Toiminta- ja taloussuunnitelma 2026–2028: HSL panostaa laadukkaisiin matkaketjuihin työmaista huolimatta

Jaa

HSL:n toimintaan vaikuttavat tulevina vuosina useat suuret työmaat, ja lisäksi kuntayhtymän operointi- ja infrakustannukset kasvavat. Samaan aikaan joukkoliikenteen laatu kuitenkin myös paranee, kun muun muassa Laajasalon ratikkayhteys ja Espoon kaupunkirata valmistuvat. Nämä asiat käyvät ilmi HSL:n toiminta- ja taloussuunnitelmasta 2026–2028 (TTS), jonka hyväksymistä HSL:n hallitus esittää yhtymäkokoukselle.

Matkustaja raitiovaunun kyydissä

Toiminta- ja taloussuunnitelman laatimista on ohjannut vahvasti HSL:n uusi strategia, jota on valmisteltu samanaikaisesti vuoden 2025 aikana. Uusi strategiamme on nimeltään Helppoa ja kestävää liikkumista, ja siinä kiinnitetään huomiota kokonaisiin matkaketjuihin ja esimerkiksi teknologian kehityksen tuomiin tulevaisuuden muutoksiin.

Strategia katsoo vielä pidemmälle tulevaisuuteen kuin toiminta- ja taloussuunnitelma, joka keskittyy konkreettisiin toimiin ja taloustilanteeseen seuraavien kolmen vuoden aikana. Suunnitelman osana olemme myös määritelleet toiminnallemme tavoitteita, jotka perustuvat strategisiin päämääriimme: helppoa liikkumista ihmisille, tulevaisuuden kestäviä matkaketjuja, tuottavuudella tilaa uudistumiselle, ja yhteiskunnallista vaikuttavuutta. Lue lisää HSL:n uudesta strategiasta täällä.

Poikkeusjärjestelyt ja kasvavat kustannukset haastavat HSL:ää

Vuonna 2026 junaliikenne katkeaa kesällä noin kahdeksi kuukaudeksi kokonaan Huopalahden ja Myyrmäen välisellä osuudella. Vuosina 2027–2028 liikenteeseen taas vaikuttaa Junatien metrosillan uusiminen, joka keskeyttää metroliikenteen Itä-Helsingin ja Helsingin keskustan välillä yli puoleksi vuodeksi. Lisäksi Vantaan ratikan ja Länsi-Helsingin raitioteiden rakentaminen ja katujen peruskorjaukset vaikeuttavat joukkoliikennettä.

Kuitenkin myös uusia yhteyksiä avataan, mikä parantaa joukkoliikenteen laatua. Laajasalon raitiotieyhteys avautuu vuonna 2027, kun Kruunusillat valmistuu liikenteelle. Lisäksi Espoon kaupunkirata valmistuu ja tuo entistä tiheämmän junaliikenteen koko matkalle Helsingistä Espoon keskukseen ja myöhemmin Kauklahteen.

Sekä työmaat että uudet joukkoliikenneyhteydet asettavat kuitenkin haasteensa HSL:n taloudelle. Vuonna 2028 HSL maksaa yli 30 miljoonaa euroa nykyistä enemmän infrakustannuksia vuodessa uusien infrahankkeiden valmistumisen myötä. Vuosittaiset operointikulut taas ovat vuonna 2028 lähes 43 miljoonaa euroa enemmän kuin vuonna 2025. Sekä infra- että operointikustannusten kasvu on jatkumassa myös vuoden 2028 jälkeen.

Pääkaupunkiseudun kaupungit ovat asettaneet HSL:n kuntasubvention tavoitetasoksi 55 prosenttia vuonna 2029. Tämä tavoite on kuitenkin osoittautumassa mahdottomaksi saavuttaa, mutta yritämme päästä mahdollisimman lähelle tavoitetta, arviolta noin 57 prosenttiin. Tähän pyrimme toisaalta kohdennetuilla kasvupanostuksilla ja toisaalta kehittämällä tuottavuuttamme ja leikkaamalla vähiten käytettyjä linjoja.

Sekä tulot että menot kasvussa tulevina vuosina

Vuonna 2026 HSL:n toimintatulojen arvioidaan olevan 990,1 miljoonaa euroa, mikä tarkoittaa 65,2 miljoonan euron (7,0 %) kasvua verrattuna vuoteen 2025. Toimintatuloista 41,2 % on lipputuloja ja 56,2 % kuntaosuuksia. Vuonna 2027 toimintatulojen arvioidaan olevan 1065,1 miljoonaa euroa ja vuonna 2028 yhteensä 1059,7 miljoonaa euroa.

Vuonna 2026 HSL:n toimintamenojen arvioidaan olevan 989,9 miljoonaa euroa, mikä tarkoittaa 27,2 milj. euron (2,8 %) kasvua verrattuna vuoteen 2025. Vuonna 2027 menot kasvavat 1047,6 miljoonaan euroon ja vuonna 2028 1041,1 miljoonaan euroon. Vuonna 2026 toimintamenoista 64,9 % on liikennöinnistä maksettavia operointikustannuksia, 25,2 % infrakorvauksia ja 9,9 % muita kuluja.

Yhteyshenkilöt

Helsingin seudun liikenne HSL vastaa seudun joukkoliikenteen suunnittelusta, tilaamisesta ja lipuista sekä Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisesta. Kuntayhtymässä on noin 400 työntekijää. Vuonna 2024 HSL:n toimintakulut olivat 894 miljoonaa euroa ja toimintatuotot 872 miljoonaa euroa. HSL:n liikennevälineiden kyytiin noustiin vuoden 2024 aikana 361 miljoonaa kertaa, mikä on suurin osa Suomen joukkoliikennematkoista.
Yhteystietoja medialle: www.hsl.fi/medialle

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta HSL Helsingin seudun liikenne

Häiriöt HSL-sovelluksessa ja hsl.fi-verkkosivuilla jatkuvat edelleen Microsoftin laajan tietoliikennehäiriön vuoksi29.10.2025 22:11:35 EET | Tiedote

HSL-sovellus ja hsl.fi-verkkosivut eivät toimi normaalisti Microsoft Azure -palvelun laajan häiriön vuoksi. HSL-sovelluksessa ja Lippukaupassa esiintyy ongelmia lippujen ostamisessa. Myös Reittioppaassa esiintyy häiriöitä. Häiriöt HSL:n digitaalisissa palveluissa havaittiin keskiviikkona 29.10. hieman klo 18 jälkeen, ja ne jatkuvat vielä noin kymmeneltä illalla. Häiriön kestosta ei ole toistaiseksi aika-arviota.

Kaupunkipyörillä poljettiin tällä kaudella yhteensä noin 2,5 miljoonaa matkaa – pyöriin oltiin jälleen tyytyväisiä29.10.2025 08:56:19 EET | Tiedote

Kaupunkipyöräkausi päättyy 31.10. Helsingin ja Espoon kaupunkipyörien 10. kaudella poljettiin yhteensä noin 2,5 miljoonaa matkaa, ja kaupunkipyöräilijöiden määrä kasvoi edelliseen kauteen verrattuna. Viikon ja päivän käyttöoikeuksiin oli ennätyksellinen kiinnostus, ja niitä ostettiin enemmän kuin koskaan aiemmin. Kaupunkipyörien käyttäjät niin Helsingissä ja Espoossa kuin Vantaalla olivat tyytyväisiä pyöriin. Helsingissä ja Espoossa on ensi kaudella käytössä tutut pyörät, Vantaalla kaupunkipyöräpalvelu on jäämässä tauolle.

Muutoksia lippujen hintoihin vuodenvaihteessa28.10.2025 12:00:07 EET | Tiedote

HSL:n hallitus päätti tänään nostaa lippujen hintoja vuodenvaihteessa keskimäärin 3,1 prosenttia. Hallitus valtuutti toimitusjohtajan vahvistamaan hinnat, joten kerromme tarkat hinnat myöhemmin erikseen. Samalla hallitus päätti hyväksyä HSL:n esityksen kertalippujen vuorokauden hintakatosta, jolla voimme helpottaa matkustamista ja kannustaa yhä useamman valitsemaan joukkoliikenteen matkalleen. Hintakaton ansiosta kertalipuilla matkustava asiakas maksaa tulevaisuudessa enintään vuorokausilipun hinnan verran vuorokaudessa. Hintakatto tulee käyttöön vaiheittain ja sen tarkemmasta aikataulusta kerrotaan myöhemmin. Tarkoitus on ottaa se käyttöön ensimmäisenä lähimaksulla ostetuissa kertalipuissa.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye