Päihteet pois liikenteestä, nuorten ajokulttuuri ja mikroliikkuminen vaativat muutosta
Yli 300 kuolemaan johtaneen liikenneonnettomuuden tutkinnassa mukana ollut Uudenmaan tutkijalautakunnan ajoneuvotekninen jäsen Heikki Haapakallio nostaa esiin kolme vakavaa liikenneturvallisuuden haastetta: päihteet, nuorten ajokulttuurin ja mikroliikkumisen vastuuttoman käytön.

Haapakallion mukaan liikenneonnettomuuksien tutkinnassa tiedonkeruu on kaiken perusta. Tutkintalomakkeet ovat onnettomuustutkinnan selkäranka.
– Tavoitteena on tasalaatuinen data, ja se syntyy vain huolellisella työllä, Haapakallio sanoo.
Liikenneonnettomuuksien tutkijalautakunnat selvittävät kuolemaan johtaneiden onnettomuuksien kulun, riskitekijät ja olosuhteet, mutta eivät ota kantaa syyllisyyteen tai korvauksiin.
Kolme kipukohtaa: päihteet, nuoret ja mikroliikkuminen
Nuorten onnettomuudet pysäyttävät aina.
– Ne koskettavat eri tavalla, Haapakallio sanoo.
Hän nostaa esiin kolme tieliikenteen kehityskohdetta:
- Päihteet pois liikenteestä. “Helpommin sanottu kuin tehty. Lisäksi liikennekasvatusta tulisi saada kouluihin.”
- Nuorten ajaminen. ”Ikäpoikkeusluvalla ajavia tulisi jollain tavalla rajoittaa – olipa kyse ajoreitistä, ajankohdasta tai kavereista kyydissä.”
- Mikroliikkumisen kenttä, kuten sähköpotkulaudat ja kevyet ajoneuvo. “Koetaan kansalaisoikeudeksi ilman velvoitteita”. Haapakallion mukaan tämä ajattelutapa kaipaa muutosta.
Tutkintatyö alkaa paikan päältä
Suomessa toimii 20 alueellista liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntaa, joissa on yhteensä noin 270 jäsentä. Uudenmaan lautakunnassa mennään paikan päälle aina, kun se on mahdollista. Onnettomuuden kulkua arvioidaan eri asiantuntijoiden näkökulmista: poliisin, lääkärin, ajoneuvoteknisen, liikenneteknisen ja käyttäytymistieteilijän.
– Alussa tunnelma on usein sekava. On hahmotettava, kuka tuli mistä, missä törmäys tapahtui ja ketä oli kyydissä. Sen jälkeen voi syventyä yksityiskohtiin, Haapakallio kuvailee.
Ajoneuvoteknisen jäsenen tehtävänä on selvittää mahdolliset tekniset syyt onnettomuudelle ja ymmärtää, miten uhrit ovat saaneet vammansa. Koko tutkinnassa pyritään laajasti selvittämään onnettomuuteen johtaneita tekijöitä eri jäsenten asiantuntemuksella.
Haapakallio työskenteli aiemmin raskaan liikenteen katsastajana. Katsastustausta on antanut hyvän pohjan myös tutkintatyöhön – konkreettisia esimerkkejä siitä, mitä voi mennä pieleen ja miksi.
Vaikka päivätyö on jäänyt taakse, Haapakallio jatkaa tutkijalautakunnassa.
– Jokainen tutkinta on mahdollisuus oppia, ja estää seuraava, hän sanoo.
Onnettomuustietoinstituutissa (OTI) teemme työtä ehkäistäksemme liikenneonnettomuuksia Suomessa. Koordinoimme liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien toimintaa ja hallinnoimme tutkinnasta kerättyä tietoa. Tilastotiedon määrä ja laatu ovat kansainvälisesti ainutlaatuisia.
Yhteyshenkilöt
Leena Piirtoviestinnän asiantuntija Onnettomuustietoinstituutti
Puh:0457 8208 344leena.piirto@vakuutuskeskus.fiMediapalvelu klo 9-15Onnettomuustietoinstituutti
Puh:040 4504700viestinta@vakuutuskeskus.fiKuvat

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Onnettomuustietoinstituutti
Mediakutsu: Onko ajoterveyden arviointi ratkaisu vakaviin liikenneonnettomuuksiin? – tilaisuus Kokkolassa 30.10.14.10.2025 09:40:00 EEST | Kutsu
Ajoterveyden puutteet korostuvat vakavimmissa liikenneonnettomuuksissa. OTIn mediatilaisuudessa tarkastellaan, miltä ajoterveyden arvioinnin kokonaiskuva näyttää onnettomuustutkinnan näkökulmasta. Mitä terveydenhuollon ammattilaiset voivat tehdä ja mitä jää muiden vastuulle?
Alkolukko estäisi merkittävän osan henkilöautojen kuolemaan johtaneista onnettomuuksista3.10.2025 07:30:00 EEST | Tiedote
Nykyinen turvatekniikka ei estä päihtyneen kuljettajan virheitä. Tutkijalautakuntien ennakkotietojen mukaan alkolukko vakiovarusteena olisi voinut ehkäistä noin kolmanneksen viime vuoden henkilöautojen aiheuttamista kuolemaan johtaneista onnettomuuksista, pois lukien sairaskohtaukset ja tahallaan aiheutetut tapaukset.
Liikennekuolemien määrä ennallaan – jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden kuolemat laskussa24.9.2025 07:40:00 EEST | Tiedote
Tammi–elokuussa tapahtui 114 kuolemaan johtanutta tieliikenneonnettomuutta, joissa menehtyi 127 ihmistä. Jalankulkija- ja pyöräilyonnettomuuksissa kuoli 21 henkilöä, vähiten viiteen vuoteen.
Mediakutsu: Autojen uuden turvatekniikan vaikutukset liikennekuolemiin - tilaisuus Kajaanissa 2.10.15.9.2025 12:45:00 EEST | Kutsu
Tervetuloa Onnettomuustietoinstituutin mediatilaisuuteen Kajaanissa torstaina 2.10. klo 11.00–11.30. Tilaisuudessa tarkastellaan, miten autojen turvatekniikka on vaikuttanut liikennekuolemiin ja mitä on odotettavissa tulevaisuudessa.
Kysely: Alkolukko tärkein liikenneturvallisuustoimi11.9.2025 05:00:00 EEST | Tiedote
Alkolukko toistuvasti päihtyneenä ajaneiden autoihin nousi tärkeimmäksi liikenneturvallisuustoimeksi tuoreessa kyselyssä. Huoli rattijuopumuksista on kasvanut kahdessa vuodessa, ja kuljettajan ajoterveys korostuu aiempaa selvemmin.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme