Kasvisten syönti koetaan hankalaksi ja kalliiksi – S-ryhmältä helpottavia ratkaisuja
Kasvisten kulutus on Suomessa selvästi jäljessä uusista ravitsemussuosituksista. Vaikka lähes 70 prosenttia vastaajista tietää, että kasviksia tulisi syödä yli 500 grammaa päivässä, toteutuu tämä arjessa vain joka neljännellä. Tieto suosituksista ei vielä johda tekoihin, ja uusia konkreettisia ratkaisuja tarvitaan. S-ryhmä helpottaa nyt kasvisten syömistä tuomalla myyntiin valmiiksi pestyjä, pilkottuja ja kuorittuja Helpot ja nopeat -tuotteita.

Kasvisten vähäinen kulutus johtuu usein tavallisen arjen haasteista. S-ryhmän teettämän kyselyn mukaan* 34 % vastaajista kokee, että vihannekset ja hedelmät ovat liian kalliita, eivätkä kaikki jaksa valmistaa niitä kiireisen arjen keskellä (29 %). Myös käsittely tuntuu vaivalloiselta. Vastaajista 16 % ei jaksa kuoria tai pilkkoa, ja monilta kasvikset unohtuvat helposti arjen keskellä (24 %).
”On ymmärrettävää, että kasvisten kuluttaminen koetaan hankalaksi. Syyt heijastavat suomalaisten arjen todellisuutta ja osoittavat, että kasvisten käytön lisäämiseksi tarvitaan sekä taloudellisia että käytännönläheisiä ratkaisuja asiakkaitamme varten”, toteaa S-ryhmän hedelmien ja vihannesten myyntipäällikkö Katarina Vikman.
Syyt kasvisten kulutuksen taustalla heijastelevat kulutuskäyttäytymisen valtatrendejä. Hinnan merkitys on suuri ja helppouden kaipuu vaikuttaa vahvasti suomalaisten ostokäyttäytymiseen. SOK:n teettämän asennetutkimuksen mukaan** peräti 50 % kokee ajanpuutteen haastavan arkea, 57 % valmistaa ruokaa entistä enemmän itse säästääkseen ruokakuluissa ja 64 % haluaa ruoanlaiton olevan nopeaa ja vaivatonta. Peräti 59 % käyttää mielellään puolivalmisteita ruoan valmistuksessa.
S-ryhmä helpottaa kasvisten syöntiä
S-ryhmä helpottaa kasvisten kuluttamista laajoilla toimenpiteillä. Syksyn aikana myyntiin tuodaan uusi edullinen Helpot ja nopeat -tuotesarja (Coop), johon kuuluu valmiiksi pestyjä, pilkottuja ja raastettuja kasviksia, kuten porkkanaraasteita, salaattisekoituksia ja bataattilankkuja.
Jatkossa kaikki Helpot ja nopeat -vihannekset löytyvät myymälöistä entistä helpommin. Prismoissa ja suurimmissa S-marketeissa esillepanoa korostetaan muun muassa Helpot ja nopeat -opasteilla. Muutokset tehdään eri myymälöissä eri aikaan, suurimmassa osassa nyt syksyn aikana.
”On huikeaa, että voimme vastata suomalaisten arjen haasteisiin ja helpottaa terveellistä elämää tarjoamalla asiakkaillemme monipuolisia, edullisia ja helppoja vihanneksia. Aiemmin olemme kannustaneet kasvisten syöntiin mm. satokauden tuotteiden esillepanoilla ja Alle euron hevi -myyntikonseptilla. Helpot ja Nopeat -tuotesarja mahdollistaa terveelliset valinnat kiireisenkin arjen keskellä, jokaiselle asiakkaallemme”, Vikman päättää.
Helpot ja Nopeat -tuotesarja (Coop) on tullut myyntiin Prismoihin, S-marketteihin, Saleihin ja Alepoihin sekä S-kaupat ruoan verkkokauppaan syyskuun alussa. Tuotesarja sisältää helppoja valmiiksi pestyjä, pilkottuja tai muuten valmisteltuja kasviksia.
*kysely S-ryhmän asiakasomistajille 2/ 2024 (n=2264), **(8/2024, Feelback Group Oy)
Lisätietoja:
Katarina Vikman, myyntipäällikkö
katarina.vikman@sok.fi
+358 10 768 6020
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
SOK:n viestintä
SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 9–16.
SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt.
Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa & ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissä ja oman pankkimme kautta.
Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme Suomeen vuosittain noin 500 miljoonaa euroa.
#parempipaikkaelää
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Suomalaiset panostavat entistä enemmän lemmikkiensä ravintoon – S-ryhmä tuo myyntiin superpremium-lemmikinruokasarjan22.9.2025 07:30:00 EEST | Tiedote
S-ryhmän myyntidatan ja kuluttajatutkimusten mukaan suomalaiset haluavat panostaa yhä enemmän lemmikkiensä ravintoon. Tärkeitä valintakriteereitä ovat lemmikin oma mieltymys, alkuperämaa, laadukkuus ja hinta-laatusuhde. S-ryhmä laajentaa tarjontaansa superpremium-lemmikinruokasarjalla, joka tulee myyntiin Prismoihin, suurimpiin S-marketteihin ja S-kaupat ruoan verkkokauppaan.
Antti Oksa päivittäistavarakaupan ja Sebastian Nyström käyttötavarakaupan johtajaksi SOK:lle16.9.2025 12:00:00 EEST | Tiedote
Antti Oksa on nimitetty päivittäistavarakaupan johtajaksi SOK:lle 16.9. alkaen. Oksa on aloittanut kaupparyhmän palveluksessa vuonna 2006 S-Trainee-valmennettavana ja on ennen uutta tehtäväänsä toiminut monipuolisesti päivittäistavarakaupan alueella. Viimeisimpänä hän on vastannut SOK:n päivittäistavarakaupan tuoteryhmäjohtamisesta. Sebastian Nyström on nimitetty käyttötavarakaupan johtajaksi SOK:lle 16.9. alkaen. Tehtävä on S-ryhmässä uusi. Nyströmin vastuualueeseen kuuluu käyttötavarakauppa Prisma-, Sokos- ja Sokos Emotion -ketjubrändeissä, ja johtajat Virpi Viinikainen ja Mika Laakso raportoivat jatkossa hänelle. Nyström tulee roolissaan keskittymään erityisesti S-ryhmän käyttötavarakaupan digitaalisuuden kehittämiseen. Sebastian Nyström aloitti SOK:lla vuonna 2015 strategiajohtajana ja on viimeisimpänä työskennellyt digipalveluista, IT:stä ja asiakkuudesta vastaavana muutosjohtajana. Ville Kinnunen on nimitetty Chief Digital Officer -tehtävään ja konsernijohtoryhmän jäseneksi SOK:l
Maalaus korostuu suomalaisten remontointisuunnitelmissa – Prisma tuo myyntiin uudet sisustusmaalit suosituimmissa sävyissä9.9.2025 07:55:00 EEST | Tiedote
S-ryhmän asiakasomistajilleen toteuttama tuore kyselytutkimus valottaa suomalaisten remontointisuunnitelmia. Kyselyyn vastasi yli 1900 suomalaista, ja sen tulokset puhuvat selkeää kieltä: pienet kodin remontit kiinnostavat nyt enemmän kuin suuret investoinnit. Useimmiten remontointiaikeissa suunnataan maalikaupoille. Prisman valikoimaan saapuneet uudet sisustusmaalit tuovat kymmenen Suomen suosituinta sävyä helposti remontoijien saataville.
Kaupan toimenpiteillä selvä vaikutus – S-ryhmän ruokakaupoissa hillittiin muovikassien kysyntää8.9.2025 08:15:00 EEST | Tiedote
Osana kansallista muovikassisitoumusta sekä pitkäaikaista kampanjointia yhdessä muiden kaupan alan toimijoiden kanssa, S-ryhmän ruokakaupoissa (Prisma, S-market, Sale, Alepa) on tehty toimenpiteitä muovikassien määrän vähentämiseksi. Toukokuun alussa aloitetun uuden myymäläviestinnän sekä eri kassivaihtoehtoja koskeneen hintamuutoksen myötä yhä harvempi osti muovikassin tänä kesänä.
Suomesta löytyy jo kauppoja, joissa puhelin on syrjäyttänyt lompakon5.9.2025 08:03:00 EEST | Tiedote
Tietyissä S-ryhmän toimipaikoissa jo joka toinen bonustapahtuma kirjataan puhelimella muovikortin sijaan. Muutos on tapahtunut lyhyessä ajassa, sillä esimerkiksi Applen laitteille S-Etukortin on voinut lisätä vasta viime vuodesta alkaen.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme