Fiksuruoka.fi

Yli 20 miljoonaa kiloa hävikkiä pelastanut konsepti vetoaa – tuhannet asiakkaat ryntäsivät Fiksuruoan ensimmäiseen myymälään

Jaa

Vuonna 2016 perustettu Fiksuruoka.fi on saavuttanut merkittävän virstanpylvään pelastamalla yli 20 miljoonaa kiloa hävikkiä toimintansa aikana. Yhtiön kasvu sai uutta vauhtia viime viikonloppuna, kun Espoon Lippulaivaan avattu ensimmäinen kivijalkamyymälä keräsi tuhansia asiakkaita myymälään ostoksille.

Fiksuruoan uusi kivijalkamyymälä sijaitsee Espoon Lippulaivassa
Fiksuruoan uusi kivijalkamyymälä sijaitsee Espoon Lippulaivassa Kuva: Dee

Alun perin hävikkiverkkokauppana tunnettu, mutta nyt myös kivijalkaan laajentunut Fiksuruoka juhlistaa maanantaina alkanutta Hävikkiviikkoa ilmoittamalla merkittävästä virstanpylväästä: yhtiö on pelastanut toimintansa aikana jo yli 20 miljoonaa kilon verran hävikkiä.

Fiksuruoan pelastama 20 miljoonaa kiloa hävikkiä on valtava määrä, joka vastaa noin 44 440 kuutiometriä*. Tämä täyttäisi lähes 3 000 roska-autoa, ja jos ne asetettaisiin peräkkäin, jono olisi noin 1,2 kertaa Kehä I:n pituinen.

“Yli 20 miljoonan kilon raja on meille valtava saavutus, mutta erityisesti osoitus siitä, että ihmisillä on todellinen halu toimia vastuullisesti ja säästää samalla rahaa. Jokainen pelastettu kilo on konkreettinen teko ympäristön hyväksi. Yhdessä tavarantoimittajien ja asiakkaiden kanssa saavutettu rajapyykki on osoitus siitä, että olemme onnistuneet saamaan koko järjestelmästä tehokkaamman. Nyt alkanut Hävikkiviikko on erinomainen tilaisuus muistuttaa meitä kaikkia siitä, kuinka pienilläkin teoilla voimme vaikuttaa", Fiksu Ruoka Oy:n toimitusjohtaja Juhani Järvensivu sanoo.

Suomessa syntyy vuosittain valtava määrä ruokahävikkiä, joka kuormittaa ympäristöä ja aiheuttaa taloudellisia menetyksiä. Samalla ruoan hinnan nousu on koetellut kuluttajien kukkaroita. Fiksuruoka on vuodesta 2016 lähtien tarjonnut kuluttajille helpon ja erityisesti edullisen tavan osallistua hävikin pelastamiseen. Samalla se on auttanut valmistajia, maahantuojia ja tukkuketjuja pääsemään kätevästi eroon tuotannon ylijäämistä ja jopa synnyttänyt uusia tuotteita niistä.

“Asiakkaamme säästävät keskimäärin 40–50 % verrattuna muihin päivittäistavarakauppoihin, mikä tekee hävikin torjunnasta myös erittäin houkuttelevan vaihtoehdon kukkarolle. Tarjoamme näin konkreettisen ratkaisun hävikkijärjestelmän haasteisiin ja autamme osaltamme asiakkaitamme säästämään arjen pakollisissa hankinnoissa.”

Kivijalkamyymälän avajaisviikonloppu ylitti odotukset – jonotus jatkui sunnuntai-iltaan

Fiksuruoka laajensi toimintaansa juuri viime viikolla avaamalla ensimmäisen kivijalkamyymälänsä Espoon Lippulaivaan.

Avajaisviikonloppu ylittikin kaikki odotukset, sillä jo avajaispäivänä lauantaina satojen ihmisten jono kiemurteli myymälän ulkopuolella ensimmäiset viisi tuntia, ja asiakasvirtaa riitti kassajonoiksi asti aina sulkemiseen asti.

“Pelkästään lauantain aikana tuhannet ihmiset jonottivat kaupalle päästäkseen tutustumaan liikkeeseemme ja tekemään edullisia löytöjä. Asiakkaita saapui paikalle jopa kauempaakin, esimerkiksi Varkaudesta asti, mikä osoittaa konseptin vetovoiman. Erityisesti edullinen kahvipaketti osoittautui viikonlopun hittituotteeksi”, Järvensivu kertoo avajaistunnelmista.

Myös sunnuntaina kävijämäärä jatkui todella vilkkaana, sillä pitkä jono ulottui myymälän ulkopuolelle lähes koko päivän. 

“Vielä suurempi yllätys meille oli, että vielä sunnuntainakin asiakasjonot riittivät kaupan ulkopuolelle asti lähes koko päivän ajan sulkemiseen asti. Tämä on ilmiö, jollaista Suomessa ei ole varmasti montaakaan kertaa nähty tapahtuvan vielä avausta seuraavana päivänä ”, Järvensivu jatkaa. 

Fiksuruoka on viimeisen yhdeksän vuoden aikana kasvanut Suomessa merkittäväksi toimijaksi hävikin torjunnassa. Nyt avattu ensimmäinen kivijalkamyymälä mahdollistaa hävikin pelastamisen entistä laajemmin, sillä se tuo valikoimaan myös kylmä- ja pakastetuotteet sekä myös alkoholituotteet.

“Tavoitteenamme on kiihdyttää kasvua kivijalkaketjun rakentamisen myötä ja pelastaa hävikkiä entistä suuremmissa määrin. Uskomme, että yhdistämällä verkkokaupan ja kivijalkamyymälät voimme moninkertaistaa vaikutuksemme ja tarjota entistä useammalle mahdollisuuden tehdä vastuullisia ja edullisia ostoksia", Järvensivu summaa lopuksi.

*Laskukaavassa on käytetty oletusta, jonka mukaan yksi kuutiometri hävikkiä painaa noin 450 kg.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Kuvat

Fiksuruoan uusi kivijalkamyymälä sijaitsee Espoon Lippulaivassa
Fiksuruoan uusi kivijalkamyymälä sijaitsee Espoon Lippulaivassa
Kuva: Dee
Lataa
Kuva: Dee
Lataa
Kuva: Dee
Lataa
Kuva: Dee
Lataa
Kuva: Dee
Lataa

Fiksuruoka.fi

Fiksuruoka.fi on suomalainen pelastetun ruoan verkkokauppa, joka toimii myös Alankomaissa ja Belgiassa nimellä Foodello. Suomessa toiminta on laajentunut verkosta kivijalkamyymälään.

Jo perustamisvuodesta 2016 asti Fiksuruoan missio on ollut yksinkertainen: ruokahävikin vähentäminen. Fiksuruoka haluaa normalisoida laadukkaiden ylijäämä- ja poistoerätuotteiden hyödyntämisen tekemällä niiden hankkimisesta helppoa ja vastuullista kenelle tahansa.

Tämän takia 60 fiksuruokalaista tulee töihin. Yhdessä asiakkaiden sekä toimittajien kanssa on pelastettu jo yli 20 miljoonaa kiloa ruokaa hävikiltä. Ja määrä kasvaa sitä mukaa, kun asiakas- ja toimittajamäärät kasvavat.

Säästä ruokaa. Säästä rahaa.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Fiksuruoka.fi

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye