Tekoälyn käyttö työnhaussa tuplaantui – 5 yleisintä tapaa
Tekoäly on noussut nopeasti työnhaun yleiseksi työkaluksi, ja sen käyttötavat monipuolistuvat. Duunitorin tuore tutkimus osoittaa, että työnhakijat eivät enää hyödynnä tekoälyä vain työhakemusten teossa, vaan työnhaun eri vaiheissa. Lue myös, mitä sudenkuoppia muutokseen liittyy.

- Työnhakupalvelu Duunitorin uuden työnhakijatutkimuksen mukaan tekoälyä käyttää 37 prosenttia aktiivisista työnhakijoista, kun vuosi sitten niin teki 18 prosenttia.
-
69 prosenttia tekoälyä hyödyntäneistä hakijoista pitää sitä hyödyllisenä työnhaussa.
Kuljemme kuitenkin jälkijunassa:
”Suomessa tekoälyn käyttö työnhaussa on vähäisempää kuin esimerkiksi Yhdysvalloissa ja Britanniassa, joissa alustavien arvioiden mukaan jo yli puolet työhakemuksista on tekoälyn avustamia”, kertoo tekoälyyn erikoistuneen Reilu rekrytointi -tutkimushankkeen tutkija Heidi Lehtovaara.
Näin työnhakijat käyttävät tekoälyä
Hakijat hyödyntävät tekoälyä aiempaa monipuolisemmin. Duunitorin tutkimuksen mukaan tekoälyn yleisimmät käyttötavat työnhaussa ovat:
-
Oman osaamisen sanoittaminen ja kuvaaminen hakemuksessa tai CV:ssä (61 prosenttia)
-
Hakemuksen ja CV:n räätälöinti tehtävään sopivaksi (52 prosenttia)
-
Hakemuksen ja CV:n oikoluku ja kielen parantaminen (41 prosenttia)
-
Työhaastatteluun valmistautuminen (25 prosenttia)
-
Avainsanojen etsiminen työpaikkailmoituksista (22 prosenttia)
”Tutkimuskirjallisuus tukee havaintoa, että tekoälyn käyttö hakemusten viimeistelyssä voi olla työnhakijalle merkittävä etu”, Lehtovaara kertoo.
Harvinaisempia tapoja käyttää tekoälyä ovat esimerkiksi sopivien työtehtävien keksiminen, taustatiedon kerääminen ja palkkatoiveen määrittely.
”Mitä enemmän ihmiset käyttävät tekoälyä, sitä paremmin he ymmärtävät, missä kaikessa siitä voi olla hyötyä”, sanoo Duunitorin johtava asiantuntija Lauri Vaisto.
”Paras hyöty riippuu yksilön tarpeista. Yksi haluaa apua työpaikkailmoituksen jäsentämiseen, toinen päästä alkuun hakemustekstissä ja kolmas rohkaisua jännittävään haastattelutilanteeseen. Tärkeintä on kuitenkin, että hakija istuu itse kuskin penkillä. Viimeistään haastatteluvaiheessa täytyy pärjätä omillaan. Silloin voi käydä köpelösti, jos kaiken edeltävän ajattelun on ulkoistanut koneälylle.”
Harva työnhakija käyttää tekoälyä työpaikkojen löytämiseen. Vaikeassa talous- ja työllisyystilanteessa avoimiin paikkoihin tulee valtavasti hakijoita, joten Lehtovaara vinkkaa valjastamaan tekoälyn piilotyöpaikkojen metsästämiseen. Tekoäly voi auttaa esimerkiksi kartoittamaan sopivia työnantajia, tiimejä ja tehtäviä sekä tukea verkostoitumisessa.
Riskinä hukkua generoituun massaan – puolin ja toisin
Tekoäly auttaa niin työnhakijoita kuin työnantajiakin, mutta sen käyttö ei ole täysin ongelmatonta.
”Riskiksi on tutkimuksissa tunnistettu tekoälyn käytöstä seuraava geneerinen ja tasalaatuinen kieli, mikä vaikeuttaa joukosta erottautumista. Toisaalta tekoälyä taitavasti hyödyntävät työnhakijat voivat vahvistaa hakemusten persoonallisuutta ja saada siten etumatkaa”, Lehtovaara kertoo.
Geneerisyys vaikeuttaa myös sopivien osaajien löytämistä – etenkin kun hakijoita on paljon.
”Tekoälyn kasvava rooli on saanut työnantajat tarkkailemaan, onko hakemuksia laadittu tekoälyn avulla. Työnantajat saattavat tunnistaa hakemuksissa tekoälytyylin piirteitä, kuten liiallista sanojen toiston, ajatusviivojen tai luetteloinnin viljelyä. Se voi vaikuttaa epäaidolta ja mekaaniselta.”
Tekoälyn tuoma murros voi tarkoittaa, että rekrytointiprosesseja täytyy miettiä uusiksi.
”Kannustan työnantajia pohtimaan luovasti, miten työnhakudokumenttien muotoa ja rakennetta voisi kehittää. Niiden olisi hyvä ohjata hakijoita tuomaan tekoälyn avulla osaamistaan selkeästi esiin niin, ettei yksilöllisyys katoa massatuotannon sekaan.”
”Myös moni työnhakija tuskailee tasapaksujen työpaikkailmoitusten kanssa, eli ongelmaa esiintyy pöydän molemmin puolin. Tekoäly tuottaa keskiarvoista tekstiä, ellei sitä ohjeista toimimaan toisin. Sekä hakijoiden että työnantajien kannattaa antaa sille enemmän tietoa ja kysyä, miten itseä tai organisaation erityispiirteitä voisi tuoda paremmin esiin”, Lauri Vaisto lisää.
Tekoälyn varjopuolista Lehtovaara nostaa esille myös yksityisyyden.
”Suositut tekoälypalvelut, kuten ChatGPT ja Gemini, saattavat käyttää etenkin ilmaisversioiden keskusteluja arvaamattomilla tavoilla. Tämä on erityisen ongelmallista työnhaun kontekstissa, jossa käsitellään usein arkaluonteisia ja henkilökohtaisia tietoja.”
Tekoäly epäilyttää etenkin naisia
Duunitorin Lauri Vaisto yllättyi tutkimustuloksissa siitä, että ikä ei vaikuttanut asenteisiin tekoälyn käyttöä kohtaan. Sen sijaan sukupuolet suhtautuivat tekoälyyn eri tavoin.
Miehet pitävät vastausten perusteella tekoälyä työnhaussa useammin hyödyllisenä ja hyväksyttävänä keinona, kun taas naisilla korostuu varovaisuus ja kokemus tekoälyn käytöstä epäreiluna. Naisille on myös miehiä tärkeämpää, että työnantaja kertoo tekoälyn hyödyntämisestä hakemusten käsittelyssä.
”Työnantajan on tärkeää viestiä avoimesti ja selkeästi, miten se käyttää tekoälyä rekrytointiprosessissa. Tämä ei ole pelkästään eettinen velvollisuus, vaan myös strateginen mahdollisuus erottautua edukseen kilpailijoista”, Lehtovaara sanoo.
Lue lisää tekoälystä ja rekrytoinnista.
Näitä aloja tekoäly mullistaa eniten
Neljä kymmenestä työnhakijasta pitää tekoälytaitoja tärkeinä tulevissa työtehtävissään. Merkitys korostuu tietotyön tekijöillä ja on vähäisempää suorittavassa työssä.
Vastaajat pelkäävät tekoälyn vievän työpaikkoja etenkin korkeapalkkaisen asiantuntijatyön aloilla. Näiden toimialojen ammattilaiset uskovat tekoälyn vähentävän eniten oman alan työpaikkoja:
-
Taloushallinto ja pankkiala
-
Muut palvelut liike-elämälle, konsultointi, tutkimus
-
Markkinointi, mainonta, media ja viestintä
-
Hallinto ja yleiset toimistotyöt
-
Tietotekniikka ja ohjelmistokehitys
”Kaikki teknologiset innovaatiot ovat vaikuttaneet työhön. Puhelin, tietokone ja internet ovat tehneet joitain työnteon muotoja tarpeettomiksi, mutta myös tuoneet tilalle uusia. Tekoälyyn kannattaa suhtautua apuvälineenä, jonka voi opetella valjastamaan hyödykseen”, Vaisto kommentoi.
Kaipaatko lisätietoa?
Haluatko tietää lisää työmarkkinoista tai tarvitsetko asiantuntijan haastatteluun? Ole yhteydessä!
Lataa Työnhaku Suomessa -tutkimuksen raportti.
Duunitorin Työnhaku Suomessa -tutkimus toteutettiin 14.8.–12.9.2025 yhdessä Taloustutkimuksen kanssa. Vastaajia oli yhteensä 3 026 eri puolilla Suomea. Aineisto kerättiin Duunitorin sivustolla ja Taloustutkimuksen verkkopaneelissa. Tulokset on painotettu valtakunnallisesti iän, sukupuolen ja alueen mukaan.
Reilu rekrytointi -hankkeessa rekrytointitutkijoiden Heidi Lehtovaaran, Matti Laukkarisen ja Sami Koivusen tavoitteena on tukea rekrytoijien digikyvykkyyttä ja edistää reiluja rekrytointikäytäntöjä. Hanketta rahoittaa AMI-säätiö ja koordinoi Tampereen yliopiston Työelämän tutkimuskeskus. Duunitori on yksi hankkeen yhteistyökumppaneista.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Lauri VaistoJohtava työnantajakuva- ja strategiakonsulttiDuunitori Oy
Puh:+358 40 550 1103lauri.vaisto@duunitori.fiHeidi LehtovaaraVäitöskirjatutkijaTampereen yliopisto
Puh:+35850 5454 159heidi.lehtovaara@tuni.fiAino SalonenViestintäjohtajaDuunitori Oy
Puh:+35850 4144 245aino@duunitori.fiduunitori.fiKuvat









Duunitori on Suomen suurin työnhakupalvelu. Vuonna 2024 Duunitorilla vierailtiin yli 55 miljoonaa kertaa. Vuonna 2009 perustettu yritys kokoaa avoimet työpaikkailmoitukset ja ohjaa ne alustansa lisäksi sadoille ylläpitämilleen sosiaalisen median sivuille. Duunitorin sosiaalisen median kanavia seuraa Suomessa lähes miljoona ihmistä. Duunitorin työelämämedia julkaisee uutisia, vinkkejä ja tarinoita työnhausta, rekrytoinnista ja työelämästä. Työnantajille Duunitori tarjoaa rekrytointimarkkinoinnin ja työnantajakuvan kehittämisen palveluita. Vuonna 2019 Duunitori laajeni Ruotsiin ja perusti Jobbland-työnhakupalvelun. Vuonna 2023 Duunitori rantautui Norjaan ja osti paikallisen Jobbsafari-työnhakupalvelun. Vuonna 2024 Duunitori jatkoi kasvuaan Ruotsissa ostamalla Keeparo-työnantajabränditoimiston, Allalöner-palkkatietopalvelun ja Jobbsafari-työnhakupalvelun.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Duunitori Oy
Etätyö houkuttelee, mutta usein siitä ei kerrota hakijoille – näillä aloilla on eniten etätyöpaikkoja26.11.2025 05:03:00 EET | Tiedote
Duunitorin data ja työnhakututkimus kertovat, miten etätyöpaikkojen määrä on kehittynyt ja minkä alojen ammattilaisille etätyö on kaikkein tärkeintä. Lue myös asiantuntijan kommentit etätyön merkityksestä.
Suorahaku väheni, mutta on tullut jäädäkseen – lue markkinan trendeistä20.11.2025 05:00:00 EET | Tiedote
Yhä useampi suomalainen saa nykyisin yhteydenoton headhunterilta, ja muitakin kuin johtajia etsitään suorahaulla. Listedsin ja Duunitorin uusi selvitys kertoo, miten suorahakumarkkina on kehittynyt taloudellisesti vaikeana aikana. Lue asiantuntijan analyysi markkinan tilanteesta ja tulevaisuudesta.
Enemmistö on hakenut töitä saamatta mitään vastausta – ”Työnhaku tuntuu juoksuhiekalta”5.11.2025 05:03:00 EET | Tiedote
Duunitorin uusi tutkimus ja työpaikkadata kertovat karusta työmarkkinatilanteesta. Lue myös, mitkä asiat turhauttavat työnhaussa.
Sanna Frisk on Vuoden rekrytoija – nämä ovat vuoden vaikuttavimmat työelämäteot31.10.2025 08:02:26 EET | Tiedote
Vuoden parhaat rekrytointialan teot ja tekijät palkittiin Rekrygaalassa torstaina 30. lokakuuta. Lue, mikä vuoden 2025 voittajia yhdistää.
Uusi tutkimus: nämä ovat Suomen houkuttelevimmat työnantajat21.10.2025 05:03:00 EEST | Tiedote
Duunitorin tuore työnhakijatutkimus kertoo, mitkä työnantajat ovat vetovoimaisimpia. Lue myös, millä tavoin hakijoille kannattaa viestiä ja mikä saa osaajat hakemaan työpaikkaa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme