Riisituotteille odotettu sertifiointi – näkyy kaupan hyllyllä ”jyvä kerrallaan”
Riisi on monelle tuttu ruoanlaiton peruselementti, jota ostetaan S-ryhmän ruokakauppojen (Prisma, S-market, Sale ja Alepa) hyllyiltä vuodessa noin yhdeksän miljoonaa kiloa. Syksyllä kaupan riisihyllyille on saapunut ensimmäinen Sustainable Rice Platform -sertifioitu Coop-tuotemerkin basmatiriisi.

”Yhä useammat asiakkaistamme etsivät kestävämpiä vaihtoehtoja, ja haluamme tehdä näiden valintojen tekemisestä mahdollisimman helppoa. SRP eli Sustainable Rice Platform on maailman ensimmäinen kestävän riisintuotannon standardi, jonka laatumerkki helpottaa kuluttajia tekemään riisihyllyllä parempia valintoja mausta tai laadusta tinkimättä”, kertoo ryhmäpäällikkö Sari Ristaniemi S-ryhmän marketkaupasta.
”Olemme jo pitkään kaivanneet riisituotteille tämäntyyppistä sertifiointimahdollisuutta ja tulevaisuudessa tavoitteenamme on lisätä Sustainable Rice Platform-sertifioidun riisin osuutta valikoimassamme.”
Aluksi sertifioitujen riisien valikoima tulee laajenemaan basmatiriisin ohella Coopin keittopusseihin pakattuun basmatiin sekä basmati- ja jasmiiniriisi -sekoitukseen.
”Basmati ja jasmiini ovat pitkäjyväisten riisien ohella suomalaisten eniten ostamia riisilajikkeita, joten on hienoa, että pääsemme rakentamaan sertifioidun riisin valikoimaa juuri näistä tuotteista alkaen. Tuotteille hankitun sertifioinnin merkitys on kuitenkin Suomen markkinoita laajempi, sillä Coop-tuotteet hankitaan yhdessä muiden pohjoismaisten osuuskauppojen kanssa. Suomen lisäksi sertifioidut Coop-riisit tulevat myyntiin myös Ruotsissa, Tanskassa ja Norjassa”, Ristaniemi taustoittaa.
Myös tuotepakkaukset kokevat uudistuksen
Sertifioinnin lisäksi Coop-riisien pakkausten vastuullisuuteen on myös kiinnitetty erityistä huomiota. Yhden kilon SRP-sertifioitu basmatiriisi sekä basmati- ja jamiiniriisi -sekoitus on pakattu muovin sijasta paperiin.
”Mietimme omien merkkiemme tuotepakkauksia jatkuvasti fiksummaksi ja olemme sitoutuneet edistämään ympäristön kannalta kestävien pakkausratkaisuiden käyttöä”, Ristaniemi kertoo.
Kohti kestävämpää maataloutta pienviljelijöitä tukien
Sustainable Rice Platform on maailmanlaajuinen verkosto, johon kuuluu yli sata toimijaa eri yrityksistä, järjestöistä ja tutkimuslaitoksista. Verkoston toiminnan tarkoituksena on kehittää globaalia riisisektoria parantamalla pienviljelijöiden elinoloja ja vähentämällä riisintuotannon sosiaalista ja ympäristöllistä jalanjälkeä sekä ilmastovaikutuksia.
Sertifioinnin tarkoituksena on varmistaa, että riisi on tuotettu kestävän kehityksen standardien mukaisesti. Näihin kuuluvat muun muassa vedenkulutuksen vähentäminen, torjunta-aineiden hallittu käyttö sekä työolosuhteiden ja viljelijöiden toimeentulon parantaminen.
S-ryhmä on tehnyt pitkään töitä vastuullisen hankinnan edistämiseksi ja on sitoutunut noudattamaan ympäristö- ja ihmisoikeuksien huolellisuusvelvoitetta hankintaketjussa. Tavoitteena on yhdessä kumppaneiden kanssa varmistaa hankinnan vastuullisuus ja edistää kestävyysmuutosta.
Lue lisää Sustainable Rice Platformista: https://sustainablerice.org/
Yhteyshenkilöt
Lisätietoja:
Sari Ristaniemi
Ryhmäpäällikkö, S-ryhmän marketkauppa
sari.ristaniemi@sok.fi
puh. 010 768 7364
SOK:n viestintä
SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 9–16.
SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt.
Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa & ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissä ja oman pankkimme kautta.
Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme Suomeen vuosittain noin 500 miljoonaa euroa.
#parempipaikkaelää
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Kysely: suomalaiset panostavat kodin valaistuksessa eniten olohuoneeseen ja keittiöön29.10.2025 07:45:00 EET | Tiedote
Suomalaiset pitävät valaistusta tärkeänä tekijänä kodin tunnelman luomisessa ja osana sisustusta, selviää Sokoksen tekemästä kyselytutkimuksesta. Kotona panostetaan etenkin olohuoneen ja keittiön valaistukseen. Sokoksen asiantuntija jakaa täsmävinkin, mihin kodin valaistuksessa kannattaa erityisesti kiinnittää huomiota pimeänä vuodenaikana.
Uudistuva Iso juttu -kumppaniyhteistyö laajenee ilmastoasioista muihin kestävyysteemoihin28.10.2025 12:30:00 EET | Tiedote
S-ryhmä laajentaa Iso juttu -kumppaniyhteistyötään – jatkossa mukana ovat ilmaston lisäksi luonnon monimuotoisuus, vesivastuullisuus ja ihmisoikeudet. Tavoitteena on löytää konkreettisia ratkaisuja kestävyyshaasteisiin yhdessä 17 500 tavaran- ja palveluntoimittajan kanssa sekä tuoda pienet ja suuret toimijat yhteen. Miljoonan tonnin päästösäästötavoite saavutettiin yhdessä kumppaneiden kanssa etuajassa viime vuonna.
Lähes 3000 sähköautoilijaa paljastaa ajatuksensa sähköauton lataamisesta – pitkillä matkoilla selkeä toive, näitä asioita asemille halutaan lisää27.10.2025 09:01:22 EET | Tiedote
ABC-latauksen toteuttama suuri sähköautoilukysely selvitti autoilijoilta muun muassa missä ja mihin aikaan autoa ladataan, mitä latauksen aikana halutaan tehdä ja mitä latausasemille toivotaan lisää. Kyselytutkimukseen vastasi lähes 3000 sähköautolla tai plug-in-hybridillä ajavaa eri-ikäistä autoilijaa ympäri maan.
Halloweenin suosio kasvaa vuosi vuodelta - kurpitsat, texmex ja foliopallot vetävät kaupoissa27.10.2025 07:20:00 EET | Tiedote
Halloweenin vietto näkyy S-ryhmän myyntidatan perusteella vuosi vuodelta suomalaiskodeissa yhä vahvemmin. Kurpitsoja myydään sesongin aikana jo 100 000 kiloa, ja amerikkalaistyylisten herkkujen, kuten hodarien ja texmex-tuotteiden, myynti kasvaa Halloween-viikolla keskimäärin 10 prosenttia.
S-Etukortin käyttö puhelimella laajenee – nyt mukana kaikki ravintolat, pian myös Kerää ja skannaa -palvelu16.10.2025 08:02:00 EEST | Tiedote
Bonuksen kerryttäminen puhelimella onnistuu nyt kaikissa S-ryhmän ravintoloissa. Lähitulevaisuudessa lompakon uskaltaa jättää kotiin entistäkin useammin, kun mobiilikortti saavuttaa myös monesta Prismasta löytyvän suositun Kerää ja skannaa -palvelun.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme