Suomen Purjehdus ja Veneily ry

Veneilijät pelastusliivipakon ja promillerajan laskun kannalla – järjestöt tarvitsevat valistukseen rahoitusta

Jaa

Suomen Purjehdus ja Veneily ry, Suomen Meripelastusseura ry, Suomen Uimaopetus- ja Hengenpelastusliitto ry, Venealan Keskusliitto Finnboat ry, Pidä Saaristo Siistinä ry, Suomen Melonta- ja Soutuliitto ry, Suomen Työväen Urheiluliitto TUL ry ja Suomen Vapaa-ajankalastajat ry ovat yhtä mieltä siitä, että vesillä liikkumisen turvallisuutta tulee parantaa koulutuksellisin ja viestinnällisin sekä tarvittaessa lainsäädännöllisin keinoin. 

Vesilläliikkujien järjestöt kokoontuivat Helsingin Olympiastadionille keskustelemaan pelastusliivipakosta ja veneilyn promillerajan laskusta.
Vesilläliikkujien järjestöt kokoontuivat Helsingin Olympiastadionille keskustelemaan pelastusliivipakosta ja veneilyn promillerajan laskusta. Suomen Purjehdus ja Veneily

Pelastusliivipakko ja veneilyn promillerajan laskeminen 0,5 promilleen nousivat esiin Traficomin laatimassa selvityksessä ja kesän julkisessa keskustelussa. Suomen Purjehdus ja Veneily ry (SPV) toteutti elo-syyskuussa 2025 jäsenseurojensa jäsenille kyselyn, jossa kysyttiin mielipidettä veneilyturvallisuuteen liittyviin aiheisiin.

Kysely lähetettiin sähköpostitse noin 29 000 jäsenelle (SPV:n kokonaisjäsenmäärä noin 60 000), joiden sähköpostiosoitteet löytyivät jäsenrekisteristä. Vastauksia tuli kaikkiaan 2 147 kappaletta (4,3 prosenttia kyselyn saaneista). Selkeästi ahkerimmin kyselyyn vastasivat eläkeikäiset ja 40-60-vuotiaat.
Kyselyn perusteella veneilijöistä suurin osa kannatti pelastusliivipakkoa sekä promillerajan laskua 0,5 promilleen.

SPV kutsui vesilläliikkujien järjestöt tiistaina 28. lokakuuta Helsingin Olympiastadionille keskustelemaan kyselyn tuloksista. Suomen Meripelastusseura ry, Suomen Uimaopetus- ja Hengenpelastusliitto ry, Venealan Keskusliitto Finnboat ry, Pidä Saaristo Siistinä ry, Suomen Melonta- ja Soutuliitto ry, Suomen Työväen Urheiluliitto TUL ry ja Suomen Vapaa-ajankalastajat ry olivat yhtä mieltä siitä, että vesillä liikkumisen turvallisuutta tulee parantaa koulutuksellisin ja viestinnällisin sekä tarvittaessa lainsäädännöllisin keinoin. Tärkein onnistuneen järjestötyön mahdollistaja on julkinen rahoitus, jota ei tule leikata. 

- Järjestöt vapaaehtoisjoukkoineen tekevät korvaamatonta työtä vesillä liikkumisen turvallisuuden puolesta. Veneseurojen järjestämät koulutukset ja katsastukset, Meripelastusseuran ainutlaatuinen toiminta, sekä eri yhdistysten tekemä opetus- ja viestintätyö luovat pohjan suomalaisten veneily- ja uimataidoille. Omien ja veneen rajojen tuntemus sekä olosuhteiden kunnioitus ja ymmärrys ovat ensiarvoisen tärkeitä taitoja vesille suunnatessa, SPV:n puheenjohtaja Mats Welin sanoo.

- On syytä varmistaa, että liikenneturvallisuusstrategian kirjaus vesiliikenteen turvallisuusviestinnän rahoituspohjan vahvistamisesta toteutuu, Suomen Uimaopetus- ja Hengenpelastusliiton toiminnanjohtaja Kristiina Heinonen jatkaa.

Sekä Suomen Meripelastusseuran että Suomen Uimaopetus- ja Hengenpelastusliiton tilastot osoittavat, että pelastusliivipakolla voidaan ennaltaehkäistä kuolemantapauksia. Huomioitavaa on, että suurin osa veneilyyn yhdistettävistä hukkumisista tapahtuu soutuveneellä lähellä mökkirantaa eikä matkaveneillessä.

- OTKES:in vuoden 2021 tutkimus hukkumiskuolemista osoitti, että kuolemaan johtaneet "vesiliikenneonnettomuudet” tapahtuvat lähinnä soutuveneillä mökkirannan läheisyydessä, usein vahvassa humalatilassa, ilman pelastusliivejä ja mahdollisten sairauksien ja/tai korkean iän tuoman heikentyneen toimintakyvyn kera. Nykyinen sääntely ei koske soutuveneitä, joten ainoa onnettomuuksilla perusteltavissa oleva ja todellisuudessa vaikuttava toimenpide olisi nykyisen lainsäädännön ulottaminen myös soutuveneisiin. Eli kohdennetaan toimenpiteet sinne, missä ongelmat ovat ja asetetaan soutuveneille samat promillerajat ja kelluntapukineiden käyttövaatimukset kuin muillekin vesikulkuneuvoille, Venealan Keskusliitto Finnboat ry:n toimitusjohtaja Jarkko Pajusalo perustelee.

- On ilo huomata, että voimme kyselyn perusteella todeta veneilijöiden asenteiden muuttuneen niin pelastusliivipakon kuin promillerajan alentamisenkin suhteen. On kuitenkin selvää, että mahdollisessa pelastusliivipakossa tulee huomioida erikoistilanteet, kuten kilpaurheilu, sääolosuhteet ja liivien käyttö veneen sisätiloissa, sekä millaiset liivit sopivat parhaiten eri tarkoituksiin. On myös pohdittava tarkkaan, miten valvonta Suomen moninaisissa vesistöissä voitaisiin toteuttaa, Welin kertoo.

Näin SPV kysyi ja näin veneilijät vastasivat:

Kysymys: Pelastusliivien käyttöpakkoa on esitetty erityisesti avoveneissä ja ulkotiloissa, sekä käyttöpakon laajentamista koskemaan soutuveneitä. Kannatatko lakisääteistä velvoitetta käyttää pelastusliivejä vesillä?
Vastaus: 40 % Kyllä, 34 % En kannata lakisääteistä pakkoa, 25 % Kyllä, mutta varauksin (esimerkiksi tietyille ihmisryhmille kuten lapsille, tietyille alustyypeille tai vaikeissa olosuhteissa).
Huomioita: Lapset selkeästi useimmin mainittu ryhmä ja avoveneet, kuten soutuveneet, ylivoimaisesti useimmin mainittu alustyyppi. Vastaajat kokivat hukkumisriskin olevan suurin soutuveneissä. Kyselyssä ei eritelty erilaisia pelastusliivejä (kuten kelluntaliivejä tai paukkuliivejä).

Kysymys: Promillerajan laskua 0,5 promilleen on esitetty kaikille vesikulkuneuvoille, myös soutuveneille. Seuraamuksena promillerajan ylittämisestä 0,5-1 promillen välillä olisi sakot.
Vastaus: 36 % pitäisi laskea 0,5 promilleen, 39 % Nykyinen 1,0 promillea on hyvä, 5 % Muu.
Huomioita: Muun valinneet kannattivat suurimmaksi osaksi alentamista 0,5 promilleen. Naisista vain 14 % kannattaa promillerajan pitämistä nykyisellään.

Yhteistyössä,

Suomen Purjehdus ja Veneily ry

Suomen Meripelastusseura ry

Suomen Uimaopetus- ja Hengenpelastusliitto ry

Venealan Keskusliitto Finnboat ry

Pidä Saaristo Siistinä ry

Suomen Melonta- ja Soutuliitto ry

Suomen Työväen Urheiluliitto TUL ry 

Suomen Vapaa-ajankalastajat ry



Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Kuvat

Vesilläliikkujien järjestöt kokoontuivat Helsingin Olympiastadionille keskustelemaan pelastusliivipakosta ja veneilyn promillerajan laskusta.
Vesilläliikkujien järjestöt kokoontuivat Helsingin Olympiastadionille keskustelemaan pelastusliivipakosta ja veneilyn promillerajan laskusta.
Suomen Purjehdus ja Veneily
Lataa

Suomen Purjehdus ja Veneily

Suomen Purjehdus ja Veneily ry (SPV) on suomalaisten pursi- ja veneilyseurojen etujärjestö. Se edistää, ohjaa ja valvoo suomalaista purjehdusta ja veneilyä. SPV perustettiin vuonna 2011, kun 1900-luvun alussa perustetut Suomen Purjehtija- ja Suomen Veneilyliitto yhdistyivät yhdeksi liitoksi. Liittoon kuuluu yli 300 jäsenseuraa ja noin 40 luokkaliittoa. Harrastajia seuroissa on noin 60 000.

Liiton tehtävänä on tukea toiminnallaan veneily- ja pursiseuroja sekä luokkaliittoja, jotka tuottavat harrastajille monipuolisia ja laadukkaita palveluja purjehdukseen ja moottoriveneilyyn. SPV panostaa laadukkaaseen valmennusosaamiseen ja tukee urheilijoita kansainväliseen menestykseen. Lisäksi SPV edistää veneilyturvallisuutta ja ympäristöasioita, sekä on vahvasti mukana erilaisissa edunvalvontatehtävissä, niin kansallisesti kuin kansainvälisestikin. 

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Suomen Purjehdus ja Veneily ry

Olympiapurjehdus: Kolme suomalaistiimiä Nacra 17- ja 49er-luokkien MM-kisoihin6.10.2025 20:11:22 EEST | Tiedote

Kolme suomalaistiimiä starttaa tiistaina 7. lokakuuta Italian Cagliarissa käynnistyviin 49er-, 49erFX- ja Nacra 17 -luokkien MM-kisoihin. Suomesta osallistuvat Nacra 17 -luokassa Akseli Keskinen ja Katariina Roihu, 49ereissa Juuso Roihu ja Lasse Lindell sekä Aatos ja Onni Kylävainio. - Takana on ehjä harjoitusjakso kotimaassa, ja kisavalmisteluissa olemme päässeet hyödyntämään Lontoon olympiakonkari Kalle Baskin tietotaitoa, josta on ollut suuri apu. Odotamme kisaviikolta lämmintä säätä, monena päivänä merituulta ja varmasti useita lähtöjä, sanoo 49er-kippari Juuso Roihu. Nacra 17 -luokan kisaan osallistuu 40 venekuntaa, ja 49ereissa maailmanmestaruudesta kamppailevat yli 80 tiimiä. Myös viime vuoden olympiatiimit palaavat arvokisoihin, mikä lupaa tiukkaa ja jännittävää kilpailua. Kilpailu huipentuu sunnuntaina 12. lokakuuta kunkin luokan kymmenen parhaan mitalilähtöön. Suomen Purjehdus ja Veneily seuraa MM-kilpailuja Sailing Team Finlandin Facebookissa ja Instagramissa sekä mediatiedo

Veneilyn viikkokatsaus 40/202529.9.2025 19:09:32 EEST | Uutinen

Vicky Vapaavuori ja Jussi Myllymäki voittivat Offshore 3J-luokan Euroopan mestaruuden Vicky Vapaavuori ja Jussi Myllymäki saivat aamupäivällä ajetussa ensimmäisessä kilpailussa erinomaisen lähdön ja karkasivat muilta jo lähtösuoralla. Maalissa ero toiseksi sijoittuneeseen norjalaispariin oli reilu 30 sekuntia. Vuoden 2023 maailmanmestaripari Ingvarsson/Jansson vei kolmannen sijan. Toisen kilpailun lentävä lähtö oli hieman ensimmäistä lähtöä tasaisempi. Vapaavuori ja Myllymäki ajoivat kuitenkin selvään voittoon yli 50 sekunnin erolla toiseksi sijoittuneeseen norjalaispariin Ingvarson/Jansson. Norjalaiset jäivät toisessa kilpailussa kolmanneksi. Vapaavuori ja Myllymäki on hallinnut kautta vakuuttavasti, he nappasivat kesällä myös luokan maailmanmestaruuden. Tämä offshore-kausi jää heidän nimissään historiaan todellisena superkautena.Toni Kade ajoi mestariksi GT15-luokassa - Joni Inkinen pronssimitalille Yhtenä ennakkosuosikkina kilpailuun lähtenyt Toni Kade ajoi Euroopan mestariksi ottam

Veneilyn viikkokatsaus 39/202522.9.2025 16:07:22 EEST | Uutinen

Nooa Laukkanen neljäs Grand Slam -sarjan finaalissa Nooa Laukkanen päätti ILCA 7 -luokan Grand Slam -finaalin neljänteen sijaan Hollannin Almeressa. Alkuviikon pisteet nollattiin viimeisenä kilpailupäivänä, ja purjehtijat kamppailivat puolivälierässä, välierässä ja lopulta kolmen parhaan finaalissa voitosta. Laukkanen oli puolivälierässä kolmas ja jäi välierässä niukasti neljänneksi eli juuri finaalin ulkopuolelle. – Tulin tähän päivään mentaliteetilla, että haen voittoa ja taistelen joka metristä. Tänään se jäi pienestä kiinni, mutta nelossijaan on silti hyvä lopettaa. Olen kokonaisuutena tosi tyytyväinen tähän viikkoon ja koko kauteen. Tästä on hieno jatkaa kohti ensi vuotta entistä nälkäisempänä, Laukkanen sanoo. Grand Slam -finaali oli maailmancupsarjan kutsukilpailu, jossa oli mukana 10 ILCA 7 -purjehtijaa. Finaalin voitti Irlannin Finn Lynch. Tulokset löytyvät täältä. Otto TuoriFormula 18 -luokan SM-mitalistit 2025 Formula 18 -luokan Suomen mestaruuskilpailut purjehdittiin Helsin

Veneilyn viikkokatsaus 37/20258.9.2025 16:15:20 EEST | Uutinen

Purjehdusliigan juhlakausi huipentui ESF:n juhlaan Suomen Purjehdusliigan kymmenvuotisjuhlakausi huipentui sunnuntaina 7. syyskuuta Maarianhaminassa, jossa Esbo Segelförening (ESF) otti näyttävän kaksoisvoiton SM-finaalissa. Seuran ykkösjoukkue kruunattiin Suomen mestariksi ja kakkosjoukkue nousi hopealle. Pronssille purjehti finaalin isäntäseura Åländska Segelsällskapet 2 (ÅSS). ESF purjehti toistamiseen Purjehdusliigan voittoon kippari Lucas Karlemon johdolla. Finaaliin yltäneet joukkueet kamppailivat kevyissä ja vaihtelevissa olosuhteissa. Ratkaisu siirtyi lopulta sunnuntain viimeisiin lähtöihin, joissa ESF onnistui kääntämään kilpailun edukseen. – Onnistuimme kahdessa viimeisessä lähdössä. Lähtövoitot niistä riittivät juuri ja juuri varmistamaan voiton. Jossain vaiheessa olimme koko kärkikolmikko tasapisteissä. Kaikki pienet erot ja yksittäiset huonot lähdöt olivat ratkaisevia kokonaiskisan kannalta, Lucas Karlemo kertoo kisan jälkeen. Lopputulokset, Purjehdusliigan finaali 2025 Es

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye