Erikoiskaupan liitto Etu ry

Moni ikääntynyt kuluttaja korostaa laatua enemmän kuin hintaa

Jaa

Suomalaiset 55 vuotta täyttäneet kuluttajat korostavat laatua ostopäätöksissään. Laatu ostopäätöksen tärkeimpänä tekijänä korostuu erityisesti kodinkoneissa ja elektroniikassa sekä terveystuotteissa.

Henkilö pitää aurinkolaseja peilitarjottimen päällä.
Tuore tutkimus tarkastelee yli 55-vuotiaiden kulutuskäyttäytymistä. Aleksi Poutanen

Erikoiskaupan liitto ETU ry tutki poikkeuksellisen laajasti suomalaisten 55 vuotta täyttäneiden käsityksiä itsestään kuluttajina. Kyselyn toteutti tutkimusyhtiö Verian, jonka paneelikyselyyn vastasi internetissä heinä-, elo- ja syyskuussa yhteensä 3824 kohderyhmään kuulunutta. 

Erikoiskaupan liitto ETU ry tutkii säännöllisesti suomalaisten kulutuskäyttäytymistä Ostopolkututkimuksella. Tänä vuonna kysely kohdistettiin 55 vuotta täyttäneisiin. Nämä vastasivat kysymyksiin, jotka liittyivät kahdeksaan toimialaan: vaatteet ja kengät, urheiluvälineet, kodinkoneet ja elektroniikka, terveystuotteet, kirjakauppatuotteet, korutuotteet, näkemiseen liittyvät tuotteet ja palvelut sekä rauta- ja sisustuskauppatuotteet. Erikoiskaupan liitto Etu ry on toteuttanut tutkimushankkeen yhdessä toimialaliittojensa kanssa. 

Ikääntyneiden ostopolut noudattelevat monella tavalla kaikkien suomalaisten näkemyksiä ja ostokäyttäytymistä, mutta yllätyksiäkin löytyy. Vastoin stereotypioita iäkkäät kuluttajat eivät ole kovimpia tarjoushaukkoja. Viime vuonna tutkituista 15 vuotta täyttäneistä kuluttajista vajaa kaksi kolmasosaa (63 %) on ”Täysin samaa mieltä” tai ”Melko samaa mieltä” siitä, että he etsivät mahdollisimman hyviä tarjouksia laatumerkeistä. Vuonna 2025 ikääntyneiden tuloksissa tämä osuus jää pienemmäksi (55 %). 

Nyt tutkitun kohderyhmän sisällä nuorimmat, eli 55–64-vuotiaat, ovat usein tarkimpia löytämään halvimmat hinnat ja innokkaimpia ostamaan hyvistä tarjouksista kuin kohderyhmän vanhimmat eli 64 vuotta täyttäneet. Vanhimmassa ikäluokassa hinnan merkitys siis vähenee. 

Tutkituista toimialoista kahdessa eli kirjakauppatuotteissa sekä vaatteissa ja kengissä hinta mainitaan ostopäätöksessä tärkeimmäksi useammin kuin laatu. Muilla kuudella tutkitulla toimialalla laatu on ikääntyneille tärkeämpi. Aivan erityisen korkealla laadun merkitys on kodinkoneissa ja elektroniikassa. Tällä toimialalla laadun valitsee tärkeimmäksi peräti 45 % kohderyhmään kuuluvista. Samalla toimialalla hinnan valitsee tärkeimmäksi 23 %. 

Linkki tutkimustiivistelmään.

Tutkimusyhtiö Verian toteutti verkkokyselyn probabilistisessa suomalaisessa internetpaneelissa kesällä ja alkusyksystä 2025 suomen kielellä. Vastausajat olivat keskimäärin 15 minuuttia. Kukin vastaaja vastasi yleisiin kulutuskäyttäytymistä kartoittaviin kysymyksiin sekä lisäksi korkeintaan neljään eri toimialaan, joista vastaajalla on itsellään kokemusta. Nuorimmat vastaajat olivat 55-vuotiaita, vanhimmat yli 90-vuotiaita. 

Tulokset on vakioitu vastaamaan vakioväestöä iän, sukupuolen ja asuinpaikan mukaan. Tutkimuksen tulosten niin sanottu luottamusväli 95 % luottamustasolla vaihtelee 50 % vastaustasolla ±1,7 prosenttiyksikön (kokonaistulokset) ja ±3,8 prosenttiyksikön (toimialakohtaiset tulokset) välillä. 

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Liitteet

Tietoja julkaisijasta

Erikoiskaupan liitto Etu auttaa erikoiskaupan toimijoita menestymään niin Suomessa kuin kansainvälisestikin. Vuonna 1920 perustettu Erikoiskaupan liitto edustaa 13 kaupan ja terveyden toimialaa. Liiton jäsenyhdistyksiin kuuluu yli 900 yritystä, jotka työllistävät yli 40 000 työntekijää. www.etu.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Erikoiskaupan liitto Etu ry

Kiertokauppa kasvanut vauhdilla – uhkaako Kiina-krääsä myös second hand -markkinoita?18.9.2025 07:30:00 EEST | Tiedote

Jo 66 prosenttia suomalaisista ja 81 prosenttia alle 30-vuotiaista on vuoden aikana ostanut käytettyjä tuotteita. Kiertokaupan kuluttajamarkkina on kasvanut kahdessa vuodessa 56 prosenttia noin 1,4 miljardiin euroon. Samalla kuitenkin Kiina-krääsä, eli EU:n ulkopuolisten halpaverkkokauppojen kuten Temun ja Sheinin tarjonta, on alkanut tukkia myös kiertokaupan kanavia, ja pahimmillaan se uhkaa kiertotalouden toteutumista kaupassa.

Kotimainen verkkokauppa elpymässä – toisella vuosineljänneksellä kasvua lähes viisi prosenttia10.9.2025 10:41:47 EEST | Tiedote

Suomessa toimivien verkkokauppojen myynti kasvoi lähes viisi prosenttia huhti-kesäkuussa viime vuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna. Jatkossa verkkokaupat odottavat kasvua varsinkin kansainvälisiltä markkinoilta, vaikka geopolitiikan käänteet huolestuttavatkin. Suurimmiksi kansainvälisen kasvun esteiksi verkkokaupat näkevät muun muassa markkinointiresurssit ja -osaamisen. Myös verkkokauppatoimitusten hinnoittelua ihmetellään.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye