Vilkas Group Oy

Kotimaisen verkkokaupan kasvu jatkunut, mutta uhka Kiinasta painaa – ”Herätyskello soi, mutta suunta on käännettävissä”

Jaa

Kotimainen verkkokauppa on kasvanut kolmannella vuosineljänneksellä euromääräisesti lähes 5 prosenttia, samalla kun tilausmäärä nousi 14 %. Verkkokauppaindeksi kertoo ostokäyttäytymisen muutoksesta: Suomalaiset ostavat verkosta aiempaa useammin, mutta halvempaa. ”Kasvu on jatkunut myös toisen vuosineljänneksen poikkeuksellisen kovan kasvun jälkeen, ja se on talouden kannalta tärkein viesti. Kiinalaisen krääsäkaupan räjähdysmäinen kasvu vaatii kuitenkin nyt nopeita vastauksia, vaara vaanii jo lähellä”, sanoo indeksiä tuottavan Vilkas Group Oy:n hallituksen puheenjohtaja Markku Korkiakoski.

Kiinalaisen verkkokaupan massiivinen krääsätuonti Suomeen on jo vakava uhka kotimaiselle verkkokaupalle, johtava verkkokaupan asiantuntija Markku Korkiakoski varoittaa.
Kiinalaisen verkkokaupan massiivinen krääsätuonti Suomeen on jo vakava uhka kotimaiselle verkkokaupalle, johtava verkkokaupan asiantuntija Markku Korkiakoski varoittaa.

Lehdistötiedote 24.10.2025

Kotimainen verkkokauppa on jatkanut euromääräistä kasvuaan, mutta painottuen edullisempiin tuotteisiin. Uunituore Verkkokauppaindeksi  perustuu lähes 2000 suomalaisen verkkokaupan todellisiin ostotapahtumiin, minkä vuoksi se heijastaa kulutuksen muutoksia reaaliaikaisesti ja on edellä hitaammin päivittyviä talousmittareita.

”Tämä ei ole barometri tai mielipidekysely, vaan kovaa dataa toteutuneista ostoista. Siksi signaalia on syytä käsitellä vakavasti myös koko talouden tasolla”, painottaa Vilkas Group Oy:n hallituksen puheenjohtaja Markku Korkiakoski. Vilkas on johtava suomalainen verkkokauppatoimittaja, joka on tuottanut Suomen ainoaa reaaliaikaista verkkokaupan mittaria jo 11 vuotta.

Vaara kotimaiselle verkkokaupalle – kaksi ulospääsytietä

Korkiakosken mukaan kuluttajien lisääntynyt hintaherkkyys ja halpatuonti ovat siirtäneet ostamista pelottavaa vauhtia kiinalaisiin verkkokauppoihin. Toisaalta viime vuosien epävarmuus on kerryttänyt suomalaisten tileille mittavan säästöpuskuri. Verkkokaupan ja koko talouden keskinäissuhdetta pitkään seurannut Korkiakoski on tehnyt tekoälyavusteisen kokonaisanalyysin, joka kertoo kriittisen pisteen kotimaiselle verkkokaupalle olevan pelottavan lähellä.

”Herätyskello soi nyt, mutta suunta on käännettävissä. Ilman toimia kiinalaisen krääsäkaupan pysäyttämiseksi, vaaran paikka tulee pian. Pelkkään matematiikkaan perustuva analyysi kertoo, että jos mikään ei muutu, kotimaisen pk-verkkokaupan markkinaosuus voi pudota kriittiseen 5 %:iin jo vuoden 2026 puolivälissä. Se tarkoittaa käytännössä sitä, että monelle toimijalle ei jää riittävää markkinaa elinkelpoisuuden turvaamiseksi. En tähän halua uskoa, mutta vaara on todellinen.”

Korkiakoski näkee kaksi realistista, toisiaan täydentävää polkua, joilla suuntaa voidaan muuttaa.

”Ensinnäkin EU:n regulaatio – etenkin jos halpatuonti Kiinasta ohjattaisiin ensin eurooppalaisiin tullivarastoihin – voi kaventaa halpatuonnin etumatkaa nopeasti, kun toimeenpano etenee.”

”Toiseksi talouskasvu: Kun epävarmuus hellittää ja ostamisen pelot poistuvat, eurot suuntautuvat historiallisesti takaisin arvokkaampiin, laadukkaampiin – ja usein kotimaisiin – hankintoihin. Se tarkoittaa keskimääräisen ostoksen kasvua sekä kotimaisen verkkokaupan, kaupan ja koko talouden vahvistumista myös ilman sääntelymuutoksia. Tämä ei silti ole automaattista, vaan kotimaisen tarjonnan on vastattava kysyntään laadukkaalla palvelulla ja kilpailukykyisin hinnoin.”

Kotimaisen verkkokaupan kriisiytyminen Kiina-tuonnin takia olisi vakava isku koko kaupan alalle Suomessa, millä olisi erittäin kielteisiä vaikutuksia työllisyyteen ja koko talouteen. Korkiakoski kuitenkin muistuttaa, että on paljon syytä toiveikkuuteen ja menestyminen on omissa käsissämme.

”Esimerkiksi uutiset jäänmurtajakaupoista ovat valtavan myönteisiä. Verkkokauppaindeksin kautta katsottuna jo se, että euromääräinen myynti jatkoi selvää kasvua – vaikkakin Q2:ta maltillisemmin – kertoo ostovalmiuden palaamisesta. Se on taloudelle vahvasti myönteinen signaali. Nyt täytyy panostaa talouskasvuun ja samalla huolehtia, että krääsätuonti Kiinasta saadaan kuriin.”

Lisätietoa:
Markku Korkiakoski
, hallituksen puheenjohtaja, Vilkas Group Oy, 0400 434 244, markku@vilkas.fi

Avainsanat

Vilkas on Suomen johtava verkkokauppatoimittaja ja sopiva kumppani kaiken kokoisille verkkokauppiaille. 2000 asiakastamme ovat laaja skaala pienyrittäjistä suuryrityksiin. Verkkokauppaindeksin mukaan asiakkaidemme vuosittainen kasvuvauhti on yli kymmenen prosenttia.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Vilkas Group Oy

Verkkokaupan kasvu pomppasi liki 25 prosenttiin: ”On realistista ennakoida jopa yli 2 prosentin talouskasvua, jos uusia yllätyksiä ei tule”24.7.2025 08:00:00 EEST | Tiedote

Verkkokauppa on kasvanut toisella vuosineljänneksellä peräti 24 %, kertoo kotimaisten verkkokauppojen todellista myyntiä seuraava Verkkokauppaindeksi. ”Tällaiset poikkeuksellisen voimakkaat käänteet Verkkokauppaindeksissä ovat aiemmin ennakoineet kulutuksen ja BKT:n muutoksia n. 1–2 kvartaalin viiveellä. Tätä kautta merkittävää käännettä kasvuun on nyt syytä odottaa”, arvioi verkkokauppaindeksejä miltei 20 vuotta analysoinut Markku Korkiakoski, indeksejä tuottavan Vilkas Group Oy:n hallituksen puheenjohtaja.

Kauppasota uhkaa verkkokaupan lupaavaa kasvua: ”EU:n sisämarkkina saatava nyt kuntoon” – MobilePay tähtää jo ohi Applen ja Googlen30.4.2025 10:00:17 EEST | Tiedote

Uunituore Verkkokauppaindeksi kertoo suomalaisen verkkokaupan 12 prosentin kasvusta. Jo kolmatta kvartaalia jatkunut kasvu on kuitenkin vaarassa. ”Kun ostovoima viimein kohentuu, kauppasota uhkaa vetää maton kaupan kasvulta. EU:n sisämarkkina on nyt saatava kuntoon ja maksaminen on avain”, lataa Verkkokauppaindeksiä tuottavan Vilkas Group Oy:n hallituksen puheenjohtaja Markku Korkiakoski. Lupaavaa ratkaisua EU-maksamiseen tarjoaa hurjasti kasvava MobilePay, joka tähyää jo ohi Applen ja Googlen.

”Pelätty ALV-nosto ei katkaissut nousua” – Taloudelle rohkaiseva merkki kotimaisesta verkkokaupasta: ”Sesonki jopa yli odotusten”28.1.2025 12:26:01 EET | Tiedote

Verkkokauppa on kasvanut 8 prosenttia huolimatta arvonlisäveron nousemisesta, kertoo 2000 suomalaisen verkkokaupan todellista myyntiä seuraava Verkkokauppaindeksi. ”Tämä on erinomainen uutinen, talouden suunta on ylöspäin. Edes pelätty ALV-nosto ei katkaissut nousua”, kuvaa Verkkokauppaindeksiä tuottavan Vilkas Group Oy:n hallituksen puheenjohtaja Markku Korkiakoski. Matkahuollon mittarit kertovat samaa, mutta katse on eteenpäin: ”Nyt jännitämme, riittävätkö ostovoima ja ostohalu kasvuun vielä vuoden alkuneljänneksellä”, pohtii Matkahuollon johtaja Kati Nevalainen.

”Tämä on paras joululahja koko Suomelle!” – Verkkokauppa kasvuun kahden vuoden syöksykierteen jälkeen: ”Talouden nousu on nyt totta”18.10.2024 09:02:40 EEST | Tiedote

Verkkokaupan jyrkkä alamäki on viimein ohi. Noin 2000 suomalaisen verkkokaupan todellista myyntiä seuraava Verkkokauppaindeksi kertoo, että verkkokaupan euromääräinen myynti on nyt 7 prosentin kasvussa. ”Verkkokauppaindeksi on myös koko talouden mittari. Siksi tämä on suuri uutinen: talouden nousu on nyt totta”, iloitsee Verkkokauppaindeksiä tuottavan Vilkas Group Oy:n hallituksen puheenjohtaja Markku Korkiakoski. Myös Matkahuolto valaa uskoa kotimaisen verkkokaupan ja talouden valoisampaan tulevaisuuteen: ”Yli puolet suomalaisista aikoo ostaa lahjoja kotimaisista verkkokaupoista”, kertoo Matkahuollon johtaja Kati Nevalainen.

”Ei 7 %, ei edes 70 %, vaan 7-kertainen säästö”: Vilkas Group tähtää johtoasemaan AI-palveluissa verkkokauppiaille, kumppanina Microsoft28.8.2024 09:30:00 EEST | Tiedote

Vilkas Group esittelee tänään uudet tekoälypalvelunsa verkkokauppiaille. ”Olemme yhdistäneet AI-teknologioita tuottamaan verkkokauppiaille erittäin konkreettisia hyötyjä asiakaspalvelussa ja markkinoinnissa”, kiteyttää Vilkkaan toimitusjohtaja Markku Korkiakoski. Palveluita siivittää uunituore yhteistyö Microsoftin kanssa. ”Tukemalla Vilkasta voimme tuoda tekoälytyökalujen hyötyjä laajalle joukolle suomalaisia verkkokauppoja ja yrittäjiä”, perustelee Microsoftin kumppanuuksista Suomessa vastaava johtaja Veli Myllylä.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye