Picadeli saavuttaa 300 salaattibaarin rajapyykin – on nyt yksi Suomen suurimmista pikaruokaketjuista
Picadeli saavuttaa ensi viikolla merkittävän rajapyykin: 300. salaattibaari avataan 24. syyskuuta Espoossa sijaitsevaan K-Supermarket Soukkaan. Pohjoisesta Ylläkseltä Helsinkiin, Turkuun ja Tampereelle ulottuva verkosto tekee Picadelista yhden suurimmista pikaruokaketjuista toimipisteiden määrällä mitattuna.

Salaattibaarista koko maan ilmiö
Ensimmäisistä pääkaupunkiseudun kokeiluista on vuosikymmenessä kasvanut koko maan kattava ilmiö. Tänään Picadelin vihreät kulhot ovat tuttu näky niin metropolien ruokakaupoissa kuin pohjoisen hiihtokeskuksissa. Kehitys kertoo suomalaisten muuttuneista ruokailutottumuksista: terveellisemmästä ja joustavammasta lounaasta on tullut osa valtavirtaa. Saavutus on poikkeuksellinen: harvoin pikaruokaketju nousee näin suureksi tarjoamalla pääroolissa salaattia.
“Kasvu osoittaa, että konsepti toimii kaikkialla. Olemme olleet pitkään vahvoja pääkaupunkiseudulla, mutta viime vuosina laajeneminen on ollut erityisen nopeaa muualla Suomessa. Jo puolet salaattibaareistamme sijaitsee Helsingin ulkopuolella, mikä kertoo, että kysyntää löytyy niin isoissa kaupungeissa kuin pienemmissä kunnissa. Syksyn aikana tulemme avaamaan uusia lokaatioita ympäri Suomen”, sanoo Kaisa Väistö-Nurminen, Picadeli Finland Oy:n toimitusjohtaja.
Suomalaiset syövät yhä liian vähän kasviksia
Picadelin salaattibaari tarjoaa ratkaisun haasteeseen, joka näkyy myös tilastoissa. Luonnonvarakeskuksen mukaan tuoreiden vihannesten kulutus on Suomessa pitkällä aikavälillä hienoisessa laskussa: vuonna 2019 suomalaiset söivät keskimäärin noin 66 kiloa tuoreita vihanneksia vuodessa, kun vuonna 2024 määrä oli noin 64 kiloa. Viime vuodesta kulutus kuitenkin kääntyi lievään nousuun. Lisäksi Picadelin Ipsoksella teettämä tutkimus osoittaa, että jopa 87 prosenttia suomalaisista söisi enemmän kasviksia, jos ne olisivat halvempia.
Kasvu ei pysähdy tähän
Vaikka 300 toimipistettä on merkittävä saavutus, Picadelilla on katse vahvasti eteenpäin. Yritys aikoo jatkaa kasvuaan usealla rintamalla: laajentumalla uusille alueille, kehittämällä salaattibaareja entistäkin älykkäämmiksi ja monipuolistamalla valikoimaa.
”Picadelin 300 pistettä on meille tärkeä virstanpylväs, mutta tiedämme, että potentiaalia on vielä paljon. Konsepti on todistetusti toimiva ja skaalautuva. Haluamme jatkossakin tehdä terveellisestä ruoasta entistä helpommin saavutettavaa ja tuoda salaattibaarit sinne, missä suomalaiset liikkuvat – tämä matka on vasta alussa”, Väistö-Nurminen sanoo.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Kaisa Väistö-NurminenPicadeli Finland Oy, toimitusjohtaja
Puh:040 900 9188kaisa.vaisto-nurminen@picadeli.fiMira TaulanneIndieplace
Puh:050 594 5428mira.taulanne@indieplace.fiKuvat
Tietoa Picadelista
Picadeli on ruotsalainen ruokateknologiayritys, jonka tavoitteena on mullistaa pikaruoka-ala terveellisillä ja herkullisilla vaihtoehdoilla. Yrityksen taustalla on ajatus siitä, että myös pikaruoan tulisi edistää ihmisten terveyttä. Picadeli on erikoistunut itsepalveluperiaatteella toimiviin salaattibaareihin, joiden avulla terveellisestä syömisestä tehdään helppoa ja kaikkien saavutettavissa olevaa. Innovatiiviset salaattibaarit yhdistävät teknologian ravitseviin, tuoreisiin ja maukkaisiin vaihtoehtoihin – samalla haastaen käsitystä pikaruoasta.
Yli 2 000 toimipisteellään Euroopassa ja Yhdysvalloissa Picadeli on noussut terveellisen pikaruokamarkkinan johtajaksi. Yrityksen vuotuinen liikevaihto on tällä hetkellä yli 200 miljoonaa euroa, mikä vastaa yli 70 miljoonaa myytyä salaattiannosta vuodessa. Suomessa Picadelin salaattibaareja on yli 280.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Picadeli
Salaattiviikko haastaa vanhat mielikuvat – lämmin salaatti nostaa suosiotaan syksyn lohturuokana3.9.2025 10:49:10 EEST | Tiedote
Tällä viikolla vietettävä Salaattiviikko muistuttaa, että salaatti ei ole vain kesän raikas lounas. Syksyn sesonkivihannekset, lämpimät proteiinit ja paahdetut juurekset tekevät salaatista täyttävän ja lohdullisen vaihtoehdon, joka sopii yhtä hyvin arjen kiireeseen kuin edulliseksi lounasratkaisuksi.
Kesä kääntää lautasen – suomalaiset siirtyvät salaattiin, ja teknologia varmistaa tuoreuden2.7.2025 07:51:44 EEST | Tiedote
Kun lämpötila nousee, suomalaiset suuntaavat yhä useammin salaattibaarille. Picadelin data paljastaa, että salaattien ja hedelmien kulutus kasvaa selvästi kesäkuukausina, ja kurkku pitää pintansa suosikkivihanneksena. Tuoreudesta ei silti tingitä: salaattibaarin älyteknologia varmistaa, että jokainen raaka-aine on taatusti tuore – myös heinäkuun helteillä.
Kaisa Väistö-Nurminen nimitetty Picadeli Finland Oy:n toimitusjohtajaksi27.5.2025 08:43:57 EEST | Tiedote
Kaisa Väistö-Nurminen on nimitetty Picadeli Finland Oy:n uudeksi toimitusjohtajaksi. Hän aloittaa tehtävässään 1. kesäkuuta 2025. Kaisa seuraa tehtävässä Nina Westerbergiä, joka on menestyksekkäästi johtanut sekä Picadeli Finland Oy:tä että Salico Oy:tä – kahta Greenfood-konserniin kuuluvaa yhtiötä. Jatkossa Nina keskittyy täysipainoisesti Salico Oy:n toimitusjohtajan tehtävään.
GOAT, Sigma vai Rizz? Picadeli lanseeraa nuorille trendisalaattikulhot – taustalla huolestuttava syy15.5.2025 07:50:00 EEST | Tiedote
Z-sukupolvi rakastaa TikTokia, mutta unohtaa kasvikset. Vain 4,3 % suomalaisista 18–24-vuotiaista syö päivittäin hedelmiä ja vihanneksia WHO:n suositusten mukaisesti, mikä tekee heistä selvästi vähiten kasviksia syövän ikäryhmän. Tämä huolestuttaa Picadelia, joka haluaa tehdä terveellisestä ruokailusta aidosti maukasta. Vastauksena tähän syntyivät Gen Z:lle suunnatut salaattikulhot, jotka puhuvat nuorten omaa kieltä.
Alle 8 % suomalaisista syö kasviksia ja hedelmiä saantisuosituksen mukaisesti - korkea hinta merkittävänä esteenä18.3.2025 08:10:00 EET | Tiedote
Tuore kansainvälinen tutkimus paljastaa huolestuttavan ilmiön: kasvisten ja hedelmien syönti jää suomalaisilla merkittävästi suositusten alapuolelle. Vaikka kasvikset ovat terveellisen ruokavalion kulmakivi, alle 8 % suomalaisista noudattaa WHO:n päivittäisiä ravintosuosituksia (400 grammaa). Tutkimuksen mukaan lähes 90 % vastaajista söisi enemmän hedelmiä ja vihanneksia, jos ne olisivat edullisempia.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme