Forskning: Att veta vad man tjänar jämfört med andra ökar tillfredsställelsen och påverkar ekonomiska val
En omfattande experimentell studie visar att när människor får veta hur deras inkomst står sig jämfört med andras, påverkar det både hur nöjda de är och hur de agerar. Tack vare en innovativ metod kunde forskarna på ett säkert sätt visa hur inkomstinformation inverkar på upplevd tillfredsställelse. Studien tittade också på hur information i en enkät kan påverka verkliga ekonomiska beslut – något som gör forskningen banbrytande.
Studien utfördes i samarbete mellan Svenska handelshögskolan (Hanken), Tammerfors universitet och Statistikcentralen. Totalt bjöds 21 000 slumpmässigt utvalda finländare att delta i en enkätundersökning.
Deltagarna ombads först att uppskatta sin inkomstposition i relation till andra finländare eller till en mer specifik referensgrupp (till exempel personer med samma utbildningsnivå eller yrke). Resultaten visade att majoriteten underskattade sin position. Därefter fick en del av deltagarna veta sin faktiska inkomstposition – vilket för de flesta innebar en positiv överraskning och ökade tillfredsställelsen med den egna inkomsten.
Det är vanligt att inkomstjämförelser förknippas med negativa känslor, men studien visar att effekten beror på hur människor uppfattar sin ekonomiska position från början. Genom positiva överraskningar kan ökad transparens kring inkomster faktiskt bidra till större helhetstillfredsställelse.
De som fick information jämfördes med en kontrollgrupp som inte fick veta sin inkomstposition. Tack vare det slumpmässiga urvalet och stora datamaterialet kan forskarna påvisa ett tydligt kausalt samband mellan inkomstinformation och tillfredsställelse.
Deltagarna fick även ersättning, vars storlek berodde på hur nära deras uppskattning låg den faktiska inkomstpositionen. De kunde dessutom välja att donera en del av ersättningen till välgörenhet. Det är första gången Statistikcentralen tillsammans med forskare genomför en experimentell enkätstudie av detta slag, där ersättningen är kopplad till deltagarnas val i enkäten.
– Det gör studien metodologiskt innovativ och öppnar upp nya möjligheter för andra forskare, säger professor Kaisa Kotakorpi, ledare för spetsforskningsenheten för skatteforskning vid Tammerfors universitet.
– Syftet med ersättningen är att ge deltagarna incitament att tänka igenom sina svar noggrant och sträva efter att komma så nära sanningen som möjligt, vilket ökar tillförlitligheten i resultaten, tillägger Topi Miettinen, ledare av forskningsprojektet och professor i nationalekonomi vid Hanken.
Att få veta sin verkliga inkomstposition påverkade inte bara hur nöjd man kände sig – det förändrade också hur man agerade. Deltagare som fick veta att de hade en bättre position än väntat donerade mer till välgörenhet än kontrollgruppen. Inkomstinformationen påverkade även personens framtida inkomster: de som tjänade mindre än de förväntat sig inom sin yrkesgrupp ökade sina inkomster, medan de som tjänade mer än väntat fick lägre inkomster jämfört med kontrollgruppen som inte fick någon information.
– Att information påverkar människors faktiska val, inte bara deras enkätsvar, är också ett banbrytande inslag i studien, säger Kotakorpi.
Forskningsartikeln har accepterats för publicering i tidskriften American Economic Journal: Applied Economics.
För mer information:
Topi Miettinen, professor, Svenska handelshögskolan, tfn 040 352 1406, topi.miettinen@hanken.fi
Kaisa Kotakorpi, professor, Tammerfors universitet, tfn 050 318 2487, kaisa.kotakorpi@tuni.fi
Om
Svenska handelshögskolan är den äldsta handelshögskolan i Finland, med verksamhet i
Helsingfors och Vasa. Den är ett ledande, internationellt ackrediterat universitet med över
hundra års erfarenhet av utbildning och forskning inom ekonomi. Forskningen är mycket
ansedd och utgör grunden för all undervisning. Hanken har ett nära samarbete med
näringslivet och ett aktivt alumnnätverk med drygt 16 000 alumner som arbetar i över 70
olika länder.
Följ Svenska handelshögskolan
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svenska handelshögskolan
Petri Kokko ny executive in residence på Hanken18.9.2025 09:42:14 EEST | Pressmeddelande
Före detta Googledirektören, AI-experten och styrelseproffset Petri Kokko har utsetts till executive in residence vid Svenska handelshögskolan (Hanken) inom institutionen för företagsledning och organisation.
Petri Kokko on nimitetty Kauppakorkeakoulu Hankenin executive in residence -tehtävään18.9.2025 09:42:14 EEST | Tiedote
Entinen Googlen johtaja, tekoälyn asiantuntija ja kokenut hallitusammattilainen Petri Kokko on nimitetty executive in residence -tehtävään Kauppakorkeakoulu Hankenin johtamisen ja organisaatioiden laitokselle.
Petri Kokko appointed executive in residence at Hanken School of Economics18.9.2025 09:42:14 EEST | Press release
Former Google director, AI expert, and experienced board professional Petri Kokko has been appointed executive in residence at Hanken School of Economics, within the Department of Management and Organisation.
Hanken rankas bland de tre främsta handelshögskolorna i Norden8.9.2025 10:28:58 EEST | Pressmeddelande
Svenska handelshögskolans (Hanken) magisterutbildning rankas på plats 60 i årets upplaga av Financial Times Masters in Management-rankning. Hanken får således toppbetyg som en av Nordens tre främsta handelshögskolor. Financial Times rankar årligen de 100 bästa handelshögskolorna i världen som erbjuder magisterutbildning i ekonomi.
Hanken Pohjoismaiden kolmen parhaan kauppakorkeakoulun joukossa8.9.2025 10:28:58 EEST | Tiedote
Kauppakorkeakoulu Hankenin maisteriohjelma on sijalla 60 Financial Timesin tämänvuotisessa Masters in Management -rankingissa. Hanken saa siis huippuarvosanan yhtenä Pohjoismaiden kolmesta parhaasta kauppakorkeakoulusta. Financial Times rankkaa vuosittain maailman 100 parasta kauppakorkeakoulua, jotka tarjoavat maisterikoulutusta taloustieteessä.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum