:10:00 EEST | Tiedote
Onnettomuustietoinstituutti tukee 17.6. voimaan tullutta mikroliikennelakia ja pitää sitä tärkeänä askeleena liikenneturvallisuuden parantamisessa. Lain vaikutuksia seurataan, ja OTI:n mukaan jatkossakin on syytä arvioida sääntelyn tarkentamistarpeita.
Veteen suistuneet autot: mitä tutkijalautakunnat kertovat?12.6.2025 11:50:00 EEST | Blogi
Onnettomuudet, joissa autot päätyvät veteen, ovat äärimmäisen vaarallisia, mutta niistä voi selvitä oikeilla ennaltaehkäisy- ja pelastautumistoimilla, kirjoittaa Onnettomuustietoinstituutin liikenneturvallisuuspäällikkö Esa Räty.
Ajokortti-ikä takaisin 18 vuoteen15.5.2025 07:15:00 EEST | Uutinen
Henkilöhaastattelu I Oikeuslääkäri Sanna Ahola toivoo etänä tehtyjen ajokorttitarkastusten lopettamista ja ajokortti-iän nostamista takaisin 18 vuoteen. Liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntajäsenenä hän korostaa, että nuorten kuljettajien riskien arviointi on epävarmaa ja usko omaan kuolemattomuuteen vahva.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme