Tuotantoeläinten hyvinvointi kiinnostaa, kunhan siitä ei tarvitse maksaa ekstraa – Lidl ryhtyi toimeen
76 prosenttia kuluttajista pitää tuotantoeläinten hyvinvointia tärkeänä, mutta harva on kuitenkaan valmis maksamaan juurikaan lisähintaa tuotteesta, jossa hyvinvointi on todennettu. Vain kahdeksan prosenttia kuluttajista tunnistaa eläinten hyvinvoinnista kertovan ELVI-pakkausmerkin.* Lidl haluaa tehdä hyvinvoivan lehmän tuotteista houkuttelevamman vaihtoehdon, ja on laskenut kotimaisten ELVI-merkittyjen tuotteiden hinnat jopa 13 prosentilla.

Suurin osa kuluttajista, 76 prosenttia, pitää eläinten hyvinvointia tärkeänä. Kuitenkin ostokriteereissä hinta, laatu ja kotimaisuus ajavat eläinten hyvinvoinnin ohi. Vain kahdeksan prosenttia tunnistaa ELVI-merkin ja vain viisi prosenttia on tietoisesti ostanut ELVI-merkityn tuotteen. Jotta korkeamman eläinten hyvinvoinnin tuotteet olisivat asiakkaille houkuttelevampi vaihtoehto, on Lidl laskenut ELVI-tuotteiden hintoja 9–13 prosentilla.
Lidl maksaa tuottajille reilua ”ELVI-lisää” jokaisesta tuotteesta. ELVI-merkki takaa, että eläinten hyvinvoinnista on huolehdittu paremmin mitä laki vaatii, ja riippumaton taho todentaa eläinten hyvinvoinnin säännöllisesti.
– Hinta on asiakkaillemme keskeinen ostokriteeri. Haluamme kannustaa asiakkaitamme ELVI-tuotteiden pariin, joten olemme laskeneet kaikkien ELVI-merkittyjen tuotteiden hintaa. Tämä on sijoituksemme tuotantoeläinten korkeampaan hyvinvointiin, sillä näemme tärkeänä tarjota näitä tuotteita asiakkaillemme ja edelleen kehittää tuotantoeläinten hyvinvointia Suomessa. Olisi hienoa, jos voimme tulevaisuudessa lisätä valikoimaamme tuotteita, jossa eläinten hyvinvoinnista on erityisesti huolehdittu, kertoo Lidlin valikoiman vastuullisuuspäällikkö Sara Leinonen.
Lidlin valikoimassa on tällä hetkellä kuusi ELVI-merkittyä tuotetta:
|
Vanha hinta |
Uusi hinta |
Ilona kevytmaito |
1,19 |
1,09 |
Ilona maustamaton jogurtti |
2,19 |
1,99 |
Ilona mangojogurtti |
2,29 |
1,99 |
Ilona päärynäjogurtti |
2,29 |
1,99 |
Ilona banaanijogurtti |
2,29 |
1,99 |
Ilona raejuusto |
1,19 |
1,09 |
Tuotteen ostamalla voi vaikuttaa siihen, miten tuotanto kehittyy
ELVI-merkityt tuotteet valmistetaan sellaisten lehmien maidosta, jotka liikkuvat, syövät ja sosialisoivat laumassa vapaasti. Lidlin ELVI-merkittyjen tuotteiden maito on peräisin Savossa sijaitsevilta tiloilta ja Osuuskunta Maitomaa valmistaa tuotteet Suonenjoella.
– Maito ELVI-merkittyihin tuotteisiin tulee tiloilta, joissa lehmät elävät pihatoissa ja ulkoilevat kaikkina vuodenaikoina. ELVI valvoo lypsykarjan ohella myös nuorkarjan eli vasikoiden ja hiehojen hyvinvointia. ELVI asettaa myös erityisen tiukat vaatimukset eläinten makuumukavuuden osalta. Näin korkeaa eläinten hyvinvoinnin vaatimustasoa ei aiemmin ole ollut kotimaisessa maidontuotannossa, Maitomaan kaupallinen johtaja Sami Lehtonen iloitsee.
ELVI-tuotteen valitsemalla voi tehdä vastuullisemman valinnan ja vaikuttaa siihen, mihin suuntaan eläinten hyvinvointi ruoantuotannossa kehittyy.
– Eläin ei voi hyvin, jos sen ei ole mahdollista toteuttaa olennaisia käyttäytymistarpeitaan. On erittäin hienoa, että Lidl on ottanut asiassa aktiivisen roolin ja etsii keinoja siihen, että kulutusta saadaan suunnattua eläinten kannalta parempiin tuotantotapoihin, sanoo Suomen Eläinsuojeluyhdistys SEYn asiantuntijatyön päällikkö Pihla Markkola.
-----
Lidl tekee töitä tuotantoeläinten hyvinvoinnin kehittämiseksi Suomessa. Lidleissä on myyty vain vapaan kanan munia jo vuodesta 2016 (linjaus koskee myös oman merkin tuotteita, kuten leivonnaisia, joissa käytetään vain vapaan kanan munia). Lidl on ollut kehittämässä Suomen ensimmäistä riippumatonta elinten hyvinvoinnista kertovaa pakkausmerkkiä, ELVI-merkkiä.
Ilona on Lidlin oma merkki hyvinvoivan lehmän maidosta valmistetuille tuotteille. Omien merkkien kautta kauppa pystyy itse kehittämään tuotteita ja niiden tuotantoa ja näin ollen kirittämään koko alaa.
*Lidlin kuluttajatutkimus on tehty toukokuussa 2025. Kyselyyn on vastannut noin tuhat suomalaista kuluttajaa. Aineisto on suomalaista aikuisväestöä edustava otos.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Lidlin viestintä
Puh:(09) 2345 6400media@lidl.fiKuvat
Tietoa julkaisijasta
Lidl on yksi Euroopan suurimmista päivittäistavaraketjuista. Suomessa yli 20 vuotta toimineessa ketjussa työskentelee noin 5750 henkilöä. Yli 200 myymälän verkosto ulottuu Hangosta Sodankylään ja tavarantoimitukset myymälöihin hoidetaan Janakkalassa, Laukaassa ja Järvenpäässä sijaitsevista jakelukeskuksista. Lisätietoa tuotteista ja ajankohtaisista tarjouksista löytyy Lidl Plus -etusovelluksesta tai osoitteessa lidl.fi. Lisätietoja yrityksestä osoitteessa corporate.lidl.fi. Lidlin tiedotteet voi tilata suoraan sähköpostiin täältä.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Lidl Suomi
Lidl on kasvattanut valikoimaansa 20 prosentilla – vakiovalikoimassa nyt 3000 tuotetta7.10.2025 08:30:00 EEST | Tiedote
Lidl on laajentanut valikoimaansa jopa 500 uudella tuotteella. Kattavampi valikoima vastaa suoraan asiakkaiden toiveeseen saada kaikki tarvittava yhdestä ostopaikasta. Hyllyissä on nyt entistä enemmän kotimaisia tuotteita suosituilta Lidlin omilta merkeiltä sekä tutuilta brändeiltä.
Lidl vakiinnuttaa paistopisteen ilta-alen – hävikki väheni yli 15 %3.10.2025 14:11:00 EEST | Tiedote
Lidlin paistopisteellä testattiin kesän ja alkusyksyn ajan ilta-alennusta, jossa tuotteet myytiin puoleen hintaan ennen sulkemista. Testi oli onnistunut, joten paistopisteen ilta-ale on vakiinnutettu pysyväksi toimintamalliksi kaikissa Lidleissä. Asiakkaat saavat siis paistopisteen tuotteet puoleen hintaan myymälän viimeisenä aukiolotuntina.
Toivottu ominaisuus Lidlin verkkosivulle: kampanjatuotteiden ajantasaiset saatavuustiedot2.10.2025 12:56:13 EEST | Tiedote
Lidlin haluttuja käyttötavaratuotteita saapuu myymälöihin aina rajattu erä, ja moni suosikkituote myydään nopeasti loppuun. Lidlin verkkosivulta voi tästä lähtien tarkistaa oman suosikkituotteen saatavuustilanteen eri myymälöissä.
Vuosi 2025 on määräaika monelle vastuullisuustavoitteelle – Lidlissä vastuullisuustyö etenee suunnitellusti25.9.2025 12:17:28 EEST | Tiedote
Lidl on julkaissut tiedot vastuullisuustyönsä etenemisestä tilikaudelta 2024. Useissa vastuullisuustavoitteissa maali on jo nurkan takana, kun tavoitevuodeksi on kirjattu 2025. Tavoitteet kuluvan tilikauden loppuun mennessä löytyvät esimerkiksi uusiutuvan polttoaineen käytölle sekä suolan ja sokerin vähentämiselle. Tavoitteita on saavutettu hyvässä vauhdissa, mutta osassa riittää vielä kirittävää loppuvuodelle.
Lidliltä massiivinen kansainvälinen brändikampanja – kertoo miksi Lidlissä asiointi kannattaa22.9.2025 16:12:26 EEST | Tiedote
Lidl on käynnistänyt ensimmäisen kansainvälisen brändikampanjansa 31 maassa sloganilla ”Lidl. Se kannattaa”. Uusi slogan ja kampanja alleviivaavat Lidlin ydinlupausta asiakkaille: jokaisella on oikeus laadukkaaseen, vastuulliseen ja halpaan ruokaan.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme