Hastighetsbegränsningarna under vintern och den mörka perioden tas i bruk på NTM-centralen i Södra Österbottens landsvägar

Dela

Hastighetsbegränsningarna under vintern och den mörka perioden 2025–2026 tas i bruk på landsvägarna i Södra Österbotten, Österbotten och Mellersta Österbotten från och med onsdag 29.10.2025. De sänkta begränsningarna förbättrar trafiksäkerheten när man övergår till årets mörkaste tid, även om det inte råder egentligt vinterväglag överallt.

Trafikskylt som visar hastighetsbegränsning på 80 km/h längs en landsväg med omgivande skog och klar himmel.
Hastighetsbegränsningarna för vintern och den mörka perioden tas i bruk i Finland den här veckan, med onsdag 29.10 som huvudsaklig bytesdag. Begränsningarna byts senast fredag 31.10. De sänkta hastigheterna träder i kraft genast när trafikmärkena har bytts. Bild: NTM-centralen i Södra Österbottens

Hastighetsbegränsningarna för vintern och den mörka perioden tas i bruk i Finland den här veckan, med onsdag 29.10 som huvudsaklig bytesdag. Begränsningarna byts senast fredag 31.10. De sänkta hastigheterna träder i kraft genast när trafikmärkena har bytts.

På NTM-centralen i Södra Österbottens landsvägar med en körbana utan mitträcke sänks alla 100 km/h hastighetsbegränsningar till 80 km/h. Den sammanlagda längden på dessa vägavsnitt är cirka 1360 km.

Hastighetsbegränsningen 120 km/h på Vasa motorväg sänks till 100 km/h på en cirka 9 km lång sträcka. På Vasa motorväg sänks inte hastighetsbegränsningen 100 km/h under vintern.

Hastighetsbegränsningen 100 km/h blir i kraft under vintern på sådana vägavsnitt där körriktningarna är åtskilda med mitträcke. På riksväg 8 är sådana avsnitt den cirka 9 kilometer långa sträckan Hemstrand–Kvevlax och den cirka 2,5 km långa sträckan mellan Vassorfjärden och Ölis. 100 km/h hastighetsbegränsning blir också i kraft på riksväg 19 på den cirka 18 km långa sträckan Rengonharju–Nurmo längs Seinäjoki östra omfartsväg samt på omkörningsfilerna med mitträcke mellan Atria-Hipintie och i Lappo mellan Muurimäki-Jouttikallio.

På samma sätt som tidigare sänks hastighetsbegränsningen på en kort sträcka från 80 km/h till 60 km/h på riksväg 8 vid fyrvägskorsningen i Hopsala i Kronoby.

Förändringar från tidigare är att vintern 2025–2026 sänks hastighetsbegränsningen från 80 till 60 km/h på en kort sträcka på riksväg 19 vid Nurmo åbro i Seinäjoki. Hastighetsbegränsningen är i kraft under vintern och den mörka perioden tills bron har reparerats. På regionväg 711 mellan Heroja i Kuortane och riksväg 16 i Alajärvi sänks hastighetsbegränsningen på avsnitt med allmän hastighetsbegränsningen (80 km/h) till 70- och 60 km/h. 60 km/h hastighetsbegränsning införs på två vägavsnitt där beläggningen är speciellt dålig och där det dessutom finns brister i körbanans lutning.

I Finland återinförs sommarhastigheterna i början av april när dagarna blir längre och väglaget bättre.

På vintern rör vi oss främst i mörker – det lönar sig att lätta på gasen

Under vintern och den mörka perioden minskar hastighetsbegränsningarna risken för olyckor som annars är dubbelt större i mörker och flerdubbelt större i halka jämfört med läget i dagsljus och på torrt väglag.

När sommartiden tagit slut rör vi oss mestadels i mörker. Därför övergår man i slutet av oktober till hastighetsbegränsningarna för vintersäsongen även om det egentliga vinterväglaget fortfarande låter vänta på sig.

Om man ännu kombinerar mörker med regn eller snöblandat regn kan sikten tidvis vara mycket dålig. Då är det svårare att urskilja andra trafikanter såsom fotgängare och cyklister. Att lätta på gasen bakom ratten hjälper också i det avseendet.

Lägre körhastigheter ger föraren mer tid att reagera på och agera i överraskande situationer. Den högsta tillåtna hastigheten är ofta inte samma sak som säker körhastighet, särskilt inte under vintern. Det är bäst att lätta på gasen ytterligare om förhållandena kräver det.

Det är viktigt att följa hastighetsbegränsningarna inte bara för trafiksäkerhetens skull utan också för att dubbdäck sliter beläggningen snabbare redan vid hastigheter över 80 km/h. De sänkta vinterbegränsningarna leder dessutom till minskad bränsleförbrukning och lägre utsläpp.

Man måste helt enkelt reservera mer tid för resan. Se också till att bilens däck passar för väglaget och att bakljusen säkert lyser även vid skymning och dåligt väglag. Fotgängare och cyklister bör använda reflexer senast nu och se till att cykelljusen är i skick, förutom framljuset även den röda baklyktan.

Nyckelord

Kontakter

NTM-centralen
Liikenneturvallisuusvastaava Kjell Lind
puh. 0295 027 734, kjell.lind@ely-keskus.fi

Bilder

Trafikskylt som visar hastighetsbegränsning på 80 km/h längs en landsväg med omgivande skog och klar himmel.
Hastighetsbegränsningarna för vintern och den mörka perioden tas i bruk i Finland den här veckan, med onsdag 29.10 som huvudsaklig bytesdag. Begränsningarna byts senast fredag 31.10. De sänkta hastigheterna träder i kraft genast när trafikmärkena har bytts. Bild: NTM-centralen i Södra Österbottens
Ladda ned bild

Dokument

Länkar

Om oss

Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus | NTM-centralen i Södra Österbotten
Päätoimipaikka Seinäjoki: Alvar Aallon katu 8, PL 156
Vaasa: Wolffintie 35 | Kokkola: Pitkänsillankatu 15

0295 027 500
http://www.ely-keskus.fi/etela-pohjanmaa

Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus on monialainen, alueellinen toimija. Haluamme edistää alueemme elinvoimaa, kestävää kasvua ja hyvää tulevaisuutta sekä hyvinvointia ja sisäistä turvallisuutta. Hoidamme elinkeinoihin, ympäristöön ja liikenteeseen liittyviä tehtäviä asiakkaidemme eli ihmisten, yritysten ja yhteisöjen hyväksi. Teemme työtämme Etelä-Pohjanmaan lisäksi Pohjanmaan ja Keski-Pohjanmaan alueilla ympäristö- ja liikenneasioissa.

ELY-keskusten valtakunnallisia tiedotteita voit lukea täältä: ELY-keskukset

NTM-centralen i Södra Österbotten är en branschövergripande, regional aktör. Vi vill främja livskraft, hållbar tillväxt, en god framtid samt välstånd och intern säkerhet i regionen. Vi sköter uppgifter i anslutning till näringslivet, miljön och trafiken för våra kunders, dvs. människors, företags och sammanslutningars bästa. Vi är verksamma utöver i Södra Österbotten även i Österbotten och Mellersta Österbotten i fråga om miljö- och trafikfrågor.

NTM-centralernas riksomfattande pressmeddelanden kan du läsa här: NTM-centralerna

Andra språk

Följ Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus | NTM-centralen i Södra Österbotten

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus | NTM-centralen i Södra Österbotten

Saukkojärven vesilupa on saanut lainvoiman (Etelä-Pohjanmaa)20.10.2025 12:01:00 EEST | Tiedote

Alavudella sijaitsevan Saukkojärven aktiivinen säännöstely aiotaan lopettaa ja pitkään vallinnut vedenpinnan korkeustaso säilytetään jatkossa pohjapadon avulla. Hankkeen vesilain mukainen lupa on saanut lainvoiman 26.9.2025, kun korkein hallinto-oikeus hylkäsi valituslupahakemuksen. Lupa sisältää määräykset Saukkojärven pohjapadon rakentamisesta ja järven vedenkorkeudesta sekä pysyvistä käyttöoikeuksista ja korvauksista pohjapatoalueelle ja pysyvästi veden alle jäävälle maa-alueelle.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye