Kela/FPA

Etukäteen tunnistautuminen nopeuttaa asiointia Kelan puhelinpalvelussa

Jaa

Läs meddelandet på svenska (fpa.fi). Pressrelease in English (kela.fi)

Kelan puhelinpalveluun voi tunnistautua etukäteen OmaKelan kautta. Tunnistautuminen nopeuttaa ja turvaa asiointia. OmaKelassa voi jättää myös soittopyynnön suomen-, ruotsin- tai englanninkieliseen puhelinpalveluun.

Kelan henkilöasiakkaiden puhelinpalveluun kannattaa tunnistautua etukäteen OmaKelassa. Kun asiakas tunnistautuu etukäteen, puhelu ohjautuu nopeammin Kelan asiantuntijalle. Asiantuntija myös näkee asiakkaan tiedot heti puhelun alussa. Tämä sujuvoittaa asiointia ja parantaa tietoturvaa.

Puhelinpalveluun voi edelleen soittaa myös ilman, että tunnistautuu etukäteen. Tällöin tunnistautuminen tapahtuu puhelun aikana muulla tavoin.

– Suosittelemme puhelinpalveluun tunnistautumista OmaKelassa, jotta puhelut hoituvat nopeammin ja turvallisemmin. Puhelinpalvelussa voimme hoitaa kaikki asiakkaan Kela-asiat useimmiten kerralla kuntoon, kertoo suunnittelija Marjo Riihimäki Kelan asiakkuusyksiköstä.

Puhelinpalveluun tunnistaudutaan tilaamalla kertakäyttöinen koodi OmaKelassa. Älypuhelimella soitettaessa puhelu voidaan aloittaa suoraan OmaKelassa olevasta numerolinkistä eikä koodia tarvitse näppäillä erikseen. Vaihtoehtoisesti asiakas voi näppäillä koodin puhelun aikana saamiensa ohjeiden mukaan.

Puhelinpalveluun voi jättää soittopyynnön

Asiakas voi myös jättää OmaKelan kautta soittopyynnön suomen-, ruotsin- tai englanninkieliseen puhelinpalveluun. Soittopyynnön voi jättää kuluvalle tai seuraavalle arkipäivälle.

Lisäksi Kelan palvelunumeroissa on käytössä mahdollisuus takaisinsoittoon. Asiakkaalle ehdotetaan jonotuksen aikana takaisinsoittoa aina, kun aikoja on tarjolla. Tällöin hänelle soitetaan takaisin mahdollisimman pian. Yli puolet Kelan asiakaspuheluista hoidetaan takaisinsoittoina.

Kela tarjoaa palvelua eri kanavissa asiakkaiden tarpeiden mukaan

Suurin osa Kelan asiakkaista asioi nykyisin itsenäisesti OmaKelassa. Vuonna 2024 noin 83 prosenttia hakemuksista tehtiin verkossa. Tarvittaessa apua saa OmaKelan chatistä tai puhelinpalvelusta. Kela tarjoaa myös opastusta asiakkaille, jotka haluavat opetella asioimaan verkossa.

Jos asiakas ei käytä digipalveluita, kaikki Kela-asiat voi hoitaa puhelimessa tai paikan päällä yli 200 kunnassa. Osa asiakaspalvelupisteistä on Kelan omia, ja osa toimii yhteistyössä muiden toimijoiden kanssa yhteisissä asiakaspalvelupisteissä. Monissa pisteissä asiointi onnistuu myös etäpalvelun kautta.

Lue lisää

Soita Kelaan

Tunnistaudu puhelinpalveluun
Jätä soittopyyntö

Yhteyshenkilöt

Kelan viestintäKelan viestinnän mediapuhelin palvelee arkisin klo 9–16. Numerossa ohjaamme haastattelupyyntöjä asiantuntijoillemme. Voit jättää haastattelupyynnön myös sähköpostitse.

Puh:020 634 7745viestinta@kela.fi

Kansaneläkelaitos (Kela) hoitaa Suomen sosiaaliturvaan kuuluvien perusturvaa eri elämäntilanteissa.

Muut kielet

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Kela/FPA

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye