OECD:n jättitutkimus paljastaa nuorten opettajien uranvaihtoaikeiden yleistyneen – OAJ lisäisi mentorointia
Suomi huolehtii huomattavasti OECD-maiden keskivertoa huonommin uran alussa olevien opettajien mentoroinnista ja opettajien täydennyskoulutuksesta, selviää OECD:n tänään julkaisemasta TALIS-tutkimuksesta. Kehityskohteiden lisäksi TALIS kertoo positiivisista muutoksista. Esimerkiksi suomalaisopettajien tyytyväisyys omaan ammattiin on noussut.
Joka neljäs alle kolmekymppinen yläkoulun opettaja aikoo vaihtaa alaa seuraavien viiden vuoden sisällä. Alanvaihtoa suunnittelevien nuorten opettajien osuus on kasvanut 13 prosenttiyksikköä vuodesta 2018.
Tieto käy ilmi talousjärjestö OECD:n tänään julkaisemasta TALIS-tutkimuksesta, joka on maailman kattavin opettajille ja rehtoreille tehtävä kyselytutkimus.
TALIS paljastaa myös, että Suomessa vain 14 prosentilla uran alussa olevista opettajista on nimetty mentori, kun OECD:n keskiarvo on 26 %.
– Yhdeksän kymmenestä vastavalmistuneesta pitää opettajan peruskoulutusta laadukkaana, mutta tukea tarvittaisiin myös uran alkuun. Ne, joilla on ollut mentori, ovat muita tyytyväisempiä työhönsä, OAJ:n erityisasiantuntija Päivi Lyhykäinen sanoo.
Mentoroinnin lisäksi opettajat tarvitsevat täydennyskoulutusta läpi uran
OAJ on pitkään esittänyt mentorointimallia, jossa koulutettu mentori ohjaa vastavalmistuneiden opettajien ryhmää tai tukee henkilökohtaisesti uutta opettajaa työajalla. Ryhmässä jokainen oppisi myös toisiltaan uutta.
– Opettajaksi kouluttautuneista on tärkeää pitää huolta jo siksi, että Kevan arvion mukaan joka neljäs varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen opettajista eläköityy vielä tällä vuosikymmenellä, Lyhykäinen huomauttaa.
TALIS paljastaa puutteita myös yleisemmin opettajien täydennyskoulutuksessa. Vain neljäsosa (27 %) opettajista oli viimeisen vuoden aikana osallistunut työtään tukevaan täydennyskoulutukseen, kun OECD:n keskiarvo on 55 %.
– Esimerkiksi tekoäly on jo vallannut tiensä kouluihin. Opettajien on pitänyt omaksua uutta teknologiaa, mutta samalla suojella oppilaita sen haitallisilta vaikutuksilta. Tehtävässä onnistumiseen tarvitaan kipeästi täydennyskoulutusta, kuten elokuussa julkaistu OAJ:n digikyselykin osoitti.
Suomalaisopettajat tuntevat arvostusta työstään, mutta suunta on väärä
Puolet suomalaisopettajista tuntee yhteiskunnan arvostavan heidän työtään. OECD-maissa yhteiskunnan arvostusta tuntee keskimäärin vain noin joka viides. Arvostuksen kokemus on kuitenkin Suomessakin laskenut kymmenellä prosentilla vuodesta 2018, jolloin TALIS-tutkimus tehtiin edellisen kerran.
– Eri kyselyistä tiedämme suomalaisten arvostavan opettajan ammattia, mutta arvostus ei vieläkään välity tarpeeksi opettajille asti. Lisäksi vain joka neljäs opettaja tuntee, että päättäjät arvostavat heidän näkemyksiään. Tähän voi vaikuttaa esimerkiksi se, että koulutuksen rahoituksesta on edelleen leikattu. Päättäjien pitäisi selvästi paremmin kuunnella opettajia, Päivi Lyhykäinen sanoo.
Haasteita on TALIS-tutkimuksen mukaan esimerkiksi koulujen työrauhassa.
– Kurinpitoon käytetty aika on lisääntynyt lähes kaikissa maissa vuodesta 2018. Suomessa kurinpito on TALIS-tutkimuksen mukaan myös yleisin stressin aihe oppilaiden erilaisten tuen tarpeiden huomioimisen ohella, Lyhykäinen sanoo.
Oppitunnit ovat vain yksi puoli opettajan työstä
TALIS pureutui myös siihen, mihin opettajan työaika kuluu. Suomessa noin puolet opettajien työajasta on opetusta.
– Tämä jälleen muistuttaa alan ulkopuolisillekin, että opettajan työpäivä ei pääty siihen, kun lasten ja nuorten oppitunnit loppuvat. Opetuksen lisäksi työhön kuuluu paljon esimerkiksi viestittelyä huoltajien kanssa sekä opetuksen valmistelua ja oppilaiden arviointia, Lyhykäinen sanoo.
TALIS kertoo myös positiivisesta kehityksestä.
– Suomalaisten opettajien tyytyväisyys omaan ammattiin on noussut edellisestä selvityksestä, Lyhykäinen kertoo.
Mikä ihmeen TALIS?
- TALIS on OECD:n laajin kansainvälinen opettajia ja rehtoreita koskeva tutkimus. Suomi osallistui Talikseen kolmatta kertaa.
- Suomessa tutkimuksen kansallisesta toteutuksesta vastaa Jyväskylän yliopiston Koulutuksen tutkimuslaitos. Tutkimusta koordinoi Suomen osalta opetus- ja kulttuuriministeriö.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Päivi LyhykäinenErityisasiantuntijaOAJ
Puh:050 553 8111paivi.lyhykainen@oaj.fiHeikki PölönenViestintäpäällikköOAJ
Puh:+358 400 673 837heikki.polonen@oaj.fiOpetusalan Ammattijärjestö OAJ on työmarkkinajärjestö, joka valvoo koulutus-, kasvatus- ja tutkimusalan ammattilaisten etuja aina varhaiskasvatuksesta aikuiskoulutukseen.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Opetusalan Ammattijärjestö OAJ ry
OAJ: Koulutus säästyi lisäleikkauksilta, mutta vakava rasismikeskustelu varjosti riihtä2.9.2025 22:31:59 EEST | Tiedote
OAJ:n puheenjohtaja Katarina Murto on tyytyväinen siihen, että koulutus säästyi hallituksen budjettiriihessä lisäleikkauksilta, mutta harmittelee samalla jo aiemmin tehtyjä merkittäviä koulutusleikkauksia. Budjettiriihtä varjosti vakava rasismikeskustelu, jolla voi olla kielteisiä vaikutuksia tarvittavaan maahanmuuttoon ja kotoutumiseen.
Hallitus uhkaa jäädä omista tavoitteistaan – OAJ:ltä ratkaisuehdotuksia budjettiriiheen12.8.2025 07:30:00 EEST | Tiedote
Hallituksen aiemmin tekemien päätösten seurauksena koulutuksen rahoitus on jäämässä tällä hallituskaudella noin puoli miljardia euroa miinukselle. Budjettiriihessä ei lisäleikkauksiin ole varaa, OAJ:n puheenjohtaja Katarina Murto toteaa. Opettajarekisterin perustaminen olisi hänestä kustannustehokas tapa edistää sitä, että koulutus säilyy Suomessa laadukkaana.
OAJ:n kysely: Opettajia ei kouluteta riittävästi digiosaamiseen4.8.2025 11:59:00 EEST | Tiedote
Opetusalan henkilöstöä koulutetaan työpaikoilla digivälineiden ja -sovellusten käyttöön täysin riittämättömästi, kertoo OAJ:n tuore jäsenkysely. Opetuksen digitalisaation myötä opettajien työhön kulunut aika ja työn kuormittavuus ovat lisääntyneet.
OAJ:s enkät: Lärare får inte tillräcklig fortbildning i digital kompetens4.8.2025 11:59:00 EEST | Pressmeddelande
Undervisningspersonalen får alldeles för lite utbildning i hur man använder digitala verktyg och applikationer i arbetet. Det här visar OAJ:s färska medlemsenkät. Digitaliseringen av undervisningen har dessutom ökat lärarnas arbetsmängd och arbetsbelastning.
Mediakutsu: OAJ pureutuu mediainfossaan 4.8. lukuvuoden suuriin koulutus- ja työmarkkinateemoihin28.7.2025 08:00:00 EEST | Kutsu
Opetusalan Ammattijärjestön perinteinen lukuvuoden avausinfo tarjoaa toimittajille tärppejä, jotka auttavat seuraamaan ja tulkitsemaan koulutuksen ja työmarkkinoiden kysymyksiä läpi alkavan lukuvuoden. Lisäksi julkaisemme kahden tuoreen jäsenkyselyn tulokset. Toimittajat voivat osallistua tilaisuuteen etänä tai paikan päällä Akavatalossa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme