
Muoti- ja urheilukauppa kuuluu kokonaisuuteen
Erikoiskaupan liitto Etu ry
Kotitalouksien kulutuksessa käänne jo tapahtunut?
Muodin kulutuksen käänne näyttäisi jo tapahtuneen. Muotikauppa on kasvanut kolmena viimeisenä kuukautena, ja tämä on tilastojen perusteella aikaisemmin ennakoinut kuluttajakäyttäytymisen muutosta.
Juuri kun on valitettu, että kasvun esteenä on kulutuksen puute, näyttävät viimeisimmät tiedot kulutuksen kääntyneen kasvuun. Sekä kivijalkakauppa että verkkokauppa ovat kasvaneet kolmen viime kuukauden aikana, elokuussa 1,9 %. Myyntimäärät ovat kasvaneet arvoa enemmän.
Erityisesti verkkokaupan kehitys on ollut vahvaa. Suomen sisäinen verkkokauppa on alkuvuonna ottanut markkinaosuutta eurooppalaisilta toimijoilta: muodin verkko-ostosten arvo kasvoi 11,4 %, kun taas eurooppalaisista verkkokaupoista tehdyt ostokset laskivat -6,1 %. EU:n ulkopuolelta tehtyjen verkko-ostosten arvo laski tammi–kesäkuussa -1 %.
Myös urheilukaupan pukeutumisen ja kenkien myynti on kasvanut kesäkuusta alkaen, mutta välikekauppa ei. Työsuhdepyöräedun poistuminen on romahduttanut polkupyörien kysyntää. Sähköpyörien myynti ei ole oiennut ja myynnin arvo laski tammi–elokuussa 34,5 %, mikä on vetänyt koko urheilukaupan myynnin -1,8 % pakkaselle.
Liitteet
Tietoja julkaisijasta
Muoti- ja urheilukauppa ry on alan yhteistyö- ja edunvalvontajärjestö, jonka tehtävänä on parantaa jäsenyritysten toimintaedellytyksiä ja edistää toimialan yhteisiä etuja.
Vuonna 2024 muotikaupan arvo oli 3,3 miljardia ja urheilukaupan arvo 1,3 miljardia euroa. Yhdistyksen jäseniä ovat muoti- ja urheilukaupan ketjut, kaupat, tavaratalot ja marketit sekä brändit ja tavarantoimittajat.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Muoti- ja urheilukauppa
Tutkimus: Hinta ei ratkaise yli 55-vuotiailla – elintason nousu näkyy ikääntyvien kulutuksessa9.10.2025 08:15:00 EEST | Tiedote
Tänään julkistettu kulutustutkimus paljastaa, että yli 55-vuotiaiden vaatteiden, kenkien ja urheiluvälineiden ostopäätöksiä ohjaa muita vähemmän hinta ja vastuullisuustekijät jäävät lähes merkityksettömiksi. Tutkimuksessa tarkasteltiin vaatteiden, kenkien ja urheiluvälineiden hankintaa ja kuinka ostaminen muuttuu iän karttuessa. Vanhuuseläkeläisten taloudellinen asema on vahvistunut, ja heidän kulutuksensa lähenee jo työikäisten tasoa.
Suomalaiset säästävät - muoti- ja urheilukaupoissa se näkyy22.8.2025 07:25:00 EEST | Tiedote
Suomalaisten vaateostokset kasvoivat kappalemäärissä, mutta arvo laski. Kiinalaiset verkkokaupat hallitsevat jo kymmenesosaa markkinoista. Pyöräkauppa kärsi hallituksen päätöksistä, ja vaatteiden ja kenkien kierrätys kääntyi laskuun.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme