Hastighetsbegränsningarna under vintern och den mörka perioden tas i bruk på NTM-centralen i Södra Österbottens landsvägar
Hastighetsbegränsningarna under vintern och den mörka perioden 2025–2026 tas i bruk på landsvägarna i Södra Österbotten, Österbotten och Mellersta Österbotten från och med onsdag 29.10.2025. De sänkta begränsningarna förbättrar trafiksäkerheten när man övergår till årets mörkaste tid, även om det inte råder egentligt vinterväglag överallt.

Hastighetsbegränsningarna för vintern och den mörka perioden tas i bruk i Finland den här veckan, med onsdag 29.10 som huvudsaklig bytesdag. Begränsningarna byts senast fredag 31.10. De sänkta hastigheterna träder i kraft genast när trafikmärkena har bytts.
På NTM-centralen i Södra Österbottens landsvägar med en körbana utan mitträcke sänks alla 100 km/h hastighetsbegränsningar till 80 km/h. Den sammanlagda längden på dessa vägavsnitt är cirka 1360 km.
Hastighetsbegränsningen 120 km/h på Vasa motorväg sänks till 100 km/h på en cirka 9 km lång sträcka. På Vasa motorväg sänks inte hastighetsbegränsningen 100 km/h under vintern.
Hastighetsbegränsningen 100 km/h blir i kraft under vintern på sådana vägavsnitt där körriktningarna är åtskilda med mitträcke. På riksväg 8 är sådana avsnitt den cirka 9 kilometer långa sträckan Hemstrand–Kvevlax och den cirka 2,5 km långa sträckan mellan Vassorfjärden och Ölis. 100 km/h hastighetsbegränsning blir också i kraft på riksväg 19 på den cirka 18 km långa sträckan Rengonharju–Nurmo längs Seinäjoki östra omfartsväg samt på omkörningsfilerna med mitträcke mellan Atria-Hipintie och i Lappo mellan Muurimäki-Jouttikallio.
På samma sätt som tidigare sänks hastighetsbegränsningen på en kort sträcka från 80 km/h till 60 km/h på riksväg 8 vid fyrvägskorsningen i Hopsala i Kronoby.
Förändringar från tidigare är att vintern 2025–2026 sänks hastighetsbegränsningen från 80 till 60 km/h på en kort sträcka på riksväg 19 vid Nurmo åbro i Seinäjoki. Hastighetsbegränsningen är i kraft under vintern och den mörka perioden tills bron har reparerats. På regionväg 711 mellan Heroja i Kuortane och riksväg 16 i Alajärvi sänks hastighetsbegränsningen på avsnitt med allmän hastighetsbegränsningen (80 km/h) till 70- och 60 km/h. 60 km/h hastighetsbegränsning införs på två vägavsnitt där beläggningen är speciellt dålig och där det dessutom finns brister i körbanans lutning.
I Finland återinförs sommarhastigheterna i början av april när dagarna blir längre och väglaget bättre.
På vintern rör vi oss främst i mörker – det lönar sig att lätta på gasen
Under vintern och den mörka perioden minskar hastighetsbegränsningarna risken för olyckor som annars är dubbelt större i mörker och flerdubbelt större i halka jämfört med läget i dagsljus och på torrt väglag.
När sommartiden tagit slut rör vi oss mestadels i mörker. Därför övergår man i slutet av oktober till hastighetsbegränsningarna för vintersäsongen även om det egentliga vinterväglaget fortfarande låter vänta på sig.
Om man ännu kombinerar mörker med regn eller snöblandat regn kan sikten tidvis vara mycket dålig. Då är det svårare att urskilja andra trafikanter såsom fotgängare och cyklister. Att lätta på gasen bakom ratten hjälper också i det avseendet.
Lägre körhastigheter ger föraren mer tid att reagera på och agera i överraskande situationer. Den högsta tillåtna hastigheten är ofta inte samma sak som säker körhastighet, särskilt inte under vintern. Det är bäst att lätta på gasen ytterligare om förhållandena kräver det.
Det är viktigt att följa hastighetsbegränsningarna inte bara för trafiksäkerhetens skull utan också för att dubbdäck sliter beläggningen snabbare redan vid hastigheter över 80 km/h. De sänkta vinterbegränsningarna leder dessutom till minskad bränsleförbrukning och lägre utsläpp.
Man måste helt enkelt reservera mer tid för resan. Se också till att bilens däck passar för väglaget och att bakljusen säkert lyser även vid skymning och dåligt väglag. Fotgängare och cyklister bör använda reflexer senast nu och se till att cykelljusen är i skick, förutom framljuset även den röda baklyktan.
Nyckelord
Kontakter
NTM-centralen
Liikenneturvallisuusvastaava Kjell Lind
puh. 0295 027 734, kjell.lind@ely-keskus.fi
Bilder

Dokument
Länkar
Om oss
Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus | NTM-centralen i Södra Österbotten
Päätoimipaikka Seinäjoki: Alvar Aallon katu 8, PL 156
Vaasa: Wolffintie 35 | Kokkola: Pitkänsillankatu 15
0295 027 500
http://www.ely-keskus.fi/etela-pohjanmaa
Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus on monialainen, alueellinen toimija. Haluamme edistää alueemme elinvoimaa, kestävää kasvua ja hyvää tulevaisuutta sekä hyvinvointia ja sisäistä turvallisuutta. Hoidamme elinkeinoihin, ympäristöön ja liikenteeseen liittyviä tehtäviä asiakkaidemme eli ihmisten, yritysten ja yhteisöjen hyväksi. Teemme työtämme Etelä-Pohjanmaan lisäksi Pohjanmaan ja Keski-Pohjanmaan alueilla ympäristö- ja liikenneasioissa.
ELY-keskusten valtakunnallisia tiedotteita voit lukea täältä: ELY-keskukset
NTM-centralen i Södra Österbotten är en branschövergripande, regional aktör. Vi vill främja livskraft, hållbar tillväxt, en god framtid samt välstånd och intern säkerhet i regionen. Vi sköter uppgifter i anslutning till näringslivet, miljön och trafiken för våra kunders, dvs. människors, företags och sammanslutningars bästa. Vi är verksamma utöver i Södra Österbotten även i Österbotten och Mellersta Österbotten i fråga om miljö- och trafikfrågor.
NTM-centralernas riksomfattande pressmeddelanden kan du läsa här: NTM-centralerna
Andra språk
Följ Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus | NTM-centralen i Södra Österbotten
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus | NTM-centralen i Södra Österbotten
Vattenöversikt för oktober-november 2025: Högre vattenföring försämrade försurningssituationen (landskapen i Österbotten)12.12.2025 11:01:00 EET | Pressmeddelande
I oktober-november regnade det en del i de österbottniska landskapen, men i flera sjöar låg vattenståndet ändå lägre än genomsnittet för tidpunkten. Läget började ändras mot slutet av november, då temperaturen låg på plusgrader vilket i kombination med regnet fick snön att smälta och vattnet i rörelse. Vattenföringen i åarna och inflödet i sjöarna ökade i hela området.
Loka-marraskuun 2025 vesitilannekatsaus: Virtaamien lisääntyminen heikensi happamuustilannetta (Pohjalaismaakunnat)12.12.2025 11:01:00 EET | Tiedote
Loka-marraskuussa pohjalaismaakuntien alueella satoi jonkin verran, mutta useissa järvissä vesipinnat pysyttelivät edelleen keskimääräistä alempana. Isompaa muutosta alkoi tapahtumaan marraskuun lopun viimeisinä päivinä, jolloin plussakelit yhdistettynä vesisateisiin alkoivat sulattamaan lumia ja laittoivat vesiä liikkeelle lisäten jokien virtaamia ja järvien tulovirtaamia koko alueella.
Utkastet till LUMO-programmet för Österbotten och Södra Österbotten är färdigt12.12.2025 08:38:42 EET | Pressmeddelande
Utkastet till regionernas första åtgärdsplan för den biologiska mångfalden har färdigställts. LUMO-programmet, som har utarbetats i brett samarbete med regionernas aktörer, stöder det långvariga arbetet med att främja den biologiska mångfalden i regionerna genom att tillhandahålla information om den österbottniska naturen och behoven av att förbättra dess tillstånd, om finansieringsmöjligheter för olika åtgärder samt om sätt för verkningsfulla och kostnadseffektiva resultat. Du har möjlighet att bidra med dina åsikter om LUMO-programutkastet, som är på remiss fram till 15.2.2026.
Pohjanmaan ja Etelä-Pohjanmaan LUMO-ohjelman luonnos on valmistunut12.12.2025 08:38:42 EET | Tiedote
Luonnos maakuntien ensimmäiselle luonnon monimuotoisuuden toimeenpanosuunnitelmalle on valmistunut. LUMO-ohjelma, joka on laadittu laajassa yhteistyössä maakuntien toimijoiden kanssa, tukee jo aiemmin maakunnissa pitkään tehtyä luonnon monimuotoisuuden edistämistä tarjoamalla tietoa pohjalaisesta luonnosta, sen tilan parantamisen tarpeista, erilaisten toimenpiteiden rahoitusmahdollisuuksista sekä keinoista kohdentaa toimet mahdollisimman vaikuttavasti ja kustannustehokkaasti. Sinulla on mahdollisuus jättää mielipiteesi LUMO-ohjelman luonnoksesta, joka on lausuntokierroksella 15.2.2026 saakka.
NTM-centralen har gett kontaktmyndighetens motiverade slutsats om miljökonsekvensbeskrivningen för Karleby Energinät Ab:s kraftledningsprojekt 400 + 100 kV Hirvisuo-KIP (Mellersta Österbotten)9.12.2025 13:01:29 EET | Pressmeddelande
Karleby Energinät Ab planerar att bygga en cirka 8 kilometer lång kraftledning för 400 kV eller 400+110 kV från Hirvisuo elstation via Hepo–Ventusneva genom Karleby centraltätort till en transformatorstation som byggs på Yxpila storindustriområde (Kokkola Industrial Park, KIP).
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum