Selvitys: Hankintalain uudistamisesta satojen miljoonien kustannukset kunnille – Huoli huoltovarmuudesta ja kyberturvallisuudesta nousee
Jos hankintalain uudistukseen liittyvä kuntien in house -yhtiöitä koskeva muutos tulee voimaan hallitusohjelmakirjauksen mukaisena, kunnille koituu uudistuksesta noin 600 miljoonan euron lisäkustannukset. Tämä käy ilmi FCG:n Kuntaliitolle tekemästä selvityksestä, jossa kunnat arvioivat mahdollisen lakiuudistuksen muutoskustannusvaikutuksia.

Vaikka lakiuudistusta on valmisteltu pian kahden vuoden ajan, tähän mennessä ei ole arvioitu uudistuksen kustannusvaikutuksia. Nyt julkaistu selvitys on ensimmäinen ja toistaiseksi ainoa arvio uudistuksen taloudellisista vaikutuksista kuntiin ja kaupunkeihin.
Selvitykseen osallistuneet pienet kunnat arvioivat lakiuudistuksen muutoskustannuksiksi keskimäärin 473 euroa/asukas, ja keskisuuret kunnat keskimäärin 41 €/asukas.
– Tuloksissa on nähtävissä, että uudistus vaikuttaa eri tavalla pieniin ja isompiin kuntiin, selvityksen tekijä, vanhempi neuvonantaja Tuomas Riihivaara FCG:stä toteaa.
– Pienempien kuntien keskeisenä haasteena on palvelujen jatkuvuuden turvaaminen ja uusien tuotantotapojen ratkominen in house-yhteistyön mahdollisen päättymisen jälkeen. Suuremmilla kunnilla kyse on korostetummin in house-yhtiöiden omistusjärjestelyihin liittyvistä haasteista.
Lakiuudistuksen kustannusvaikutuksia selvitettiin 11 erilaisen ja eri puolilla Suomea sijaitsevan kunnan ja kaupungin kanssa. Kun näiden kuntien arviot suhteutetaan kaikkien Suomen kuntien yhteenlasketuiksi muutoskustannuksiksi, kustannusarvioksi muodostuu noin 600 miljoonaa euroa.
Mahdolliset poikkeukset vähentävät kustannuksia jonkin verran
Hallitus valmistelee hankintalakiin muutosta, joka rajoittaisi kuntien mahdollisuutta ostaa palveluita osaomistamiltaan in house-yhtiöiltä, jos kunnan omistusosuus on alle 10 prosenttia. Julkisuudessa on mainittu, että jätehuollon ja jäteveden sekä kirjastopalvelujen toiminta suljetaan 10 prosentin sääntelyn piiristä ulos.
Jos nämä poikkeukset toteutuvat, koko maan kattava muutoskustannus on noin 455 miljoonaa euroa. Pienten kuntien kustannusten keskiarvo olisi tässä tilanteessa noin 323 euroa asukasta kohden ja keskisuurten kuntien noin 37 euroa asukasta kohden.
– Työministeri Matias Marttisen julkisuudessa mainitsemat poikkeukset ovat välttämättömiä, jotta ihmisille tärkeiden palvelujen jatkuvuus jätehuollossa ja jätevesihuollossa sekä kirjastopalveluissa voidaan turvata. Kuten kustannuslaskelmista voi huomata, nämä poikkeukset eivät kuitenkaan vielä ratkaise kuntien talousahdinkoa, Kuntaliiton toimitusjohtaja Minna Karhunen kommentoi.
ICT-sidosyksiköiden purkaminen on turvallisuusriski
Selvityksessä kunnat toivat esiin huolensa huoltovarmuuteen ja kyberturvallisuuteen liittyen etenkin ruoka- ja ICT-palveluissa.
Kuntien kaikkea dataa, myös kriittisiä turvallisuustietoja, ylläpidetään digialustoilla. Kriittisiä tietoja ovat esimerkiksi valmius- ja evakuointisuunnitelmat sekä tietyt paikka- ja henkilötiedot. Useat kuntaomisteiset kriittisen infran yhtiöt ovat riippuvaisia kunnan ICT-palveluista.
– Monet kunnat ovat järjestäneet ICT-palvelunsa yhteisten in house -yhtiöiden kautta. Jos nämä yhtiöt puretaan, kuntien ICT-osaaminen ja -kyvykkyys romuttuu varsinkin Pohjois- ja Itä-Suomessa. On todennäköistä, että hinnat karkaavat ja riskit kasvavat. On myös yhä vaikeampaa varmistaa, etteivät kriittiset tiedot missään olosuhteissa joudu vääriin käsiin, toteaa kuntien varautumisesta ja turvallisuudesta vastaava kehittämispäällikkö Ari Korhonen Kuntaliitosta.
Jos kunnalla ei ole resursseja eikä osaamista kehittää omaa ICT-hallinnointia tai kyberturvaa, kunta on markkinatoimijoiden armoilla myös kriittisten tietosisältöjen suhteen.
– Kuntien kriittiset tiedot ovat osa kansallista turvallisuutta. Yksittäinen kunta ei ehkä näyttäydy merkittävänä, mutta useamman toimijan suunnitelmia vertaamalla voi päästä jäljille esimerkiksi laajemmista puolustuksellisista linjauksista. Meidän tulisi vahvistaa kuntien ICT-varautumista poikkeusoloihin ja kriittisten tietojen suojausta, ei rikkoa sitä, Ari Korhonen lisää.
Osaamisen puute huolettaa
Kunnat ovat uudistuksen vastustuksessaan poikkeuksellisen yksimielisiä. Keskeisimpiä vastustusargumentteja ovat toimivien in house -järjestelyjen purkaminen, vaikka toimivia markkinoita ei tule useimmille sektoreille syntymään, uudistuksesta aiheutuvat kustannukset ja hallinnollinen taakka sekä huoltovarmuuteen ja turvallisuuteen liittyvät seikat.
Selvityksestä käy ilmi, että pienemmissä kunnissa on harvoin erillistä hankintaresurssia. Osaamisen ja resurssien puutteet liittyvät etenkin hankinta-, sopimus- ja yhtiöjärjestelyosaamiseen. Osaamisvajetta paikataan mm. hankkimalla ulkoisia asiantuntijapalveluita, mikä aiheuttaa huomattavia kustannuksia.
Tietoa selvityksen toteuttamisesta
Selvitykseen osallistuivat Hartola, Hämeenlinna, Kempele, Kärsämäki, Lappeenranta, Mikkeli, Nurmijärvi, Salla, Savitaipale, Taivassalo ja Toivakka.
FCG keräsi syksyllä 2025 valituilta yhdeltätoista kunnalta tietoja hankintalakiuudistuksen vaikutuksista. Fokuksena oli uudistuksen vaikutus kuntien in house-yhtiöiden asemaan ja se, miten suuria muutoskustannuksia uudistus mahdollisesti aiheuttaa. Lisäksi jokaisen kunnan edustaja haastateltiin, jossa tuloksia syvennettiin.
Kaikissa muutoskustannusarviossa ovat mukana sekä tähän mennessä syntyneet kustannukset että tulevat kustannukset aina siirtymäkauden loppuun saakka. Arviot muutoskustannusten suuruudesta ovat tässä vaiheessa karkeita ja suuntaa antavia.
Muutoskustannuksia ovat esimerkiksi oman organisaation tekemä valmistelutyö, ulkopuolisen asiantuntemuksen ostotarve muutoksen toteuttamiseksi, mahdollisiin omistusjärjestelyihin liittyvät kustannukset, tietojärjestelmiin liittyvät muutoskustannukset sekä muut kertaluonteiset muutoskustannukset.
Lisätietoja:
Selvityksestä: vanhempi neuvonantaja Tuomas Riihivaara FCG, p. 050 350 4632
Turvallisuudesta ja varautumisesta: kehittämispäällikkö Ari Korhonen Kuntaliitto, p. 044 797 1550
Hankintalain uudistamisesta yleisesti: johtava juristi Eeva-Riitta Högnäs Kuntaliitto, p. 041 506 3414
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Hanna Kaukopuro-KlemettiViestintäpäällikkö
Puh:+358 50 597 4918hanna.kaukopuro-klemetti@kuntaliitto.fiLinkit
Kunnat luovat perustan asukkaiden hyvälle elämälle. Kuntaliitto tekee työtä, jotta kunnat onnistuvat tehtävässään. Suomen Kuntaliitto on kaikkien maamme kuntien ja kaupunkien kaksikielinen etujärjestö, kunnallisten palvelujen asiantuntija ja kehittäjä. Kuntaliitto.fi on kuntatiedon keskus internetissä.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Suomen Kuntaliitto / Finlands Kommunförbund
Tammerfors borgmästare Ilmari Nurminen ny ordförande för Kommunförbundets styrelse4.12.2025 15:12:02 EET | Pressmeddelande
Kommunförbundets förbundsdelegation har idag 4.12.2025 valt delegationens presidium samt styrelse och styrelsens presidium. Till ordförande för Kommunförbundets styrelse valdes Tammerfors borgmästare Ilmari Nurminen (SDP).
Tampereen pormestari Ilmari Nurminen valittiin Kuntaliiton hallituksen puheenjohtajaksi4.12.2025 14:52:07 EET | Tiedote
Kuntaliiton valtuuskunta valitsi tänään 4.12.2025 valtuuskunnan puheenjohtajiston sekä hallituksen ja hallituksen puheenjohtajiston. Kuntaliiton hallitusta valittiin johtamaan Tampereen pormestari Ilmari Nurminen (SDP).
Ett föravtal har ingåtts om försäljningen av Kommunernas hus27.11.2025 10:13:50 EET | Pressmeddelande
Finlands kommunstiftelse sr och HGR Property Partners Oy har ingått ett föravtal om försäljning av fastigheten Kommunernas hus. Byggnaden, som stod färdig år 1982, omfattar ett helt kvarter och den har blivit en viktig och känd del av stadsbilden i Berghäll på adressen Andra linjen 14 i Helsingfors.
Kuntatalon kiinteistökaupasta solmittiin esisopimus27.11.2025 10:09:47 EET | Tiedote
Suomen Kuntasäätiö sr ja HGR Property Partners Oy ovat solmineet esisopimuksen Kuntatalon kiinteistökaupasta. Vuonna 1982 valmistunut korttelin laajuinen rakennus on muodostunut keskeiseksi ja tunnistettavaksi osaksi Kallion kaupunkikuvaa osoitteessa Toinen linja 14, Helsinki.
Rådet för bedömning av lagstiftningen fann brister i utkastet till in-house-proposition: Kommunförbundet vädjar till regeringen att ge reformen mer tid26.11.2025 14:13:16 EET | Pressmeddelande
Rådet för bedömning av lagstiftningen lyfter fram flera brister i lagförslaget om en revidering av upphandlingslagen och förutsätter att förslaget korrigeras i enlighet med rådets utlåtande innan det överlämnas till riksdagen.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme