Metron järjestelmiä ja metrojunia uusitaan – liikenteenohjausjärjestelmä muuttuu lähivuosina
Pääkaupunkiseudun metron vanhoja järjestelmiä uusitaan vaiheittain tulevien vuosien aikana. Muutokset tehdään osana Metron kapasiteetin ja luotettavuuden parantamishanketta (METKA), jonka tavoitteena on parantaa metron turvallisuutta ja luotettavuutta. METKA-hankkeen käsittely päätöksenteossa etenee ja ehdolliset hankintapäätökset uudesta junankulunvalvontajärjestelmästä sekä radioverkosta on tehty.

METKA-hankkeen käsittely on edennyt päätöksenteossa. Helsingin ja Espoon kaupunginhallitukset ovat hyväksyneet METKA:n hankesuunnitelman korotuksen. Espoon kaupunginhallitus hyväksyi korotuksen 27.10. kokouksessaan ja Helsingin kaupunginhallitus taas 3.11. M400-metrojunien hankesuunnitelma jäi vielä odottamaan Helsingin kaupunginhallituksen käsittelyä. Päätökset etenevät kaupunginhallitusten käsittelyiden myötä Helsingin ja Espoon kaupunginvaltuustojen käsittelyyn.
METKA-hanke mahdollistaa kapasiteetin kasvun
Tavoitteena on, että vanhoja järjestelmiä uusimalla varmistetaan metron luotettavuus ja turvallisuus sekä myös mahdollistetaan kapasiteetin kasvu tulevaisuudessa kasvavan matkustajamäärän myötä. Uusitut järjestelmät mahdollistavat metron vuorovälin tihentämisen 120 sekuntiin tulevaisuudessa.
“Metron kapasiteetin kasvattaminen mahdollistaa sujuvan ja ympäristöystävällisen liikkumisen yhä suuremmalle matkustajamäärälle ja tukee kaupungin kestävän kasvun tavoitteita. Olemassa olevan infran parantaminen on sekä taloudellinen että kestävä ratkaisu.”, sanoo Espoon kaupunkiympäristön toimialajohtaja ja Länsimetro Oy:n hallituksen puheenjohtaja Olli Isotalo.
”Nyt esitetty 25 % kapasiteettilisäys vastaa samaa kuin kolme uutta pikaraitiotietä, kymmenen bussilinjaa tiekapasiteettitarpeineen tai uusi moottoritiekaista, mutta on kustannuksiltaan näitä paljon edullisempi. Lisäys saadaan aikaan kokonaan ilman uuden infrastruktuurin rakentamista, mikä tekee hankkeen hiilijalanjäljestä paljon pienemmän.” kertoo Kaupunkiliikenne Oy:n hankejohtaja Heikki Viika.
METKA-hanke, eli Metron kapasiteetin ja luotettavuuden parantaminen, on Kaupunkiliikenne Oy:n, Helsingin kaupungin liikenneliikelaitoksen, HSL:n, Länsimetro Oy:n ja Espoon kaupungin yhteistyönä perustama hanke.
Yli 40 vuotta vanhat järjestelmät tulee uusia
Metrossa on käytössä monia alkuperäisiä eli yli 40 vuotta vanhoja järjestelmiä, joiden elinkaari on päättymässä. Nyt uusittavat junankulunvalvontajärjestelmä sekä radioverkko varmistavat metron luotettavan ja turvallisen liikennöinnin myös tulevaisuudessa. Liikenteenohjausjärjestelmän on tarkoitus valmistua 2030-luvun alussa.
Junankulunvalvontajärjestelmä on metroliikenteen ohjauksen kokonaisjärjestelmä, johon sisältyy liikenteenohjauskeskus, asetinlaite, tiedonsiirtojärjestelmä ja useita radanvarren ohjattavia tai valvottavia laitteita, esimerkiksi vaihteet.
Uusi junankulunvalvontajärjestelmä tarvitsee tiedon siirtämistä varten radioverkon. Uusi radioverkko toteutetaan mobiiliverkkoteknologialla. Junakulunvalvontajärjestelmän uusiminen nykyisestä pakkopysäytysjärjestelmästä puoliautomaattiseen junakulunvalvontaan mahdollistaa metron matkustajamäärän kasvun sekä parantaa metrojärjestelmän luotettavuutta ja liikenneturvallisuutta.
Uudet M400-sarjan metrojunat tulevat korvaamaan vanhimmat metrossa käytössä olevat M100- ja M200-sarjan junat. Uusien junien hankintaprosessi voidaan käynnistää sen jälkeen, kun Helsingin kaupunginvaltuusto on hyväksynyt M400-metrojunien hankesuunnitelman ja junakulunvalvontajärjestelmän hankintapäätös on lainvoimainen ja toteutus käynnistyy. Matkustajaliikenne uusilla junilla arvioidaan alkavan 2030-luvun alussa.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Olli Isotalokaupunkiympäristön toimialajohtaja
Puh:+358 50 593 3359olli.isotalo@espoo.fiHeikki ViikaMETKA-projektin hankejohtajaKaupunkiliikenne Oy
Puh:+358 40 664 0879heikki.viika@kaupunkiliikenne.fiHeidi HeikkiläkalustopalvelupäällikköKaupunkiliikenne Oy
Puh:+358 40 522 4711heidi.heikkila@kaupunkiliikenne.fiKuvat

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Espoon kaupunki - Esbo stad
Lukemaan innostavan Kirjaherkkukisan voitto Jupperin ja Nöykkiönlaakson kouluille14.11.2025 15:49:10 EET | Tiedote
Espoon koulujen välinen kilpailu innostaa 5.–6.-luokkalaiset lukemaan ja testaa koululaisten kirjallisuus- ja kirjastotaitoja.
Uusi mikroliikennelupa otetaan käyttöön14.11.2025 06:57:10 EET | Tiedote
Espoon kaupungin Tekninen lautakunta päättää uuden mikroliikenneluvan käyttöönotosta 19.11.2025. Kesällä 2025 tehty lakimuutos vaatii, että kaupungit luvittavat alueellaan toimivat mikroliikennepalveluita tarjoavat yritykset viimeistään vuoden 2026 alusta alkaen.
Esbo stads traditionella självständighetsfest för sjätteklassare ordnas den 28 november13.11.2025 13:10:21 EET | Pressmeddelande
Sjätteklassarnas självständighetsfest ordnas även i år enligt tradition. I år samlas sjätteklassarna för att fira tillsammans fredagen den 28.11.2025 på Opinmäki campus.
Espoon kaupungin kuudesluokkalaisten perinteistä itsenäisyysjuhlaa vietetään 28. marraskuuta13.11.2025 13:10:21 EET | Tiedote
Espoon kuudesluokkalaisten itsenäisyysjuhlaa vietetään jälleen perinteiseen tapaan. Tänä vuonna oppilaat juhlivat yhdessä Opinmäessä perjantaina 28.11.2025.
Traditional Independence Day celebration for Espoo’s sixth-graders on 28 of November13.11.2025 13:10:21 EET | Press release
The sixth graders’ Independence Day celebration will be organized again this year, according to tradition. This year, the sixth graders will gather to celebrate together on Friday, November 28, 2025, at the Opinmäki campus.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme