KHO:n ennakkopäätös, joka koskee hakemusta kaupallisen kalastuksen harjoittamiseen
ELY-keskus oli myöntänyt A:lle luvan harjoittaa kaupallista kalastusta osakaskunnan vesialueella. A, joka oli kaupallinen kalastaja, ei kuulunut osakaskuntaan.
Osakaskunnan vesialue sijaitsi kalatalousalueen käyttö- ja hoitosuunnitelmassa määritellyllä kalastukseen hyvin soveltuvalla alueella. Osakaskunta oli päättänyt, että se ei myönnä lupia kaupalliseen kalastukseen kalastajille, jotka eivät kuulu osakaskuntaan. Näiltä osin kalastuslaissa säädetyt edellytykset luvan myöntämiseen A:lle olivat siten olemassa.
Asiassa oli kuitenkin vielä arvioitava muiden kalastuslaissa säädettyjen luvanmyöntämisedellytysten täyttymistä. Kysymys oli näiltä osin ensinnäkin siitä, mahdollistiko vesialueen kalakantojen tila niiden hyödyntämisen kaupalliseen kalastukseen, kun otettiin huomioon muun ohella se, että osa osakaskunnan osakkaista harjoitti alueella kaupallista kalastusta. Tämän lisäksi oli otettava kantaa siihen, aiheutuiko ELY-keskuksen luvan nojalla harjoitettavasta kaupallisesta kalastuksesta merkittävää haittaa alueen muulle käytölle. Viimeksi mainittu edellytys muodosti ehdottoman luvanmyöntämisen esteen.
Osakaskunnan vesialue sijaitsi käyttö- ja hoitosuunnitelmaan kuuluvalla laajalla järvialueella. Kaupallinen kalastus järvellä kohdistui erityisesti kuhaan. Suunnitelman mukaan kuhakannan taantumisesta oli viitteitä. Suunnitelman tavoitteena oli kuhakannan elinvoimaisuus ja se, että kuhan kalastus on kestävällä tasolla. Osakaskunta oli kalastussäännössään rajoittanut kuhan kalastusta alueellaan määräyksillä, jotka vastasivat käyttö- ja hoitosuunnitelmassa esitettyä. Asiassa oli myös selvitetty, että osakaskunnan osakkaina oli kaupallisia kalastajia, jotka kalastivat osakaskunnan alueella osakaskunnan myöntämän kalastusluvan perusteella.
Korkein hallinto-oikeus totesi, että kaupallisen kalastuksen harjoittaminen ELY-keskuksen myöntämällä luvalla oli poikkeus siitä kalastuslain säännöksistä ja lain esitöistä ilmenevästä lähtökohdasta, jonka mukaan kalastuksesta määrää vesialueen omistaja. Lupajärjestelmällä ei ollut tarkoitettu perustaa kaupallisille kalastajille uutta, omistajan luvalle vaihtoehtoista järjestelmää. Viime kädessä kaupallisilla kalastajilla olisi laissa säädettyjen edellytysten täyttyessä mahdollisuus saada omistajan sijaan ELY-keskukselta lupa. Luvan myöntäminen oli myös tällöin harkinnanvaraista.
Korkein hallinto-oikeus viittasi kuhakannan tilaa koskevaan epävarmuuteen, käyttö- ja hoitosuunnitelman tavoitteisiin sekä osakaskunnan alueelleen määräämiin kalastusrajoituksiin ja katsoi, että näissä oloissa ELY-keskuksen olisi tullut tarkemmilla selvityksillä ja tarpeellisilla määräyksillä varmistaa, että osakaskunnan vesialueen tila mahdollisti kalakantojen hyödyntämisen kaupalliseen kalastukseen. Kun myös otettiin huomioon edellä mainittu kuhakannan tilaa koskeva epävarmuus sekä se, että osa osakaskunnan jäsenistä harjoitti osakaskunnan vesialueella kaupallista kalastusta, luvan myöntäminen olisi edellyttänyt myös sen tarkempaa selvittämistä, aiheutuiko ELY-keskuksen myöntämän luvan nojalla harjoitettavasta kalastuksesta merkittävää haittaa alueen muulle käytölle.
Koska ELY-keskuksen päätös oli edellä mainituilta osin puutteellinen, korkein hallinto-oikeus kumoten hallinto-oikeuden ja ELY-keskuksen päätökset palautti asian ELY-keskukselle uudelleen käsiteltäväksi.
Korkeimman hallinto-oikeuden päätös on kokonaisuudessaan luettavissa korkeimman hallinto-oikeuden internetsivustolla.
Kort referat på svenska
Yhteyshenkilöt
Jasmin Tagviestintäasiantuntija / kommunikationsexpertkorkein hallinto-oikeus / högsta förvaltningsdomstolen
Puh:029 5640 211etunimi.sukunimi@oikeus.fiKorkein hallinto-oikeus (KHO) käyttää ylintä tuomiovaltaa hallintolainkäyttöasioissa. Suurin osa korkeimmassa hallinto-oikeudessa ratkaistavista asioista tulee valituksina muista hallintotuomioistuimista. KHO:n päätöksistä ei voi valittaa. www.kho.fi - http://www.kho.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Korkein hallinto-oikeus
KHO:n ennakkopäätös, joka koskee maankäyttöä ja rakentamista28.11.2025 09:14:33 EET | Päätös
Kaupunginvaltuusto oli hyväksynyt loma- ja virkistyskohdetta koskevan ranta-asemakaavan. Kaavassa oli osoitettu ranta-alueen edustalle vesialueelle alueen osa, jolle sai sijoittaa kelluvia tai paalujen päälle sijoitettavia loma-asuntoja (w-ra). Merkintään liittyvän kaavamääräyksen mukaan asuntojen lukumäärä sai olla korkeintaan kuusi kappaletta ja yksittäisen loma-asunnon pinta-ala korkeintaan 100 kerrosneliömetriä. Kyseinen alueen osa sijoittui alueelle, joka oli alueella voimassa olevassa yleiskaavassa osoitettu kulttuuriympäristön ja/tai maiseman vaalimisen kannalta maakunnallisesti merkittäväksi alueeksi sekä paikallisesti tai maakunnallisesti arvokkaaksi kulttuurihistorialliseksi kohteeksi.
KHO:n ennakkopäätös, joka koskee ulkomaalaisasiaa25.11.2025 09:20:50 EET | Päätös
Muutoksenhakijalla oli Suomessa pakolaisasema ja pysyvä oleskelulupa. Hän haki lisäksi pitkään oleskelleen kolmannen maan kansalaisen EU-oleskelulupaa. Oleskelulupahakemus hylättiin sillä perusteella, että muutoksenhakijan toimeentulo ei ollut turvattu.
KHO:n ennakkopäätös, joka koskee kunnan etuosto-oikeutta25.11.2025 09:18:43 EET | Päätös
Kunta oli käyttänyt etuosto-oikeutta kiinteistön kaupassa, jonka kohteena oleva kiinteistö rajoittui kansallispuistoon. Kiinteistön kautta kulkeva vanha ja suosittu vaellusreitti oli merkittävä osa kansallispuiston ja sen ympäristön yleistä virkistyskäyttöä. Vaellusreitin virkistyskäyttöarvo kiinteistön alueella perustui merkittävässä määrin reittiä ympäröivään, pääasiallisesti metsäiseen lähimaisemaan ja sen säilymiseen luonnonmukaisena.
HFD:s president Kari Kuusiniemi är bekymrad över risken för erosion av rättsstaten i Finland24.11.2025 11:12:08 EET | Pressmeddelande
I den demokratiska rättsstatens kärna ingår respekt för de grundläggande rättigheterna, kontroll av regeringsmakten och domstolarnas oberoende. Presidenten i högsta förvaltningsdomstolen Kari Kuusiniemi talade idag på överdomardagarna om risken för erosion av rättsstaten, vilken han åskådliggjorde med exempel där man fattat beslut som gäller förvaltningen genom att ge förordningar som hör till lagstiftningsmakten och med exempel på inskränkningar i besvärsrätten.
KHO:n presidentti Kari Kuusiniemi on huolissaan oikeusvaltion eroosioriskistä Suomessa24.11.2025 11:12:08 EET | Tiedote
Demokraattisen oikeusvaltion ytimeen kuuluvat perusoikeuksien kunnioittaminen, hallitusvallan kontrolli ja tuomioistuinten riippumattomuus. Ylituomaripäivillä Helsingissä tänään puhunut korkeimman hallinto-oikeuden presidentti Kari Kuusiniemi nosti esiin oikeusvaltion eroosioriskin, jota hän havainnollisti esimerkeillä hallintoa koskevien päätösten antamisesta lainsäädäntövaltaan kuuluvilla asetuksilla ja valitusoikeuksien kaventamisesta.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme