Etukäteen tunnistautuminen nopeuttaa asiointia Kelan puhelinpalvelussa
Läs meddelandet på svenska (fpa.fi). Pressrelease in English (kela.fi).
Kelan puhelinpalveluun voi tunnistautua etukäteen OmaKelan kautta. Tunnistautuminen nopeuttaa ja turvaa asiointia. OmaKelassa voi jättää myös soittopyynnön suomen-, ruotsin- tai englanninkieliseen puhelinpalveluun.
Kelan henkilöasiakkaiden puhelinpalveluun kannattaa tunnistautua etukäteen OmaKelassa. Kun asiakas tunnistautuu etukäteen, puhelu ohjautuu nopeammin Kelan asiantuntijalle. Asiantuntija myös näkee asiakkaan tiedot heti puhelun alussa. Tämä sujuvoittaa asiointia ja parantaa tietoturvaa.
Puhelinpalveluun voi edelleen soittaa myös ilman, että tunnistautuu etukäteen. Tällöin tunnistautuminen tapahtuu puhelun aikana muulla tavoin.
– Suosittelemme puhelinpalveluun tunnistautumista OmaKelassa, jotta puhelut hoituvat nopeammin ja turvallisemmin. Puhelinpalvelussa voimme hoitaa kaikki asiakkaan Kela-asiat useimmiten kerralla kuntoon, kertoo suunnittelija Marjo Riihimäki Kelan asiakkuusyksiköstä.
Puhelinpalveluun tunnistaudutaan tilaamalla kertakäyttöinen koodi OmaKelassa. Älypuhelimella soitettaessa puhelu voidaan aloittaa suoraan OmaKelassa olevasta numerolinkistä eikä koodia tarvitse näppäillä erikseen. Vaihtoehtoisesti asiakas voi näppäillä koodin puhelun aikana saamiensa ohjeiden mukaan.
Puhelinpalveluun voi jättää soittopyynnön
Asiakas voi myös jättää OmaKelan kautta soittopyynnön suomen-, ruotsin- tai englanninkieliseen puhelinpalveluun. Soittopyynnön voi jättää kuluvalle tai seuraavalle arkipäivälle.
Lisäksi Kelan palvelunumeroissa on käytössä mahdollisuus takaisinsoittoon. Asiakkaalle ehdotetaan jonotuksen aikana takaisinsoittoa aina, kun aikoja on tarjolla. Tällöin hänelle soitetaan takaisin mahdollisimman pian. Yli puolet Kelan asiakaspuheluista hoidetaan takaisinsoittoina.
Kela tarjoaa palvelua eri kanavissa asiakkaiden tarpeiden mukaan
Suurin osa Kelan asiakkaista asioi nykyisin itsenäisesti OmaKelassa. Vuonna 2024 noin 83 prosenttia hakemuksista tehtiin verkossa. Tarvittaessa apua saa OmaKelan chatistä tai puhelinpalvelusta. Kela tarjoaa myös opastusta asiakkaille, jotka haluavat opetella asioimaan verkossa.
Jos asiakas ei käytä digipalveluita, kaikki Kela-asiat voi hoitaa puhelimessa tai paikan päällä yli 200 kunnassa. Osa asiakaspalvelupisteistä on Kelan omia, ja osa toimii yhteistyössä muiden toimijoiden kanssa yhteisissä asiakaspalvelupisteissä. Monissa pisteissä asiointi onnistuu myös etäpalvelun kautta.
Lue lisää
Tunnistaudu puhelinpalveluun
Jätä soittopyyntö
Yhteyshenkilöt
Marjo RiihimäkisuunnittelijaKela
Asiakkuusyksikkö
Kelan viestintäKelan viestinnän mediapuhelin palvelee arkisin klo 9–16. Numerossa ohjaamme haastattelupyyntöjä asiantuntijoillemme. Voit jättää haastattelupyynnön myös sähköpostitse.
Puh:020 634 7745viestinta@kela.fiKansaneläkelaitos (Kela) hoitaa Suomen sosiaaliturvaan kuuluvien perusturvaa eri elämäntilanteissa.

Muut kielet
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Kela/FPA
FPA börjar ersätta kostnader för företagshälsovård genast efter att arbetsavtal ingåtts28.10.2025 08:59:26 EET | Pressmeddelande
Från början av 2026 kommer FPA att ersätta kostnader för företagshälsovård redan från den tidpunkt då arbetsavtalet ingås. Ändringen är till nytta för arbetsgivare särskilt i situationer där en hälsoundersökning görs innan arbetstagaren börjar arbeta.
Kela alkaa korvata työterveyshuollon kustannuksia heti työsopimuksen solmimisen jälkeen28.10.2025 08:59:26 EET | Tiedote
Kela alkaa vuoden 2026 alussa korvata työterveyshuollon kustannuksia jo työsopimuksen solmimishetkestä alkaen. Muutoksesta on hyötyä työnantajille erityisesti niissä tilanteissa, joissa työntekijälle tehdään terveystarkastus ennen työn aloittamista.
Kutsu: Aamu Kelassa 18.11.2025: Tekoäly viranomaispäätöksissä – Kuka päättää, kun AI päättää?23.10.2025 15:11:29 EEST | Kutsu
Tekoälystä toivotaan apua julkishallinnon säästöpaineisiin. Miten tekoälyä pitäisi hyödyntää viranomaispäätöksissä, ja miten se tehdään kestävällä tavalla?
FPA-ärenden kan skötas via videolänk – försök med distansservice pågår i Imatra, Nurmes och Borgå22.10.2025 12:27:30 EEST | Pressmeddelande
FPA deltar i ett försök med myndigheternas gemensamma distansservice, där kunderna kan sköta sina ärenden vid Finlandsdiskar via videolänk. Försöket pågår i Imatra, Nurmes och Borgå till slutet av februari 2026, och i försöket testas också tolkning till och från främmande språk.
Kela-asioita voi hoitaa videoyhteydellä – etäpalvelukokeilu käynnissä Imatralla, Nurmeksessa ja Porvoossa22.10.2025 12:27:30 EEST | Tiedote
Läs meddelandet på svenska (fpa.fi). Kela osallistuu viranomaisten yhteiseen etäpalvelukokeiluun, jossa asiakas voi hoitaa asioitaan videoyhteydellä Suomi-pisteessä. Kokeilu on käynnissä Imatralla, Nurmeksessa ja Porvoossa helmikuun 2026 loppuun, ja siinä testataan myös vieraskielistä tulkkausta.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme