Äänenlaatu on kuvan kokoa tärkeämpää katselukokemuksessa – DNA viihdeboksiin saatavilla nyt takakaiuttimet
Suomalaiset ovat siirtyneet yhä vahvemmin kohti monipuolista ja elämyksellistä kotiviihteen käyttöä. Suoratoistopalvelut ovat vakiinnuttaneet paikkansa arjessa, ja sen myötä äänentoistoon panostamisesta kotona on tullut merkittävä trendi. Ääni on noussut jopa kuvan kokoa tärkeämmäksi ominaisuudeksi katselussa. DNA tuo myyntiin 15.9.2025 Dolby Atmos -tilaääntä toistavaan viihdeboksiin uutuutena omat takakaiuttimet ensimmäisenä Pohjoismaissa. Innovaatiolla vastataan kuluttajien kasvavaan kysyntään helposta ja vaivattomasta tavasta kohentaa kotiviihteen laatua ilman monimutkaista asennusta.

Äänen merkitys korostuu erityisesti viihteen monipuolistuneessa kulutuksessa. DNA:lla on havaittu, että käyttäjät mieltävät äänenlaadun kuvan kokoa tärkeämmäksi tekijäksi sisältöjä katseltaessa. Viihdeboksi kaiuttimilla on kompaktin kokokoinen laite, joka mahdollistaa modernien kuvan- ja äänenlaatustandardien toistamisen. Nyt lanseerattavat takakaiuttimet tuovat erityisesti lisäarvoa musiikin kuunteluun, pelaamiseen ja elokuvien katseluun. Takakaiuttimet yhdistyvät langattomasti viihdeboksiin ja niiden käyttöönoton helppouteen on panostettu erityisesti.
DNA:n vuosittain toteuttaman Digitaalinen elämä -tutkimuksen mukaan maksuttomat suoratoistopalvelut ovat vakiinnuttaneet paikkansa suosituimpana sisällön katsomisen kanavana. Kaikissa ikäryhmissä yli 60 prosenttia katsoo sisältöjä maksuttomista suoratoistopalveluista ja suosituimpia ne ovat 45–74-vuotiaiden keskuudessa.
Haastaja jopa kotiteattereille
”Suoratoistaminen on uusi normi, jossa äänen laadukkuus on korostunut osana kokonaisvaltaista elämystä. Parin vuoden takaisen asiakaskyselymme mukaan lähes 32 prosentilla oli käytössä jokin TV:stä erillinen äänentoistojärjestelmä ja osuus on jatkanut kasvuaan. Kuluttajat haluavat kotiin entistä immersiivisempää eli elokuvateatteritasoa vastaavaa äänentoistoa, johon ollaan valmiita myös investoimaan. Olemme halunneet haastaa nykyisiä kotiteatteriratkaisuja DNA viihdeboksilla, jonka tilaäänikokemusta parannamme helppokäyttöisillä takakaiuttimilla”, kertoo DNA:n viihdeliiketoiminnan johtaja Mikko Saarentaus.
Digitaalisten sisältöjen kulutukseen liittyvää tilaääni-ilmiötä on osaltaan vauhdittanut Spotifyn ja YouTube Musicin kaltaisten musiikkipalvelujen ohella erilaisten äänisisältöjen, kuten podcastien ja äänikirjojen suosion kasvu. Osansa muutoksessa on myös sisältöjen tuottajilla. Isoista tuotantoyhtiöistä esimerkiksi Netflix, Disney+, Amazon Prime, Apple ja Universal tuottavat huomattavan osan tuotannoistaan Dolby Atmos -tilaääniformaatissa.
“Tiedämme, että monissa maissa erityisesti musiikin kuuntelu on lisääntynyt jatkuvasti DNA viihdeboksia vastaavilla laitteilla. Äänipohjaisten viihdesisältöjen kulutus on tehty helpoksi ja turvalliseksi, sillä asiakkaamme pystyy yhdellä laitteella laadukkaasti sekä toistamaan haluttuja sovelluksia että siirtämään ääntä suoraan sen toistettavaksi. Tämä on keskeinen erottava tekijä myös perinteiseen älytelevisioon verrattuna. Haluamme tarjota kuluttajille vaikuttavia tilaäänikokemuksia, johon takakaiuttimet tuovat osaltaan kysyntää vastaavaa lisäarvoa”, lisää Saarentaus.
DNA takakaiuttimet viihdeboksille ovat myynnissä 15.9.2025 alkaen.
Tarkemmat tuotetiedot: dna.fi/viihdeboksi
Lisätietoja medialle
DNA:n viihdeliiketoiminnan johtaja, Mikko Saarentaus, puh. 044 549 0374, mikko.saarentaus@dna.fi
DNA:n viestintä, puh. 044 044 8000, viestinta@dna.fi
Kuvat
DNA on yksi Suomen johtavista tietoliikenneyhtiöistä. Tehtävämme yhteiskunnassa on yhdistää tärkeimmät. Tarjoamme yhteydet, palvelut ja laitteet koteihin sekä töihin ja pidämme näin huolta yhteiskunnan digitalisaatiosta. DNA:n asiakkaat ovat jo vuosien ajan olleet mobiilidatan käyttömäärissä maailman kärkijoukossa. DNA:lla on noin 3,7 miljoonaa matkaviestin- ja kiinteän verkon liittymäasiakkuutta. Yhtiö on palkittu lukuisia kertoja erinomaisena työnantajana ja perheystävällisenä työpaikkana. Vuonna 2024 liikevaihtomme oli 1 100 miljoonaa euroa ja yhtiössä työskentelee noin 1 600 henkilöä ympäri Suomea. DNA on osa Telenoria, joka on Pohjoismaiden johtava tietoliikenneyhtiö. Lisätietoa osoitteessa www.dna.fi, Facebookissa @DNA.fi, Instagramissa ja Threadsissa @dna_fi sekä LinkedInissä @DNA-Oyj.
Muut kielet
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta DNA Oyj
Ville Virtanen DNA:n strategiasta ja tekoälystä vastaavaksi johtajaksi ja johtoryhmän jäseneksi3.9.2025 09:00:00 EEST | Tiedote
DNA vahvistaa strategista ja teknologista osaamistaan nimittämällä Ville Virtasen strategiasta ja tekoälystä vastaavaksi johtajaksi sekä johtoryhmän jäseneksi 1. lokakuuta 2025 alkaen.
Ville Virtanen appointed DNA’s SVP, Strategy and AI, and member of Executive Management Team3.9.2025 09:00:00 EEST | Press release
DNA is strengthening its strategic and technological capabilities by appointing Ville Virtanen as SVP, Strategy and AI and member of the Executive Management Team, effective 1 October 2025.
DNA:n uusi tekoälybotti parantaa yritysten asiakaskokemusta1.9.2025 09:30:00 EEST | Tiedote
DNA Business Apuri on tekoälypohjainen työkalu, jolla yritykset voivat parantaa asiakaspalvelunsa tavoitettavuutta ja asiakaskokemustaan. DNA Business Apuri on luotettava ja tietoturvallinen tekoälybotti, joka on suunniteltu erityisesti Suomen markkinoille. Se auttaa varsinkin pieniä ja keskisuuria yrityksiä nostamaan asiakaskokemuksensa uudelle tasolle muun muassa automatisoimalla työläitä katalogihakuja, vastaamalla monimutkaisiin kyselyihin ja tarjoamalla palvelua myös niinä aikoihin, kun perinteinen asiakaspalvelu ei ole avoinna. Palvelu tulee DNA:n yritysasiakkaiden saataville 1.9.2025 lähtien.
DNA's new AI bot enhances customer experience for businesses1.9.2025 09:30:00 EEST | Press release
The DNA Business Apuri is an AI-based tool that allows companies to improve their customer service accessibility and overall customer experience. Designed specifically for the Finnish market, the DNA Business Apuri is a reliable and secure AI bot that helps especially small and medium-sized enterprises elevate their customer experience by automating tedious catalog searches, responding to complex inquiries, and providing service even when traditional customer support is closed. The service will be available to DNA's corporate customers starting September 1, 2025.
DNA:n elokuun 2025 myydyimmät puhelimet ja älykellot1.9.2025 08:00:00 EEST | Tiedote
Apple vei kärkipaikan sekä DNA:n kuluttaja- että yritysasiakkaiden myydyimpien puhelinten listalla iPhone 16 Pro 5G -mallillaan myös elokuussa. Applen pienikokoinen iPhone 13 mini nappasi puolestaan ensimmäisen sijan käytettyjen puhelinten listalla. Xploran lasten kellopuhelimet ottivat kärkisijat elokuun myydyimpien älykellojen listalla.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme