Valteri

Sovelletun uimaopetuksen tarve lisääntynyt

Jaa

Sovelletulla ja yksilöllisellä uimaopetuksella voidaan jokaiselle lapselle löytää uintityyli, jolla vedessä liikkuminen on turvallista. Uimataito ja vesipätevyys nousevat esille myös juuri julkaistuissa koulun uimaopetuksen suosituksissa. Tutkimukset osoittavat, että suomalaisten lasten uimataito on heikentynyt. Opetus- ja kulttuuriministeriöstä on lokakuun aikana haettavissa valtionavustusta perusopetuksen uimataidon vahvistamiseen. 

Poika istuu uima-altaan portailla. Aikuinen pitää poikaa käsistä kiinni. Poika on kastanut kasvot veteen ja puhaltaa veteen kuplia.
Uimaopetuksen pohjataitoihin kuuluu kasvojen kastaminen veteen ja hengityksen hallitseminen. Milla Vahtila / Valteri

Suomalaisten lasten uimataidon heikentyessä yhä useampi lapsista hyötyy koululiikunnassa sovelletusta uimaopetuksesta, jossa vahvistetaan uinnin pohjataitoja ja osataitoja. Pohjataitoja ovat kasvojen kastaminen veteen, veden alle meneminen ja hengityksen hallitseminen. Kokonaisen uintisuorituksen oppiminen vaatii yhä useammin pilkottujen osataitojen vahvistamista. Ohjeiden ymmärtämiseksi monipuoliset tavat ohjeistaa tukevat oppimista.  

Lähtökohtaisesti jokainen lapsi koululiikunnassa hyötyy sovelletusta uimaopetuksesta, harjoitusten pilkkomisesta ja turvallisen uimaympäristön luomisesta.

-Uimataito on monen asian yhdistämistä vaativa asia. Vähäinen kokemus vedestä ja uimisesta vaatii tarpeeksi pitkään pohjataitojen harjoittelemista, että vedestä tulee turvallisen tuntuinen elementti. Vasta sitten itsenäisen uimisen oppiminen on mahdollista, sanoo Henni Petäjistö, yksi uinnin konsultaation asiantuntijoista Valterissa sekä Suomen Uimaopetus- ja hengenpelastusliiton erityisuinnin kouluttaja.

-Uimataidon lisäksi tarvitaan veden kunnioittamista. Vaikka vesi on toisaalta tasa-arvoinen elementti, on se myös arvaamaton ja siksi vaarallinen. Tätä ymmärrystä ei kaikilla ole.

Minkä pienenä oppii

Kasvavassa määrin uimaopetukseen osallistumisen haasteina ovat vedenpelko, tottumattomuus vedessä liikkumiseen tai erilaiset toimintakyvyn rajoitteet. Uimaan oppimisen herkkyyskausi on alle kouluikäisenä, siksi jokaisen lapsen olisi hyvä saada kosketus uimataitoihin ja uimakulttuuriin jo esi- ja alakoulussa.

Myös juuri julkaistut koulun uimaopetuksen suositukset korostavat uimaopetuksen aloittamista jo esiopetusikäisenä. Toinen suosituksissa tärkeäksi nostettu teema on vesipätevyys, jonka yksi osa on riittävä uimataito. Uimataidon lisäksi vesipätevyys käsittää muun muassa turvallisuustiedot ja asenteet. (Lähde: Suomen Uimaopetus- ja hengenpelastusliitto.) 

Uinnin ohjaus ja konsultaatio kunnille

Valterin Helsingin toimipisteellä uinnin ohjausta ja konsultointia perheille ja perusopetukseen on tarjottu jo yli 20 vuotta. Helsingin toimipisteelle uimataidon konsultointiin kuljetaan parhaimmillaan 500 kilometrin välimatkoja, kun asiakkaita ja perheitä saapuu Kokkolasta, Lappeenrannasta, Hämeenlinnasta ja Lahdesta.

-Valterin uinnin konsultaation palvelua ei sellaisenaan ole muualla Suomessa. Meillä on vahva asiantuntemus nimenomaan koululiikuntaan liittyvään soveltavaan liikuntaan ja erityisuinnin osaamiseen. Sen ammattitaidon perässä osa asiakkaistamme ovat valmiita matkaamaan pitkiäkin välimatkoja, jos hyvinvointialue palvelun mahdollistaa, kertoo Petäjistö.

Valterin uinnin konsultaatiota tarjotaan pääasiassa hyvinvointialueiden maksusitoumuksilla lapsille ja nuorille, mutta myös koulun uimaopetuksen tukea on tarjolla kunnan sivistystoimen rahoittamana. Lisäksi Valterissa koulutetaan mm. liikunnanopettajia soveltavan uinnin osaamisessa. Liikunnanopettajien lisäksi koulutuksesta hyötyvät koulun uimaopetuksessa mukana olevat luokanopettajat ja koulunkäynnin ohjaajat. 

Suomalaisten lasten uimataito on heikentynyt (lähde: Uimataitotutkimus 2022). Opetus- ja kulttuuriministeriöllä on käynnissä valtionavustushaku perusopetuksen uimataidon vahvistamiseen. Avustusta on haettavissa vuosille 2025–2027 yhteensä 3,5 miljoonaa euroa. Hakuaika päättyy 30.10.2025.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Henni Petäjistö
Fysioterapeutti ja erityisuinnin kouluttaja (SUH)
Valteri - Tukea oppimiseen ja koulunkäyntiin
puh: +358 29 533 5353
henni.petajisto@valteri.fi

Kuvat

Poika istuu uima-altaan portailla. Aikuinen pitää poikaa käsistä kiinni. Poika on kastanut kasvot veteen ja puhaltaa veteen kuplia.
Uimaopetuksen pohjataitoihin kuuluu kasvojen kastaminen veteen ja hengityksen hallitseminen.
Milla Vahtila / Valteri
Lataa

Linkit

Valterin palvelut kunnille

Valteri on Opetushallituksen alaisuudessa toimiva oppimisen tuen keskus, joka vahvistaa kuntien lakisääteisiä oppimisen ja koulunkäynnin tuen toimia. Palvelumme kohdistuvat lapsen, nuoren tai oppilasryhmän tarvitsemaan tukeen sekä heidän kanssaan työskentelevien ammattilaisten osaamisen kehittämiseen. Palvelemme ympäri Suomen.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Valteri

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye